Ik kijk WIDM door drukte sinds een aantal jaar wat meer van de zijlijn. Nu de afleveringen op zaterdagavond zijn, kijk ik wat vaker 'live', afgelopen zaterdag keken er een hoop mensen mee. Waar ik vooral aan het genieten was van de groep, de opdrachten, de sfeer en de mooie productie zie ik dat m'n omgeving vooral heel erg bezig is met hints. En dat baart me een beetje zorgen.
Waar in de eerste series vaak een stuk of 3/4 waanzinnig goed hints verstopt zaten zie ik nu echt een verschuiving plaatsvinden van molzoeken naar hintzoeken. Niet alleen nemen het aantal hints per seizoen ongelooflijk toe, maar de kwaliteit van de hints neemt af. Dat siert het programma niet echt. De hints zijn immers een leuke bijkomstigheid en niet de boventoon van de serie. Als we dan kijken naar moltalk, wat an sich al niet heel veel voorstelt, zien we dat ook heel erg terug. De discussies over acties (Het bieden op de test, mollen bij het kasteel), zijn veel diepgaander en interessanter dan de twitterberichtjes over hints die langs komen. Daarnaast: ik kan me in het verleden nog behoorlijk wat teleurstellende momenten herinneren (Serie 7: handen/ serie 8: Mol zit graag onder de grond etc.), waarbij we dachten: jammer, dat had niet gehoeven.
Mijn punt: Het programma moet niet overschaduwd gaan worden door het al dan niet aanwezig zijn van hints. Plaats een paar scherpe hints in het programma, waarvan 1 briljante rode draadhint (De mol heeft nooit een andere kleur gehad, als voorbeeld) en leg de focus (ook bij moltalk bijvoorbeeld) juist meer op de opdrachten, verdachtmakingen en verbanden. Dat zou in mijn perspectief de serie goed doen.
Genoeg van mijn kant, geniet nog van de serie! ;-)