Auteur Topic: Mollenspeurtocht over de jaren  (gelezen 24048 keer)

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #60 Gepost op: 8-03-2012, 12:33:55 »
De lagere beloningen zijn voor mij weliswaar een element dat zeker een rol speelt, maar geenszins een voldoende verklaring voor de spectaculaire en aanhoudende dalende trend. 

Van seizoen 9tm12 zijn de beloningen juist hoger geworden. Zie mijn schema op de vorige pagina. Het bedrag dat maximaal verdiend kon worden is de afgelopen 4 jaar gestegen. Het percentage ervan wat daadwerkelijk verdiend werd is echter juist steeds gedaald.

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #61 Gepost op: 8-03-2012, 12:46:12 »
Van seizoen 9tm12 zijn de beloningen juist hoger geworden. Zie mijn schema op de vorige pagina. Het bedrag dat maximaal verdiend kon worden is de afgelopen 4 jaar gestegen. Het percentage ervan wat daadwerkelijk verdiend werd is echter juist steeds gedaald.

Mooie ondersteuning van mijn eerder genoemde mening:

(..)

Seizoen 12 is dan een uitschieter 'omlaag', met name vanwege de lege pot in aflevering 4. De kandidaten hadden hier mijns inziens wel degelijk een reeele kans op een pot rond de 20.000 euro, dit is ze alleen niet gelukt. Ik vind niet dat de programmamakers dan 'bij moeten springen' om op een gemiddeld bedrag uit te komen. Dan kan de mol inderdaad net zo goed stoppen met mollen, omdat dit betekent dat de bedragen omhoog gaan naarmate de mol beter molt.

Ik zeg dan ook nogmaals mijn tweede punt:

Ik krijg de indruk dat geld de laatste jaren steeds minder waardevol lijkt. We kopen mobieltjes met abonnementen van 40 euro per maand, computers van 1000 euro, en vinden 12.800 euro in de pot vergelijkbaar met 'niks'. Vergeet niet dat 12.800 euro nog steeds een zeer mooi 'salaris' is voor 3 weken 'werk', iets waar weinig mensen in NL overheen gaan.

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #62 Gepost op: 8-03-2012, 16:05:39 »
Ik krijg de indruk dat geld de laatste jaren steeds minder waardevol lijkt. We kopen mobieltjes met abonnementen van 40 euro per maand, computers van 1000 euro, en vinden 12.800 euro in de pot vergelijkbaar met 'niks'.Vergeet niet dat 12.800 euro nog steeds een zeer mooi 'salaris' is voor 3 weken 'werk', iets waar weinig mensen in NL overheen gaan.

Even voorop gesteld dat ik het er zelf met alle liefde voor over zou hebben moeten we niet vergeten dat dit naast je gewone werkzaamheden komt, in een reeks met onbekende kandidaten zullen die allemaal 3 weken vakantie op moeten nemen maar dat geldt uiteraard ook voor BN-ers die in die periode geen optredens of presentatie werk kunnen doen en wat al dies meer zij. Bovendien ben je al die tijd 24/7 weg van je vrienden en familie wat natuurlijk ook niet te vergelijken valt met de uren die je normaal gesproken van huis bent voor je baan.

 

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #63 Gepost op: 8-03-2012, 16:19:04 »
Van seizoen 9tm12 zijn de beloningen juist hoger geworden. Zie mijn schema op de vorige pagina. Het bedrag dat maximaal verdiend kon worden is de afgelopen 4 jaar gestegen. Het percentage ervan wat daadwerkelijk verdiend werd is echter juist steeds gedaald.

Nou ja ik denk dat de wijze waarop het verdeeld is ook wel een rol speelt eigenlijk.
Heel leuk dat er €2500,- verdiend kan worden maar als de opdracht dan echt erg moeilijk is, of bijna onhaalbaar (bijv de trappen, woord schrijven met de jeeps, kabel/lichten opdracht of de kunst-opdracht) vertekent dat het beeld wel een beetje.

Sommige opdrachten waren doodsimpel en daar werd ook ineens een hoog bedrag mee verdiend - en voor andere zoals vorig jaar in het ziekenhuis of bij het zoeken naar de toeristen, is de beloning weer enorm laag bijv €100 per unieke nationaliteit of de €50 per goed woord voor pim-pam-pet.

Ik denk dat de verhoudingen wel wat scheef waren dit jaar aangaande hoeveel moeite er soms gedaan moest worden en hoe weinig ermee verdiend kon worden. In dat opzicht niet de serie met de beste opdrachten vond ik persoonlijk. Bij sommige had ik het idee dat de mol idd niks hoefde te doen. Kunststudenten zouden miss. een naam van het schilderij moeten kunnen weten maar de kans dat daar wat mee misgaat is toch wel vrij groot, - ze hadden op zijn minst wat geld moeten kunnen verdienen met de juiste namen van de kunstenaars vond ik eigenlijk.

Dus het is wel heel leuk dat er misschien theoretisch meer geld verdiend had kunnen worden, en toegegeven, er liepen twee hulpmollen rond die werkelijk nauwelijks een cent hebben verdiend..., toch vertekent dat de situatie ook wel vind ik omdat de opdrachten anders in elkaar zaten en de beloning soms wel bizar laag was imho.  ::ohno::
« Laatst bewerkt op: 8-03-2012, 16:20:45 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #64 Gepost op: 8-03-2012, 16:32:12 »
Even voorop gesteld dat ik het er zelf met alle liefde voor over zou hebben moeten we niet vergeten dat dit naast je gewone werkzaamheden komt, in een reeks met onbekende kandidaten zullen die allemaal 3 weken vakantie op moeten nemen maar dat geldt uiteraard ook voor BN-ers die in die periode geen optredens of presentatie werk kunnen doen en wat al dies meer zij. Bovendien ben je al die tijd 24/7 weg van je vrienden en familie wat natuurlijk ook niet te vergelijken valt met de uren die je normaal gesproken van huis bent voor je baan.


Daar valt wat voor te zeggen Miek37, maar het is anderzijds wel een verklaring voor het mindere streven naar een vette pot. De gewone Nederlanders kregen geen startgeld en waren dus gretiger om het spel te spelen zoals het hoort. De meerderheid van de BN'ers speelt meer een rolletje 'zou-ik-de-mol-kunnen-zijn?'. De makers mikken duidelijk op meer entertainment in plaats van het pure spel. Het heeft geloond want de kijkcijfers zijn beter geworden, maar het is voor mij minder beklijvend geworden. Versta me niet verkeerd: ik ben de AVRO dankbaar dat ze nog steeds dit programma maken en hoewel hun keuze voor BN'ers ergens wel logisch en verdedigbaar is, betreur ik de implicaties daarvan op de zoektocht naar de Mol. Sommige zaken zijn ook in de goede zin geëvolueerd: de beeldvoering is bijvoorbeeld steeds beter geworden en is een lust voor het oog.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #65 Gepost op: 8-03-2012, 16:41:53 »
Volgens mij is het gewoon de verdere ontwikkeling van het spel dat er voor heeft gezorgd dat mensen zichzelf verdacht gaan maken. Als de AVRO door was gegaan met onbekende Nederlanders, waren die op een gegeven moment ook zichzelf verdacht gaan maken, en een spelletje spelen van "Zou-ik-de-mol-zijn".

Bovendien willen de BN'ers net zo graag het spel spelen en meedoen als wij dat willen (in de meeste gevallen) en zijn ze zelf ook fan, dus ik vind het onzin om te zeggen dat het overgaan op BN'ers een slechte actie was.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #66 Gepost op: 8-03-2012, 17:08:45 »
Als de AVRO door was gegaan met onbekende Nederlanders, waren die op een gegeven moment ook zichzelf verdacht gaan maken, en een spelletje spelen van "Zou-ik-de-mol-zijn".

Dat is pure speculatie, want dat gaan we nooit weten. De BN'ers zijn wel degelijk anders dan gewone mensen want enerzijds zijn ze het gewoon van een rolletje te spelen -dat is de aard van de showbizz - en anderzijds hebben velen onder hen een verborgen agenda om deel te nemen (startgeld; bekender worden, een aankomend toneelstuk/film/boek enz. onder de aandacht te brengen. De bekende Nederlanders die écht over het ganse land beroemd zijn, doen zelden mee aan dit programma. Nogmaals: de keuze van de AVRO is perfect verdedigbaar, maar het is zeker geen onzin om aandacht te hebben voor de pijnpunten van deze keuze. Het is genietbare televisie geworden - nog steeds wel beter dan alle andere Nederlandse programma's - in plaats van het beklijvende programma dat het ooit geweest is.

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #67 Gepost op: 8-03-2012, 17:15:41 »
De bekende Nederlanders die écht over het ganse land beroemd zijn, doen zelden mee aan dit programma.

Logisch, de echt bekende Nederlanders zijn echt bekend omdat ze nog volop in beeld zijn. Deze zijn met regelmaat -en dus ook tijdens de opnames- op tv, op het toneel of op tournee.


Overigens zou ik absoluut niet zitten te springen om een seizoen met Paul de Leeuw, Mattijs van Nieuwkerk, Ivo Niehe Frans Bauer, Gordon, Jeroen van Koningsbrugge en Linda de Mol. Liever niet zelfs.

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #68 Gepost op: 8-03-2012, 17:18:51 »
Niet alleen de speltaktieken ontwikkelen zich ieder seizoen. Ook de programmamakers, en niet onbelangrijk: de televisiekijker ontwikkelt zich. Ieder seizoen letten wij op meer dingen, en besteden wij meer aandacht aan het gedrag op bepaalde momenten. De programmamakers kunnen niet anders dan de beelden zo monteren dat wij, als televisiekijker, nog steeds verrast worden. Alleen al voor het feit dat het de makers van WIDM dit seizoen weer is gelukt om ons te misleiden verdient een dikke pluim ::ok::. Ik denk dat er dit seizoen een stuk meer is gebeurd dan dat wij hebben gezien, en dat sommige dingen een stuk minder 'verdacht' waren dan uit de beelden naar voren is gekomen.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #69 Gepost op: 8-03-2012, 17:50:47 »
Terugkomend op bekende of onbekende Nederlanders. Ook al waren de meeste BN'ers dit jaar voor mij onbekend, het blijft toch anders.

Doorgaans kennen de BN'ers elkaar van te voren al. De BN'ers weten vaak naar welk land ze (als eerste) gaan en ik krijg ook steeds meer de indruk dat ze van te voren weten wie er nog meer mee gaan. Hierdoor hebben de BN'ers van te voren een beter indruk van elkaar, hoe iemand normaal is. Een goed voorbeeld hiervan is de vriendschap tussen Yvon Jaspers en Marc-Marie Huijbrechts.

De ON'ers hadden dit voordeel niet. Ze ontmoeten elkaar pas in de eerste aflevering. Ze wisten niet hoe iemand normaal in het dagelijkse leven is en konden daardoor ook minder snel zien in hoeverre iemand een rol speelt. Deborah, Nico en met name George kwamen in het spel een stuk dommer over dan ze in werkelijkheid waren. Voor Elise geldt dit in mindere mate. Milouska was bij de BN'ers een goede uitzondering.

Dit heeft ook gevolg voor de psychologische effect. Wie moet je vertrouwen? En wie juist niet? BN'ers weten vaak eerder wat ze aan elkaar hebben, de ON'ers moeten elkaar eerst nog leren kennen.

Op zich vind ik het met de BN'ers best wel leuke series, maar mis om hierboven genoemde redenen toch wel de ON'ers.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #70 Gepost op: 17-04-2012, 23:51:03 »
Ik zie even niet een geschikt 'we kijken dit en dat terug' topic dus plaats het maar even hier, voor diegenen die deze serie nog niet gezien hebben, en dit een interessante vergelijking zouden vinden.  ;D

Iemand heeft sinds zeer recent (week of 3 geleden) de 3e Vlaamse Molreeks op youtube gezet!!  ::bravo::

Je kunt hem hier bekijken.  ::ok::

Eindelijk!  :D
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #71 Gepost op: 18-04-2012, 12:51:45 »
Laten we die ''iemand'' op onze blote knietjes danken.

Het enige dat me er nog van herinner was de blessure van Corry, en de ontknoping. Verder nog wat kleine dingetjes, maar dat valt onder categorie ''spoiler''.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2012, 15:55:57 door Bodejos »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #72 Gepost op: 18-04-2012, 12:58:13 »
SUPER  ::bravo::

Had deze serie nog nooit gezien namelijk :D
You'll never walk alone

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #73 Gepost op: 18-04-2012, 18:26:58 »
Ge hebt met uw koker gefoefeld.........

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #74 Gepost op: 2-05-2012, 19:00:15 »
Ik zie even niet een geschikt 'we kijken dit en dat terug' topic dus plaats het maar even hier, voor diegenen die deze serie nog niet gezien hebben, en dit een interessante vergelijking zouden vinden.  ;D

Iemand heeft sinds zeer recent (week of 3 geleden) de 3e Vlaamse Molreeks op youtube gezet!!  ::bravo::

Je kunt hem hier bekijken.  ::ok::

Eindelijk!  :D
Dezelfde persoon heeft inmiddels de Vlaamse Mol serie 2 ook erop gezet (zelfde account).
Komt goed uit want de andere versie is verdwenen van you tube.  :-\\

In de comments heeft hij aangegeven van plan te zijn ook serie 1 te uploaden.  ::ok::
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #75 Gepost op: 2-05-2012, 23:45:20 »
Nog even een kleine toevoeging.

Ik wil niet weer allerlei discussies starten oid. Sommige zijn niet verkeerd maar andere resulteren slechts in een deadlock, hetgeen niet zinnig is.

Ik heb net toevallig weer de laatste aflevering van S2 (i.e. met de molsabotages) van de Vlaamse mol bekeken, en voor diegenen die beweren dat in eerdere series dingen 'niet verborgen' zijn gebleven voor de kijkers (zoals de communicatie in het Höfdi huis in S12), en communicatie tussen Mol en productie niet gedurende opdrachten zou hebben plaatsgevonden, zou ik zeggen, bekijk deze beelden nog eens goed.  ;)

Er zijn overigens tal van voorbeelden van te geven maar deze spreken boekdelen denk ik zo.
En de Vlaamse S2 is alles bij elkaar toch echt een goede serie vind ik.  ;D
« Laatst bewerkt op: 2-05-2012, 23:49:16 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #76 Gepost op: 3-05-2012, 09:29:17 »
andere versie is verdwenen
grrr  :-X

Ik zou net in de vakantie gaan kijken. Had wel de 1e aflevering al gezien dus dat beloofde wat.

Nou ja, dan doe ik het maar zonder de Vlamingen, het is toch ook leuker als je wat je kijkt hier kunt bespreken met vele molloten en iedereen is nu toch in winterstand ::rofl::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Mollenspeurtocht over de jaren
« Reactie #77 Gepost op: 3-05-2012, 10:22:45 »
grrr  :-X

Ik zou net in de vakantie gaan kijken. Had wel de 1e aflevering al gezien dus dat beloofde wat.

Nou ja, dan doe ik het maar zonder de Vlamingen, het is toch ook leuker als je wat je kijkt hier kunt bespreken met vele molloten en iedereen is nu toch in winterstand ::rofl::

Waarom bestel je niet wat DVD's bij Arco? Ik heb inmiddels zo'n beetje 'all things WIDM' bij hem besteld en alles ook in een mooie map gedaan die nu lekker vol is, en soms pak ik er weer eens een serie bij om heerlijk naar te kijken. Nu weer bezig in seizoen NL7.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!