Is dat zo? Vaak blijkt dat het best meevalt met het aantal hints. En vaak zijn ze redeijk eenvoudig (en soms helaas te eenvoudig, zie vorig jaar). Het zijn de enthousiaste puzzelaars hier die werkelijk overal iets in zien en daarom denken dat de serie bol staat met hints, maar vaak is het helemaal niet zo veel. Ik vind het ook een beetje jammer dat bijna elk topic voornamelijk gaat over gevonden getallen, beelden e.d. en veel minder over potentiële molacties. Ik vind het véééél interessanter om naar de Mol te zoeken door te zien of speculeren over wat hij of zij allemaal uitvreet om de pot zo laag mogelijk te houden. Ik zou het zelfs niet erg vinden mocht ben besluiten een serie zonder hints te maken. Maar ieder zijn meug.
+ zeer veel.
Anderzijds begrijp ik de zucht naar hints wel: over al dan niet potentiële molacties ben je vrij snel uitgepraat, zodat de aandacht al gauw verschuift naar stoelnummers, verrekijkermerken en neonreclames die mogelijk een hint bevatten. Dergelijke speculaties zijn bovendien makkelijker - want korter! - in beeld te brengen in programma's als DWDD en dragen dus bij aan de buzz rond WIDM.
Heel vroeger loonde het volledig uit elkaar pluizen van beelden en geluiden soms de moeite: in 2003 gingen de gescramblede boodschappen van de Mol gepaard met curieuze piepjes die als je ze achteruit afspeelde de eerste noten van Mozarts 'Für Elise' vormden.(!)
Sinds het rekruteren van bekende kandidaten is het niveau van de hints omgekeerd evenredig aan de groei van het aantal kijkers. Retrograde muziekjes hebben plaatsgemaakt voor bruine jurkjes, mollogo's op foto's of letterspelletjes die in de Okki niet misstaan hadden.
Ik deel de mening van TumTum volledig, en wil graag de Mol ontmaskeren op grond van zijn acties in plaats van 'verborgen aanwijzingen'. Desalniettemin is het geweldig om te zien hoe hier gedurende een paar maanden per jaar een circus van waanzin ontstaat, waarin kreupele anagrammen, de tint van een zonnebril of de volgorde van een reeks verkeersborden worden ingezet als bewijslast tegen wens- dan wel vreesmollen. Ga zo door, ook al zijn de werkelijke hints nooit zo
elaborate als wij ze hier kunnen verzinnen.