Door de ontvoeringen in de papermill liepen anders wel vrijwel alle opdrachten in de soep.
Maar dat heeft Jeroen niet veroorzaakt. De ontvoeringen moesten sowieso gebeuren. Daarom werden er opdrachten verzonnen waarbij kandidaten alleen kwamen te staan.
Daarnaast verbaast het me dat niemand ook maar wil overwegen dat Jeroen wel eens op de kandidaten kan hebben geschoten op de kermis - waarmee hij dan geld uit de pot heeft gehouden. Dat hij de waarheid sprak in de rechtbank wil immers niet zeggen dat hij dingen verzwegen heeft.
Er is dan ook geen enkel bewijs dat Diederik of Jeroen ook maar in de buurt van die kermis waren. Het is een wens die ontstaan is uit de uitspraak van Jochem die denkt dat de 3 afwezigen op hen geschoten hebben. Roos kon daar nooit aanwezig zijn (daar hebben we het al uitgebreid over gehad
) en aangezien Jeroen rond 23u Elvis moest gaan spelen zie ik ook hier weer mogelijke (maar hier is het niet zo onoverkomelijk als bij Roos) problemen ontstaan.
Diederik zou kunnen geschoten hebben op de kandidaten, maar laat me eindigen zoals ik begon: Waar is ook maar een hint van een bewijs dat 1 van die 3 op de kermis was?
En in het veilingopdrachttopic heb ik eerder al voorgerekend dat het onderverzekeren van de pot ze ruim 4000 euro méér heeft gekost dan wanneer Jeroen ze goed verzekerd had. Bovendien had hij daarmee voor zichzelf een joker kunnen verdienen. En het is wel heel toevallig dat hij nét die ochtend om de pot vroeg. Dat hij voor de veiling niet heeft kunnen overleggen met de groep is juist een voordeel als hij de mol is: op basis van het gemiddelde dat Art hem geeft weet hij immers al dat er meerdere kandidaten zijn die bereid zijn om veel meer dan 1300 euro voor een joker neer te leggen. En de andere deelnemers zijn niet in de gelegenheid om hem ervan te weerhouden om veel te laag te verzekeren.
Dit klopt volledig he, maar de verzekeraar is bijna altijd in het nadeel bij de kijker thuis. Nu kost Jeroen de pot rechtstreeks 100 euro en onrechtstreeks meer dan 6000 euro. Als een kandidaat de hele pot verzekert en ze houden het op pakweg 1000 euro per joker, dan heb je de pot rechtstreeks om en bij de 3000 euro gekost.
Je kan a priori niet met zekerheid zeggen dat de pot leeg gaat. Bovendien is ook handig verzwegen dat de jokers apart geveild gingen worden, maar ook hier zal ik eindigen zoals ik begon: Ook al kan ik vanuit een andere tunnel de actie rationaliseren, dit is een dik punt voor Jeroen als Mol op mijn lijst.