Als het allemaal een in scène gezette vertoning was, denk ik niet dat je dit nog ooit te weten gaat krijgen. Of iemand moet erover lekken. Gezien het feit dat het allemaal bekende Nederlanders zijn, die televisie wel enigszins gewend zijn, zouden ze het theoretisch gezien wel kunnen maken om het in scène te zetten. De reden dat ze dit nooit zullen vertellen, is dat de gemiddelde kijker zich dan waarschijnlijk bedrogen voelt en velen zullen het programma misschien de rug toekeren. Ik verwacht dan ook dat we bij de reünie gewoon te zien krijgen dat één van de kandidaten een groen scherm kreeg en vervolgens ergens op een geheime plek geïnstrueerd werd. Je kunt dit bijvoorbeeld aanpakken door alle kandidaten één voor één weg te voeren (ze hadden al tien taxi's dus dat komt mooi uit
), ieder naar een andere locatie. De redactie kan dan op haar gemak de mol instrueren.
Ik ga er in ieder geval van uit dat de mol daadwerkelijk door de SMS gekozen is. En mocht het niet zo zijn, dan zullen we dat nooit te weten komen.
Wat zou de redactie doen als meer dan 5 deelnemers aangeven dat ze niet de mol willen zijn?
Ze konden niet weten wat de deelnemers zouden antwoorden.
Je kunt ervan uitgaan dat de redactie in Nederland met alle kandidaten al vergelijkbare gesprekken heeft gevoerd als de SMS in Ierland heeft gedaan. Daardoor hebben ze dus wel degelijk een beeld hoeveel mensen wel de mol zouden willen zijn en, nog belangrijker, op welke manier zij het zullen spelen. Ik denk dat Anton Jongstra ook wel een dikke vinger in de pap heeft gehad bij de uiteindelijke keuze.
Wat betreft de contractuele verplichtingen waarover hierboven wordt gesproken. Dat soort dingen zijn uiteraard altijd achter de schermen te regelen. Wellicht zien we in de laatste aflevering de mol het contract nog wel ondertekenen onder toeziend oog van de SMS.