Auteur Topic: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten  (gelezen 44899 keer)

Offline Zuurkool

• Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: Aflevering 3 - opdracht 1 - geldbiljetten
« Reactie #40 Gepost op: 17-01-2016, 01:25:43 »
Wat zou hier eigenlijk de ideale startpositie zijn als mol? Zou je juist met hoge geldbedragen willen beginnen (en ervoor zorgen dat de andere delen van deze hoge bedragen niet gevonden worden) of juist met lage bedragen (en daarmee weglopen, zodat de rest van de teams hun biljet niet compleet kunnen maken, omdat er geen wisselgeld is om te ruilen)? Ikzelf dacht dat het voor de mol handiger zou zijn om de lage bedragen te hebben.

Met de hoge bedragen kun je eigenlijk niet heel veel anders dan gewoon afwachten totdat iemand je een laag bedrag geeft, zodat je die kan ruilen voor een hoog bedrag op een paal. Met lage bedragen heb je eigenlijk de macht in handen als mol, omdat zonder deze bedragen niet geruild kan worden (niet voor hoge bedragen althans). Wat denken jullie hierover?

Overzicht startbiljetten:

Annemieke en Taeke: €1000 en €500 (paal met €500)
Tim en Klaas: €500 en €250 (paal met €250)
Rop en Ellie: €100 en €50 (paal met €50)
Cecile, Marjolein en Remy: €1000, €250 en €100 (paal met €100)

Ondergronds: paal met €1000

* Er mist dus een briefje van €50, dit bedrag had dus nooit gevormd kunnen worden. Het is dus duidelijk dat dit moest worden ingezet als wisselgeld.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #41 Gepost op: 17-01-2016, 01:31:50 »
Dit is hoe ik de opdracht geïnterpreteerd had:
Ze waren door de crew ingedeeld in 4 groepen (ze vertelden elkaar bij wie ze zaten, dus ga ik ervan uit dat ze niet zichzelf ingedeeld hebben).
Iedereen krijgt 1/3e van een briefje: Rop en Ellie de €50 en de €100, Remy, Cecile en Marjolein de €100, €250 en €1000 met een paaltje met €100, Klaas en Tim €500 en €250 met een paaltje met €250 Annemieke en Taeke €1000 en €500 met een paaltje van €500.
Er zijn inderdaad 5 palen (dit bevestigt Annemieke rond 4:40) dus in totaal 14 briefjes: 3x €500, 3x €1000, 3x€250, 3x €100 en 2x €50.
Iedereen moet een briefje bij zich hebben, dus een groep van 2 mag er maar 2 hebben. Om een briefje te vervolledigen, heb je een derde persoon nodig en 3x hetzelfde briefje. Omdat ze met zijn 9en zijn, kunnen ze maar 3 briefjes vervolledigen en was de maximale verdiensten hier €1750. Wie hier molt, zou je toch echt de locaties voor moeten hebben en daar ben ik niet zo goed in.
Hoop dat het helpt

Ik heb de locaties al allemaal gevonden, maar ik wacht nog op HD beelden om de routes te kunnen reconstrueren.

Mijn eerste bevindingen zijn in ieder geval dat ze voor 100, 250 en 500 hadden moeten gaan uiteindelijk aangezien zowel de 50 euro als de 1000 euro op plaatsen stonden waar je normaal niet gaat kijken.

De groep heeft deze opdracht naar mijn mening dus bijna perfect uitgevoerd.

Offline Amateur

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 17-01-2016, 01:41:07 »
En toch vind ik iedereen hier verdacht
Tim en Klaas die maar een beetje slenteren en ondergronds benoemen
Rop die niks hoort, Ellie die heel passief is
Taeke en Annemiek: oh ja, nog even een briefje ergens vandaan toveren anders geldt het niet

Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb juist het idee dat de regie je wil laten doen geloven alsof men zich verdacht gedraagde, maar volgens mij was de groep nog behoorlijk effectief.

1. De 250 en 500 euro zijn binnen. Best aardige score.
2. De 1000 euro is gemist, maar achteraf blijkt dat die behoorlijk ingewikkeld verstopt lag.
3. Natuurlijk verloopt het bellen chaotisch - het lijkt mij een lastige opdracht om over te communiceren, maar de doelen worden uiteindelijk wel bereikt.

* Taeke en Annemiek communiceren duidelijk en halen daardoor toch die 500 euro binnen. Ik vind het nog wel logisch dat je eerst gaat zorgen dat je weet waar de drie briefjes van 500 euro hangen voor je anderen gaat inschakelen die voor je te halen.
Gezien je op basis van de Laseropdracht wel kan vaststellen dat Taeke 100% kandidaat is, spreekt het Annemiek niet per se vrij. Maar het duo functioneert wel.
* Rop en Ellie. Rop is niet zo sterk over de telefoon, maar het is ook wel duidelijk dat communiceren niet zijn sterke kant is. Uiteindelijk weet hij de opdracht tot een goed einde te brengen en hij offert zich op door bij Taeke en Annemiek te blijven. De Mol zou mee willen jagen naar de 1000 euro, lijkt me. Ellie kun je wat mij betreft ook afstrepen als Mol op basis van deze afstrepen. Eerst presenteert ze zich als master communicator en als je dan écht de Mol bent wil je die positie toch gebruiken om over de telefoon verwarring te zaaien. Niks doen is juist wat een Mol niet wil.
* Tim en Klaas. Het lijkt mij dat Tim Klaas wilde testen, maar inderdaad het is mollig gedrag. Ook Klaas die niet overtuigend Tim een beetje tot de orde roept is verdacht. Lijkt me toch duidelijk dat de Mol in dit groepje zat.

Samenvattend:
* Niet verdacht: Taeke, Ellie, Rop
* Neutraal: Annemieke
* Verdacht: Tim, Klaas

(Hulpmol, ik ben het helemaal met je eens!)

Offline Zuurkool

• Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
« Reactie #43 Gepost op: 17-01-2016, 01:48:49 »
Samenvattend:
* Niet verdacht: Taeke, Ellie, Rop
* Neutraal: Annemieke
* Verdacht: Tim, Klaas

(Hulpmol, ik ben het helemaal met je eens!)

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het was juist Annemieke die heel stellig Rop en Ellie terug riep omdat ze wisselgeld nodig hadden, terwijl Rop hier in eerste instantie tegenin gaat en zegt dat hij en Ellie naar Remy moeten. Annemieke niet verdacht wat mij betreft, Rop neutraal/verdacht omdat hij een half uur rondliep zonder ook maar iemand wisselgeld te geven om de opdracht te kunnen doen slagen.

Offline Loebas

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 17-01-2016, 01:48:56 »
"Plein is die kant op?" (Klaas)

"Ja maar daar hoeven wij niet heen..." (Tim)

? ? ?

@06.34

Omnia vincit amor

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 17-01-2016, 01:53:46 »
Na wat bestuderen van de beelden denk ik te weten waar het paaltje staat dat dicht bij Rop en Ellie staat.

1. Ik weet niet of ik daar zou beginnen kijken.
2. Het is (zoals hiervoor door enkelen aangehaald) een overbodig briefje van 50 dat je nooit compleet kan krijgen.

Offline Mre

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 17-01-2016, 02:43:46 »
Rop heeft de meest meters met Ellie afgelegd. Meest domme streken uitgehaald. En vooral vertraagd. Het groepje met Remy laten wachten op het plein. En tja hij had maar 150 euro in zijn handen.

Ook heeft Rop een sleutelpositie in dit spel. Hij bepaalde bijna dat Taeke en Annemiek het geld niet compleet hadden.
Zie aan het werk:

https://youtu.be/lmMbGwHTUUU

Offline Whiskers

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #47 Gepost op: 17-01-2016, 09:29:25 »
Rop heeft de meest meters met Ellie afgelegd. Meest domme streken uitgehaald. En vooral vertraagd. Het groepje met Remy laten wachten op het plein. En tja hij had maar 150 euro in zijn handen.

Ook heeft Rop een sleutelpositie in dit spel. Hij bepaalde bijna dat Taeke en Annemiek het geld niet compleet hadden.
Zie aan het werk:

https://youtu.be/lmMbGwHTUUU

Vooral Annemieke en Taeke laten wachten.  Hij kon door ff snel naar hen terug te gaan ervoor zorgen dat er iig en op zeker 500 euro in de pot zou zitten.  Maar wat doet hij? Hij gaat eerst naar het groepje van Remy.

Omdat hij uiteindelijk wel terug gaat naar Annemieke en Taeke en het geld alsnog in de pot komt zie ik het als een verdachtmaakactie ve kandidaat. Waar de programmamakers (o.a.) dankbaar gebruik van maken om Rop in aflevering 3 verdacht te maken na Remy in aflevering 1 en Klaas in aflevering 2.

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #48 Gepost op: 17-01-2016, 09:33:58 »
Omdat er in de opdracht zo duidelijk staat dat je ondergronds moet voor 1000, lijkt mij dat de mol hier een stokje voor wilt steken. Waar liepen alle kandidaten? En wie waren er in de buurt van dat ondergrondse/ 1000 biljet. Ik dacht Klaas en Tim? Verdacht dus, vind ik zo. Want die gaan dan net doen of ze het niet begrijpen, en is er te weinig tijd voor de anderen om daar helemaal heen te komen, te gaan zoeken in het ondergrondse, en geld te matchen.
Meer L

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 17-01-2016, 09:39:34 »
DEEL 1

Annemieke/Taeke: 500/1000 (paal: 500)
Ellie/Rop: 50/100 (paal: 50, niet gevonden)
Klaas/Tim: 250/500 (paal: 250)
Cécile/Remy/Marjolein: 100/250/1000 (paal: 100)

Klaas wil contact zoeken met de rest, wordt gebeld door Taeke, zet telefoon op speaker (minder mols, want waarom een kandidaat laten meeluisteren?). Ze delen informatie over welke briefjes ze hebben en wat er op de palen hangt. Klaas en Tim laten 500 achter, Annemieke en Taeke 1000.

[eigenlijk zouden ze daar alle vier al moeten weten, dat dat gaat vastlopen omdat je met twee mensen nooit drie briefjes kunt verzamelen èn vier mensen weten nu waar een paaltje met 1000 staat]

Klaas en Tim lopen. Klaas wijst Tim erop, dat het plein de andere kant op is. Tim zegt, dat dat klopt maar dat ze daar niet naartoe hoeven.

[wat Tim zegt, lijkt logisch want ze hebben nu twee briefjes van 250]

Annemieke en Taeke lopen, maar weten allebei niet zeker wat de goede richting is. Het groepje van drie staat op een plein, Remy suggereert in biecht dat het vervolmaken van de 100 hen een logisch begin lijkt. Ellie en Rop beginnen. Rop heeft de telefoon uitgezet en wordt gebeld, als hij die aanzet. Ellie besluit te kijken.

[communicatie tussen kandidaat Remy en Rop is een drama, met name door Rop. Remy zegt dat ze 100 en 250 hebben en Rop antwoordt met: "Wij hebben ook 100 en 50".]

Remy stelt voor om naar Ellie en Rop te komen om de 100 compleet te maken. Rop zegt, dat dat goed is en dat zij dan de 50 compleet kunnen maken.

[onzin, want de groep van drie heeft geen 50]

Rop weet niet waar ze zitten, omschrijft een wit kerkje. Remy stelt voor dat Ellie en Rop naar het plein komen. Remy zegt vrij duidelijk waar het plein is, Rop omschrijft vervolgens het verkeerde plein, wordt gecorrigeerd door Remy en zegt dan: "En daar zijn jullie?"

[Ellie kan hier uit niets opmaken welk plein bedoeld wordt, al zegt Rop uiteindelijk wel correct dat het om het Duarteplein gaat. Rop geeft aan dat Remy helder communiceert, maar begrijpt wel alles verkeerd]

Ellie vraagt aan Rop of hij weet hoe ze moeten lopen. Rop antwoordt: "We komen in ieder geval van die kant" en loopt dan ook die kant op. Ellie gaat mee.

[wat maakt het uit van welke kant ze komen? totaal onzinnig en niet van belang]

Remy zegt welke biljetten Ellie en Rop hebben. Marjolein vraagt naar het biljet op de paal. Remy zegt dat ze niet bij een paal waren.

[onduidelijk blijft hoe zichtbaar de paal van Ellie en Rop was en of de kandidaten wisten dat er beslist eentje in de buurt moest zijn]

Remy belt met Klaas. Klaas en Tim zoeken derde deel van 250. Dat heeft Remy. Remy zegt waar ze zijn. Klaas en Tim gaan ook naar de groep van drie. Ze vragen de weg.

[Tim vertraagt de boel vervolgens enorm, mols. Klaas doet er weinig aan. Test Tim hier Klaas of is er iets anders aan de hand?]

Klaas en Tim lopen. Klaas belt nog steeds of alweer.

[met wie weten we niet. en waarom? ze weten al waar ze heen gaan. belt hij echt of zijn ze nu onbereikbaar? tim is blijkbaar niet geïnteresseerd in het gesprek]

Tim zegt tegen local: "Geen geld. Is dat goed?"

[is dat een aanwijzing? hier grijpt Klaas uiteindelijk wel in door te zeggen dat het echt te lang duurt]

Ellie en Rop lopen. Ellie zegt dat haar gevoel voor richting niet heel sterk is. Rop bepaalt uiteindelijk waar ze heen gaan. Annemieke en Taeke zijn de weg kwijt. Annemieke: "Dit loopt dus ook dood".

[er is niet benoemd waar Annemieke en Taeke heengaan, maar neem aan dat het richting de 500 is die Klaas en Tim achterlieten. wat Ellie zegt is niet erg geloofwaardig, maar klopt wel met haar opmerking dat ze weinig wil doen en veel wil observeren]

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 17-01-2016, 09:40:41 »
DEEL 2

Klaas en Tim lopen. Tim: "Wil je 1000?" Klaas: "Natuurlijk wil ik 1000." Ellie en Rop vragen de weg. Annemieke en Taeke lijken nog steeds niet te weten waar ze langs moeten.

[bijzonder van beide, want ze hebben twee van 250 en zouden onderweg moeten zijn naar de groep van drie]

Rop vraagt of hij mag bellen. Dat mag van de baas. Zegt dat ze op het plein zijn en dat ze het hadden over het plein waar de groepsfoto is gemaakt. Remy ontkent. Rop zegt dat ze helemaal niet bij het hotel in de buurt zijn.

[dat laatste is niet van belang, ze moeten er naartoe ongeacht waar ze op dat moment waren. dit is de tweede keer dat Rop uitgaat van het verkeerde plein.]

De helft van de tijd is nu om. De groep van drie staat vast op het plein, omdat ze wachten op Ellie en Rop en Klaas en Tim. Annemieke vraagt de weg. Ze komen op een plein. Taeke wordt gebeld door Remy. Annemieke en Taeke hebben nu de derde 500, maar kunnen niet wisselen. Ellie en Rop komen aangerend. Rop vraagt de richting, Annemieke wijst de weg.

[toch geeft Annemieke aan dat ze klaar zijn, terwijl dat niet zo kan zijn. Rop begint opnieuw over het plein waar de eerste groepsfoto is gemaakt. is dit de derde keer dat hij het verkeerde plein noemt?]

Annemieke en Taeke realiseren zich dat er een derde persoon nodig is. Annemieke belt Rop en eist dat ze terugkomen. Rop zegt dat hij het snapt, maar zegt dat hij onderweg is naar iets anders. Annemieke houdt vol.

[Ellie kan hier opnieuw amper weten wat wordt besproken. Rop begrijpt het maar wil met zijn briefjes van 50 en 100 door om 500 te laten liggen? Annemieke lijkt hier door haar vasthoudendheid minder mols]

Klaas en Tim komen het plein op. Er wordt gewisseld, de groep van drie heeft nu 250. Op de paal hangt nu 100. Klaas zegt dat hij en Tim naar de 1000 gaan. Marjolein zegt: "Klaas en Tim hebben 1000, hè?" Cécile, Remy en Marjolein zijn nu uit het spel.

[dat moet kloppen, Cécile, Remy en Marjolein hadden bij de start 1000. aan de paal hangt nog steeds 100, dus Klaas en Tim hebben nu 100 en 1000]

Klaas en Tim wandelen. Ze weten dat Annemieke en Taeke een 1000 hebben achtergelaten en dat er een biljet ondergronds is. Klaas denkt dat de metro een heel eind uit de richting is. Er zijn nog tien of elf minuten om twee biljetten van 1000 te vinden.

[toch blijven Klaas en Tim wandelen en gaan allebei handen schuddend en high fives gevend eens de weg vragen. dat doen ze vaag. ze willen onder de grond, meer horen we niet. ze krijgen het advies om de rivier over te steken]

Ellie en Rop komen terug op het plein bij Annemieke en Taeke. Rop vraagt welk biljet ze willen. Taeke zegt (terecht) dat dat niet uitmaakt. Een biljet is genoeg om 500 compleet te maken.

[de indruk is dat Annemieke vrij snel Rop heeft gebeld om aan te geven dat ze terug moeten, maar dat het een kwartier duurt voor ze terug zijn]

De vraag is wie er moet stoppen. Rop stapt uit het spel. Ellie is nu alleen en ergens anders lopen Klaas en Tim nog. Ellie haalt de 1000 van het plein en zoekt Klaas en Tim. Ze roept Klaas.

[niet erg mols van Ellie. ze zullen met zijn drieën verder moeten om kans te maken en nu hebben ze twee biljetten. het is een raadsel waarom Klaas en Tim niet eerst de 1000 op het plein zijn gaan halen. ze wisten van Taeke dat het er was]

Ellie en Tim overleggen. Klaas is niet zichtbaar. Ellie realiseert zich dat het niet meer gaat lukken. De 500 is compleet. 250 ook. Totaal: 750. Wel 1000 misgelopen.

[waarom reageert de groep van drie niet wanneer gevraagd wordt of er nog meer is? uiteindelijk geeft Tim dat als eerste aan]

Ik ga voor Klaas ;-)

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #51 Gepost op: 17-01-2016, 09:43:04 »
Dank Tarballs voor het uitschrijven. Klaas dus onmols als ik dit zo lees. Mmmmmm, ik was echt zo al van hem als mol afgestapt. Ellie ook slim (als kandidaat) maar ook mooie dekmantel. En Tim blijft vreemd doen. Ik vind in deze opdracht het meest verdacht: Rop/ Ellie en Tim(/Klaas)

Annemieke is aan het doorzetten om Rop terug te halen, had ze niet hoeven doen.
Taeke is bij geld binnenhalen betrokken
Remy/ Cecile en Marjolein blijven op 1 punt staan: zou ik als mol niet voor kiezen, want dan komen de anderen zeker bij jou uit, dus kandidaats in mijn ogen
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 09:45:56 door Juuls247 »
Meer L

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 17-01-2016, 09:48:14 »
De rol van Klaas hangt van je interpretatie af. Hij draagt bij aan de 250, maar haalt dan 1000 uit het spel. Gaat niet (net als Tim overigens) naar het plein om de andere 1000 te zoeken. Ze wandelen de laatste minuten maar wat.

In het dagboek staat: follow the money, letterlijk.

Klopt mijn herinnering dat Tim het geld heeft en Klaas volgt?

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #53 Gepost op: 17-01-2016, 09:55:15 »
De rol van Klaas hangt van je interpretatie af. Hij draagt bij aan de 250, maar haalt dan 1000 uit het spel. Gaat niet (net als Tim overigens) naar het plein om de andere 1000 te zoeken. Ze wandelen de laatste minuten maar wat.

In het dagboek staat: follow the money, letterlijk.

Klopt mijn herinnering dat Tim het geld heeft en Klaas volgt?
Eens, vind het moeilijk om Klaas zijn gedrag te "interpreteren" in deze. Maar mijn conclusie blijft dat hij overal toch het meeste geld heeft bijgedragen van iedereen (direct en indirect).
Meer L

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 17-01-2016, 10:04:12 »
Klaas brengt ondergronds als eerste foutief in verband met metro. Tim gaat er echter in mee, zoals in bijna alles. Ik neig naar Klaas als mol en Tim die hem doorheeft.

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #55 Gepost op: 17-01-2016, 10:06:02 »
Klaas brengt ondergronds als eerste foutief in verband met metro. Tim gaat er echter in mee, zoals in bijna alles. Ik neig naar Klaas als mol en Tim die hem doorheeft.
Dit is heel waarschijnlijk! En veel hebben hem door zo is mijn idee....
Meer L

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 17-01-2016, 10:40:37 »

Maar als men jou vertelt dat de 1000 euro ondergronds is, waar denk jij dan als eerste aan? ;)

Offline molton

• Forumlid
  • Hmmm
« Reactie #57 Gepost op: 17-01-2016, 10:48:35 »
Taeke en Annemieke lijken hier net als het trio van Marjolein, Cecile en Remy prima te functioneren. Rop zorgt voor vertraging en miscommunicatie. Ik krijg de indruk dat hij er uiteindelijk niet meer aan ontkomt om Taeke en Annemieke te gaan helpen. Klaas en Tim zijn inderdaad erg verdacht bezig en moeten zich toch ook realiseren dat je niet naar de andere kant van de stad moet hoeven te lopen om 'ondergronds' te kunnen gaan (het was goed te doen, omdat er een paaltje zoals de anderen stond bij de ingang van het ondergrondse tunneltje). Klaas oppert volgens mij het eerst het idee van een metro, terwijl Tim later suggereert om naar de andere kant van de stad proberen te komen. Ik krijg echter ook het idee dat Tim het aan het spelen is en dus Klaas aan het testen is. Maar stel je voor dat het weer een gevalletje Chris en Rik met het watervliegtuig is.  ;D
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 11:09:12 door molton »
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Whiskers

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #58 Gepost op: 17-01-2016, 10:52:43 »
Maar als men jou vertelt dat de 1000 euro ondergronds is, waar denk jij dan als eerste aan? ;)
Precies, zo verdacht is dat helemaal niet. En zeker niet als je al een opdracht in een metro hebt gedaan. Vraag me echt af hoeveel mensen er op Klaas zouden zitten zonder de kloosterhint.Ik zie Klaas iig niet heel verdachte dingen doen en hij harkt zowat elke opdracht geld in de pot.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 17-01-2016, 11:08:30 »
Precies, zo verdacht is dat helemaal niet. En zeker niet als je al een opdracht in een metro hebt gedaan. Vraag me echt af hoeveel mensen er op Klaas zouden zitten zonder de kloosterhint.Ik zie Klaas iig niet heel verdachte dingen doen en hij harkt zowat elke opdracht geld in de pot.

Ik zie Klaas wel verdachte dingen doen, maar niet in die mate dat je kan zeggen: 'Ok, dat doet de deur dicht. Klaas is de Mol'

Het is inderdaad zo dat met die hint plots een groot deel is gestopt met anderen mee te nemen in de vergelijking en nu in de tunnel zoekt naar alle verdachte dingen van Klaas.