Naar aanleiding van de volgende post van Perijn (heb het fotootje even weg geknipt) met een overzicht wie wat af heeft gelegd, ben ik gaan puzzelen om te zoeken wat kandidaten niet af hebben gelegd, omdat je zo kan achterhalen wie welke tactiek heeft gebruikt.
Kon het niet laten om een overzicht te plaatsen. Na wat zoekwerk en (de laatste ronde) giswerk heb ik denk een goede overzicht wie wat wanneer inzette.
Aangezien er 68 kaartjes in het spel waren, gaat het nogal druk worden als ik elke zet neer pen en becommentarieer. Ik ga me dus beperken tot de zetten die ik het frappantste vond en waar volgens mij zaken uit geconcludeerd kunnen worden:
Zet 19: Taeke is aan de beurt. Op tafel ligt het volgende:
2 vrijstellingen
2 zwarte vrijstellingen
3 min 500
2 joker (x1)
3 joker (x2)
2 joker (x3)
Taeke heeft in zijn hand 'min 250', 'rood kaartje' en 'joker (x2)'.
Hij kan dus 2 jokers nemen, maar kiest er toch voor om het kaartje met 'min 250' te leggen (waar er op dat moment geen van lagen).
Zet 34: Wederom is Taeke aan de beurt. Op tafel ligt:
2 vrijstellingen
1 zwarte vrijstelling
3 min 250
3 min 500
2 joker (x2)
Taeke heeft in zijn hand 'min 500', 'rood kaartje' en 'pak af'.
Ook al kan hij het dus ontwijken, Taeke legt toch de 'min 500' wat de pot 500 euro kost.
Zet 53: Annemieke maakt een kwartetje van 'joker (x3)'. Er ligt nog 1 kaartje om te nemen om terug 3 kaartjes in je hand te hebben. Ze neemt het echter niet waardoor Taeke het neemt na
zet 54. Het blijkt uiteindelijk het overgebleven kaartje 'min 250' te zijn dat Taeke uiteindelijk moet leggen in zijn laatste beurt.
Zetten 57,62 en 67: Klaas is aan de beurt.
Zet 57: In zijn hand heeft hij 'een vrijstelling', 'pak af' en 'pak af'. Hij begint te biechten over 'een plannetje' en 'hij hoopt dat het lukt'.
Zet 62: Er liggen nu 3 'vrijstellingen' en 3 'pak af' op tafel en Klaas heeft nu nog een 'vrijstelling' en een 'pak af'. Aangezien hij het laatste 'pak af' kaartje heeft, kan hij het altijd opsparen tot zet 67 en nu de vrijstelling kapen (die later niet meer afgepakt kan worden aangezien hij 100% zeker is dat hij die pak af gaat maken). Op dit punt is hij dus 100% zeker dat als hij de vrijstelling legt dat hij een vrijstelling heeft en later een zwarte vrijstelling.
Hij legt echter de 'pak af' en neemt nu al Taekes zwarte vrijstelling. Het gevolg is dat Annemieke de vrijstelling wegkaapt in zet 63.
Zet 61 en 66: Zet 61: Tim heeft in zijn hand 'min 500' en 'vrijstelling'. Op tafel liggen 2 'vrijstellingen' en 3 'min 500'. Hij zou hier dus makkelijk 500 euro uit de pot kunnen trekken in de hoop dat hij in zet 66 het kwartet compleet maakt voor de vrijstelling. Hij offert echter zijn kaartje met de vrijstelling op (die Annemieke uiteindelijk neemt) en omdat Taeke de 'min 500' blokt met zijn rode kaartje gaat er geen extra min 500 euro uit de pot.
Samengevat:Tim laat na om 500 euro uit de pot te nemen.
Taeke trekt op een bepaald moment onnodig 500 euro uit de pot.
Klaas heeft zo gezegd een slim plannetje, maar gaat dan een 100% zekere vrijstelling even laten liggen.