Zit net te kijken op internet met pauze beeldjes, en ik moet bekennen dat ik hier Diederik het meest verdacht vind...
Hij zegt tegen Jochem: We hebben nog genoeg tijd, pak maar een zijpad. Het eerste zijpad dat Jochem tegenkomt is de -1000 (de enige 1/2e 1000).
In eerste instantie vond ik Jochem verdacht, maar het lijkt erop dat Diederik hem stiekem die kant op gemanipuleerd heeft.
Hmmm. Net nog eens gekeken en vlak voordat Jeroen van start gaat zegt Diederik door de portofoon: "Als je half geld hebt, alleen DAN moet je het doorgeven. De rest maakt niet uit."
Vervolgens zien we hoe Jeroen wel degelijk zijn HELE biljetten (overigens geen biljetten van 10, zoals hij zelf zegt. In elk geval één biljet is € 50,-) aan Roos doorgeeft. Jeroen negeert dus wat Diederik zegt; aan het einde van de uitzending zegt hij ook dat hij denkt dat Diederik de mol is.
Tijdens de run van Roos corrigeert Jochem Diederik: "ALLE biljetten moeten worden doorgegeven hè, voor de duidelijkheid." Diederik reageert met: "ALLE biljetten moeten worden doorgegeven aan de volgende, straks." Waarom zegt hij dat pas als iemand anders ermee komt?
Diederik, bij de overgang van Roos naar Sigrid: "Jullie hebben alle tijd, rustig." Dat lijkt me toch niet. Rennen in het zand is hartstikke zwaar.
Vervolgens: "Je gaat goed, Sigrid, je kunt ook na afloop zeggen wat het was, als dat lastig is anders." Het lijkt me beter om elkaar op de hoogte te houden van de gevonden bedragen. Vreemd advies van Diederik.
Sanne: "Mag ik een vraag stellen?" Diederik: "Ja, zo kort mogelijk." Waarom zo kort mogelijk? Omdat het afleidt, of omdat hij liever zo weinig mogelijk uitleg verschaft?
Sanne vervolgt: "Moet je het blauwe klepje...mag je dat open maken voor je gaat rennen, of moet je dat pas open maken als je een omweg hebt gemaakt?" Diederik: "Nee, je mag niks doen totdat je het stokkie hebt." Dat klopt wel, dat ze nog niets mag doen, maar het is geen volledig antwoord op haar vraag.
Daarna wil Diederik dat Sanne de halve briefjes gaat matchen als ze bij Ima is aangekomen. Dat kan toch ook aan het eind nog wel? Lijkt me tijdverspilling. Daarna wijst Sigrid Sanne erop dat ze de kartonnetjes niet mee moet nemen. Diederik zegt daar helemaal niets over. Sanne volgt de aanwijzing van Diederik niet op: ze geeft het geld aan Ima en die rent meteen verder.
Bij Ima roept Diederik: "We hebben nog tijd genoeg. voor twee mensen hebben we nu nog 7,5 minuut."
Bij Jochem: "Pak gewoon een zijpad, je hebt nog tijd genoeg." Jochem slaat de eerste blauwe paal over, waarop Ima tegen Diederik zegt: "Diederik, moet hij de blauwe overslaan?" Diederik: "Niet de blauwe overslaan, gewoon alles pakken wat je pakken kan." Zowel Ima als Sigrid proberen vervolgens nogmaals duidelijk te maken dat de kartonnetjes niet gepakt hoeven te worden. Jochem doet dat toch. Waarom zegt Diederik hier geen enkele keer wat over? Bovendien heeft hij Jochem nu naar de halve duizend gestuurd, terwijl ze er daar nog geen een van hebben. Denkt Jochem dat dat wel zo is, omdat Diederik hem erheen stuurt?
Diederik: "Uiteindelijk kun je die halfjes toch samenvoegen tot een heeltje, hoop ik?" Bedoelt hij de halve kartonnetjes? Hij lijkt hier Jochem opzettelijk in verwarring te willen brengen. Sigrid wijst Diederik er dan ook meteen op dat er een verschil is tussen het karton en het geld, wat ze overigens al eerder gedaan heeft. Jochem pakt vervolgens voor de zekerheid toch maar het karton.
En dan heeft Diederik ineens haast, terwijl ze volgens hem eerst "alle tijd" konden nemen: "Als je nog een halfje nodig hebt: ren naar een rooie. Zo niet, dan niet, dan ren je meteen door naar de finish." Als coach moet hij de regels toch kennen en correct doorgeven aan de anderen? En hij moet toch bijhouden of ze complete biljetten kunnen maken, omdat anders een minbedrag ontstaat? Dus waarom zou hij Sigrid adviseren om niet te zeggen welk bedrag ze heeft gevonden?
Tot nu toe vond ik Diederik niet echt verdacht, maar zijn coaching was toch wel hemeltergend slecht. Ik ga nog eens even wat zaken van hem checken.