Auteur Topic: [DE MOL] Klaas van Kruistum  (gelezen 417651 keer)

Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #360 Gepost op: 17-01-2016, 03:28:44 »
Die hint naar Klaas zit me toch niet helemaal lekker, nu ik alles zo op een rijtje zet. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit een 'geheime' aanwijzing naar de mol is. Het is gewoon té makkelijk, ook voor de gewone kijker. En wel om de volgende redenen:

- De afleveringstitel 'het laatste woord, letterlijk' die je op weg helpt naar het vinden naar de hint.
- De verhaaltjes van de oud-mollen die zo vaag zijn, dat er wel iets achter móet zitten: het is niet zomaar een cursus-molzoeken voor beginners die daar in het klooster wordt gegeven. Nee, hier zat overduidelijk meer achter.
- Ongebruikelijke woorden als molboek, contra, legenda en focus, die al gauw de aandacht trekken.
- Susan die zegt dat je op het spoor van de mol wordt gezet, als je iedereen beluistert.
- Het fragment aan de ontbijttafel waarin Remy zegt: "Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen: de mol is Klaas". Terwijl ze dat dus wel zeggen via deze hint (contra)..

Werkelijk alles trekt je naar deze hint in deze aflevering.  ::niet-ok::

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #361 Gepost op: 17-01-2016, 03:56:14 »
Hints voor de woonkamerkijkers ook vandaag: toen Art zei 'alleen de mol, die vliegt nooit uit het spel' zwenkte het beeld heel mooi van ik denk Cecile naar Klaas op het woord 'Mol'.
Lomperik..

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #362 Gepost op: 17-01-2016, 08:34:18 »
Ik zat te denken: Wat als Klaas die €2345 heeft opgeschreven?

Nou: Om al de geldbedgragen in te leveren(2345 betaal je met 3 verschillende briefjes), zodat de andere kandidaten niet meer kunner puzzelen met de achterkant van het molgeld. Het werd Klaas te heet onder zijn voeten?

En dan is ie nog dom ook, omdat ze geen briefjes van 5 hadden.

anoniem 17618

  • Gast
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #363 Gepost op: 17-01-2016, 08:49:19 »
Aflevering 3 opdracht 2: Hij haalt 100 euro (X2) binnen. Uiteraard een heel schamel bedrag, maar het is toch maar weer 200 euro erbij.

>:D Zorgt ervoor dat hogere bedragen minder makkelijk x2 kunnen  :-X

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #364 Gepost op: 17-01-2016, 08:56:32 »

Ik persoonlijk, hou van mega aanwijzingen in WIDM (de manier waarop de hint werd gegeven verdient overigens wél een compliment, de klooster-opdracht zag er n.l echt magistraal spannend en prachtig uit) maar niet als het er dermate dik bovenop ligt zoals de Klaas-hint nu. Expliciet de naam in een hint doen, maakt namelijk dat het amper nog te betwisten valt, daarom zijn naar mijn mening indirecte hints altijd beter (zoals bij de tweet-hint vorig jaar wat indirect naar Margriet verwees, waardoor het dús multi-interpreteerbaar bleef, en ook de 'C is the Mole'-hint was multi-interpreteerbaar) als er echter 'Klaas vergelijkbaar met Mol' staat dan is het zo evident als wat.
Nou dan zijn we het helemaal eens!!!  ::tandpastasmiley:: Ik vind het namelijk een prachtig seizoen qua beelden, sfeer en kandidaten. Ook weer die sfeer impressies uit de lucht, en de spanning die wordt opgebouwd. Alleen zouden indirecte hints veel beter zijn inderdaad! Ben het alleen niet eens met Susan die veel geld verdiende, die haalde geld binnen omdat ze bijna niet anders kon (zoals met Jennifer). Wat mij stoort is dat Klaas in zo'n cruciale sleutelpositie wordt gezet, waardoor het niet fair is naar de kandidaten. Maar we blijven lekker verder speuren, genoeg leuks te ontdekken.
Meer L

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #365 Gepost op: 17-01-2016, 10:36:46 »
>:D Zorgt ervoor dat hogere bedragen minder makkelijk x2 kunnen  :-X


Juist, maar waarom laat hij zich niet afschieten dan? Hij blijft keer op keer die pot verhogen. ;D

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #366 Gepost op: 17-01-2016, 10:42:20 »
>:D Zorgt ervoor dat hogere bedragen minder makkelijk x2 kunnen  :-X

Daar zat ik ook aan te denken: het is beter om 1 keer 100 euro binnen te halen, en die dan te laten verdubbelen, dan 1 keer (niet-verdubbeld) 500 euro binnen te harken.

In dit rekenvoorbeeld komt er dus 300 euro NIET in de pot.


Zand in de ogen van de andere kandidaten, heet dat, geloof ik.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #367 Gepost op: 17-01-2016, 11:43:38 »
Mijn enige hoop nu is dat 'MOLCFKLAAS' betekent Mol conform Klaas.
En dat zou betekenen dat Klaas NIET de Mol is. Als je immers de Mol vergelijkt met iemand, dan is de Mol dus iemand anders dan degene waarmee je hem vergelijkt.
Wel, wie zijn er vergelijkbaar met Klaas? In ieder geval niet de dames. Dus denk ik dat we de Mol moeten zoeken onder de drie andere overgebleven heren: Taeke, Tim en Rop.

---

Je kunt de Kloosterhint trouwens ook nog zo zien:

MolboeK
OordeeL
LegendA
   contrA
    focuS

Dus: Mol contra focus Klaas
Dan is de boodschap: Richt je niet op Klaas voor de Mol
Ik hoop toch zo dat dat waar is!
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 11:51:59 door Lukie4, Reden: twee berichten samengevoegd »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline J0RNN17

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • TIME Person of the year 2006
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #368 Gepost op: 17-01-2016, 11:57:21 »
Ik vond Klaas zó oprecht angstig kijken aan tafel toen het over de achterkant van die biljetten ging.
Susan Visser of Jennifer Hofman is de Mollin

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #369 Gepost op: 17-01-2016, 12:03:12 »
Ik heb besloten om dit jaar naar WIDM te kijken alsof ik niks afweet van die megahint Klaas Helaas....
Dan geef ik er nog wat plezier aan voor mijzelf. En kan ik ouderwets speuren en naar acties kijken, alsmede het gedrag en gezichtsuitdrukkingen.... ::trots:: ::zwaai::
Meer L

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #370 Gepost op: 17-01-2016, 12:08:41 »
Ik vond Klaas zó oprecht angstig kijken aan tafel toen het over de achterkant van die biljetten ging.

Hij zat wel hardop mee te denken. Opperde hij niet dat het een foto kon zijn? Of was dat Rop?

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #371 Gepost op: 17-01-2016, 12:11:55 »
Opperde hij niet dat het een foto kon zijn? Of was dat Rop?
Rop opperde dat het een foto kon zijn, maar er voor zit iemand die aangeeft naar de achterkanten te kijken. Dat zou Klaas kunnen zijn. Zie ook mijn post hier.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #372 Gepost op: 17-01-2016, 12:17:14 »
Rop opperde dat het een foto kon zijn, maar er voor zit iemand die aangeeft naar de achterkanten te kijken. Dat zou Klaas kunnen zijn. Zie ook mijn post hier.
Ah, ok. Ik had iig dw indruk dat zowel Klaas als Rop hardop meedachten. Wat betreft Rop had ik dat dan iig goed, wat betreft Klaas is dat dan wat onzekerder.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #373 Gepost op: 17-01-2016, 14:31:18 »
Klaas zorgt met zijn voorspelling voor 1000 euro in de pot bij de metro.
Klaas zorgt door zijn treden perfect te doen voor 400 euro in de pot bij de trappen.
Klaas maakt met Tim de 250 compleet bij de briefjes.
Klaas rent 200 euro bij elkaar bij het laserspel.

Dat is al 1850 euro die Klaas had kunnen voorkomen, maar toch verdiend heeft. Meer dan er in de pot zit. Waarom biedt je dan niet meer bij veiling? Taeke bood al zeker 4100, als hij 4150 had geboden was het foetsie. (En dan kun je het flauw vinden dat de Mol het maximumbedrag biedt, maar dan heeft die nog steeds een domme kandidaat nodig om het bedrag ook daadwerkelijk kwijt te raken.) Ik begin zo langzaamaan te geloven dat het toch echt iemand anders moet zijn ::jaja::
...óf niet!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #374 Gepost op: 17-01-2016, 14:47:07 »
Die 400 en die 250 kun je niet geheel en al op zijn conto schrijven. Bij die eerste had hij twee anderen nodig, bij die tweede eentje.

Van die 250 kun je ook zeggen, dat hij samen met Tim meteen daarna de 1000 uit het spel haalt.

En als de metro geen moetje was en Klaas is de mol... Dan was hij de enige die wist dat er negen kandidaten zonder mol aan de opdracht begonnen. Is het dan gek om te veronderstellen dat ze het wel kunnen halen? En is het dan niet logisch om te zeggen dat het niet zo is? Zo vreselijk moeilijk leek het nu ook weer niet vooraf... Was natuurlijk voor het spel ook het mooiste scenario. 54 mensen mee de metro uit en 0 euro...

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #375 Gepost op: 17-01-2016, 14:53:22 »
Klaas zorgt met zijn voorspelling voor 1000 euro in de pot bij de metro.
Klaas zorgt door zijn treden perfect te doen voor 400 euro in de pot bij de trappen.
Klaas maakt met Tim de 250 compleet bij de briefjes.
Klaas rent 200 euro bij elkaar bij het laserspel.

Dat is al 1850 euro die Klaas had kunnen voorkomen, maar toch verdiend heeft. Meer dan er in de pot zit. Waarom biedt je dan niet meer bij veiling? Taeke bood al zeker 4100, als hij 4150 had geboden was het foetsie. (En dan kun je het flauw vinden dat de Mol het maximumbedrag biedt, maar dan heeft die nog steeds een domme kandidaat nodig om het bedrag ook daadwerkelijk kwijt te raken.) Ik begin zo langzaamaan te geloven dat het toch echt iemand anders moet zijn ::jaja::

Huh? Als de mol de hele pot biedt en Taeke (als enige) 4100 euro, dan zou het bod van Taeke het 1 na hoogste unieke bod zijn geweest en was er 4100 euro uit de pot gegaan. Maar er is 2345 (feitelink 2340 ivm geen vijfjes) uit de pot gegaan.  Dus of Taeke bood ook de hele pot (dus niet een na hoogst en niet uniek) of Taeke bood samen met minimaal 1 ander ook 4100 (waardoor het geen uniek bod meer was) of Taeke bood veel lager 410 ofzo.

In ieder geval was de pot niet leeg geweest als Taeke 4150 = de hele pot) had geboden, want dat had op geen enkele wijze het een na laagste bod kunnen zijn. Godsonmogelijk.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #376 Gepost op: 17-01-2016, 14:57:38 »
Die 400 en die 250 kun je niet geheel en al op zijn conto schrijven. Bij die eerste had hij twee anderen nodig, bij die tweede eentje.

Van die 250 kun je ook zeggen, dat hij samen met Tim meteen daarna de 1000 uit het spel haalt.
Van de 400 had hij op z'n minst één of twee verkeerd kunnen doen, één fout betekende al 0 euro. En die 250 - daar klopt het bij dat Tim ook meedeed, maar heeft Klaas hier lopen mollen dan? Hij lijkt eerder Tim te bekritiseren op dat hij tijd rekt. De 1000 euro niet verdien zou inderdaad nog een Mol-uitleg kunnen zijn.
En als de metro geen moetje was en Klaas is de mol... Dan was hij de enige die wist dat er negen kandidaten zonder mol aan de opdracht begonnen. Is het dan gek om te veronderstellen dat ze het wel kunnen halen? En is het dan niet logisch om te zeggen dat het niet zo is? Zo vreselijk moeilijk leek het nu ook weer niet vooraf... Was natuurlijk voor het spel ook het mooiste scenario. 54 mensen mee de metro uit en 0 euro...
Het kan zijn dat hij die inschatting maakt, ja. Maar stel het was ze inderdaad gelukt: dan was Klaas superverdacht geworden - de kandidaten deden het perfect, maar door zíjn wantrouwen is er geen opdracht geslaagd. Dan kun je beter voorspellen dat ze het wel gaat lukken, en achteraf als het mislukt is de kandidaten de schuld geven.
Huh? Als de mol de hele pot biedt en Taeke (als enige) 4100 euro, dan zou het bod van Taeke het 1 na hoogste unieke bod zijn geweest en was er 4100 euro uit de pot gegaan. Maar er is 2345 (feitelink 2340 ivm geen vijfjes) uit de pot gegaan.  Dus of Taeke bood ook de hele pot (dus niet een na hoogst en niet uniek) of Taeke bood samen met minimaal 1 ander ook 4100 (waardoor het geen uniek bod meer was)
Dan zou je dat denken hè? Ik geloof niet dat Taeke 410 zou bieden, heel misschien nog 4150, met het oog om het bod van de Mol onschadelijk te maken. Maar dan neem je wel een héél groot risico zonder dat je er zelf iets mee opschiet. Waarschijnlijker dus bood Taeke 4100 en de echte Mol een stuk lager, of is Taeke de Mol en bood 'ie 4150.
Of er boden twee kandidaten 4100, de Mol 4150 en de derde 2345. Dat zal het wel geweest zijn...
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 15:04:32 door Pac-Mol »
...óf niet!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #377 Gepost op: 17-01-2016, 15:09:34 »
Citaat
Hij lijkt eerder Tim te bekritiseren op dat hij tijd rekt.

Erg overtuigend of dwingend vind ik hem niet, maar de rol van Tim is inderdaad ook dubieus. Wanneer ze voor de tweede keer bij hun 'panel' komen, neemt Klaas met nog een minuut of tien om duizend euro te zoeken de tijd om wat high fives of handshakes uit te delen.

Citaat
één fout betekende al 0 euro

Een fout horizontaal kostte 100 euro, verticaal 200. Niet meteen 400. Maar dat is wel een punt, ja. Persoonlijk ging ik er ook vanuit dat de kandidaten ook moesten zitten. Ze stonden immers op de foto. Toen ze gingen zitten, zaten volgens mij Klaas en Tim verkeerd maar werd het toch goedgerekend. Controlefoutje?

[edit] Bij de laseropdracht zien we meerdere rode stippen op een aantal kandidaten. Bij Klaas komt er op het eind nog lafjes een stipje voorbij. Alsof ze hem laten lopen.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 15:22:20 door Tarballs »

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #378 Gepost op: 17-01-2016, 17:26:12 »
Stel dat Klaas inderdaad de mol is.
Dan vraag ik me af waarom ze in deze aflevering (aflevering 3) zo duidelijk lieten zien dat Klaas erg nerveus was toen ze aan tafel de achterkant van de biljetten bekeken. En hij leek zich ook ongemakkelijk te voelen toen Remy na de laseropdracht riep dat de mol zich moest schamen en dat werd ook duidelijk in beeld gebracht.
Dan is het ook niet zo raar dat meerdere kandidaten je verdenken. Het verdienen van geld kan een dekmantel zijn om minder verdacht te worden, maar als je telkens duidelijk zo zenuwachtig bent, blijven mensen je toch verdenken.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #379 Gepost op: 17-01-2016, 17:27:53 »
Stel dat Klaas inderdaad de mol is.
Dan vraag ik me af waarom ze in deze aflevering (aflevering 3) zo duidelijk lieten zien dat Klaas erg nerveus was toen ze aan tafel de achterkant van de biljetten bekeken. En hij leek zich ook ongemakkelijk te voelen toen Remy na de laseropdracht riep dat de mol zich moest schamen en dat werd ook duidelijk in beeld gebracht.
Dan is het ook niet zo raar dat meerdere kandidaten je verdenken. Het verdienen van geld kan een dekmantel zijn om minder verdacht te worden, maar als je telkens duidelijk zo zenuwachtig bent, blijven mensen je toch verdenken.
Precies. De meeste kandidaten kiezen hun Mol helemaal niet op basis van het geld, maar op basis van hun gevoel.
...óf niet!