Auteur Topic: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino  (gelezen 34904 keer)

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #80 Gepost op: 14-02-2016, 16:10:55 »
Zeker mooie opdracht. Maar 1500 euro had ik toepasselijker gevonden dan 1000 euro.

Het is me niet helemaal duidelijk waarom Klaas precies in het eten spuugde.  ???


Ik denk dat je later gaat zien dat hij de helft van de kip daarom weggegooid heeft.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline jayah

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 🤭🤭
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #81 Gepost op: 14-02-2016, 16:14:04 »
Als ik de keuken zo eens bekijk, dan is het spugen in het eten wel het laatste waar ze zich zorgen over hoefden te maken.  :-X

Ik denk ook dat deze opdracht in afl 10 (en op internet) nog wel terug zal komen, qua molacties. Er is in ieder geval gelegenheid voldoende. Of dat door Klaas (als mol) gebeurd laat ik maar even in het midden. Hij en Tim hebben wat dat betreft wel de beste positie. Maar ook de anderen zullen vast even "buiten beeld" gelopen kunnen zijn om dingen te "saboteren".

Ik zit nog even te wachten op de serie (het kan deze nog steeds zijn) dat de productie "iedereen" hier op het forum op het verkeerde been zet.


Klopt. Taeke kan als manager ook geld achterhouden. We kregen niet te zien of en hoe de rekeningen zijn gecheckt.

Offline JOMU

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #82 Gepost op: 14-02-2016, 16:20:53 »
Als ze slim waren geweest hadden ze de drankjes en het eten erg duur gemaakt. De locale die op het terras zaten zijn door de crew ingehuurd en hebben geld gekregen, anders is het niet ineens dat er zoveel mensen uit het niets op het terras gaan zitten.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #83 Gepost op: 14-02-2016, 16:21:57 »
Als ze slim waren geweest hadden ze de drankjes en het eten erg duur gemaakt. De locale die op het terras zaten zijn door de crew ingehuurd en hebben geld gekregen, anders is het niet ineens dat er zoveel mensen uit het niets op het terras gaan zitten.

Dat is jouw aanname. Ik geloof dat eigenlijk niet.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #84 Gepost op: 14-02-2016, 16:24:07 »
Als ze slim waren geweest hadden ze de drankjes en het eten erg duur gemaakt. De locale die op het terras zaten zijn door de crew ingehuurd en hebben geld gekregen, anders is het niet ineens dat er zoveel mensen uit het niets op het terras gaan zitten.

dat vraag ik me af hoor. alhoewel, als ik daar had gezeten en ik had zo lang moeten wachten, was ik al 300x weggeweest...
"niets is wat het lijkt"

Offline Leek

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #85 Gepost op: 14-02-2016, 16:27:34 »
Als ze slim waren geweest hadden ze de drankjes en het eten erg duur gemaakt. De locale die op het terras zaten zijn door de crew ingehuurd en hebben geld gekregen, anders is het niet ineens dat er zoveel mensen uit het niets op het terras gaan zitten.
Vraag me af of het zo zou werken.
Er waren overigens wel al 5 reserveringen.

Offline JOMU

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #86 Gepost op: 14-02-2016, 17:01:38 »
Jij denkt dat de locale bevolking dus meer dan twee keer de prijs gaat betalen dan dat ze voor hetzelfde eten een straat verderop kunnen eten. Maakt ook niets uit voor de opdracht, maar de crew zorgt heus wel dat de tafels gevuld zijn. Ik denk dat we daarin niet naïef moeten zijn.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #87 Gepost op: 14-02-2016, 17:55:35 »
De camera's helpen ook mee. Veel mensen zijn bereid om extra te betalen/extra lang te wachten als dat betekent dat ze op tv komen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #88 Gepost op: 14-02-2016, 18:16:17 »
De camera's helpen ook mee. Veel mensen zijn bereid om extra te betalen/extra lang te wachten als dat betekent dat ze op tv komen.

En vervolgens zien ze via Youtube hoe Klaas hun duurbetaalde kip afkoelde.  ;D
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #89 Gepost op: 15-02-2016, 00:19:12 »
En vervolgens zien ze via Youtube hoe Klaas hun duurbetaalde kip afkoelde.  ;D
Even los van de manier waarop, vraag ik me nog steeds af: waarom? Waarom koelt hij de kip af?

m0ll0m

PS: kipkroketjes zijn een lokale specialiteit - Google er op en je ziet iets dat aanzienlijk smakelijker is dan wat hier voorbijkwam...

Offline Shiba

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #90 Gepost op: 15-02-2016, 01:38:07 »
Jij denkt dat de locale bevolking dus meer dan twee keer de prijs gaat betalen dan dat ze voor hetzelfde eten een straat verderop kunnen eten. Maakt ook niets uit voor de opdracht, maar de crew zorgt heus wel dat de tafels gevuld zijn. Ik denk dat we daarin niet naïef moeten zijn.
Ik nam dat eigelijk automatisch aan zelfs. Kan niet anders.  Alleen weet je dat vooraf niet als kandidaat. Je kunt het gaan vermoeden als iedereen die daar loopt wel wil eten..

Offline Ehlis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #91 Gepost op: 15-02-2016, 02:36:25 »
Iemand zei hier heus niet iedereen verdenkt Klaas want dan zouden ze hem toch niet op pad sturen.. Maar ik heb de indruk, zeker als ik naar de Vlaamse versie kijk, dat het hier echt om het spel gaat, en dat de pot bijzaak is voor de BN'ers.. Ze kunnen dus ook Klaas (of wie ze als mol verdenken) opsturen in een taak waarvan zij echt denken: daar kan goed in gemold worden, om effectief Klaas in de gaten te houden..

Bijvoorbeeld Taeke verdenkt Klaas, ow ik geef hem 2000 pesos mee voor een bestelling die 1800 kost, als hij dan niet nog afkomt met 200 pesos weet ik dat hij geld achter heeft gelaten..

Offline Sneakiej

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #92 Gepost op: 15-02-2016, 09:37:58 »
Even verder rekenen dan...

Elke peso boven 5000 wordt vertienvoudigd. Voor 200 peso kregen ze 60 Moleuro terug. Voor elke 3 1/3 peso krijgen ze dus 1 Moleuro.

Op zijn minst verkocht...

15 voorgerechten (aangenomen dat niet iedereen wil, gemiddeld 300) = 4500
28 hoofdgerechten (een per persoon 300) = 8400
56 drankjes (twee per persoon, gemiddeld 150) = 8400
geen desserts gerekend, weet niet of daar tijd voor was

4500 + 8400 + 8400 = 21.300.

16.300 is er weg en dat is echt een heel voorzichtige berekening. Dat zou betekenen  dat er 4890 is verdwenen.



Op zich een goede beredenering, maar is hier de inkoop dan al vanaf gehaald?
Niets is wat het lijkt!!!!

Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #93 Gepost op: 15-02-2016, 10:15:10 »


Op zich een goede beredenering, maar is hier de inkoop dan al vanaf gehaald?

uhm nee dat denk ik niet...
"niets is wat het lijkt"

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #94 Gepost op: 15-02-2016, 13:13:20 »
Nee. Dat startkapitaal kregen ze en moesten ze verdubbelen en er is nergens gezegd dat dat aan het eind terug moest. Maar t zou iets lager kunnen uitvallen. Aan de andere kant heb ik de inkomsten slechts minimaal berekend.

Offline Sjimmy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #95 Gepost op: 15-02-2016, 13:50:31 »
Het startkapitaal moest wel terug.

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #96 Gepost op: 15-02-2016, 15:41:43 »
Het startkapitaal moest verdubbeld worden van 2500 naar 5000

Dan werd er 1000 euro verdiend.

Het startkapitaal werd dus gewoon meegerekend aangezien je die ook uitgeeft via inkoop van eten en drank.


Offline Sanne97

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • molerige mollooten mollen meer
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #97 Gepost op: 15-02-2016, 19:12:29 »
Het startkapitaal moest verdubbeld worden van 2500 naar 5000

Dan werd er 1000 euro verdiend.

Het startkapitaal werd dus gewoon meegerekend aangezien je die ook uitgeeft via inkoop van eten en drank.



opzich zou het kloppen MAAR ze moesten ook nog de gerechten betalen ze moesten dus ook geld weggeven...
"niets is wat het lijkt"

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #98 Gepost op: 15-02-2016, 19:50:35 »
Ik ga er vanuit dat ze het startkapitaal mochten houden. Wat ze verder uitgaven waren eigen kosten en moest naar de middenstand. Ze hadden nu het startkapitaal en en krappe verdubbeling als eindresultaat. De behoudende berekening gaat uit van een omzet van meer dan 20.000. Daar kan die 5000 af (startkapitaal, plus verdubbeling daarvan). Als ik de strategie mag geloven, is van de resterende 15.000 hooguit de helft inkoop. Is er dus nog steeds op zijn minst 7500 peso vertrokken. Nogmaals... Ik heb die omzichtig erg behoudend berekend, zodat ik daar zeker te laag zit, vermoed ik.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - Restaurant Molino
« Reactie #99 Gepost op: 15-02-2016, 21:40:57 »
Even verder rekenen dan...

Elke peso boven 5000 wordt vertienvoudigd. Voor 200 peso kregen ze 60 Moleuro terug. Voor elke 3 1/3 peso krijgen ze dus 1 Moleuro.

Interessant wel... Zouden we met die wisselkoers nu eindelijk iets zinnigs kunnen zeggen over het rare lange getal dat over is gebleven bij de kokeropdracht? Of het getal op het geld?

Volgens mij is de echte wisselkoers (met de vertievoudiging meegerekend):
1 dom. peso =  0,0333 Moleuro
ofwel
1 Moleuro =  33,333 dom. peso