Hoe vond je het om te schrijven?
Ik vind het heerlijk om te doen. Zoals ik ooit al in de terugblik van de eerste 3 seizoenen schreef, is niks me te gek, dus ik probeer spannend, verrassend en af en toe grappig te houden.
Dit jaar vond ik wel het lastige seizoen tot nu toe, moet ik eerlijk bekennen. In ieder geval in het begin. Ik had vrij weinig inspiratie op voorhand, dus ik besloot me te laten leiden door jullie keuzes in het begin. Toen jullie voor een bruiloft kozen, was dat een mooie plek om direct een hoop personages in het verhaal te zetten, 31 gelijk, maar achteraf waren het er misschien teveel, omdat ik direct een plekje voor iedereen in het verhaal moest verzinnen (behoudens de mensen die al in de preview zaten). Ik wilde voor elke groepje wel een verhaal lijn bedenken, met als gevolg dat ik na aflevering 3/4 een beetje het overzicht dreigde kwijt te raken; er liepen teveel dingen tegelijk. Pas halverwege had ik het idee dat het een beetje begon te lopen. (Door de schietpartij kwamen er wat dingen samen en kon ik vanuit daar verder werken.) De eerste helft heb ik soms eigen momenten tegen mijn computer lopen aanstaren dat er niks uit mijn handen kwam, terwijl het in de tweede helft een stuk soepeler ging. Uiteindelijk ben ik niet ontevreden hoe het is te gaan. Waar ik in het begin soms dacht, hoe breng ik bepaalde dingen ooit samen, of hoe leg ik bepaalde dingen uit (de Groningen verhaallijn heb ik nogal gerekt - omdat ik soms ff niet wist wat ik ermee moest), uiteindelijk is het toch best aardig goedgekomen.
Eigenlijk stonden er maar 2 dingen op de planning:
1 Lukie twist vanuit de preview (dat het dus een 'preview' was)
2 Nieky en Tim die Bakkertje zouden gaan uitbreken (ik kwam nog in de problemen toen ik de gijzeling van de AH erin schreef, want Nieky en Tim moesten daar weg zien te komen, om ze weg v/d rest te krijgen)
De rest is allemaal in de afgelopen 4 weken bedacht, soms echt op het laatste moment.
Wel heb ik door de vele personages en verhaallijnen, minder kunnen afronden dan ik op voorhand had bedacht. Ik heb niet elke avond de tijd om een heel lang verhaal te zetten. Sommige ideeën hoop ik in seizoen 2 nog iets mee te kunnen.
Voordeel voor seizoen 2 is, dat ik nu iets van voorwerk kan doen. Personages hebben vorm gekregen, zitten in een bepaalde situaties en ik kan tzt eens gaan nadenken wat ik vanuit hun huidige posities kan doen. Uiteraard hoop ik weer op spannende twits, opvallende samenwerkingen, grappige situaties, en helaas, er zullen vast ook wel 1 of meerdere slachtoffers gaan vallen.