Het dagboek lijkt op iedereen behalve Thomas te wijzen... zoek de kandidaat en vind de Mol...
Ik hoor in dit dagboek i.i.g. enkele Jochem-achtige uitdrukkingen, zoals:
"Of ze me nou wel of niet op de korrel hebben."
Deze uitdrukking bestaat niet. Is wsl. een contaminatie van
1. 'In het vizier hebben', betekenis: binnen het gezichtsveld hebben, of eenvoudigweg: zien.
2. 'Op de korrel nemen', betekenis: je kritisch over iemand uitlaten, spotten met iemand.
De 'korrel' is een richtmiddel op een vuurwapen. Als je iemand óp de korrel zou hebben, zou deze óp jouw vizier zitten, op jouw richtpunt en je daarmee behoorlijk in de weg zitten.
Dan zou de betekenis dus kunnen zijn: ik zit (als 'would be' Mol) ... in het gezichtsveld van de anderen; zit de rest in de weg.
N. B.: De woorden 'wel of niet' zitten MIJ dan weer hierbij in de weg. De contaminatie kan opzettelijk zijn gebruikt. Dat maakt de laatstgenoemde betekenis iets waarschijnlijker en dan zou dit alles op Jochem als afvaller kunnen slaan, zoals voorgaande dagboeken (in elk geval deels) op eerdere afvallers sloegen. En stoere Jochem maakt het natuurlijk niets uit of ie 'wel of niet' iemand in de weg staat.
Wanneer de contaminatie NIET opzettelijk is gebruikt, en dat kan zeker ook het geval zijn, dan is het de vraag of betekenis '1' (zien) of betekenis '2' (bespotten) bedoeld wordt.
Betekenis 1 'Of ze me nou wel of niet zien' is het meest neutraal en zou het best passen bij een goede mol, vind ik. Hierbij denk ik dan - dus - NIET aan Jochem.
Betekenis 2 'Of ze me nou wel of niet bespotten' doet wat zielig aan, zou het best passen bij een persoon die wat buiten de groep valt, niet steeds even lekker mee kan met de rest.. Hierbij heb ik dan Jochem en Diederik in gedachten.
In mijn ogen hebben Sanne, Thomas en Ima, ondanks hun grote onderlinge verschillen, enkele karaktereigenschappen gemeen: ze zijn standvastig, laten zich niet makkelijk uit het lood laten slaan. Zijn als bonus ook nog, ieder op eigen wijze, humoristisch en spits.
Jochem LIJKT die eigenschappen ook te hebben (of wil ze hebben). Maar van binnen zit er een klein jochie, dat wat fotootjes moet maken van de vuile was, bang dat ie anders niet onthoudt welke was van wie was. En humoristisch, nou, nee, niet echt,
- behalve in de eerste afleveringen hier en daar - tenzij je zijn opmerkingen over dames en buttons grappig vindt.
En Diederik heeft behoorlijk wat maskers laten vallen, in aflevering 6. Hopelijk voor hem was dat een tijdelijke inzinking (griepje?), hoewel ik toch een dalende lijn meen te constateren bij hem.
Zijn oorspronkelijke humor, met vaak originele woordgrapjes en doordenkertjes, en zijn al dan niet aangeleerde vastberadenheid komen hopelijk weer naar boven, en mocht dat niet zo zijn, dan is ie de volgende keer het haasje, in plaats van Jochem.