Auteur Topic: Dagboek Mol  (gelezen 86049 keer)

Offline cinner

• Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #200 Gepost op: 8-02-2017, 20:06:16 »
Het is 'die' tocht en niet 'dat' dus dat is wel fout

Er staat "Ik blader door de aantekeningen die ik heb gemaakt tijdens mijn Mole Trail en lees terug over de Oregon Trail. Wat een bijzondere en avontuurlijke tocht dat was."

De laatste zin borduurt voort op de eerste, je kan het lezen als 'ik lees terug wat een bijzondere en avontuurlijke tocht [Oregon Trail] dat was'. Het is een aparte schrijfstijl maar geen fout in te ontdekken verder.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #201 Gepost op: 9-02-2017, 00:39:46 »
Er staat "Ik blader door de aantekeningen die ik heb gemaakt tijdens mijn Mole Trail en lees terug over de Oregon Trail. Wat een bijzondere en avontuurlijke tocht dat was."

De laatste zin borduurt voort op de eerste, je kan het lezen als 'ik lees terug wat een bijzondere en avontuurlijke tocht [Oregon Trail] dat was'. Het is een aparte schrijfstijl maar geen fout in te ontdekken verder.

Inderdaad zo op te vatten. 
Het 'aparte' van de schrijfstijl zit 'm hier, denk ik, vooral in het gebruik van de punt in plaats van een komma en het ontbreken van enkele verbindende woorden.

Maar het gaat mij niet zozeer om 'fout' of 'correct'. Wel om het speciale en opvallende van dit taalgebruik.

Onder meer dit aparte zinnetje is er de oorzaak van dat ik de teksten van de dagboeken opnieuw ga doorspitten, want het 'Engels/Amerikaans' hoor ik er nog steeds in. Dat ligt aan mij natuurlijk, omdat ik inmiddels overal wat in zie of hoor.  :)

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #202 Gepost op: 9-02-2017, 05:59:03 »
Inderdaad zo op te vatten. 
Het 'aparte' van de schrijfstijl zit 'm hier, denk ik, vooral in het gebruik van de punt in plaats van een komma en het ontbreken van enkele verbindende woorden.

Maar het gaat mij niet zozeer om 'fout' of 'correct'. Wel om het speciale en opvallende van dit taalgebruik.

Onder meer dit aparte zinnetje is er de oorzaak van dat ik de teksten van de dagboeken opnieuw ga doorspitten, want het 'Engels/Amerikaans' hoor ik er nog steeds in. Dat ligt aan mij natuurlijk, omdat ik inmiddels overal wat in zie of hoor.  :)

Hoor er geen Amerikaans/Engels in. Maar dat is waarschijnlijk omdat ik zelf soms dezelfde schrijfstijl hanteerde. Bijvoorbeeld om een saaie opsomming te omzeilen, niet hetzelfde woord in vijf opvolgende zinnen terug te laten komen of een stapel 'of' en 'en' te vermijden. Heb het enigszins afgeleerd omdat ik merkte dat het mensen afleidt van de boodschap. Misschien is dat hier juist de bedoeling.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #203 Gepost op: 9-02-2017, 11:08:13 »
Hoor er geen Amerikaans/Engels in. Maar dat is waarschijnlijk omdat ik zelf soms dezelfde schrijfstijl hanteerde. Bijvoorbeeld om een saaie opsomming te omzeilen, niet hetzelfde woord in vijf opvolgende zinnen terug te laten komen of een stapel 'of' en 'en' te vermijden. Heb het enigszins afgeleerd omdat ik merkte dat het mensen afleidt van de boodschap. Misschien is dat hier juist de bedoeling.
Het eerste snap ik en dat laatste denk ik dus ook.

Offline Meezter

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #204 Gepost op: 12-02-2017, 17:22:05 »
Maak het niet te bont, girl

Bondgirl...?
De derde van de WIDM pool '16 en de De Mol pool '17

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #205 Gepost op: 12-02-2017, 17:40:23 »
Citaat van: De Mol
Aflevering 6

Precies de helft van het aantal spelers is over van het begin. Min ik. En min nog iemand misschien, straks bij de executie. Dus nog drie tegenspelers. En wie worden dat dan? En heb ik eigenlijk wel voorkeur? Of maakt het helemaal niks uit. Met die gedachtes stap ik in het busje, op weg naar Bend.

De overweldigende schoonheid van de omgeving maakt op de hele groep indruk. En af en toe lijkt er wel een momentje tussen te zitten dat de jacht op mij wordt vergeten. Maar ik laat me niet om de tuin leiden. Iedereen blijft bezig met het spel en met zijn of haar mol. Ook ik verslap niet. Mijn rol moet ik uitspelen. Of ze me nou wel of niet op de korrel hebben. Soms is het leuk om de mol te zijn, soms ook zwaar en soms verdrietig. Eenzaam is het altijd maar misschien mogen de mensen die nu nog bij me zijn allemaal nog een ronde blijven.

Drie schermen worden niet getoond. Van twee kandidaten en de mol of drie kandidaten? Maak het niet te bont, girl. Of gaat toch iedereen mee? De testuitslag van de Mol maakt niks uit. Die mag iedere test verpesten. Sowieso de slechtste zijn. En alsnog groen krijgen. Soms zijn dingen super duidelijk. Vooral als je meer kennis hebt dan alle anderen. Deze ronde schud ik niemand van me af. Niemand hoeft naar huis. Maar in het ongewisse zijn ze wel. Waar viel toch het rode scherm? Voor mij als mol geen slechte uitslag. Hoe meer kandidaten hoe meer onzekerheid en langzaam maar zeker raken we allemaal steeds meer gesteld op elkaar dus nog even door in deze formatie komt mij goed uit.

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #206 Gepost op: 12-02-2017, 18:01:08 »
De mol heeft meer kennis. Kwam een kennis tegen bij de rodeo  ;)

Wat wel opvalt, sinds Jeroen is afgevallen geen "liedjes" meer, geen engelse kreten.
Zou het dagboek eerst op veel mensen kunnen slaan en met elke afvaller gaat daar iets van weg?

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #207 Gepost op: 12-02-2017, 18:32:20 »
Citaat
De testuitslag van de Mol maakt niks uit. Die mag iedere test verpesten. Sowieso de slechtste zijn. En alsnog groen krijgen.

Volgens mij was hier een paar uur terug nog vragen over op het forum. Dank je mol, snel antwoord.

::ok::
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #208 Gepost op: 12-02-2017, 18:41:38 »
Ja, dat klopt. Ik vroeg me dat af. Mooi dat het antwoord zo snel kwam.  ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Smurfje89

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #209 Gepost op: 12-02-2017, 20:16:16 »
Citaat
Drie schermen worden niet getoond. Van twee kandidaten en de mol of drie kandidaten? Maak het niet te bont, girl.

Geen idee waarom maar ik vind dit opvallend  ::rofl::

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #210 Gepost op: 12-02-2017, 20:28:35 »
Geen idee waarom maar ik vind dit opvallend  ::rofl::

Alsof de Mol mee wil doen aan het onderschriftenspel met z'n bondgirl... Erg vreemd. ::rofl::

Edit: Je kan er een hint naar Jochem in zien want Imanuelle is zijn "bondgirl", waar ie een bondje mee heeft dus.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2017, 20:36:59 door Heinz »

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #211 Gepost op: 12-02-2017, 20:55:13 »
Wel typisch dat het dagboek geen titel heeft deze keer. Maar wel een langere dikegdrukte intro.

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #212 Gepost op: 12-02-2017, 21:17:15 »
Alweer: beknopt, 'spreektaalachtig' taalgebruik. Dat was in dagboek 2 tot en met 5 ook al zo, hoewel in verschillende schrijfstijlen.

Wat anders:

In dit dagboek komt de letter 'm' veel vaker voor dan normaal, zo op het eerste gezicht.
Dit wilde ik controleren, dus ik heb even een frequentieteller gebruikt.

De 'm' komt in deze tekst 58 keer voor op een totaal van 1204 letters.
De normale frequentie van de 'm' in Nederlandse teksten is circa 1 op de 45 letters (vergelijk de 'u ' , die komt circa 1 op 50 voor).
Je zou in een tekst als deze niet meer dan 26 keer de 'm' verwachten. Dit is dus een verdubbeling van de normale frequentie.

Nou is dit niet zo heel opzienbarend, vooral niet wanneer de Mol aan het woord is  ;), maar het valt mij wel op dat de letter 'm' hier voornamelijk in woorden staat waarin ook een 'i' en/of een 'a' voorkomt.

En dan nog dit: Imanuelle noemt zichzelf bij Instagram "ImI" en niet "ImA".

Zou het tweede (wat rare) zinnetje 'Min ik' toeval zijn? Of verwijst Imi hier naar zichzelf?

Of wijzen de veelvuldige combinaties van 'i', 'm' en 'a' evenals de volgende woorden 'min nog i e m a nd' juist op Imanuelle als volgende afvaller?
« Laatst bewerkt op: 13-02-2017, 08:43:33 door Marisa »

Offline Niuno

• Forumlid
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
« Reactie #213 Gepost op: 12-02-2017, 22:03:09 »

En dan nog dit: Imanuelle noemt zichzelf bij Instagram "ImI"

Ik zie er 1M1 in (nu ik dit zo typ, dit was ooit mijn huisnummer  ::rofl:: ), oftewel de M van mol tussen twee eentjes (tweelingtheorie)
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Marisa

• Forumlid
« Reactie #214 Gepost op: 12-02-2017, 22:09:56 »
Ik zie er 1M1 in (nu ik dit zo typ, dit was ooit mijn huisnummer  ::rofl:: ), oftewel de M van mol tussen twee eentjes (tweelingtheorie)

Ja, kan ook.   ;)

Offline Zeeuwse

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Spannend spel!
« Reactie #215 Gepost op: 12-02-2017, 23:38:01 »
Diederik heeft de Bond film Goldeneye 5X of vaker gezien...maak het niet te bont girl hintje?

Offline Avogadro

• Forumlid
  • Iene miene mutte
« Reactie #216 Gepost op: 13-02-2017, 08:07:43 »
"Eenzaam is het altijd maar misschien mogen de mensen die nu nog bij me zijn allemaal nog een ronde blijven."

Jochem deed bij het maaien twee rondjes om de O te maken.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2017, 08:28:51 door Avogadro »

Offline hoelahoep

• Forumlid
« Reactie #217 Gepost op: 13-02-2017, 08:53:28 »
Alsof de Mol mee wil doen aan het onderschriftenspel met z'n bondgirl... Erg vreemd. ::rofl::

Edit: Je kan er een hint naar Jochem in zien want Imanuelle is zijn "bondgirl", waar ie een bondje mee heeft dus.

Of het wijst naar Sanne die ineens om bondjes komt vragen bij Diederik en Thomas

Offline AnnaNiem

• Forumlid
« Reactie #218 Gepost op: 13-02-2017, 13:27:12 »
Het dagboek lijkt op iedereen behalve Thomas te wijzen... zoek de kandidaat en vind de Mol...

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #219 Gepost op: 13-02-2017, 13:43:13 »
Het dagboek lijkt op iedereen behalve Thomas te wijzen... zoek de kandidaat en vind de Mol...

Dan heeft de Mol dat dagboek dus zeer goed geschreven.   ::rofl::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!