Auteur Topic: [DE MOL] Klaas van Kruistum  (gelezen 417970 keer)

Offline Molinda

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1120 Gepost op: 24-02-2016, 13:31:55 »
Maar dan is toch alsnog die hint met het molgeld overduidelijk?

Offline frankhuiskamp

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1121 Gepost op: 24-02-2016, 13:34:41 »
Ik kan niet voor anderen spreken, maar zelf heb ik op de avond van de uitzending al alle zinnen uitgeschreven en met het oog op de titel van de aflevering de laatste letters van zinnen op een rij gezet. De stap om specifiek naar de zinnen die bij Klaas en Cécile gezegd werden te kijken, had ik nog niet gemaakt, maar dikke kans dat ik hem uiteindelijk zelf ook wel had ontdekt.
Daarnaast is het volgens mij belangrijk te beseffen dat de hint voor een individu misschien nog enigszins lastig te vinden is, maar met een grote groep fanatieke speurders is de kans natuurlijk wel heel groot dat er iemand is die hem weet te vinden.
Dat de priesterhint ook naar Carolien of Paulien kon wijzen is precies het grote verschil met de kloosterhint. De Kees-uitleg was misschien het meest logisch, maar naar Carolien en Paulien viel hij ook uit te leggen. Anton Jongstra zei later ook in een interview dat de hint nooit zo was gemonteerd als niet precies deze drie in de finale stonden.
Wat betreft de gebarentaalhint is het denk ik wel veelzeggend dat er achteraf door de productie schijnt te zijn gezegd: "Dit nooit weer". Juist omdat de hint zo'n zekerheid gaf wie de mol was.
Deze hints vind ik echt van een totaal andere categorie: deze hints hebben nooit zo'n massale tunnelvisie in gang gezet, omdat ze nog afgedaan konden worden als 'toeval' of 'geen geloofwaardige hint'.
Ook hier kan ik niet voor anderen spreken, maar ik zie het zelf al als een geschenk dat de makers ieder jaar zo'n mooie serie voor ons maken, in plaats van dat ik het ze kwalijk neem als iets om welke reden dan ook tegenvalt. Ik vind het wel jammer dat ze er zo vroeg zo'n hint in gooien waardoor je in aflevering 2 al vrijwel zeker weet wie de mol is. En als het de bedoeling van de makers is om ook de fanatieke speurders geen al te grote zekerheid te geven wie nou echt de mol is, kun je het ook wel een vergissing van de makers noemen. Maar ze iets kwalijk nemen, dat is alsof ik het bestaan van Wie Is De Mol? als een vanzelfsprekendheid beschouw en de makers afreken dit soort gebeurtenissen. Dat doe ik niet.

Kan mezelf ook prima in deze onderbouwde post vinden hoor. Ik wilde slechts een discussie aanwakkeren.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1122 Gepost op: 24-02-2016, 13:43:50 »
Maar dan is toch alsnog die hint met het molgeld overduidelijk?

Maar enkel gevonden omdat er van de kloosterhint vertrokken werd. Zonder die hint moesten alle kandidaten in de speurtocht betrokken worden en gezien de verdenkingen op dat moment waren eerst Rop en Remy aan de beurt gekomen denk ik.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1123 Gepost op: 24-02-2016, 13:44:47 »
Heb alle meningen gelezen en denk dat alle vóór en tegenstanders van de K hint en MOL Klaas wel een punt(je) hebben. Het is waar dat dit programma ook voor het grote zaterdagavondluiebankzitterpubliek is gemaakt. Die verdiepen zich er verder niet zo in en gaan op andere dingen af dan de puzzelaars en doorgewinterde mollenvangers. Het is voor de regie niet makkelijk om een evenwicht tussen die 2 groepen te vinden.  

Ben het wel heel erg eens met de aanmerking dat de K hint al in de 2e afl. werd gegeven. Was voor de puzzelaars sowieso een vrij eenvoudige. Er had meer spanning in mogen zitten. Misschien wat minder Klaas overduidelijke molacties en wat meer aandacht voor "foutjes" van kandidaten. Er moet wel gezegd worden dat de kandidaten zelf er een potje van hebben gemaakt. Veel te weinig samenwerking als het nodig was. Marjolein was daar een ster in. Niemand kwam bv op het idee met Klaas mee te gaan naar de kist bij de Taino opdracht.

Ik ben zelf niet erg onder de indruk van Klaas als MOl, maar het is ook niet makkelijk een originele MOL (bv zoals John van Eerd en Kees Tol) te zijn.Zeker als je merkt,en dat zal wel zo zijn geweest, dat de meeste kandidaten je in de gaten hebben. In de laatste aflevering leek het er wel een beetje op dat Klaas dacht; "Kan mij het schelen, ik doe gewoon waar ik zin in heb. Heeft geen zin meer om ondergronds te blijven."
Wat ik alleen niet begrijp is dat hij niet een paar bordjes een schop heeft gegeven en daardoor de kluisopdracht heeft laten mislukken. En zo waren er meer mogelijkheden. Bv tijdklokken weer aanzetten, als dat tenminste mogelijk was.

Elders heb ik al eens gepost dat Klaas, wat mij betreft, de MOL was vanaf aflevering 1.
In het voorgesprek met ART was een paar keer een glimp te zien van blond krullend haar.
In de metro-opdracht stond Klaas op Art te wachten. Je zag dat hij steels naar de trap keek waar Art vanaf moest komen. Duidelijke lichaamstaal. Hij was ook erg nerveus. Dat hij de opdracht liet slagen lijkt mij voor de hand te liggen. In een vreemd land, met vreemde taal, zoveel mensen vinden en vasthouden tot de laatste halte is bijna niet te doen. Bovendien was hij degene die zijn opdracht niet uitvoerde.

En dan nog die K ...........  hint. Zelf invullen!

Voor mijn eigen plezier heb ik besloten de andere spelers in de gaten te houden en daar mogelijkheden te zoeken. Jammer dat Rop en Taeke er uit zijn. Zou het nog zin hebben Tim te gaan ontleden? Denk het niet, maar hoop van harte dat Tim of zelfs nog Annemieke de MOL zal blijken te zijn. Wat een climax zou dat worden!

We spreken elkaar nog wel!



Offline Nexum

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1124 Gepost op: 24-02-2016, 17:24:24 »
Ondanks dat het overduidelijk dat Klaas de Mol is, denken echt supeeeeer veel mensen in mijn omgeving dat hij het niet is. Er zitten vooral heel veel op Annemieke.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1125 Gepost op: 24-02-2016, 17:26:03 »
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ik Klaas een goede Mol vind. Heb me amper bezig gehouden met verdachte acties dit seizoen.

De kloosterhint was te 'simpel' in de zin dat hij onomstotelijk weggaf wie het was. En dat is gewoon hartstikke zonde, want zonder zekerheid was het ongetwijfeld weer een fantastisch molspeurjaar geworden.
...óf niet!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1126 Gepost op: 24-02-2016, 19:04:52 »
Ik ga even iets heel controversieels zeggen. Want dat is leuk.
Ten eerste is het sowieso onterecht dat Klaas afgerekend wordt op de hint. Ik blijf wel bij mijn kritiek op de kloosterhint. Het is een prima hint alleen er wezen te veel pijlen naar de hint en hij kwam te vroeg in het seizoen. Wat mij betreft... Dat is een belangrijke toevoeging, want ik ben mij er terdege van bewust dat ik en waarschijnlijk een groot deel van de aanwezigen op dit forum een heel kleine groep kijkers vertegenwoordigd waar lastig rekening mee te houden is. Kijkers die al jaren minutieus de uitzendingen terugkijken en alles wat los en vast zit discussiëren.

Ik kan het onmogelijk aantonen, maar ik had de hint zelf ontdekt binnen een half uur tot uur na de uitzending gezien te hebben (op zondag). In elk geval het 'Klaas' gedeelte, niet het 'mol' gedeelte. Wat ik begrijp is dat ook de originele vinder hem relatief kort na de uitzending gevonden had. Om diverse redenen was er aanleiding om in die opdracht naar een hint te zoeken:

1. Het is een type opdracht waarin je een hint kan verwachten. (Kijkend naar voorgaande seizoenen.)
2. Het is een locatie waarin je een hint kan verwachten: Kerk, klooster, kapel (kijkend naar voorgaande seizoenen.)
3. De teksten van de oud mollen wijzen er op dat er iets te halen valt: "Als je ons allemaal beluistert word je op het spoor van de Mol gezet."
4. Een presentatietekst van Art benadrukt dit nogmaals: "Vijf oud-Mollen hebben hun uiterste best gedaan om de kandidaten de juiste richting op te wijzen."
5. De afleveringstitel

De afleveringstitel gaf een duwtje in de juiste richting. Ik ben meteen naar de laatste woorden van de uitspraken gaan kijken. Ben zelf te omslachtig bezig geweest door te beargumenteren wat de laatste woorden van elke oud kandidaat zou kunnen zijn. Uiteindelijk kwam ik uit op de vijf woorden die allemaal in hetzelfde blokje te horen waren.
Dat laatste is mijn grootste kritiekpunt op de hint. Als ze die zinnen wat meer verspreid door de opdracht gemonteerd hadden was er nog ruimte voor discussie geweest en had de hint makkelijker afgeschreven kunnen worden als toeval. Ik zou helemaal geen probleem met de hint hebben als het pas in aflevering 6 of later gezeten zou hebben. Ik heb dit seizoen amper kans gehad om mij in te graven in een tunnel. Na de hint had het weinig nut om naar de mol te speuren o.b.v. acties of gedrag. Ondanks dat ik het puzzelen met hints leuk vind, vind ik het nog leuker om de mol te ontmaskeren door wat de mol uitspookt. Het is de paradox van wie is de mol: Je haalt de gekste dingen uit om er achter te komen wie de mol is, maar eigenlijk wil je het niet weten.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1127 Gepost op: 24-02-2016, 19:05:11 »
(vervolg)

Het is voor mij onmogelijk om de molgeld-hint objectief te beoordelen. Wat ik wel weet is dat ik daar op zijn minst 30 uur mee bezig ben geweest voordat ik de oplossing had die nog altijd lijkt te kloppen. Het was eigenlijk toeval dat ik die tijd tot mijn beschikking had, maar ik had het er niet ingestoken als ik door de kloosterhint niet al 90% zeker was over het molschap van Klaas. Verder had ik de oplossing niet of niet zo snel gevonden zonder dit forum. Pac Mol is met de juiste foto gekomen. Onder andere Niuno heeft me getriggerd om op een andere manier naar de puzzel te kijken.
Als je puur kijkt naar het eind resultaat geeft de molgeld-hint misschien wel meer zekerheid dan de kloosterhint. Ik zou het niet weten, omdat de kloosterhint er nou eenmaal eerder was. Ik heb in elk geval voldoende reacties langs zien komen op twitter van mensen die niet geloven in de oplossing (nog altijd). Op zijn minst was er meer tijd nodig om de oplossing van de hint te vinden.

Dat ik het jammer vind op het spoor te zijn gekomen van Klaas als mol is mijn probleem. Ik ben eigenlijk vooral benieuwd voor wie de kloosterhint bedoelt is. Een normale kijker enkel de uitzending bekijkt zal er niet achter komen lijkt mij. Maar voor de molloten die de uitzending minutieus terugkijken ligt het er misschien wel te dik boven op. Met de kanttekeningen die ik eerder genoemd heb, later in seizoen en verspreider gemonteerd, vind ik het een prima hint. Het geeft de fanatiekelingen iets waaruit ze voldoening kunnen halen. Maar uiteindelijk denk ik dat hints van het type I AM (Annemarie), de bloemen (Margriet) en vissers (Susan) geschikter zijn voor het programma. Dit zijn thema's die elke kijker kan opvallen, maar pas uitsluitsel geven na in de loop van het seizoen (of zelfs tot in de finale tot discussie leiden). Ze zijn te ontkennen, maar resoneren tegelijkertijd bij een breder publiek.

Nog twee laatste opmerkingen: Ik denk dat we onszelf ook niet voor de gek moeten houden dat deze hint uniek is. De hint naar Kees in de kerk en gebaren hint zat in aflevering 1. De gebarentaal hint van Inge scheen ook vrij snel uitsluitsel te geven (ik heb dat seizoen niet gevolgd) en in dat seizoen zat ook nog eens de LOMED 99 hint in aflevering 1. Ik kan me goed voorstellen dat we over die laatste genoemde hint tegenwoordig ook zouden steigeren. We worden allemaal inderdaad gewoon heel erg goed in het ontmaskeren van de mol en theorieën verspreiden zich sneller door de opkomst van social media.
De to po hint uit de biechts van Patrick en het hangertje van Kim vind ik persoonlijk de interessantste hints die we de afgelopen jaren hebben gehad. Hints waar iemand in de loop van het seizoen achter komt en dan van denkt, verrek!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1128 Gepost op: 24-02-2016, 20:27:10 »

Nog twee laatste opmerkingen: Ik denk dat we onszelf ook niet voor de gek moeten houden dat deze hint uniek is. De hint naar Kees in de kerk en gebaren hint zat in aflevering 1. De gebarentaal hint van Inge scheen ook vrij snel uitsluitsel te geven (ik heb dat seizoen niet gevolgd) en in dat seizoen zat ook nog eens de LOMED 99 hint in aflevering 1. Ik kan me goed voorstellen dat we over die laatste genoemde hint tegenwoordig ook zouden steigeren. We worden allemaal inderdaad gewoon heel erg goed in het ontmaskeren van de mol en theorieën verspreiden zich sneller door de opkomst van social media.
De to po hint uit de biechts van Patrick en het hangertje van Kim vind ik persoonlijk de interessantste hints die we de afgelopen jaren hebben gehad. Hints waar iemand in de loop van het seizoen achter komt en dan van denkt, verrek!

Eens wat betreft Patrick en Kim.
De Case-hint kon nog naar alle 3 de finalisten wijzen
De gebarentaalhint steigerde ik toen al over, het was min of meer onomstotelijk maar ik weigerde erin te geloven dat het zo gemakkelijk zou zijn en hoopte dat Inge ons gewoon voor de gek aan het houden was als kandidaat. Van die 2 hints heb ik toen al geleerd : soms is het zo (te) gemakkelijk en dan hoop je dat de makers daar iets van leren.
Het had heel anders gekund : bijvoorbeeld een oud mol in de leader steeds iets anders laten zeggen, dat bemerkt iemand dan na een paar afleveringen pas en dan nog zo dat je met al die woorden kunt puzzelen en dat je echt bij de finale pas zekerheid hebt. Moeilijk, dat geef ik toe, maar als je dat als makers niet kan, doe dan alleen subtiele hints die ook toeval kunnen zijn.

Offline frankhuiskamp

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1129 Gepost op: 24-02-2016, 22:48:05 »
Wat fijn, al deze sterke inhoudelijke bijdragen, haha. Ik kan me eigenlijk overal prima in vinden. Hij kwam ook te vroeg in het seizoen, die hint, en hij liet weinig opties over en je wist inderdaad dat je iets moest zoeken.

En ja, ik kijk de Vlaamse Mol en ben er helemaal verliefd op. Het is harder, sadistischer, echter, nog mooier gefilmd. Ik wil absoluut niet dat we hier nu meer op de Vlaamse Mol gaan lijken, laat deze twee alsjeblieft naast elkaar bestaan. Dubbel zoveel plezier. En bij de Vlaamse zit ik nog absoluut niet in een tunnel en het feit dat die kandidaten onbekend zijn, maken verborgen hints voor me een stuk moeilijker.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1130 Gepost op: 25-02-2016, 01:32:51 »
Als ik dit zie ga ik weer huilen of lachen, ik weet eigenlijk niet wat. Ze geeft hiermee weg dat ze Klaas wel heeft gesproken. Oei oei oei

Inderdaad. En het verklaart ook waarom ze bij de jongste aflevering van MolTalk zo krampachtig op Tim als Mol zat.
Ze wilde iets goed maken...    :-X
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1131 Gepost op: 25-02-2016, 06:47:19 »
Ze hadden beter die verspreking van Susan niet gecorrigeerd. Nu ze dat wel hebben gedaan, zijn ook de twijfelaars over de streep getrokken, richting Klaas.

Iets met ''slapende honden wakker maken......''

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1132 Gepost op: 25-02-2016, 09:58:16 »
Het is toch Susan zelf die corrigeert...?

Wat de Kloosterhint betreft: ik blijf vinden dat de productie hierop te hard wordt aangevallen. In aflevering 1 hadden we de "hint" naar Remy ('zoek niet naar een muzikant'). Toen kwam in afl. 2 de kloosterhint ('mol cf klaas') in combinatie met de tip om op zoek te gaan naar de kandidaten en contra te denken. Mijn vermoeden is dat de productie bedoeld heeft om de indruk te wekken dat hints op kandidaten zouden slaan. Ik kan me daar ook nog wel een discussie-lijntje over herinneren. Wat dat betreft vind ik 'm vergelijkbaar met de Case hint - die kon toen ook op meer mensen wijzen. Dat is hier ook geprobeerd, maar die opzet is mislukt. Wat mij betreft mede omdat de achterkanten van het geld ook al snel richting Klaas gingen wijzen.

Verder weet ik niet of Klaas een verkeerde mol is. Feit is dat de pot tot deze aflevering bijzonder laag stond. Daar kan je de kandidatengroep de schuld van geven, je kunt er de alles-of-niets opdrachten de schuld van geven, maar je kan ook zeggen dat De Mol in zijn opzet is geslaagd. En ik weet dat het als controversieel wordt beschouwd, maar ik zou het briljant vinden als Klaas bij die klimwand geld heeft weggenomen en bij die taino opdracht geld heeft laten liggen. Net zoals ik hoop dat hij de uitbater van dat restaurant het vierdubbele heeft betaald. Als 'ie dat soort dingen heeft gedaan (en dat zien we over twee weken) dan vind ik 'm helemaal zo slecht nog niet.

m0ll0m

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1133 Gepost op: 25-02-2016, 10:36:40 »
Wat de Kloosterhint betreft: ik blijf vinden dat de productie hierop te hard wordt aangevallen. In aflevering 1 hadden we de "hint" naar Remy ('zoek niet naar een muzikant'). Toen kwam in afl. 2 de kloosterhint ('mol cf klaas') in combinatie met de tip om op zoek te gaan naar de kandidaten en contra te denken. Mijn vermoeden is dat de productie bedoeld heeft om de indruk te wekken dat hints op kandidaten zouden slaan. Ik kan me daar ook nog wel een discussie-lijntje over herinneren. Wat dat betreft vind ik 'm vergelijkbaar met de Case hint - die kon toen ook op meer mensen wijzen. Dat is hier ook geprobeerd, maar die opzet is mislukt. Wat mij betreft mede omdat de achterkanten van het geld ook al snel richting Klaas gingen wijzen.

De 'hint' naar Remy was niet meer dan de weggevallen opdracht voor Klaas om 1 muzikant te vinden. In geen enkel opzicht was die te vergelijken met de kloosterhint. De ene is wat je als kijker wil interpreteren als hint en de tweede is een hint in vetgedrukte letters met een grote cirkel er rond en enkele pijlen op gericht. Toen in aflevering 3 geen duidelijke hint kwam naar een andere kandidaat was het ook ineens afgelopen met die theorie.

Verder weet ik niet of Klaas een verkeerde mol is. Feit is dat de pot tot deze aflevering bijzonder laag stond. Daar kan je de kandidatengroep de schuld van geven, je kunt er de alles-of-niets opdrachten de schuld van geven, maar je kan ook zeggen dat De Mol in zijn opzet is geslaagd.

Klaas is geen verkeerde mol. Hij past perfect in de middenmoot van het lijstje mollen. Hij doet aardig zijn werk, maar toch wordt hij net als Margriet vorig jaar bijvoorbeeld vroegtijdig ontmaskerd door meer dan de helft van de kandidaten. Ik ga hem echter geen credits geven voor de laatste pot ooit, want ik vind net wel dat de alles-of-niets opdrachten en de chaotische kandidatengroep hiertoe bijgedragen hebben.

En ik weet dat het als controversieel wordt beschouwd, maar ik zou het briljant vinden als Klaas bij die klimwand geld heeft weggenomen en bij die taino opdracht geld heeft laten liggen. Net zoals ik hoop dat hij de uitbater van dat restaurant het vierdubbele heeft betaald. Als 'ie dat soort dingen heeft gedaan (en dat zien we over twee weken) dan vind ik 'm helemaal zo slecht nog niet.

Bah! ;D Geld nemen uit een kist met een speciale set sleutels die je van de productie krijgt, moet echt zowat de meest teleurstellende actie ooit zijn. Dat hij geld laat liggen bij de Taino-opdracht dat vind ik nog enigszins gewaagd omdat er kans was dat hij betrapt zou worden. Niemand kon hem zien op die berg en volgens de regels van het spel hing de enige correcte sleutel om de kist te openen beneden.

Te veel betalen aan die restaurantuitbaters zou ik ook een leuke actie vinden. Weer omdat je het toch allemaal stiekem moet doen omdat eender wie plots kan binnen komen om je te controleren.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1134 Gepost op: 25-02-2016, 11:58:19 »
Ik ga even iets heel controversieels zeggen. Want dat is leuk. De productie krijgt dikke lagen troep over zich heen vanwege de kloosterhint, maar is dit nu echt zo terecht? Neem even afstand van al het geroep en geschreeuw in de topics hier en zeg me heel objectief: was die kloosterhint écht zo makkelijk?
Het issue is niet dat de hint te makkelijk te vinden is.

Het issue is dat
  • de hint, zodra gevonden, voor geen ènkele twijfel vatbaar is, en de kans dat het toeval was, gewoon te klein is.
  • met alle samenspannende internetspeurders hier, elke hint gevonden wordt, of die nou makkelijk is of niet, en dat de makers dat weten (want zoveel is er niet veranderd sinds Case).
Anders gezegd, de makers konden bedenken dat deze hint gevonden zou worden, en dat vanaf dat moment het hele forum met vrij grote zekerheid op de juiste mol zat.

Een "I am" kun je nog allerlei kanten op wringen (en dat werd ook gedaan), en is dus geen probleem - je kan blijven molspeuren. Dat kan nu niet - de mol is gevonden, en wel op de verkeerde manier.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline frankhuiskamp

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1135 Gepost op: 25-02-2016, 12:41:06 »
Fair enough, zoals ik al zei. Maar de makers maken dit programma niet alleen voor programmagekke Molloten als jij en ik. Een dergelijke hint is voor ons veel te makkelijk, maar de gemiddelde kijker kijkt zó anders.

Genoeg mensen die nog van Klaas overtuigd moeten worden hoor. Tegen beter weten in.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1136 Gepost op: 25-02-2016, 13:22:27 »

1. Het is een type opdracht waarin je een hint kan verwachten. (Kijkend naar voorgaande seizoenen.)
2. Het is een locatie waarin je een hint kan verwachten: Kerk, klooster, kapel (kijkend naar voorgaande seizoenen.)
3. De teksten van de oud mollen wijzen er op dat er iets te halen valt: "Als je ons allemaal beluistert word je op het spoor van de Mol gezet."
4. Een presentatietekst van Art benadrukt dit nogmaals: "Vijf oud-Mollen hebben hun uiterste best gedaan om de kandidaten de juiste richting op te wijzen."
5. De afleveringstitel

De afleveringstitel gaf een duwtje in de juiste richting. Ik ben meteen naar de laatste woorden van de uitspraken gaan kijken.
Dat laatste is mijn grootste kritiekpunt op de hint. Als ze die zinnen wat meer verspreid door de opdracht gemonteerd hadden was er nog ruimte voor discussie geweest en had de hint makkelijker afgeschreven kunnen worden als toeval. Ik zou helemaal geen probleem met de hint hebben als het pas in aflevering 6 of later gezeten zou hebben. Ik heb dit seizoen amper kans gehad om mij in te graven in een tunnel. Na de hint had het weinig nut om naar de mol te speuren o.b.v. acties of gedrag. Ondanks dat ik het puzzelen met hints leuk vind, vind ik het nog leuker om de mol te ontmaskeren door wat de mol uitspookt. Het is de paradox van wie is de mol: Je haalt de gekste dingen uit om er achter te komen wie de mol is, maar eigenlijk wil je het niet weten.

Sluit ik mij bij aan!

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1137 Gepost op: 25-02-2016, 13:50:01 »
Het issue is niet dat de hint te makkelijk te vinden is.

Het issue is dat
  • de hint, zodra gevonden, voor geen ènkele twijfel vatbaar is, en de kans dat het toeval was, gewoon te klein is.
  • met alle samenspannende internetspeurders hier, elke hint gevonden wordt, of die nou makkelijk is of niet, en dat de makers dat weten (want zoveel is er niet veranderd sinds Case).
Anders gezegd, de makers konden bedenken dat deze hint gevonden zou worden, en dat vanaf dat moment het hele forum met vrij grote zekerheid op de juiste mol zat.

Een "I am" kun je nog allerlei kanten op wringen (en dat werd ook gedaan), en is dus geen probleem - je kan blijven molspeuren. Dat kan nu niet - de mol is gevonden, en wel op de verkeerde manier.
+1

En ook helemaal eens met wat @frankhuiskamp zegt. De productie doet hun best, en ik waardeer het mooie programma enorm.
Het meest storende is gewoon: dat er maar 1 mol uit die hint komt! Dus niet te makkelijk gevonden (want zo makkelijk was het inderdaad wel niet), en misschien zelfs niet eens te vroeg. Maar als je bijv krijgt T is de mol (Tim of Taeake), of De mol is een Man, dan kun je nog lekker gaan tunnelen. Dit (leukste!) speel aspect is wel een beetje weggevallen. Deze hint leidt ALLEEN naar Klaas, en dat is storend.
Meer L

Offline jokeJD

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1138 Gepost op: 25-02-2016, 14:52:28 »
Ik ben heel benieuwd of ze in de laatste aflevering nog zullen laten doorschemeren dat de meesten het wel wisten. en niet het toneelstuk van verbazing spelen, want die is er denk ik nauwelijks. Ook de schrijvers van alle columns en recaps van de kranten zitten al een tijd vol op Klaas. Ik heb dat eigenlijk nog nooit in deze mate gezien. Zelfs niet met inge, misschien was social media toen nog wat minder ontwikkelt. Lijkt mij iig tof als ze daar wel iets van laten blijken in de terugblikaflevering.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [KANDIDAAT] Klaas van Kruistum
« Reactie #1139 Gepost op: 25-02-2016, 15:09:43 »
MolTalk lijkt er alleen nog maar een beetje kunstmatig de TV-poll een beetje spannend te willen houden. De beste hints naar Klaas (klooster + tafel stiekem verschuiven) heb ik daar nooit gezien. Ben benieuwd of de redactie van MolTalk dan b.v. zegt "Nou laat die en die hint maar even weg in de uitzending..."  ::pinokkio::
Winnaar Klassiekers Pool 2023