Auteur Topic: Aflevering 7 - opdracht 2 - Vier op een rij  (gelezen 33091 keer)

Offline Kukai

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 2 - Vier op een rij
« Reactie #80 Gepost op: 14-02-2016, 16:19:44 »
Als Klaas 2 of 3 jokers had gevraagd, was het hem misschien nog gelukt. 5 jokers vragen was echt te veel, daar zou NIEMAND mee akkoord zijn gegaan.

Ik zou wel de vijf jokers geruild hebben voor de zwarte vrijstelling.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Sanne97

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
« Reactie #81 Gepost op: 14-02-2016, 16:30:23 »

ja hehe. maar dat was niet de overeenkomst. ze zou 5 jokers moeten geven, om vervolgens van klaas te horen wanneer hij de zv in zou zetten...
"niets is wat het lijkt"

Offline Leek

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 14-02-2016, 16:31:17 »

Die keuze was er echter niet.
Voor 5 jokers zou Klaas de zwarte vrijstelling deze test nog niet inzetten.

Offline witte raaf

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 14-02-2016, 17:45:00 »
Aantal joker had denk ik weinig uitgemaakt het ging om vertrouwen en het niet hebben van een voordeel in deze deal.
ruilen zwart voor jokers natuurlijk wel een voordeel.

optie 1
afspraak jokers voor klaas als hij zwart inzet in executie 7.

klaas komt afspraak na:
executie 7 annemieke en klaas op eigen kracht klaas zet zwart in.
executie 8 annemieke vrijstetelling klaas jokers 5 (annemieke kan iemand blij maken met joker)
alle bij voordeel

klaas komt afspraak niet na
executie 7 annemieke op eigen kracht klaas eigen kracht evt jokers (als hij die al gekregen heeft zonder zekerheid van niet inzetten zwarte).
executie 8 annemieke en klaas op eigen kracht klaas zet zwart in.

optie 2 (wat klaas voorsteld)
afspraak jokers voor klaas als hij zwart inzet in executie 8.dus annemieke zet vrijstelling in bij 7 en krijgt jokers voor executie 7
klaas komt afspraak na
executie 7 annemieke vrijstellingen klaas jokers.
executie 8 annemieke en klaas op eigen klacht klaas zet zwart in

executie 7 annemieke vrijstelling kwijt klaas zet zwart in
executie 8 annemieke op eigen kracht. klaas jokers.

ik zie vooral voordelen voor klaas en geen voor annemieke. (zeker als je er van uitgaat dat 6 jokers het zelfde is als een vrijstelling. (als je zoals zij is zeker bent van je mol.)

« Laatst bewerkt op: 14-02-2016, 17:46:41 door witte raaf »

Offline youri2001

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 14-02-2016, 17:55:11 »
In elke aflevering zie je kruizen, klaas van kruistum? Hint?

Offline Regis Filia

• Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: 14-02-2016, 18:05:35 »
Stom. Dat is wat ik van deze opdracht vond.
Mingeld, jokers, (zwarte) vrijstellingen..  ::ohno:: Heel jammer.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: 14-02-2016, 18:11:49 »
Citaat
executie 7 annemieke vrijstelling kwijt klaas zet zwart in
executie 8 annemieke op eigen kracht. klaas jokers.

En Tim jokers en Taeke nog eentje denk ik, om maar een voorbeeld te noemen. Ze heeft het gewoon goed gedaan. Ze had de zwakste uitgangspositie gekregen, terwijl ze nu vrijwel zeker is van een finaleplaats.

Overigens... Als Klaas echt denkt dat Annemieke de Mol is (zoals hij zegt), wat heeft het aanbod dan voor zin? Alsof het Annemieke dan wel iets zou uitmaken of hij de zwarte vrijstelling wel of niet inzette. Het kan zijn dat hij de makers nog even het beeld willen neerzetten van de kandidaat Klaas die zichzelf probeert te redden. Dan was het beter geweest om Tim (ook verdacht in de ogen van Klaas) hetzelfde aanbod te doen. Sterker nog... Tim was een betere keuze geweest. Annemieke heeft ook de groene vrijstelling nog. Ze zal nooit de jokers en de vrijstelling tegelijk inzetten. Ze weet op voorhand dat een van beide verloren gaat en dat ze een van beide overhoudt. Waarom zou ze überhaupt willen onderhandelen?

Online Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #87 Gepost op: 14-02-2016, 18:17:05 »
Mingeld  ::ohno:: Heel jammer.
't Is wel een trend hè? Dit is nou al de derde opdracht deze serie waar in de praktijk alleen maar geld uit de pot kon gaan (veiling, mandjes, kwartetten). Dat tegenover andere opdrachten die gegarandeerd niks zouden opleveren (kloosteropdracht, zinnen doorgeven, zoek de verschillen), maakt dat ik het niet zo verwonderlijk vind dat we dit jaar de laagste pot ooit hebben ::) Nog naast dat er nog eens minder te verdienen is per opdracht dan eerdere jaren.
...óf niet!

Offline witte raaf

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 14-02-2016, 18:20:43 »
helemaal mee eens hij had beter kunnen gaan onderhandelen met tim. maar om dat te bedenken moet je wel de opties van annemieke stuk voor stuk van te voren bedenken en dat zou ik denk ik ook niet gedaan hebben.

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 14-02-2016, 18:25:39 »
De simpelste manier is... Annemieke heeft twee opties voor twee afleveringen. Door de zwarte vrijstelling zal ze hoe dan ook een kwijtraken en een behouden. Dat blijft zo als ze de deal accepteert. Op zijn gunstigst, want door te accepteren kan ze ze ook allebei kwijtraken. Voor Tim ligt het anders. Die heeft een optie voor twee afleveringen (al heeft ie nu gekozen voor twee keer een helft).

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 14-02-2016, 19:12:05 »
't Is wel een trend hè? Dit is nou al de derde opdracht deze serie waar in de praktijk alleen maar geld uit de pot kon gaan (veiling, mandjes, kwartetten). Dat tegenover andere opdrachten die gegarandeerd niks zouden opleveren (kloosteropdracht, zinnen doorgeven, zoek de verschillen), maakt dat ik het niet zo verwonderlijk vind dat we dit jaar de laagste pot ooit hebben ::) Nog naast dat er nog eens minder te verdienen is per opdracht dan eerdere jaren.

Als het programma over zou gaan naar de commerciële omroep is dat niet zo'n probleem meer.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Online Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #91 Gepost op: 14-02-2016, 19:20:12 »
Als het programma over zou gaan naar de commerciële omroep is dat niet zo'n probleem meer.
Zouden ze echt de haalbaarheid van de opdracht aanpassen aan hoeveel budget ze hebben voor de pot? In dat geval mogen ze wel eens een keer naar het spelconcept kijken...
...óf niet!

Offline Sanne97

• Forumlid
  • molerige mollooten mollen meer
« Reactie #92 Gepost op: 14-02-2016, 19:21:37 »

ik ga echt zo hard lachen als blijkt dat de winnaar uiteindelijk maar 100€ krijgt. of dat ze opeens toch meer blijken te hebben en dat winnaar 10000 krijgt
"niets is wat het lijkt"

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 14-02-2016, 19:23:57 »
Citaat
Zouden ze echt de haalbaarheid van de opdracht aanpassen aan hoeveel budget ze hebben voor de pot? In dat geval mogen ze wel eens een keer naar het spelconcept kijken...

Mijn bescheiden mening... Als je het tempo ziet waarin de Belgen potten (misschien komt daar nog een macht over de test hoor) en hoe die het spel (!) laten zien, dan denk ik inderdaad dat ze dat best eens mogen doen.

Offline molhunter17

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 14-02-2016, 21:18:43 »
toch blijft het vreemd dat de spelmakers er in dit seizoen er wel heel dik opleggen dat Klaas door iedereen wordt verdacht.
Of krijgen we toch een verrassing met Teake die de pak af niet blokkeerde en veel min geld pakte???

Denk contra en let op een kandidaat o ja dan komt Annemiek ook nog in aanmerking.

En wie zegt dat de titels dit seizoen naar de mol verwijzen.

??? ???

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 14-02-2016, 22:32:19 »
Naar aanleiding van de volgende post van Perijn (heb het fotootje even weg geknipt) met een overzicht wie wat af heeft gelegd, ben ik gaan puzzelen om te zoeken wat kandidaten niet af hebben gelegd, omdat je zo kan achterhalen wie welke tactiek heeft gebruikt.

Kon het niet laten om een overzicht te plaatsen. Na wat zoekwerk en (de laatste ronde) giswerk heb ik denk een goede overzicht wie wat wanneer inzette.

Aangezien er 68 kaartjes in het spel waren, gaat het nogal druk worden als ik elke zet neer pen en becommentarieer. Ik ga me dus beperken tot de zetten die ik het frappantste vond en waar volgens mij zaken uit geconcludeerd kunnen worden:

Zet 19: Taeke is aan de beurt. Op tafel ligt het volgende:
2 vrijstellingen
2 zwarte vrijstellingen
3 min 500
2 joker (x1)
3 joker (x2)
2 joker (x3)

Taeke heeft in zijn hand 'min 250', 'rood kaartje' en 'joker (x2)'.

Hij kan dus 2 jokers nemen, maar kiest er toch voor om het kaartje met 'min 250' te leggen (waar er op dat moment geen van lagen).

Zet 34: Wederom is Taeke aan de beurt. Op tafel ligt:
2 vrijstellingen
1 zwarte vrijstelling
3 min 250
3 min 500
2 joker (x2)

Taeke heeft in zijn hand 'min 500', 'rood kaartje' en 'pak af'.

Ook al kan hij het dus ontwijken, Taeke legt toch de 'min 500' wat de pot 500 euro kost.

Zet 53: Annemieke maakt een kwartetje van 'joker (x3)'. Er ligt nog 1 kaartje om te nemen om terug 3 kaartjes in je hand te hebben. Ze neemt het echter niet waardoor Taeke het neemt na zet 54. Het blijkt uiteindelijk het overgebleven kaartje 'min 250' te zijn dat Taeke uiteindelijk moet leggen in zijn laatste beurt.

Zetten 57,62 en 67: Klaas is aan de beurt.

Zet 57: In zijn hand heeft hij 'een vrijstelling', 'pak af' en 'pak af'. Hij begint te biechten over 'een plannetje' en 'hij hoopt dat het lukt'.

Zet 62: Er liggen nu 3 'vrijstellingen' en 3 'pak af' op tafel en Klaas heeft nu nog een 'vrijstelling' en een 'pak af'. Aangezien hij het laatste 'pak af' kaartje heeft, kan hij het altijd opsparen tot zet 67 en nu de vrijstelling kapen (die later niet meer afgepakt kan worden aangezien hij 100% zeker is dat hij die pak af gaat maken). Op dit punt is hij dus 100% zeker dat als hij de vrijstelling legt dat hij een vrijstelling heeft en later een zwarte vrijstelling.
Hij legt echter de 'pak af' en neemt nu al Taekes zwarte vrijstelling. Het gevolg is dat Annemieke de vrijstelling wegkaapt in zet 63.

Zet 61 en 66:
Zet 61: Tim heeft in zijn hand 'min 500' en 'vrijstelling'. Op tafel liggen 2 'vrijstellingen' en 3 'min 500'. Hij zou hier dus makkelijk 500 euro uit de pot kunnen trekken in de hoop dat hij in zet 66 het kwartet compleet maakt voor de vrijstelling. Hij offert echter zijn kaartje met de vrijstelling op (die Annemieke uiteindelijk neemt) en omdat Taeke de 'min 500' blokt met zijn rode kaartje gaat er geen extra min 500 euro uit de pot.

Samengevat:
Tim laat na om 500 euro uit de pot te nemen.
Taeke trekt op een bepaald moment onnodig 500 euro uit de pot.
Klaas heeft zo gezegd een slim plannetje, maar gaat dan een 100% zekere vrijstelling even laten liggen.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2016, 22:39:04 door Hulpmol »

Offline squirleon

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 14-02-2016, 22:46:18 »
@ Hulpmol

Ik denk dat de rare zaken in zet 61 en 62 komen doordat in mijn ogen in het schema de vrijstelling in de laatste ronde van Tim was en de -€500 van Klaas, mede omdat Tim zegt dat hij de vrijstelling wel tot 3 moest aanvullen, en dan is wat Tim en Klaas doen logischer. Klaas had hier wel -€500 compleet kunnen maken en zo €250 extra uit de pot kunnen halen, maar dit had hem misschien wel extra verdacht gemaakt.

Rop doet wel een rare zet: hij zet een blokkade bij 2 zwarte vrijstelling, terwijl hij eerder al een blokkade bij 1 zwarte vrijstelling plaatste en er al een set compleet was. Ik vindt dat Taeke juist €500 in de pot houdt: er kan alleen min geld niet gepakt worden met een blokkade en hij gebruikt de blokkade die hij al vanaf het begin had op -€500, terwijl hij zelf in de laatste ronde hem bij de -€250 kunnen zetten onder het mom van die wordt anders zeker nog compleet, want ik heb het vierde kaartje.

edit: Ik heb ook nog een schema van wat er wordt gepakt en neergelegd bijgevoegd.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2016, 22:49:02 door squirleon »

Offline Hulpmol

• winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 14-02-2016, 22:54:24 »
Ik denk dat de rare zaken in zet 61 en 62 komen doordat in mijn ogen in het schema de vrijstelling in de laatste ronde van Tim was en de -€500 van Klaas, mede omdat Tim zegt dat hij de vrijstelling wel tot 3 moest aanvullen, en dan is wat Tim en Klaas doen logischer.

Wel, daar zat ik ook over te twijfelen over of Tim de vrijstelling had of Klaas. Maar ik ging uit van het schema van Perijn daarvoor.

Nu, stel dat het omgekeerd is, dan is wat Klaas biecht gewoon onzin. Hij heeft -500 en 2 keer 'pak af'. Hoe zo heeft hij een 'plannetje' waarvan hij hoopt dat het werkt? Gewoon die -500 euro niet afleggen zou ik zo zeggen...

Rop doet wel een rare zet: hij zet een blokkade bij 2 zwarte vrijstelling, terwijl hij eerder al een blokkade bij 1 zwarte vrijstelling plaatste en er al een set compleet was.

Niet de enige rare zet van Rop. Zoals hij zelf al aangaf was hij totaal niet bezig met tellen en bijhouden wat er al gelegd was en dat zie je ook. ;D

Ik vind dat Taeke juist €500 in de pot houdt: er kan alleen min geld niet gepakt worden met een blokkade en hij gebruikt de blokkade die hij al vanaf het begin had op -€500, terwijl hij zelf in de laatste ronde hem bij de -€250 kunnen zetten onder het mom van die wordt anders zeker nog compleet, want ik heb het vierde kaartje.

Hij had de blokkade kunnen gebruiken bij de eerste -500 en de beurt daarna het kaartje met -500 afleggen. In dat geval moest de rest het maar oplossen, maar hij had in ieder geval geen 500 euro uit de pot gehaald.
Ook al is hij mijn Mol niet, hij is niet helemaal vrij te pleiten bij die eerste -500 euro. Wel bij de tweede zoals je zelf aangeeft.

Offline Whiskers

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 16-02-2016, 22:36:17 »
Als Klaas 2 of 3 jokers had gevraagd, was het hem misschien nog gelukt. 5 jokers vragen was echt te veel, daar zou NIEMAND mee akkoord zijn gegaan.

Precies, hij overvroeg. En er zat sowieso geen voordeel in voor Annemieke. Die zit al safe, tenzij er een rare twist komt volgende aflevering...

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 16-02-2016, 23:08:52 »
In elke aflevering zie je kruizen, klaas van kruistum? Hint?
Opzichtig, overduidelijk!
Misschien veel te veel?