Auteur Topic: Afvallerstheorie?  (gelezen 50490 keer)

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #80 Gepost op: 31-01-2017, 16:32:22 »
Of ik denk dat dit een hint is? Nee, dat niet. Maar ik bewonder je creativiteit en vindingrijkheid  ::bravo::
Ga vooral zo door  ::ok::

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #81 Gepost op: 31-01-2017, 16:51:14 »
Wanneer ik met het pipetje in Photoshop de desbetreffende kleur selecteer, krijg ik als RGB-waarden: R = 115, G = 42, B = 9. Dat wordt gezien als dark orange. Er zit altijd ietsje speling in de precieze RGB-waarde, maar het lijkt me om een donkere variant van oranje te gaan. De link met de Soldaat van Oranje is dan snel gelegd. Mij viel op dat Thomas elke keer een licht knijpende beweging in de schouder van de afvaller maakt, als het ware om een goed zichtbare vingerafdruk te krijgen. De hint naar de ridderslag vind ik een mooie vondst van Moedermol, al vraag ik me wel af of de Militaire Willems-Orde bij alle kijkers bekend is. (Bovendien kréég de Soldaat van Oranje een ridderslag, hij gaf er geen, maar dit terzijde.)

Thomas maakt inderdaad steeds een lichtknijpende beweging.  Jouw uitleg naar het afgeven van een vingerafdruk van de mol vind ik een betere dan die naar SvO. Dat kan dan meteen een verwijzing zijn  naar een oranje vingerafdruk.  ;D

Overigens ken ik de rituelen rondom de Willems-Orde en de musical Soldaat van Oranje heb ik ook gezien. 

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #82 Gepost op: 31-01-2017, 17:55:01 »
Dat kan dan meteen een verwijzing zijn naar een oranje vingerafdruk.  ;D

En de boektitel past er naar mijn idee ook wel bij: Every contact leaves a trace. Het contact van de Oranje-Mol met de afvaller geeft een oranje gekleurde vingerafdruk als spoor, dat bij het dagboek van de afvaller te traceren is.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #83 Gepost op: 31-01-2017, 18:54:03 »
Voor mij is de gouden regel altijd: "Kan je hem in 30 seconden uitleggen aan 3 miljoen mensen? Nee? Laat dan maar."

Op dat vlak vind ik je hint met Art die 'naar huis' zegt wel een goede hint. Kan je makkelijk uitleggen op een half minuutje.

Tja, daar kan ik op zich wel inkomen. Ik heb alleen geen idee of de programmamakers zich ook aan die regel houden. Daarnaast merk ik dat zelfs vrij voor de hand liggende crypto's hier vrijwel meteen als vergezocht worden bestempeld. Wat dat betreft vraag ik me af of men wel op de hoogte is van het feit dat de scenery-intermezzo's in WIDM al jaren volgepropt zitten met cryptische aanwijzingen. Ik begrijp best dat dat niet ieders ding is, maar zelfs mensen die het programma al jaren lijken te volgen doen vaak net alsof die hints er niet in zitten. Dan vraag ik me af of we wel naar hetzelfde programma zitten te kijken. Waarmee ik absoluut niet zeg dat ik op het goede spoor zit, maar de achteloosheid waarmee momenteel alles wat niet naar Thomas wijst wordt weggewuifd verbaast me enorm.

Van de primaire en secundaire kleuren noem je enkel oranje en paars niet. Het is kleurentelevisie sinds de jaren 70.

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen. De rodeodeuren met de cijfers zijn geel, groen, rood en blauw. Niet oranje en paars. En het kleurenthema uit de intermezzo's en scenery shots focust overduidelijk op die vier kleuren.

Het kan best zo zijn dat mijn theorie voor geen meter klopt, maar dat die niet goed doordacht zou zijn, of niet gebaseerd op de consequente cryptische aanwijzingen in het programma, lijkt me toch niet. En toeval of niet, hij voorspelt de afvaller van aflevering 4 (Sigrid) én  waarschijnlijk die van aflevering 5 (Ima volgens de 'naar huis'-theorie). Daarnaast wijzen alle tijdstippen naar een specifiek persoon. Gecombineerd met een logische kleurverdeling past e.e.a. opvallend goed. En het is misschien moeilijk te geloven, maar ik heb dit niet bedacht met Jeroen als doelmol in het achterhoofd - al ben ik uiteraard blij dat hij er in die rol uitkomt.

Wél wil ik jullie bedanken voor het commentaar. Als ik geen kritiek wilde krijgen, had ik het niet geplaatst. Ga er dus vooral mee door. ;)

EDIT: Ik bedenk me net dat de kleur geel heel goed past als Jeroen daadwerkelijk de mol is. Er zijn immers meerdere aanwijzingen voor een geel geldspoor naar Jeroen.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2017, 19:13:20 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #84 Gepost op: 31-01-2017, 20:06:02 »
Ga zo door Blip! ik waardeer ze want ik wil niet aan Thomas als mol dus blijf ook lekker in m'n Jeroen tunnel tot het tegendeel bewezen is :)

Offline Grenouille

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Keep Portland Weird
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #85 Gepost op: 31-01-2017, 20:26:14 »
Die schouderklop is wel precies wat Juliana aan het einde van de musical doet ter afscheid, als Erik weer vertrekt naar Nederland, geloof ik.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #86 Gepost op: 31-01-2017, 20:43:11 »
Tja, daar kan ik op zich wel inkomen. Ik heb alleen geen idee of de programmamakers zich ook aan die regel houden. Daarnaast merk ik dat zelfs vrij voor de hand liggende crypto's hier vrijwel meteen als vergezocht worden bestempeld. Wat dat betreft vraag ik me af of men wel op de hoogte is van het feit dat de scenery-intermezzo's in WIDM al jaren volgepropt zitten met cryptische aanwijzingen. Ik begrijp best dat dat niet ieders ding is, maar zelfs mensen die het programma al jaren lijken te volgen doen vaak net alsof die hints er niet in zitten. Dan vraag ik me af of we wel naar hetzelfde programma zitten te kijken. Waarmee ik absoluut niet zeg dat ik op het goede spoor zit, maar de achteloosheid waarmee momenteel alles wat niet naar Thomas wijst wordt weggewuifd verbaast me enorm.

Voor mij is enkel een hint wat achteraf officieel bevestigd wordt via de uitzending of via de site. Er zijn mensen (dit is trouwens niet op jou bedoeld ;) ) die op een onlogische manier met cijfertjes goochelen en dan zeggen 'en dat wijst naar die kandidaat'. Die kunnen makkelijk zeggen dat wat ze zeiden een hint was, terwijl het gewoon een voorbij rijdende bus was met een bepaald nummer.

Vorig jaar hadden we Geinstein die op de meest absurde manier zaken aan elkaar koppelden en die totaal geen steek hielden.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #87 Gepost op: 1-02-2017, 00:34:17 »

Let maart eens op het verschil in kleur met de rode vingerafdruk in de leader. Die is echt vuurrood.


[/quote]

Wordt met deze titel DNA bedoelt? Ik bedoel met de titel op het boek > Every contact leaves a trace.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2017, 00:41:47 door Gadoesja »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #88 Gepost op: 1-02-2017, 00:43:39 »


Okee, schieten maar!
[/quote]

Nee ik ga niet schieten. Maar ik vraag me af of jij wel genoeg slaap krijgt. Hier zitten vele uren zoekwerk in. En niet alleen in deze post.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #89 Gepost op: 1-02-2017, 00:51:44 »

Okee, schieten maar!


Nee ik ga niet schieten. Maar ik vraag me af of jij wel genoeg slaap krijgt. Hier zitten vele uren zoekwerk in. En niet alleen in deze post.
Ik ga nu even compleet off topic, maar Gadoesja, zou je als je mensen citeert de quotes niet meer willen editen, of in ieder geval de bovenste regel en onderste regel intact laten? Je lijkt altijd het stukje tussen haakjes weg te laten (zoals "quote author=Gadoesja link=topic=60060.msg2001055#msg2001055 date=1485906219"), waardoor de quotes in jouw berichten niet als quotes te zien zijn. Het maakt jouw berichten erg onoverzichtelijk.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #90 Gepost op: 1-02-2017, 03:20:00 »
Nieuwe theorie. Heeft iemand in aflevering 4 opgemerkt hoe ongelofelijk vaak de kleuren rood, geel, groen en blauw terugkomen? Over 'meer dan normaal' gesproken. Hieronder een kleine compilatie, waar ik een heleboel screenshots nog heb uitgelaten omdat het anders te groot werd.

(...)

Ik heb geen aanwijzing voor de winnaar kunnen vinden.

Okee, schieten maar!

Zou met de kleuren in mijn hoofd de aflevering nog eens moeten kijken maar eerlijk gezegd denk ik dat ik nog veel meer kleuren op die manier kan koppelen tot er geen nut meer in zit. Heb ook wel gedacht dat de gekleurde deuren misschien bewust in beeld zijn gebracht maar dan denk ik dat er meer in de combinatie met de cijfers te vinden zou zijn dan dit.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #91 Gepost op: 1-02-2017, 08:43:56 »
Nee ik ga niet schieten. Maar ik vraag me af of jij wel genoeg slaap krijgt. Hier zitten vele uren zoekwerk in. En niet alleen in deze post.

Mijn hoofd heeft inderdaad overuren gedraaid om hiermee op de proppen de komen. Ik begrijp dat mijn theorie voor anderen misschien volkomen belachelijk klinkt, maar de logica erachter is volkomen helder. Mijn dagelijks werk bestaat grotendeels uit het maken van analyses en ik vind zelf dat dat een sterk punt van me is. Uiteraard zie je dan ook wel eens verbanden die er niet zijn (aangezien ik eerst dacht dat Roos de mol was), maar als er niets van geklopt had zou je op de aangegeven tijdstippen allerlei shots zien waar geen enkele samenhang in zit. Ik hoop dan ook dat anderen ook eens willen checken of er gaten in zitten. Want het beeld van de  verschillende tijdstippen matcht ook nog eens heel goed met de verschillende kleuren.

En of dit een gezonde bezigheid is? Zie het als een puzzelverslaving. Ik merk inmiddels wel dat ik het de komende weken wat rustiger aan moet doen. Hopelijk zie je me hier de komende weken dus wat minder. Vandaag nog niet, ik moet nog wat over Thomas posten in het Tweelingen/dubbelingen topic.  ;)

Zou met de kleuren in mijn hoofd de aflevering nog eens moeten kijken maar eerlijk gezegd denk ik dat ik nog veel meer kleuren op die manier kan koppelen tot er geen nut meer in zit. Heb ook wel gedacht dat de gekleurde deuren misschien bewust in beeld zijn gebracht maar dan denk ik dat er meer in de combinatie met de cijfers te vinden zou zijn dan dit.

Ik kreeg het idee voor de theorie n.a.v. de lasso met roodgele markering (lang geel, kort rood) die kort voor de rodeo-opdracht prominent in beeld wordt gebracht. En de hooibalen van de buitenrand van het parcours staan opgesteld in de vorm van een zandloper; een aanwijzing dat e.e.a. met tijd te maken heeft. En om de kijker in de goede richting te wijzen komt met name  de combinatie rood/geel veel terug in de shots tussen de opdrachten in: (o.a. rode tractor met gele maaier, lange gele bus met rode auto, pooltafel met gele bal vooraan en rode bal achteraan).
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #92 Gepost op: 1-02-2017, 09:09:34 »
Mijn hoofd heeft inderdaad overuren gedraaid om hiermee op de proppen de komen. Ik begrijp dat mijn theorie voor anderen misschien volkomen belachelijk klinkt, maar de logica erachter is volkomen helder. Mijn dagelijks werk bestaat grotendeels uit het maken van analyses en ik vind zelf dat dat een sterk punt van me is. Uiteraard zie je dan ook wel eens verbanden die er niet zijn (aangezien ik eerst dacht dat Roos de mol was), maar als er niets van geklopt had zou je op de aangegeven tijdstippen allerlei shots zien waar geen enkele samenhang in zit. Ik hoop dan ook dat anderen ook eens willen checken of er gaten in zitten. Want het beeld van de  verschillende tijdstippen matcht ook nog eens heel goed met de verschillende kleuren.

En of dit een gezonde bezigheid is? Zie het als een puzzelverslaving. Ik merk inmiddels wel dat ik het de komende weken wat rustiger aan moet doen. Hopelijk zie je me hier de komende weken dus wat minder. Vandaag nog niet, ik moet nog wat over Thomas posten in het Tweelingen/dubbelingen topic.  ;)

Ik kreeg het idee voor de theorie n.a.v. de lasso met roodgele markering (lang geel, kort rood) die kort voor de rodeo-opdracht prominent in beeld wordt gebracht. En de hooibalen van de buitenrand van het parcours staan opgesteld in de vorm van een zandloper; een aanwijzing dat e.e.a. met tijd te maken heeft. En om de kijker in de goede richting te wijzen komt met name  de combinatie rood/geel veel terug in de shots tussen de opdrachten in: (o.a. rode tractor met gele maaier, lange gele bus met rode auto, pooltafel met gele bal vooraan en rode bal achteraan).

Heb je weleens aan kleurencombinatie gedacht van de Belgische vlag?

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #93 Gepost op: 1-02-2017, 10:06:36 »
Ik ga nu even compleet off topic, maar Gadoesja, zou je als je mensen citeert de quotes niet meer willen editen, of in ieder geval de bovenste regel en onderste regel intact laten? Je lijkt altijd het stukje tussen haakjes weg te laten (zoals "quote author=Gadoesja link=topic=60060.msg2001055#msg2001055 date=1485906219"), waardoor de quotes in jouw berichten niet als quotes te zien zijn. Het maakt jouw berichten erg onoverzichtelijk.

Sorry!
OK!

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #94 Gepost op: 1-02-2017, 20:52:14 »
Even ter aanvulling op mijn absurd vergezochte deurkleurnumerologie.

Ik was bezig om de screenshots van de tijdstippen bij te voegen toen me het volgende opviel: direct ná de twee tijdstippen die corresponderen met de kleur rood vindt er een fade-out plaats. Het scherm wordt even zwart. Dat zal ongetwijfeld toeval zijn en niet symbool staan voor vertrekkende kandidaten.

Verder kwam bij de toekomstige afvallers steeds de kleur blauw, dan wel water naar voren. Dit was steeds tijdens het maken van de test:

[-] Vincent komt in aflevering 1 in beeld tijdens de test terwijl zijn blauwe jas naast hem lag. Op dat moment vulde Jeroen zijn test in, terwijl hij het over Vincent had. Jeroen droeg een blauw shirt.
[1] Vlak voordat Yvonne in beeld komt in aflevering 1 zien we een kort shot van een blauw boek dat op tafel ligt.
[2] Vlak voordat Roos in beeld komt in aflevering 2 zien we een ronde sculptuur waar water uit stroomt en een fontein.
[3] Vlak voordat Sigrid in beeld komt in aflevering 3 zien we een grote parkvijver met een fontein.
[4] Vlak voordat Imanuelle in beeld komt in aflevering 4 zien we een shot van een blauwe pooltafel. Daarna zien we Imanuelle die haar test invult, met op de voorgrond een man in een blauw shirt.

Het tonen van de kleur blauw of water valt steeds samen met de woorden 'naar huis' van Art. Vast een bizar toeval, maar voor de zekerheid noteer ik het toch even.

« Laatst bewerkt op: 2-02-2017, 12:35:48 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #95 Gepost op: 1-02-2017, 20:55:22 »
Even ter aanvulling op mijn absurd vergezochte deurkleurnumerologie.

Ik was bezig om de screenshots van de tijdstippen bij te voegen toen me het volgende opviel: direct ná de twee tijdstippen die corresponderen met de kleur rood vindt er een fade-out plaats. Het scherm wordt even zwart. Dat zal ongetwijfeld toeval zijn en niet symbool staan voor vertrekkende kandidaten.

Verder kwam bij de afvallers van volgende week steeds de kleur blauw, dan wel water naar voren. Dit was steeds tijdens het maken van de test:

[-]Vincent komt in aflevering 1 in beeld tijdens de test terwijl zijn blauwe jas naast hem lag. Op dat moment vulde Jeroen zijn test in, terwijl hij het over Vincent had. Jeroen droeg een blauw shirt.
[1] Vlak voordat Yvonne in beeld komt in aflevering 1 zien we een kort shot van een blauw boek dat op tafel ligt.
[2] Vlak voordat Roos in beeld komt in aflevering 2 zien we een ronde sculptuur waar water uit stroomt en een fontein.
[3] Vlak voordat Sigrid in beeld komt in aflevering 3 zien we een grote parkvijver met een fontein.
[4] Vlak voordat Imanuelle in beeld komt in aflevering 4 zien we een shot van een blauwe pooltafel. Daarna zien we Imanuelle die haar test invult, met op de voorgrond een man in een blauw shirt.

Het tonen van de kleur blauw of water valt steeds samen met de woorden 'naar huis' van Art. Vast een bizar toeval, maar voor de zekerheid noteer ik het toch even.

Uit nieuwsgierigheid: Waarom kies je 01:05, 09:13, 02:06, ... en niet 01:09, 05:13, 02:10, ... ?
De kleuren blijven gelijk, dus ik zoek zowat naar het argument om de tijden op die manier te kiezen.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #96 Gepost op: 1-02-2017, 21:03:55 »
Uit nieuwsgierigheid: Waarom kies je 01:05, 09:13, 02:06, ... en niet 01:09, 05:13, 02:10, ... ?
De kleuren blijven gelijk, dus ik zoek zowat naar het argument om de tijden op die manier te kiezen.

Omdat iedere kleur twee lagere (voor geel 1 en 5) en twee hogere nummers (voor geel 9 en 13) heeft. Dit komt overeen met de vele kleurenhints uit de laatste aflevering: korte en lange gekleurde objecten. Kort geel wordt dan 01:05 en lang geel 09:13. In eerste instantie dacht ik dat het kleurencombinaties waren, omdat met name de combi lang geel/kort rood meerdere keren voorbij kwam. Maar op een gegeven moment ging het alle kanten op, alle mogelijke combinaties kwamen voorbij. Het enige constante patroon was dat iedere kleur meerdere malen in een korte en een lange variant voorbij kwam.

Meestal wijzen cryptische hints direct naar een (uitspraak van) een persoon, of een tijdstip waarin alleen die persoon in beeld is. Deze keer kon ik er echter geen chocola van maken, totdat ik erachter kwam dat er een patroon in die kleuren zat. Althans, dat is mijn overtuiging.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2017, 21:05:55 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #97 Gepost op: 1-02-2017, 21:11:30 »
Omdat iedere kleur twee lagere (voor geel 1 en 5) en twee hogere nummers (voor geel 9 en 13) heeft. Dit komt overeen met de vele kleurenhints uit de laatste aflevering: korte en lange gekleurde objecten. Kort geel wordt dan 01:05 en lang geel 09:13. In eerste instantie dacht ik dat het kleurencombinaties waren, omdat met name de combi lang geel/kort rood meerdere keren voorbij kwam. Maar op een gegeven moment ging het alle kanten op, alle mogelijke combinaties kwamen voorbij. Het enige constante patroon was dat iedere kleur meerdere malen in een korte en een lange variant voorbij kwam.

Meestal wijzen cryptische hints direct naar een (uitspraak van) een persoon, of een tijdstip waarin alleen die persoon in beeld is. Deze keer kon ik er echter geen chocola van maken, totdat ik erachter kwam dat er een patroon in die kleuren zat. Althans, dat is mijn overtuiging.

Ok, maar 'kort' en 'laag' zijn uiteraard niet hetzelfde. Je kan ook beargumenteren dat 'elf' en 'drie' kort zijn en 'zeven' en 'vijftien' lang. Dat maakt mij een enorm slechte hintzoeker vrees ik. ;)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #98 Gepost op: 1-02-2017, 21:20:48 »
Ok, maar 'kort' en 'laag' zijn uiteraard niet hetzelfde. Je kan ook beargumenteren dat 'elf' en 'drie' kort zijn en 'zeven' en 'vijftien' lang. Dat maakt mij een enorm slechte hintzoeker vrees ik. ;)

Tja...in tegenstelling tot (nep)molacties, die meteen zichtbaar zijn, is het met de cryptische aanwijzingen zo dat pas achteraf blijkt of ze hout snijden. Ik heb de voor mij meest logische opties gekozen, zonder naar mijn favoriete wensmol toe te redeneren. Pas na het invullen van alle tijden heb ik de beelden erbij gezocht. Als er niets van zou kloppen had ik beelden van flats, auto's en bomen voorbij zien komen, en allerlei shots van (groepjes) kandidaten, Art en voorbijgangers waar niets van te maken valt. Als dit allemaal niet blijkt te kloppen, is het het meest absurde toeval waar ik ooit tegenaan ben gelopen.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Afvallerstheorie?
« Reactie #99 Gepost op: 1-02-2017, 21:23:24 »
Ik schilder (ook), maar de kleuren kort rood en lang geel zitten niet in mijn palet...

Aanvulling:
Ik houd bijna alle opties voor hints, Mol- en afvallerstheorieën open. Kleuren zouden - ook - best een rol kunnen spelen, gezien de geplaatste afbeeldingen.

Het is juist aardig wanneer mensen met de meest fantastische ideeën komen. Net zo aardig is het wanneer iemand met nuchtere feiten-op-een-rij komt. Ieder beleeft het spel op zijn eigen manier.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2017, 15:45:53 door Marisa »