Als Klaas-tunnelaar geloof ik er wel in dat hij één of meerdere briefjes uit de kist heeft gehaald. Het verschil in de positie van het hang en sluitwerk tussen het moment dat hij aankomt en het moment dat Marjolein aankomt vind ik duidelijk zichtbaar: Slot in een andere positie, rechter grendel los en de stang naar rechts geschoven. Zoals gezegd zit die stang niet vergrendeld. Hij kan er dus aan gezeten hebben zonder hem open te maken/te krijgen, maar ik vind zijn biecht daarbij wel opmerkelijk: "Dus ik heb de beide sloten geprobeerd... even checken... alle sleuteltjes... andere. Maar helaas er zat helemaal geen beweging in." Zegt natuurlijk niks, want het gaat over de hangsloten en niet om de vergrendeling van de kist, maar als ik als kandidaat wel de slang heen en weer heb zitten sjorren en er een grendel in een andere positie beland zou ik die biecht toch minder
krachtig/definitief brengen.
Nog verder speculerend heb ik het gevoel dat hij in het camerashot tijdens de bovengenoemde biecht niet aan de hangsloten aan het freubelen in, maar aan de kist. En vind ik dat zijn eerdere biecht "het gekke is wel, al je dan eenmaal aankomt op plaats van bestemming dan begint alles te shaken. Dus ik dacht van ‘kom op Klaas een beetje… een beetje relaxed," uit een molbiecht geplukt kan zijn. En wat al genoemd is, de afleveringstitel en link die daarmee gelegd wordt met deze opdracht in het dagboek verhoogt de kans dat dit echt gebeurd is met nog een paar procent.
In elk geval goed opgemerkt!