Ik ga even iets heel controversieels zeggen. Want dat is leuk.
Ten eerste is het sowieso onterecht dat Klaas afgerekend wordt op de hint. Ik blijf wel bij mijn kritiek op de kloosterhint. Het is een prima hint alleen er wezen te veel pijlen naar de hint en hij kwam te vroeg in het seizoen. Wat mij betreft... Dat is een belangrijke toevoeging, want ik ben mij er terdege van bewust dat ik en waarschijnlijk een groot deel van de aanwezigen op dit forum een heel kleine groep kijkers vertegenwoordigd waar lastig rekening mee te houden is. Kijkers die al jaren minutieus de uitzendingen terugkijken en alles wat los en vast zit discussiëren.
Ik kan het onmogelijk aantonen, maar ik had de hint zelf ontdekt binnen een half uur tot uur na de uitzending gezien te hebben (op zondag). In elk geval het 'Klaas' gedeelte, niet het 'mol' gedeelte. Wat ik begrijp is dat ook de originele vinder hem relatief kort na de uitzending gevonden had. Om diverse redenen was er aanleiding om in die opdracht naar een hint te zoeken:
1. Het is een type opdracht waarin je een hint kan verwachten. (Kijkend naar voorgaande seizoenen.)
2. Het is een locatie waarin je een hint kan verwachten: Kerk, klooster, kapel (kijkend naar voorgaande seizoenen.)
3. De teksten van de oud mollen wijzen er op dat er iets te halen valt: "Als je ons allemaal beluistert word je op het spoor van de Mol gezet."
4. Een presentatietekst van Art benadrukt dit nogmaals: "Vijf oud-Mollen hebben hun uiterste best gedaan om de kandidaten de juiste richting op te wijzen."
5. De afleveringstitel
De afleveringstitel gaf een duwtje in de juiste richting. Ik ben meteen naar de laatste woorden van de uitspraken gaan kijken. Ben zelf te omslachtig bezig geweest door te beargumenteren wat de laatste woorden van elke oud kandidaat zou kunnen zijn. Uiteindelijk kwam ik uit op de vijf woorden die allemaal in hetzelfde blokje te horen waren.
Dat laatste is mijn grootste kritiekpunt op de hint. Als ze die zinnen wat meer verspreid door de opdracht gemonteerd hadden was er nog ruimte voor discussie geweest en had de hint makkelijker afgeschreven kunnen worden als toeval. Ik zou helemaal geen probleem met de hint hebben als het pas in aflevering 6 of later gezeten zou hebben. Ik heb dit seizoen amper kans gehad om mij in te graven in een tunnel. Na de hint had het weinig nut om naar de mol te speuren o.b.v. acties of gedrag. Ondanks dat ik het puzzelen met hints leuk vind, vind ik het nog leuker om de mol te ontmaskeren door wat de mol uitspookt. Het is de paradox van wie is de mol: Je haalt de gekste dingen uit om er achter te komen wie de mol is, maar eigenlijk wil je het niet weten.