Poll

Wat vond jij de beste molactie van Anne-Marie?

Dropping
2 (3.1%)
Gletsjer
2 (3.1%)
Brug
1 (1.5%)
De Trap
0 (0%)
Jeep
1 (1.5%)
Rooksignalen
0 (0%)
Riverjet
2 (3.1%)
Jokerspel
0 (0%)
Snorkelen
3 (4.6%)
Executie Höfði
1 (1.5%)
Vliegtuig
0 (0%)
Westerndorp
1 (1.5%)
Boogschieten
32 (49.2%)
Het Licht
0 (0%)
De Stier
17 (26.2%)
Drie Bruggen
1 (1.5%)
Gedrag
0 (0%)
Labyrinth
2 (3.1%)
Ontvoering
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 65

Auteur Topic: [Discussie] Rank de Molacties  (gelezen 20718 keer)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #20 Gepost op: 10-03-2012, 01:31:36 »
Ik lees af en toe bij de snorkelopdracht : ze liet Hadewych de fout maken en dat zou slap c.q. gemakkelijk zijn.

Maar de werkelijke molactie was m.i. van een andere orde, het door Hadewych laten herhalen van de foute volgorde toen ze aan wal waren in de wetenschap dat Marit dit zou horen.
Wat iedereen lijkt te zijn vergeten, is dat Marit Anne-Marie volop verdacht, maar Hadewych juist helemaal niet, integendeel, Hade was Marit's vertrouweling! Als Anne-Marie zelf het lijstje fout was gaan herhalen, was de kans groot geweest dat Marit het niet zou overnemen, maar nu ze Hadewych het foute lijstje hoorde zeggen, ging ze daar vrijwel blind op af. Hoezo geen eigen molactie? Hartstikke slim, als je het mij vraagt!.

Offline Eddie_V

  • Forumlid
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #21 Gepost op: 10-03-2012, 10:32:48 »
Nee, dat is niet waar. Hadewych dacht eerst dat zij het was, maar twijfelde toen Anne-Marie direct de pijl claimde. Ze geloofde toen dat Anne-Marie het vlot in brand had geschoten, want pas in aflevering 10 (bij de onthulling) zien we haar op tafel roffelen, en roepen: "Zie je nou wel! Zie je nou wel!"

En Tim hielp ook, want die zei als eerste richting AM: "Dat was jij he"

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #22 Gepost op: 10-03-2012, 10:39:21 »
Riverjet was wel slim aangezien de C 100 euro waard was en niet 50.
Bij het boogschieten kon zij het toch niet helpen dat Hadewych raak schoot?!

Wat betreft het boogschieten: Het was geniale actie, dat geef ik toe. Maar het was m.i. geen goede of effectieve molactie. Onder een effectieve molactie versta ik een actie die de mol zelf uitvoert met als direct gevolg dat er geen of minder geld in de pot komt. Daar viel dit niet onder. Geniaal? ja, molactie? nee.

En het niet lezen van dat bord. Het maakt m.i. niet zoveel uit dat je 1 bord mist. Tenminste niet als je met sporters met een M al een categorie hebt waar heel veel antwoorden mee mogelijk zijn. De C is weliswaar meer waard, maar zodra je dat bord ziet ga je over acteurs na denken en stop je met de sporters. Als je het bord mist heb je gewoon meer tijd om sporters op te schrijven.  Wat ook nog eens tegen haar spreekt is dat ze zelf zo'n beetje de meeste antwoorden opnoemt.  

Wat ik trouwens wel slim vind is dat ze het voor elkaar krijgt om het lezen als haar eigen taak op te nemen. Ik zou als ik Maarten of Tim was nooit tegen een medekandidaat zeggen "kijk jij maar, dan vertrouw ik daar op"  Ik zou zelf ook de borden proberen te lezen.



Offline Eddie_V

  • Forumlid
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #23 Gepost op: 10-03-2012, 10:54:03 »
Het is zeer zeker een geniale zet, om als mol de verdenking van je af te krijgen. Helaas voor A-M stond Hade naast haar en had Hade dus andermaal de bevestiging dat A-M de mol was.

Hadewych had al bevestiging genoeg, die zat vanaf aflevering 1 volledig op Anne-Marie. (dat bevestigd mijn vermoedens wel dat er iets aparts gebeurt moet zijn)

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #24 Gepost op: 10-03-2012, 11:29:14 »
Maar het was m.i. geen goede of effectieve molactie. Onder een effectieve molactie versta ik een actie die de mol zelf uitvoert met als direct gevolg dat er geen of minder geld in de pot komt.

Lol, diezelfde discussie over wat een 'molactie' inhoudt hadden wij ook donderdagavond.

Ik blijf erbij dat het een actie is waarbij de mol voorkomt dat er geld in de pot gaat, of waarbij de mol geld uit de pot haalt. Maar anderen vinden een molactie een actie die de mol heeft begaan omdat hij/zij voorkennis had, of minder verdacht wilde lijken, of de opdracht een bepaalde richting in wilde sturen.
Tell me what your telescope says

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #25 Gepost op: 10-03-2012, 12:20:18 »
Lol, diezelfde discussie over wat een 'molactie' inhoudt hadden wij ook donderdagavond.

Ik blijf erbij dat het een actie is waarbij de mol voorkomt dat er geld in de pot gaat, of waarbij de mol geld uit de pot haalt. Maar anderen vinden een molactie een actie die de mol heeft begaan omdat hij/zij voorkennis had, of minder verdacht wilde lijken, of de opdracht een bepaalde richting in wilde sturen.

Dat. Een molactie kan ook zijn dat jouw rol zichtbaar even verschuift van 'mol' naar 'kandidaat'. Het doel van de mol is immers niet alleen geld uit de pot houden, maar net zo goed om niet verdacht te worden.

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #26 Gepost op: 10-03-2012, 12:29:04 »
Dat. Een molactie kan ook zijn dat jouw rol zichtbaar even verschuift van 'mol' naar 'kandidaat'. Het doel van de mol is immers niet alleen geld uit de pot houden, maar net zo goed om niet verdacht te worden.

Dus Elise die in de allereerste opdracht goed meedoet om vertrouwen te winnen is een molactie?

Inge die in de eerste opdracht geld verdient is een molactie?

Tegen een medekandidaat zeggen dat je de mol niet bent is een molactie?


Taaltechnisch gezien is natuurlijk alles wat de mol doet -zelfs geld pakken- een molactie want het is een actie uitgevoerd door de mol :P.   


Persoonlijk zie ik echter een actie die de mol uithaalt om geen of minder geld mee te verdienen veel meer als molactie dan het claimen van de pijl van Hadewych, hoe gedurft en slim het ook mocht wezen. Simpelweg omdat deze actie op de pot geen enkel effect heeft.


Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #27 Gepost op: 10-03-2012, 12:42:55 »
Dus Elise die in de allereerste opdracht goed meedoet om vertrouwen te winnen is een molactie?

Inge die in de eerste opdracht geld verdient is een molactie?

Tegen een medekandidaat zeggen dat je de mol niet bent is een molactie?

Taaltechnisch gezien is natuurlijk alles wat de mol doet -zelfs geld pakken- een molactie want het is een actie uitgevoerd door de mol :P.   

Persoonlijk zie ik echter een actie die de mol uithaalt om geen of minder geld mee te verdienen veel meer als molactie dan het claimen van de pijl van Hadewych, hoe gedurft en slim het ook mocht wezen. Simpelweg omdat deze actie op de pot geen enkel effect heeft.

In mijn ogen heeft de mol twee doelen en één ervan is niet verdacht te worden. Niet alles is direct uit te leggen als molactie, maar ik vind de pijl van AM er duidelijk wel een. Het vergt lef en acteervermogen van een mol om zoiets te doen. De mol kruipt uit zijn rol en speelt de fanatieke kandidaat tijdens een opdracht, met de kans om 'ontmaskert' te worden. Daardoor zakt de verdenking (in ieder geval bij de kijker, zo bleek). De mol in actie. En dat is voor mij, ondanks dat het geen invloed heeft op de financien, toch echt een molactie. Tegelijk speelt de mol 24/7 een rol en natuurlijk is niet alles wat de mol doet een molactie.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #28 Gepost op: 10-03-2012, 12:46:27 »
Taaltechnisch gezien is een mollenactie alles wat mollen doen, dus saboteren, maar ook verdenkingen van je afschudden. Een molactie is een actie waar je bij molt, saboteren dus. Kandidateb kunnen wel molacties uitvoeren, maar geen mollenacties. (Molacties komt van het werkwoord mollen, mollenacties van het zelfstandig naamwoord 'mol')
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
...óf niet!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #29 Gepost op: 10-03-2012, 19:17:50 »
1.1 Dropping: geen molactie.
1.2 Gletsjer: prima actie.
1.3 Brug: beetje simpel, maar niet heel veel meer mogelijkheden. Ze zat wel in de juiste groep. Wel jammer dat Frits het door had.
2.1 De Trap : Een vraag verkeerd beantwoorden zou tegenover kijkers te veel opvallen. Volgens mij had zij geen vraag waarbij twijfelen logisch was geweest.
2.2 Jeep: prima acties.
2.3 Rooksignalen: kon niets doen
3.1 Riverjet: beetje simpel, maar ja. Wel slim dat ze toch niet dieren met Z gekozen heeft ;)
3.2 Jokerspel: niets bijzonders
3.3 De toren: waarom daar niet gemold?
4.1 Munitiedepot: excuus voor niet mollen vind ik niet erg sterk.
4.2 Snorkelen: slim om Hadewych de volgorde duidelijk te laten herhalen. Beter een foute volgorde duidelijk herhalen dan wazig zijn. Goede actie, heb deze ook gestemd in de poll.
4.3 Executie: vind het niet eerlijk dat ze mocht meeluisteren in zo'n belangrijke opdracht.
5.1 Vliegtuig: omdat William Eyrarbakki wist, kon ze weinig anders doen.
5.2 Westerndorp: Niet handig, haar tegenstander had ook geld kunnen pakken.
5.3 Kasteel. Niet gemold?
6.1 Boogschieten: Geniale actie. Het geld was op dat moment al verdiend, niks aan te doen als Mol. Perfect om dat te gebruiken om alle verdenking van je af te halen.
6.2 Het Licht: beetje simpel. Heeft ze gemold in de controlekamer?
6.3 Vispuzzel. Moeilijk om hier echt iets te mollen.
7.1 De Stier: Geniale actie, vooral het beginnen met schrijven op het hoofd. Het krijtje is gedurfd maar kost de pot niets.
7.2 Drie Bruggen: niks bijzonders. 3/5 goed is de te verwachten score.
7.3 Schilderijen: niet echt gemold volgens mij
8.1 Gedrag: als Tim zoiets bedenkt, waarom dan nog een actie eroverheen bedenken waardoor je alleen maar meer opvalt. Nu gaan alle ogen direct naar Tim.
8.2 Labyrinth: best mogelijke als je als laatste bent.
8.3 Kwartet: heel goed geacteerd bij het winnen
9.1 Ontvoering: jammer dat ze te veel goed heeft gedaan in de opdracht


Omdat ik vermoedde dat iedereen al zou stemmen voor het boogschieten of de stier heb ik bewust gekozen voor een andere actie die ik erg goed vond, en dat is tijdens het snorkelen ervoor zorgen dat een foute volgorde zo luid en duidelijk mogelijk bij Marit zou komen. Daardoor is Marit op hun volgorde afgegaan en niet op die van de andere duo's.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #30 Gepost op: 10-03-2012, 19:47:29 »
1.1 Dropping: geen molactie.
1.2 Gletsjer: prima actie.
1.3 Brug: beetje simpel, maar niet heel veel meer mogelijkheden. Ze zat wel in de juiste groep. Wel jammer dat Frits het door had.
2.1 De Trap : Een vraag verkeerd beantwoorden zou tegenover kijkers te veel opvallen. Volgens mij had zij geen vraag waarbij twijfelen logisch was geweest.
2.2 Jeep: prima acties.
2.3 Rooksignalen: kon niets doen
3.1 Riverjet: beetje simpel, maar ja. Wel slim dat ze toch niet dieren met Z gekozen heeft ;)
3.2 Jokerspel: niets bijzonders
3.3 De toren: waarom daar niet gemold?
4.1 Munitiedepot: excuus voor niet mollen vind ik niet erg sterk.
4.2 Snorkelen: slim om Hadewych de volgorde duidelijk te laten herhalen. Beter een foute volgorde duidelijk herhalen dan wazig zijn. Goede actie, heb deze ook gestemd in de poll.
4.3 Executie: vind het niet eerlijk dat ze mocht meeluisteren in zo'n belangrijke opdracht.
5.1 Vliegtuig: omdat William Eyrarbakki wist, kon ze weinig anders doen.
5.2 Westerndorp: Niet handig, haar tegenstander had ook geld kunnen pakken.
5.3 Kasteel. Niet gemold?
6.1 Boogschieten: Geniale actie. Het geld was op dat moment al verdiend, niks aan te doen als Mol. Perfect om dat te gebruiken om alle verdenking van je af te halen.
6.2 Het Licht: beetje simpel. Heeft ze gemold in de controlekamer?
6.3 Vispuzzel. Moeilijk om hier echt iets te mollen.
7.1 De Stier: Geniale actie, vooral het beginnen met schrijven op het hoofd. Het krijtje is gedurfd maar kost de pot niets.
7.2 Drie Bruggen: niks bijzonders. 3/5 goed is de te verwachten score.
7.3 Schilderijen: niet echt gemold volgens mij
8.1 Gedrag: als Tim zoiets bedenkt, waarom dan nog een actie eroverheen bedenken waardoor je alleen maar meer opvalt. Nu gaan alle ogen direct naar Tim.
8.2 Labyrinth: best mogelijke als je als laatste bent.
8.3 Kwartet: heel goed geacteerd bij het winnen
9.1 Ontvoering: jammer dat ze te veel goed heeft gedaan in de opdracht


Omdat ik vermoedde dat iedereen al zou stemmen voor het boogschieten of de stier heb ik bewust gekozen voor een andere actie die ik erg goed vond, en dat is tijdens het snorkelen ervoor zorgen dat een foute volgorde zo luid en duidelijk mogelijk bij Marit zou komen. Daardoor is Marit op hun volgorde afgegaan en niet op die van de andere duo's.

Waarom 1.1 geen molactie? Ook al is het wellicht geregiseerd, het is een molactie

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #31 Gepost op: 10-03-2012, 22:14:44 »
Ook al is het wellicht geregiseerd, het is een molactie
Geregisseerd maakt het voor mij een niet-molactie :) Van tevoren is gewoon door de productie bedacht dat de opdracht twee uur duurt. Alle rest is voor de show.

Als de tijd terug zetten een molactie is dan was vorig jaar het in de bus zitten met een pruik op ook een molactie van Patrick. Want da's hetzelfde verhaal.

Een molactie is voor mij toch iets dat de mol zelf doet. En niet iets dat in het script zit. (Maar goed, je kan daar eindeloos over twisten.)

Verder hoef je natuurlijk niet het hele bericht te citeren als je alleen reageert op één regel. ;)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #32 Gepost op: 10-03-2012, 22:32:37 »
Dat. Een molactie kan ook zijn dat jouw rol zichtbaar even verschuift van 'mol' naar 'kandidaat'. Het doel van de mol is immers niet alleen geld uit de pot houden, maar net zo goed om niet verdacht te worden.
Precies! Het programma heet Wie Is De Mol? Daar hoort dan dus ook bij dat de mol ervoor zorgt dat ie niet als mol gezien wordt.
...maar soms even niet :)

Offline Eddie_V

  • Forumlid
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #33 Gepost op: 10-03-2012, 23:06:57 »
Precies! Het programma heet Wie Is De Mol? Daar hoort dan dus ook bij dat de mol ervoor zorgt dat ie niet als mol gezien wordt.
Tja ook dan heeft ze het slecht gedaan als vrijwel iedereen haar al vanaf aflevering 1 verdacht.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #34 Gepost op: 10-03-2012, 23:13:20 »
@ jelsir waarom maar 1 optie in de poll?

Ik zie/zag die optie nergens...  ::joehoe::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #35 Gepost op: 10-03-2012, 23:51:16 »
Tja ook dan heeft ze het slecht gedaan als vrijwel iedereen haar al vanaf aflevering 1 verdacht.
Het ging nu even om het begrip molactie.
Over of A-M het slecht of goed gedaan heeft, daar heb ik geen oordeel over zolang ik niet weet wat er precies is gebeurd. Feit is dat de tv-kijkers niet vrijwel allemaal vanaf aflevering 1 haar verdachten, dus het programma is wat dat betreft wel geslaagd.
...maar soms even niet :)

Offline Eddie_V

  • Forumlid
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #36 Gepost op: 10-03-2012, 23:55:19 »
Het ging nu even om het begrip molactie.
Over of A-M het slecht of goed gedaan heeft, daar heb ik geen oordeel over zolang ik niet weet wat er precies is gebeurd. Feit is dat de tv-kijkers niet vrijwel allemaal vanaf aflevering 1 haar verdachten, dus het programma is wat dat betreft wel geslaagd.

Ja en dat is uiteraard ook het hoofddoel voor de productie en de omroep. Maar zoiets is simpel te bewerkstelligen door de montage

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #37 Gepost op: 11-03-2012, 22:57:34 »
Ik zie nu deze uitspraak pas, maar beter een late reactie dan geen:
Wat betreft het boogschieten: Het was geniale actie, dat geef ik toe. Maar het was m.i. geen goede of effectieve molactie. Onder een effectieve molactie versta ik een actie die de mol zelf uitvoert met als direct gevolg dat er geen of minder geld in de pot komt. Daar viel dit niet onder. Geniaal? ja, molactie? nee.
(vetdrukking van mij) waarom "direct"? Waarom is een actie die de mol zelf uitvoert met als indirect gevolg dat er minder geld in de pot komt, geen molactie? Want persoonlijk vind ik een actie die de mol minder verdacht maakt, eigenlijk een actie die er voor zorgt dat je in toekomstige opdrachte meer kan maken (krediet opbouwen, de docenten onder ons kennen die term wellicht), waardoor je in een later stadium dus meer geld kunt weghouden uit de pot. Dat zijn naar mijn mening juist de slinkse molacties. Die met een gevolg dat pas later blijkt :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #38 Gepost op: 12-03-2012, 11:27:30 »
Ik zie nu deze uitspraak pas, maar beter een late reactie dan geen:(vetdrukking van mij) waarom "direct"? Waarom is een actie die de mol zelf uitvoert met als indirect gevolg dat er minder geld in de pot komt, geen molactie? Want persoonlijk vind ik een actie die de mol minder verdacht maakt, eigenlijk een actie die er voor zorgt dat je in toekomstige opdrachte meer kan maken (krediet opbouwen, de docenten onder ons kennen die term wellicht), waardoor je in een later stadium dus meer geld kunt weghouden uit de pot. Dat zijn naar mijn mening juist de slinkse molacties. Die met een gevolg dat pas later blijkt :)


Misschien een beetje onhandig verwoord. Indirecte gevolgen zijn ook prima. Ik bedoelde eigenlijk dat het niet verdienen van geld of het verdienen van minder geld uiteindelijk wel direct de schuld van de mol hoort te zijn om te spreken van een goede molactie en niet mag worden toegeschreven aan de kandidaat. Het mag wel zo lijken en het mag ook indirect, maar voor een goede molactie hoort de schuld van het niet slagen ook bij de mol te liggen.

Bij de mijnen waar Anne-Marie wel zomaar aan het prutsen is, maar Liesbeth en Tim allang de opdracht verprutst hebben is dus geen sprake van een effectieve molactie. Bij de trap waar Anne-Marie gewoon eerlijk antwoord (terwijl ze makkelijk over brilsterkte kan liegen) is het de groep die de opdracht doet mislukken, niet de mol. Inge liet vaak bewust anderen de fout maken en het aantal keren dat ze zelf direct schuldig was aan het niet slagen van een opdracht is op 2 vingers te tellen.


In een schakel of communciatie-opdracht kan het natuurlijk heel mooi dat de mol iets doet waardoor het bij een ander fout gaat. Dat is m.i. nog steeds een effectieve molactie.

Als mol niks doen omdat een ander het toch al fout doet of als mol iets doen wat al geen nut meer heeft omdat het al mislukt is zie ik niet als effectieve molactie.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Discussie] Rank de Molacties
« Reactie #39 Gepost op: 12-03-2012, 11:42:27 »
Ik bedoelde eigenlijk dat het niet verdienen van geld of het verdienen van minder geld uiteindelijk wel direct de schuld van de mol hoort te zijn
Wat doe je dan als een kandidaat de opdracht geheel verprutst?

Zoals, laten we zeggen, iets met Tim en een zekere onderhandelingsopdracht? ;)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas