Ik kan het merendeel van wat in dit topic is neergeschreven alleen maar beamen en vind dit seizoen zeker geen voltreffer als ik het vergelijk met vele van de voorgaande en de Belgische. Ik groeide in mijn (Belgische) jeugd op met de eerste seizoenen van de mol (Magda-Hugo-Marco) en vond het spijtig dat daarna een lange pauze kwam. Voor mij was het een verademing toen onder andere Nederland/USA/Australië het programma overnamen en er hun eigen invulling aan gaven en ook prachtige seizoenen gemaakt hebben (Milouska, Dennis, Inge, Patrik, Jon,..)
De Nederlandse versie boeide mij dan ook vooral tijdens de eerste seizoenen. Ik heb altijd genoten van de presentatie van Angela Groothuizen, Pieter-Jan Haegen en die hele eerste waar de naam mij van ontsnapt
. Voor Art zijn manier van presenteren heb ik het minder.
Wat de inhoud van het programma betreft vind ik het jammer dat er zoals al eerder aangehaald weinig diepgang in de opdrachten zit. Als ik over het algemeen de inhoud van de laatste seizoenen in Nederland vergelijk met seizoen 4 en 5 in België is daar een duidelijk verschil merkbaar. De eerste twee afleveringen van seizoen 5 in België tonen daar een wereld van verschil.
Over de regie kan je redetwisten al heb ik de indruk dat er in de Belgische versie veel meer op actie gefocust wordt, en minder op de mooie plaatjes die men vanuit een helikopter of met een drone kan schieten. Daar valt voor de beide manieren wel wat te zeggen, al gaat ook daar mijn hart uit naar de Belgische manier van regisseren.
Wat ik helaas nooit begrepen heb is waarom het spel gespeeld wordt met bekende Nederlanders. Ik hou nu net van het feit dat men 10 willekeurige mensen bij elkaar zet, zonder dat men het die ergens van kent, en waar men eigenlijk via het spel te weten komt wat hun waarden, opvattingen en instellingen zijn. Geen actrices, acteurs, schrijvers, cabaretiers,... maar de gewone man/ vrouw uit de straat. Naar mening wordt hierdoor ook veel rauwer/ ruwer gereageerd wat het spel alleen maar een extra vleugje pit geeft : het gaat immers niet om bekende personen die altijd wel moeten oppassen wat ze moeten zeggen of doen, maar om mensen uit de straat die zich soms erg laten meeslepen door het spel.
Desalniettemin is zelf een minder seizoen in de serie nog altijd leuk om naar te kijken... al begint er wel veel ruimte voor progressie te ontstaan.