Auteur Topic: [Kandidaat] Jon  (gelezen 175518 keer)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #200 Gepost op: 13-02-2009, 10:04:17 »

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #201 Gepost op: 13-02-2009, 10:05:13 »
Jon zegt in de biecht over de spiegel dit (08:35):

"Anniek zat achter een eenzijdige spiegel, dus kon mij niet zien.
Heel erg vreemd want ze kijken je soms recht in je ogen aan.
En je denkt ze zien wel want ze zag 't niet."

Even los van de laatste rare lopende zin. Waarom heeft hij 't over "ze" in meervoud?
Hij had toch moeten zeggen:

"Anniek zat achter een eenzijdige spiegel, dus kon mij niet zien.
Heel erg vreemd want ze kijkt je soms recht in je ogen aan.
En je denkt ze ziet wel want ze zag 't niet."

Of heeft Jon in de voorbereiding ook voor/achter deze spiegel gestaan met andere mensen van de crew aan de andere kant?
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #202 Gepost op: 13-02-2009, 10:11:31 »
Of heeft Jon in de voorbereiding ook voor/achter deze spiegel gestaan met andere mensen van de crew aan de andere kant?

Of hij heeft het over de groep.
Maar 't is wel opvallend ja.

Offline IDM

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #203 Gepost op: 13-02-2009, 10:25:02 »
Hij heef twee keer achter de spiegel gezeten. En een keer om vragen te stellen. Van welke kant dan ook kun je aangekeken worden, zeg maar. Achteraf kan hij het dan toch best over 'ze' hebben?
Laten we jabberen.

Offline Puar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ik weet wie de mol is! (na de volgende week)
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #204 Gepost op: 13-02-2009, 12:59:58 »
Op dat moment van die screenshot van de mol, bleef jon ook even staan he?  ::vergroot::
Tot het mol logo was opgelost zeg maar. Vonk raar ::vergroot::

Maar wat ik ook raar vind is dat een mol gaat renne en klimme om nog net op tijd bij pj te komen. 10 seconden smokkelen moet kunnen toch?  ::vergroot::
Je kunt ze uitroken, je kunt ze opjagen en soms kan je er een vangen, maar ze komen altijd terug

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #205 Gepost op: 13-02-2009, 16:13:26 »
Dennis is er wel van overtuigd dat Froukje op Jon heeft gezeten.
Maarja, misschien was hij één van haar hoofdverdachten en heeft ze gespreidt.
Daar ga ik maar even vanuit.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #206 Gepost op: 13-02-2009, 16:26:01 »
Het shot van Jon/MOL zou ook uitgelegd kunnen worden als : hij was idd. op weg naar de Mol (Anniek dus)

Offline WIDMJokertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ;D
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #207 Gepost op: 13-02-2009, 16:38:58 »
En het lijkt me dat dat shot bij alle kandidaten gewoon geweest is? Oke, bij Jon is het misschien in beeld gebracht, maar de hint vind ik wel heel slap, mocht hij echt zijn, wat ik betwijfel.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #208 Gepost op: 13-02-2009, 16:42:11 »
En het lijkt me dat dat shot bij alle kandidaten gewoon geweest is? Oke, bij Jon is het misschien in beeld gebracht, maar de hint vind ik wel heel slap, mocht hij echt zijn, wat ik betwijfel.

Het zal allicht bij alle kandidaten geweest zijn, maar dit kan echt goed een hint zijn.

Bij Yvon hadden we eenzelfde soort hint, want ook daar zagen we het mollogo.
En vorig jaar nog zagen we Dennis met een joker (met mollogo) in zijn hand.
Past perfect in het rijtje dus.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #209 Gepost op: 13-02-2009, 16:44:01 »
Het zal allicht bij alle kandidaten geweest zijn, maar dit kan echt goed een hint zijn.

Bij Yvon hadden we eenzelfde soort hint, want ook daar zagen we het mollogo.
En vorig jaar nog zagen we Dennis met een joker (met mollogo) in zijn hand.
Past perfect in het rijtje dus.

Dat is wel waar, en bij de intro is het ook al bij Jon dat het mollogo in beeld is, net voordat hij in beeld komt.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #210 Gepost op: 13-02-2009, 17:36:45 »
Hoewel Jon mijn mol is, blijf ik bij mijn standpunt dat "het logo was alleen in beeld bij X, dus X is de mol" een Jip & Janneke hint is.
Misschien voor de onervaren kijker toch erin gestopt, voor mij hoeft het niet.
The British are not impressed.

Offline 91ld

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #211 Gepost op: 14-02-2009, 00:10:41 »
Jon zegt in de biecht over de spiegel dit (08:35):

"Anniek zat achter een eenzijdige spiegel, dus kon mij niet zien.
Heel erg vreemd want ze kijken je soms recht in je ogen aan.
En je denkt ze zien wel want ze zag 't niet."

Even los van de laatste rare lopende zin. Waarom heeft hij 't over "ze" in meervoud?
Hij had toch moeten zeggen:

"Anniek zat achter een eenzijdige spiegel, dus kon mij niet zien.
Heel erg vreemd want ze kijkt je soms recht in je ogen aan.
En je denkt ze ziet wel want ze zag 't niet."

Of heeft Jon in de voorbereiding ook voor/achter deze spiegel gestaan met andere mensen van de crew aan de andere kant?

Of hij bedoelt met 'ze' de ogen van Anniek. Haar ogen kijken me soms recht in mijn ogen aan. (ok beetje vreemd zin, maar zou kunnen, niet? :D)

Jo(h)n de mol :D

Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #212 Gepost op: 14-02-2009, 01:40:15 »
Jon verdient n.m.m. teveel geld en heeft teveel onmolse acties om de Mol te zijn.

- Hij vindt veel enveloppen in het donkere gebouw. Het zijn dan wel halve briefjes, maar sowieso vergroot dat de kans op veel geld
- Hij weerhoudt Anniek ervan om tegen de 1000 euro auto te rijden, maar nog belangrijker: hij doet daarna z'n uiterste best om de anderen te wijzen waar die auto staat
- Bij het ganzenbord beantwoordt hij zijn eigen vragen goed, terwijl z'n team op verliezen staat. Het geld van het verliezende team gaat in de pot, dus per saldo spekt Jon hiermee de pot. En aangezien we Anniek (zijn teammate) alleen maar vragen fout hebben zien beantwoorden, zou het best wel kunnen dat Jon voornamelijk verantwoordelijk is voor het gewonnen bedrag (zeker weten doe je dat nooit, omdat we niet alles gezien hebben).
 

Vooral je tweede punt is voor mij de hoofdreden om Jon niet als verdachte te zien. Een mol verzorgt natuurlijk geen voorwaarden om zoveel mogelijk geld in de pot te krijgen....(of het moet een flink domme mol zijn;))

Offline tinman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ...zodat ik je goed kan zien!
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #213 Gepost op: 14-02-2009, 12:17:55 »
Jon verdient n.m.m. teveel geld en heeft teveel onmolse acties om de Mol te zijn.

- Hij vindt veel enveloppen in het donkere gebouw. Het zijn dan wel halve briefjes, maar sowieso vergroot dat de kans op veel geld
- Hij weerhoudt Anniek ervan om tegen de 1000 euro auto te rijden, maar nog belangrijker: hij doet daarna z'n uiterste best om de anderen te wijzen waar die auto staat
- Bij het ganzenbord beantwoordt hij zijn eigen vragen goed, terwijl z'n team op verliezen staat. Het geld van het verliezende team gaat in de pot, dus per saldo spekt Jon hiermee de pot. En aangezien we Anniek (zijn teammate) alleen maar vragen fout hebben zien beantwoorden, zou het best wel kunnen dat Jon voornamelijk verantwoordelijk is voor het gewonnen bedrag (zeker weten doe je dat nooit, omdat we niet alles gezien hebben).
 

Die eerste actie: Jon vond inderdaad ontzettend veel geld, als ik me goed herinner tussen de 2000-3000 moleuro's, en het totaal van de nachtgroep was meer dan 4000 zelfs, maar uiteindelijk bleef daar maar 1300-nogwat van over. Dat is natuurlijk wel raar, want alle briefjes hadden uiteindelijk aan elkaar moeten passen. Een groot deel van het geld was dus onbruikbaar gemaakt - niet passend dus. Wellicht met een schaar of door middel van randen eraf scheuren. En wie had het grootste bedrag gevonden? Jon.
De tweede actie: Hij wees redelijk onnauwkeurig waar die 1000 euro in de auto opdracht te verdienen was. Hij heeft er niet zelf voor gezorgd dat deze binnengehaald werden. Voor hetzelfde geld was dat niet gelukt. Bovendien is het in elke serie WIDM wel een keer voorgekomen dat de Mol heel erg zijn best heeft gedaan bij een opdracht waar flink geld werd verdiend, maar nooit zelf echt gescoord heeft. Bijvoorbeeld de vlotten-opdracht in Thailand, waar Inge's team ontzettend veel moeite deed om vaten op hun vlot te krijgen.
De derde actie: Zelfde argument als hierboven...

Offline Irving

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #214 Gepost op: 14-02-2009, 12:55:56 »
Die eerste actie: Jon vond inderdaad ontzettend veel geld, als ik me goed herinner tussen de 2000-3000 moleuro's, en het totaal van de nachtgroep was meer dan 4000 zelfs, maar uiteindelijk bleef daar maar 1300-nogwat van over. Dat is natuurlijk wel raar, want alle briefjes hadden uiteindelijk aan elkaar moeten passen. Een groot deel van het geld was dus onbruikbaar gemaakt - niet passend dus. Wellicht met een schaar of door middel van randen eraf scheuren. En wie had het grootste bedrag gevonden? Jon.
De tweede actie: Hij wees redelijk onnauwkeurig waar die 1000 euro in de auto opdracht te verdienen was. Hij heeft er niet zelf voor gezorgd dat deze binnengehaald werden. Voor hetzelfde geld was dat niet gelukt. Bovendien is het in elke serie WIDM wel een keer voorgekomen dat de Mol heel erg zijn best heeft gedaan bij een opdracht waar flink geld werd verdiend, maar nooit zelf echt gescoord heeft. Bijvoorbeeld de vlotten-opdracht in Thailand, waar Inge's team ontzettend veel moeite deed om vaten op hun vlot te krijgen.
De derde actie: Zelfde argument als hierboven...

Je kan inderdaad als tegenargument "voor hetzelfde geld was dat niet gelukt" gebruiken, maar het gaat erom dat het wél gelukt is. In alletwee die gevallen was dan ook een realistisch grote kans dat het wél zou lukken, en dat zou hij moeten weten. Het gaat erom dat de Mol moet saboteren. De Mol moet de reden zijn waarom opdrachten niet slagen en eigenlijk vind ik hem in geen enkele opdracht gesaboteerd hebben. Niet in de theateropdracht (want daar wist niemand het antwoord, dus om nu Jon als hoofdverantwoordelijke aan te wijzen is overdreven), niet in de veiling (dat was dan sowieso maar 400 euro en bovendien waren Rick en Anniek daar indirect verantwoordelijk voor), niet bij de Ben Hur opdracht (dat zou sowieso falen) en voor de rest waren er niet zoveel opdrachten waar Jon eventueel gemold zou kunnen hebben (of anders kan je die reageren)

Jon heeft vind ik ook teveel goede uitspraken. Ik kan ze niet allemaal herinneren, maar om maar even een paar op een rijtje te zetten waardoor misschien of waarschijnlijk geld is verdiend.
- "Laten we alle tassen openen", toen Froukje's molboekje verdwenen was
- "Deal!" toen Pieter Jan tijdens de veiling de goedkoopste prijs noemde voor het tweede pakket (1100). Moet wel bij gezegd worden dat hij al bij 1800 akkoord ging.
- "Allemaal één onthouden", toen Pieter Jan de fruitsoorten opnoemde. Als iedereen individueel alle zeven arabische woorden ging onthouden, is er ook een grote kans dat minstens 1 van de 7 verkeerd/niet werd onthouden.
En dus ook de uitspraken bij het autokerkhof, ganzenbord en taxi's/foto's. Zulke dingen kan je als Mol wel doen om je onverdacht te maken, maar die moet je voornamelijk gewoon laten.

De enige opdracht waar Jon in beeld geld uit de pot heeft gehaald, is bij de onderhandelingen in aflevering 1, en dat vind ik niet een indrukwekkende molactie waarvan we na afloop zeggen wat voor goede Mol Jon was. De enige opdracht wou hij geld uit de pot kon halen, mocht hij de Mol zijn, is dan die scheepswerf, en dat is dan ook maximaal 600 euro (terwijl hij zelf al 500 binnen gebracht had, zoals ik hier ergens in dit topic had gelezen). Maargoed, alsnog zou hij de Mol kunnen zijn, maar kvind dat hij dan wel veel geld heeft binnengebracht, of zijn molacties waren erg origineel.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2009, 13:02:53 door Irving »

Offline WIDMJokertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ;D
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #215 Gepost op: 14-02-2009, 13:06:25 »
Het zal allicht bij alle kandidaten geweest zijn, maar dit kan echt goed een hint zijn.

Bij Yvon hadden we eenzelfde soort hint, want ook daar zagen we het mollogo.
En vorig jaar nog zagen we Dennis met een joker (met mollogo) in zijn hand.
Past perfect in het rijtje dus.

Err, dat was geen hint?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #216 Gepost op: 14-02-2009, 13:43:28 »
Die eerste actie: Jon vond inderdaad ontzettend veel geld, als ik me goed herinner tussen de 2000-3000 moleuro's, en het totaal van de nachtgroep was meer dan 4000 zelfs, maar uiteindelijk bleef daar maar 1300-nogwat van over. Dat is natuurlijk wel raar, want alle briefjes hadden uiteindelijk aan elkaar moeten passen. Een groot deel van het geld was dus onbruikbaar gemaakt - niet passend dus. Wellicht met een schaar of door middel van randen eraf scheuren. En wie had het grootste bedrag gevonden? Jon.
De tweede actie: Hij wees redelijk onnauwkeurig waar die 1000 euro in de auto opdracht te verdienen was. Hij heeft er niet zelf voor gezorgd dat deze binnengehaald werden. Voor hetzelfde geld was dat niet gelukt.

Dat niet alle halve briefjes geld opleverden was voornamelijk te wijten aan het feit dat de eerste groep slechts een fractie van dat bedrag in de andere halve briefjes had binnengehaald. Dus ofwel de mol kon in de tweede groep binnen halen wat hij wou, ofwel de mol heeft in de eerste groep geld achterover gedrukt. Hoe dan ook, het te halen bedrag had nooit groter kunnen worden dan wat de eerste groep had gevonden, dus briefjes niet passend maken met een schaar lijkt een beetje zinloos. Dat uiteindelijk niet alles paste komt waarschijnlijk doordat de tweede groep ook niet alles gevonden heeft (of de mol heeft hier wel geld gevonden maar niet binnen gebracht. Anniek misschien?)
De tweede actie vind ik voor een mol echt behoorlijk vreemd. Gewoon rammen die 1000 euro, levert slechts 500 op, en hoe dan ook nooit meer 2000 met de verdubbelende auto. Dat scheelt maar liefst 1500 euro !!! Anniek wou wel hoor! Om daarna natuurlijk zichzelf behoorlijk dom te vinden  ;D Indien mol, had Jon haar gewoon de schuld kunnen geven.

Offline MrJasper

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #217 Gepost op: 14-02-2009, 13:55:14 »
Bij het 'gesprek met de mol'-opdracht in het kasteel is mij iets opgevallen!
Iedereen liep langs die ezels met foto's van oude mollen, allemaal leuk en aardig maar alleen bij Jon viel mij iets op: Je hoorde bij hem als enige duidelijk de stem van de oude mollen erdoor heen, en dan vooral Milouska. Na enkele keren luisteren ging het volgens mij over iets met Roderick, maar dat doet er niet toe.

In ieder geval, hij is de enige bij wie je de oude mollen op de achtergrond hoort...(je kunt het terugzien rond de 8ste minuut volgens mij)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #218 Gepost op: 14-02-2009, 14:47:26 »
Wat ik maf vindt van Jon in opdracht 2 van aflevering 6 is dat hij als ze bij de laatste plek aankomen zegt (om 30:24 in de torrent download): "We hebben mog een minuut."
Vervolgens gaat hij toch langzamer lopen als Anniek zegt dat ze nog tijd hebben. En pas op 30:56 roept Rick dat ze nog maar een minuut hadden.
Heeft jon zitten timen, of hoe zit dit?

 ???

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: [Kandidaat] Jon
« Reactie #219 Gepost op: 14-02-2009, 17:33:09 »
Hoewel Jon mijn mol is, blijf ik bij mijn standpunt dat "het logo was alleen in beeld bij X, dus X is de mol" een Jip & Janneke hint is.
Misschien voor de onervaren kijker toch erin gestopt, voor mij hoeft het niet.

ik kijk al heel wat jaartjes naar wie is de mol. ik lees ook al behoorlijk lang allerlei theorieen hier op het forum, die ene nog verder gezocht dan de andere. allemaal erg leuk natuurlijk, maar als dan uiteindelijk de uitleg over de hints komen, zijn het in mijn ogen allemaal jip en jannekehints. dan denk ik altijd: was het echt zo simpel? ik begrijp daarom niet dat over dit soort hints zo denigrerend gedaan moet worden.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw