Auteur Topic: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels  (gelezen 62977 keer)

Offline MarkS41

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #140 Gepost op: 27-01-2016, 20:17:10 »
Volgens mij zit er op foto 1 ook wel een hendeltje.

Hier zie je het hendeltje ook wel. Het slot zit vast aan dat hendeltje, als je goed kijkt kun je het op jou foto ook zien.

Oh ja je hebt gelijk! Op de tweede foto zit er geen hangslot meer op natuurlijk waaraan het hendeltje vast zit.
Maar weet iemand dan wanneer het shot van die tweede foto in beeld kwam in de aflevering? Als dit beeld van tijdens de opdracht is dan lijkt het erop dat de productie toch wil laten zien dat het hangslot eraf kan en de mol er geld uit heeft gehaald

EDIT: ik zie net dat Piaf dit ook al opperde.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2016, 20:20:57 door MarkS41 »
"Some men see things as they are and say why - I dream things that never were and say why not."

Offline Blieb2013

• Forumlid
« Reactie #141 Gepost op: 27-01-2016, 21:19:19 »
Er waren goede en foute sleutels te verdienen. Wat nu als de mol voor een fout antwoord heeft gezorgd (of heeft gegokt dat het foute antwoord zou worden gegeven) en met de foute sleutels naar boven is gegaan, terwijl zo'n "foute" sleutel de mol in staat zou stellen het slot van de kist te openen om er geld uit te halen? Ik denk echt dat dit wel kan zonder dat anderen dit zien. Er had immers ook niemand gezien dat Marjolein het verkeerde slot probeerde.

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #142 Gepost op: 27-01-2016, 21:22:39 »
Er waren goede en foute sleutels te verdienen. Wat nu als de mol voor een fout antwoord heeft gezorgd (of heeft gegokt dat het foute antwoord zou worden gegeven) en met de foute sleutels naar boven is gegaan, terwijl zo'n "foute" sleutel de mol in staat zou stellen het slot van de kist te openen om er geld uit te halen? Ik denk echt dat dit wel kan zonder dat anderen dit zien. Er had immers ook niemand gezien dat Marjolein het verkeerde slot probeerde.

Klopt en net dat maakt het voor mij maar een flauwe Molactie, want aangezien er maar 1 iemand per keer naar boven mocht, kon de Mol nooit betrapt worden terwijl Dennis Weening of Margriet van der Linden wel konden betrapt worden.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #143 Gepost op: 27-01-2016, 21:45:02 »
Hebben de kandidaten misschien door een spleet in de kist kunnen kijken?
Ook al was de kist op slot met het hangslot, de grendels waren wel los. Misschien hadden de kandidaten dan wel een glimp kunnen opvangen van de inhoud. Als je kunt zen hoeveel geld er in de kist ligt, dan kun je ook beredeneren of en wanneer er geld weg is genomen. En dat zet je dan weer op het spoor van de mol.
In dat geval vind ik deze opdracht wel fair.

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #144 Gepost op: 27-01-2016, 23:43:41 »
Als Klaas-tunnelaar geloof ik er wel in dat hij één of meerdere briefjes uit de kist heeft gehaald. Het verschil in de positie van het hang en sluitwerk tussen het moment dat hij aankomt en het moment dat Marjolein aankomt vind ik duidelijk zichtbaar: Slot in een andere positie, rechter grendel los en de stang naar rechts geschoven. Zoals gezegd zit die stang niet vergrendeld. Hij kan er dus aan gezeten hebben zonder hem open te maken/te krijgen, maar ik vind zijn biecht daarbij wel opmerkelijk: "Dus ik heb de beide sloten geprobeerd... even checken... alle sleuteltjes... andere. Maar helaas er zat helemaal geen beweging in." Zegt natuurlijk niks, want het gaat over de hangsloten en niet om de vergrendeling van de kist, maar als ik als kandidaat wel de slang heen en weer heb zitten sjorren en er een grendel in een andere positie beland zou ik die biecht toch minder krachtig/definitief brengen.

Nog verder speculerend heb ik het gevoel dat hij in het camerashot tijdens de bovengenoemde biecht niet aan de hangsloten aan het freubelen in, maar aan de kist. En vind ik dat zijn eerdere biecht "het gekke is wel, al je dan eenmaal aankomt op plaats van bestemming dan begint alles te shaken. Dus ik dacht van ‘kom op Klaas een beetje… een beetje relaxed," uit een molbiecht geplukt kan zijn. En wat al genoemd is, de afleveringstitel en link die daarmee gelegd wordt met deze opdracht in het dagboek verhoogt de kans dat dit echt gebeurd is met nog een paar procent.

In elk geval goed opgemerkt! ::ok::

Offline Whiskers

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #145 Gepost op: 28-01-2016, 00:19:57 »
Als Klaas-tunnelaar geloof ik er wel in dat hij één of meerdere briefjes uit de kist heeft gehaald. Het verschil in de positie van het hang en sluitwerk tussen het moment dat hij aankomt en het moment dat Marjolein aankomt vind ik duidelijk zichtbaar: Slot in een andere positie, rechter grendel los en de stang naar rechts geschoven. Zoals gezegd zit die stang niet vergrendeld. Hij kan er dus aan gezeten hebben zonder hem open te maken/te krijgen, maar ik vind zijn biecht daarbij wel opmerkelijk: "Dus ik heb de beide sloten geprobeerd... even checken... alle sleuteltjes... andere. Maar helaas er zat helemaal geen beweging in." Zegt natuurlijk niks, want het gaat over de hangsloten en niet om de vergrendeling van de kist, maar als ik als kandidaat wel de slang heen en weer heb zitten sjorren en er een grendel in een andere positie beland zou ik die biecht toch minder krachtig/definitief brengen.

Nog verder speculerend heb ik het gevoel dat hij in het camerashot tijdens de bovengenoemde biecht niet aan de hangsloten aan het freubelen in, maar aan de kist. En vind ik dat zijn eerdere biecht "het gekke is wel, al je dan eenmaal aankomt op plaats van bestemming dan begint alles te shaken. Dus ik dacht van ‘kom op Klaas een beetje… een beetje relaxed," uit een molbiecht geplukt kan zijn. En wat al genoemd is, de afleveringstitel en link die daarmee gelegd wordt met deze opdracht in het dagboek verhoogt de kans dat dit echt gebeurd is met nog een paar procent.

In elk geval goed opgemerkt! ::ok::

Ik kap serieus met kijken als ze de mol (wie het ook is) een sleutel van de kist hebben meegegeven om geld te kunnen jatten. Dat vind ik zo bizar onfair (naast steeds meer dingen die ik unfair vind richting kandidaten) dat dat dan echt de druppel is. No more WIDM voor mij dan  ::ohno::

« Laatst bewerkt op: 28-01-2016, 18:56:00 door Whiskers »

Offline molton

• Forumlid
  • Hmmm
« Reactie #146 Gepost op: 28-01-2016, 08:24:59 »
Ik kap serieus met kijken als ze de mol (wie het ook is) en sleutel van de kist hebben meegegeven om geld te kunnen jatten. Dat vind ik zo bizar onfair (naast steeds meer dingen die ik unfair vind richting kandidaten) dat dat dan echt de druppel is. No more WIDM voor mij dan  ::ohno::
Tsja, je kunt ook zeggen, de pot voor deze opdracht is nooit meer dan 1500 euro geweest, omdat de mol er een bepaald bedrag uit moest halen van de productie. Net zoals hij bij aflevering 1, opdracht 1 waarschijnlijk 1000 euro in de pot moest brengen. Het is deels een spel van de productie tegen de kandidaten in plaats van de mol tegen de kandidaten geworden. Dat was het natuurlijk altijd al, omdat de mol ingelicht wordt door de productie, maar dit vind ik persoonlijk ook geen goede invloed.

Maar goed, ik denk dat we ons ook moeten realiseren dat het meer is dan het spelletje. Het moet ook een onderhoudend tv programma zijn en voor de gemiddelde kijker is nu eenmaal spectaculairder om te laten zien dat de mol geld uit de kist op de berg steelt dan kandidaten afleidt door hard door een megafoon te staan schreeuwen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline 11elf

• Forumlid
« Reactie #147 Gepost op: 28-01-2016, 09:03:25 »
In het kistje dat Art heeft liggen bosjes met verschillende aantallen sleutels. Waaronder een enkele sleutel. (Klaas lijkt een heel klein bosje mee te krijgen.) Het nr van de enkele sleutel lijkt echter niet overeen te komen met het nr van de sleutel aan de boom. Ik heb echter geen HD beeld.
Wat als de mol op weg naar boven sleutels heeft omgewisseld?
Dat zou best een risico volle actie zijn.

Offline widmfan6

• Forumlid
« Reactie #148 Gepost op: 28-01-2016, 09:18:55 »
Maar als de Mol ze dan toch omwisseld, waarom zou hij ze dan daarna weer terugwisselen?
Dat lijkt me pas een mollenstreek, de hele opdracht goed gedaan, komen ze beneden met die kist,
blijkt de sleutel niet te passen.  ::rofl::
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline m0ll0m

• Forumlid
« Reactie #149 Gepost op: 28-01-2016, 10:01:43 »
OK, ik wil niet vervelend doen, echt niet (en hierna zal ik er over ophouden), maar ik snap de ophef niet over als Klaas (of: de mol) de kist boven open zou hebben gemaakt met een reserve sleutel. Daar is tenminste nog enige vorm van durf voor nodig: je moet dan als mol klimmen en je moet het doen zodat het niet opvalt. Kunnen we ons nog Annemarie Jung herinneren die via een oortje kon meeluisteren in het Hofdi-huis? Dat was pas oneerlijk.

Zoals ik al eerder aangaf: juist het feit dat zo wordt benadrukt dat de kist op slot zit en dat de sleutel beneden ligt moet je al aan het denken zetten (als kandidaat). Die sleutel beneden hoef je niet te verdienen. Het is dus een niet noodzakelijke stap - de bonus kan ook vooraf bekend gemaakt worden en gekoppeld worden aan het naar beneden halen van de kist. Maar nee, de kist zit "op slot", beneden weet je pas wat er in zit en dan blijkt het een relatief lager bedrag. 1+1+1 = 3 wat mij betreft. Oh nee, dat is de postcode hint  ::tandpastasmiley::

m0ll0m

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #150 Gepost op: 28-01-2016, 10:30:10 »
Je krijgt er in elk geval 2 sleuteltjes bij als je hem koopt. ;D :P

Offline Molhol89

• Forumlid
  • Niets is wat het lijkt
« Reactie #151 Gepost op: 28-01-2016, 10:36:08 »
Je krijgt er in elk geval 2 sleuteltjes bij als je hem koopt. ;D :P

::rofl::  ::rofl::  ::rofl::
Maar misschien hebben ze die kist al wel open gemaakt voordat ze die daar in die rotswand geplaatst hebben  ::regenboog::
Rop is de Mol.

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #152 Gepost op: 28-01-2016, 12:29:59 »
Zou het zin hebben geld uit de kist te halen als niemand weet hoeveel er precies is ingedaan?
Dat zou een MOLactie zijn die geen effect heeft op de groep, immers men kan dan niemand verdenken.
Nu WORDT AANGENOMEN dat er meer geld in de kist zat maar dat wordt nergens door bevestigd.

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #153 Gepost op: 28-01-2016, 13:57:27 »
Zou het zin hebben geld uit de kist te halen als niemand weet hoeveel er precies is ingedaan?
Dat zou een MOLactie zijn die geen effect heeft op de groep, immers men kan dan niemand verdenken.
Nu WORDT AANGENOMEN dat er meer geld in de kist zat maar dat wordt nergens door bevestigd.

Ik zou het ook raar vinden als de mol hier geld heeft verduisterd. Zou nooit opgemerkt kunnen worden door de kandidaten want hoezo zou de mol toegang kunnen hebben tot de kist?? Bovendien is 1500 euro relatief een hoog bedrag.

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #154 Gepost op: 28-01-2016, 19:14:47 »
't is niet aan de mol om voor de kandidaten zichtbaar te opereren lijkt me.. het is juist de bedoeling dat de acties zo weinig mogelijk opvallen. Het zó mollen dat anderen opmerken dat er iets niet deugt is juist kandidatenwerk.

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #155 Gepost op: 28-01-2016, 19:17:57 »
't is niet aan de mol om voor de kandidaten zichtbaar te opereren lijkt me..

Er is natuurlijk nog een middenweg tussen zichtbaar opereren en een sleutel meekrijgen zodat je zonder iemand het ooit kan merken geld uit een kist wegjat

Offline Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #156 Gepost op: 28-01-2016, 19:27:23 »
De enige reden die ik kan bedenken is dat het mooie beelden oplevert in aflevering 10. Als het zo is, en er bijvoorbeeld 2000 in zat, heeft de productie natuulijk van tevoren besloten dat 1500 het bedrag zou zijn en dat de Mol die 500 er uit moest jatten. Of Klaas heeft het zelf geopperd, dan zou ik respect hebben, maar ik vrees dat we daar nooit achter zullen komen...

Het leukste lijkt me als blijkt dat Klaas enorme hoogtevrees heeft, en dat de productie hem voor de keuze stelt: je krijgt de kans om vet te mollen, maar dan moet je wél je angsten overwinnen. ::ok::
...óf niet!

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #157 Gepost op: 28-01-2016, 19:44:24 »
De enige reden die ik kan bedenken is dat het mooie beelden oplevert in aflevering 10. Als het zo is, en er bijvoorbeeld 2000 in zat, heeft de productie natuulijk van tevoren besloten dat 1500 het bedrag zou zijn en dat de Mol die 500 er uit moest jatten. Of Klaas heeft het zelf geopperd, dan zou ik respect hebben, maar ik vrees dat we daar nooit achter zullen komen...

Het leukste lijkt me als blijkt dat Klaas enorme hoogtevrees heeft, en dat de productie hem voor de keuze stelt: je krijgt de kans om vet te mollen, maar dan moet je wél je angsten overwinnen. ::ok::

Dan begint het wel erg op een soort toneelstuk te lijken. "Take 3, Klaas molt bij klauteropdracht, èèèn cut!" Nee bedankt  ::ohno::

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #158 Gepost op: 28-01-2016, 19:46:25 »
Dan begint het wel erg op een soort toneelstuk te lijken. "Take 3, Klaas molt bij klauteropdracht, èèèn cut!" Nee bedankt  ::ohno::

::rofl:: ::rofl:: Eens  ::ok::

Offline Rat

• Forumlid
  • 罗本是卧底
« Reactie #159 Gepost op: 28-01-2016, 19:54:03 »
Er is natuurlijk nog een middenweg tussen zichtbaar opereren en een sleutel meekrijgen zodat je zonder iemand het ooit kan merken geld uit een kist wegjat

Ik snap je punt. Aan de andere kant is het niet zo dat de mol alleen door de mand kan vallen doordat een actie of gevolg daarvan opgemerkt wordt door een medekandidaat. Als je geld gaat verduisteren in een situatie als dit moet je wel vooraf en achteraf, als je je onder de groep bevindt, je zenuwen in bedwang weten te houden en gewoon meedoen met de rest van de groep. Ook moet je niks bijzonders laten merken op het moment dat de kist opengemaakt wordt. Voor sommige mensen zal het een koud kunstje zijn, maar ik zou er toch afgeleid en ligt gespannen zijn.

Volgens mij zijn veel mollen ook gevangen vanwege afwijkend gedrag en zo zeer door acties binnen opdrachten.

Dit hele onderwerp is behoorlijk speculatief, maar ik ben benieuwd en zou er zelf niet zo mee zitten.