Auteur Topic: Waarom Thomas NIET de Mol is!  (gelezen 50005 keer)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #40 Gepost op: 8-02-2017, 12:38:39 »
Okee, maar als dat allemaal gescript is ga ik me zelfs afvragen of Jeroen er dan toe is aangezet om aan de anderen voor te stellen om de vrijstellingen te verzwijgen. Dat gaf immers leukere tv. En het wisselen van penningmeester voorafgaand aan de veiling kwam ook al zo geforceerd over. Tenzij dat een een-tweetje was tussen Sanne en Jeroen, zodat ze het geld konden bestuderen.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2017, 12:42:02 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #41 Gepost op: 8-02-2017, 13:01:05 »
Ik blijf er ook bij dat de eerste opdracht met de enveloppen niet is uitgevoerd in de volgorde die is afgesproken. Er was een duidelijke afspraak welke groep welke envelop zou pakken om bij 500 te eindigen. Dat is niet gebeurd. Dat had voor veel verlies aan tijd kunnen zorgen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #42 Gepost op: 8-02-2017, 13:14:32 »
En dan nog deze uit het eerste dagboek:

Citaat
Na de zoveelste plasstop spring ik als laatste weer in het busje. Mijn mollega’s zijn klaar om te vertrekken en hebben zelfs al hun molboekje op schoot. Fanatiekelingen. Ik passeer. Sommigen kijken op. Anderen totaal niet. Die staren zich liever blind op hun aantekeningen. En terwijl iedereen zich bekommert om van die dingen als wat de ander bij het ontbijt heeft gegeten, word ik gelukkig van het feit dat ik iets weet dat verder niemand in dit busje nog weet. En nog gelukkiger ben ik over het gebrek aan kennis in Nederland. Voor de vorm neem ook ik mijn molboekje op schoot. Shame on me. We rijden verder. En ik geniet van Bruce Springsteen die zingt dat hij is geboren in de U.S.A.

Het is dinsdag 8 november. De dag van de Amerikaanse verkiezingen. Maar ook de dag waarop Art aan Nederland tien kersverse kandidaten presenteert. De gekozen datum is natuurlijk niet toevallig. We waren in Amerika! En of de mol erbij was? Ik weet niet of jullie doen aan goede voornemens maar die van mij is om zo lang mogelijk ondergronds te blijven. Tot slot wens ik iedereen een gelukkig nieuw Moljaar toe!

Dit moet over twee verschillende momenten gaan. Ik kan me niets anders voorstellen. Of ik moet aannemen dat onderweg naar de kandidatenpresentatie:

1) Iedereen met een busje kwam
2) Er onderweg veel tussenstops zijn gemaakt (zo groot is NL ook weer niet)
3) Er na terugkomst en na de finale nog steeds in het molboekje geschreven is
4) Dat na terugkomst het ontbijt van de anderen nog relevant is
5) De Mol iedereen toen nog onbekend was (na de finale? hoe is het mogelijk?)

Ik kom de Thomastunnel ook maar moeilijk uit, maar ik kan dit niet anders lezen dan dat de Mol in een van de busjes zat. Iedereen die vraagt om een verklaring voor de verdwenen 500 in de duinen zou ik willen vragen deze op een redelijke manier uit te leggen.

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #43 Gepost op: 8-02-2017, 13:22:45 »
Ja, de vrijstellingen in aflevering 1 moesten per se gevonden worden. Of dacht jij dat de autoriteiten in Portland het wel grappig zouden vinden dat ze een brugwachter klaar hadden staan die de brug open zou doen en dat er dan niemand komt opdagen?

Kortom: de kandidaten in de helicopter moesten hoe dan ook die brug op. En die brug moest hoe dan ook gevonden worden. En wie zorgde daarvoor? En wie is er als enige nog over van die vier? Helaas, pindkaaas: het is weer een gevalletje 'case closed'. De productie heeft zich opnieuw laten verleiden tot scripted reality in een zeer vroege fase van het spel. Er zou een 'Wie is de Mol-bijbel' met daarin 10 geboden voor de productie moeten worden gemaakt. En het eerste gebod zou moeten zijn: Plaats de Mol in de eerste aflevering nooit in een uitzonderingspositie.

Ik ben het volkomen met je eens Tunnelgraver.
Maanden van voorbereiding in samenspraak met de stad Portland.
Veiligheid aspecten, vrijgave vd brug, speciaal open voor WIDM.
Drones in de aanslag....groots op tv voor de 1e aflevering van WIDM.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #44 Gepost op: 8-02-2017, 13:30:12 »
Ja, de vrijstellingen in aflevering 1 moesten per se gevonden worden. Of dacht jij dat de autoriteiten in Portland het wel grappig zouden vinden dat ze een brugwachter klaar hadden staan die de brug open zou doen en dat er dan niemand komt opdagen?

Kortom: de kandidaten in de helicopter moesten hoe dan ook die brug op. En die brug moest hoe dan ook gevonden worden. En wie zorgde daarvoor? En wie is er als enige nog over van die vier? Helaas, pindkaaas: het is weer een gevalletje 'case closed'. De productie heeft zich opnieuw laten verleiden tot scripted reality in een zeer vroege fase van het spel. Er zou een 'Wie is de Mol-bijbel' met daarin 10 geboden voor de productie moeten worden gemaakt. En het eerste gebod zou moeten zijn: Plaats de Mol in de eerste aflevering nooit in een uitzonderingspositie.
Mee eens dat die vrijstellingen gevonden moesten worden. maar ook: als ze zich hebben laten verleiden tot scripted reality kunnen ze ook een ander dan de mol daarvoor gevraagd hebben.

Er zijn andere voorbeelden geweest die op scipted reality leken te wijzen. Zoals Sigrid die uit een deur zat te loeren / aan het afluisteren was. Dat zag er erg nep uit en kwam op mij over als geënsceneerd door de regie.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #45 Gepost op: 8-02-2017, 13:34:02 »
Ja, de vrijstellingen in aflevering 1 moesten per se gevonden worden. Of dacht jij dat de autoriteiten in Portland het wel grappig zouden vinden dat ze een brugwachter klaar hadden staan die de brug open zou doen en dat er dan niemand komt opdagen?

Kortom: de kandidaten in de helicopter moesten hoe dan ook die brug op. En die brug moest hoe dan ook gevonden worden. En wie zorgde daarvoor? En wie is er als enige nog over van die vier? Helaas, pindkaaas: het is weer een gevalletje 'case closed'. De productie heeft zich opnieuw laten verleiden tot scripted reality in een zeer vroege fase van het spel. Er zou een 'Wie is de Mol-bijbel' met daarin 10 geboden voor de productie moeten worden gemaakt. En het eerste gebod zou moeten zijn: Plaats de Mol in de eerste aflevering nooit in een uitzonderingspositie.

Ja mee eens dit. Ze hebben wel ontzettende pech gehad dat juist de deelnemers die ook in de heli zaten zo snel zijn afgevallen. Dat hadden ze natuurlijk niet kunnen voorzien.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #46 Gepost op: 8-02-2017, 13:36:35 »
Ja mee eens dit. Ze hebben wel ontzettende pech gehad dat juist de deelnemers die ook in de heli zaten zo snel zijn afgevallen. Dat hadden ze natuurlijk niet kunnen voorzien.
Maar waarom de potentiële mollen reduceren van 10 (of 9 na 1e aflevering) naar 4? Dat is ook niet logisch.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #47 Gepost op: 8-02-2017, 13:37:38 »
Maar waarom de potentiële mollen reduceren van 10 (of 9 na 1e aflevering) naar 4? Dat is ook niet logisch.

Inderdaad.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #48 Gepost op: 8-02-2017, 13:38:55 »
Ja maar bij de boekhandel gaat het om een 'deel' van de opdracht, en niet een 'volledige' zoals het theater
Ga er maar van uit dat er gerust dan een andere opdracht klaar lag.
Ga er maar van uit dat er voor iedere opdracht alternatieven zijn. Wat bijv. als die brug ineens niet had gewerkt?
Spanje was ook slechts een alternatief land in de editie met IJsland...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #49 Gepost op: 8-02-2017, 13:49:31 »
Maar waarom de potentiële mollen reduceren van 10 (of 9 na 1e aflevering) naar 4? Dat is ook niet logisch.

Wellicht omdat wij Mollooten zijn en de 99% van de andere kijkers van WIDM daar niet zo naar kijken en doordenken?


Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #50 Gepost op: 8-02-2017, 13:53:17 »
Hoe zit het dan met het vraagteken, dat ook gevonden moest worden? Anders konden er immers geen vrijstellingen afgepakt worden. Natuurlijk kun je zeggen dat die makkelijk te vinden was, maar hetzelfde geldt voor de vrijstellingen. Lijken me beide even noodzakelijk voor het door kunnen gaan van de bioscoopopdracht.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #51 Gepost op: 8-02-2017, 14:02:17 »
Als Thomas niet die 500 had laten verdwijnen in de duinen hadden we een levendige discussie gehad. Dus eigenlijk is het feit dat we daar geen goede verklaring voor hebben de enige reden dat we er vol voor gaan.

En dan is de aanname dat het briefje van 500 van Thomas niet over de finish is gekomen, en de twee halve briefjes van 500 wel, dus aardig cruciaal. Maar is dat nou echt zo zeker?

(1) Als ik de beelden terugkijk (dat kan ik helaas niet beeldje voor beeldje) zie ik zelf maar 1 half briefje in de handen van Art, en ook nog niet eens heel duidelijk. Wat nu als dat het halve briefje van 1.000 van Jochem was, dus in volgorde waarin Art ze telt:

Eerste biljet: 20
Tweede biljet: 1/2 x 1.000
Derde biljet: 500
...

Het duidelijkste beeld dat bij mijn weten op het forum is gepost lijkt te suggereren dat het om twee halve briefjes gaat, en een ervan lijkt een half briefje van 500 te zijn (zie foto), maar ik zou er echt geen eed op durven doen. M.a.w.: ik sluit niet uit dat het hele briefje van 500 van Thomas wél over de finish is gekomen, en de twee halve briefjes van 500 niet. Jochem heeft bij de overdracht naar Thomas bovendien geld achtergehouden (zie onderstaande link naar beelden gepost in het estafette topic).

(2) Nog een mogelijk scenario: de halve briefjes (2 x 1/2 500, 1 x 1/2 1000) en het hele briefje van 500 van Thomas zijn allemaal over de finish gekomen, maar het door Sigrid gevonden biljet van 250 is achtergehouden, evenals 7 briefjes van 50 (misschien deels ook niet gepakt).

EDIT: Oeps, variant 2 gaat niet op, foutje in mijn herinnering. Art heeft bij het tellen een briefje van 250 in handen. Blijft over variant 1 als alternatief. Misschien zat er zelfs wel een bankbiljet strak dubbel gevouwen, en wordt dat voor een halve aangezien.

Dan nog iets: Jochem geeft een half briefje van 1.000 aan Thomas, die het (bewust of onbewust) over de finish loopt. Dit lijkt een enerzijds een nepmol actie van Jochem, die na afloop tot zijn schijnbare tevredenheid de aandacht op zich weet te vestigen, en tegelijkertijd mooi van pas te komen in het straatje van "mol" Thomas. Maar als dit een nepmol actie van Jochem is, voor zo'n groot bedrag, waarom houdt hij dan nog méér geld achter? Geld dat voor de deelnemers niet meer te traceren is? Dat heeft dan toch geen enkele zin? De beelden gepost door molmuis:

http://www.wieisdemol.com/forum/index.php?topic=60203.msg1995866#msg1995866

Misschien is Jochem zo enthousiast aan het nepmollen dat hij niet goed heeft nagedacht over het nutteloze effect van deze tweede "nepmol" actie in dezelfde opdracht. Maar het zou ook kunnen dat hij nog wat extra geld uit de pot wil houden. ;D

Thomas komt dus zeker niet als enige uit de bus hier! En omdat er zoveel niet in beeld is geweest, vind ik het niet handig om anderen (bijv. ook Imanuelle en Diederik, er is m.b.t. deze opdracht veel over ze gezegd in andere topics) uit te sluiten van verdenking.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2017, 14:08:04 door Newbie2 »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #52 Gepost op: 8-02-2017, 14:08:58 »
Hoe zit het dan met het vraagteken, dat ook gevonden moest worden? Anders konden er immers geen vrijstellingen afgepakt worden. Natuurlijk kun je zeggen dat die makkelijk te vinden was, maar hetzelfde geldt voor de vrijstellingen. Lijken me beide even noodzakelijk voor het door kunnen gaan van de bioscoopopdracht.

Nou dat vraagteken hadden ze juist van alles voor kunnen verzinnen, als het niet gevonden was. Ze hadden dus de bioscoopopdracht gewoon door kunnen laten gaan zonder vraagteken, en dan later zeggen, als jullie het vraagteken nu wel gevonden hadden, hadden jullie sowieso een groepsvrijstelling gehad.(Ik noem maar wat). 

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #53 Gepost op: 8-02-2017, 14:43:40 »
We hebben het ook steeds gehad over het feit dat het vinden van de vrijstellingen in aflevering 1 cruciaal was voor het vervolg in de bioscoop. Hieruit wordt geconcludeerd dat de mol in de helikopter gezeten moet hebben.

Jij toch ook toen je Roos en Jeroen nog op je lijstje had staan?

Sorry Blip, maar ik vrees echt dat het dit seizoen over is. De signalen en alarmbellen voor Thomas zijn te sterk.

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #54 Gepost op: 8-02-2017, 14:53:36 »

Sorry Blip, maar ik vrees echt dat het dit seizoen over is. De signalen en alarmbellen voor Thomas zijn te sterk.

Té sterk Hulpmol, maar dat is mijn mening  ;)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #55 Gepost op: 8-02-2017, 15:29:23 »
Jij toch ook toen je Roos en Jeroen nog op je lijstje had staan?

Sorry Blip, maar ik vrees echt dat het dit seizoen over is. De signalen en alarmbellen voor Thomas zijn te sterk.

Ik vrees dat je gelijk hebt, want je vraagt je af of de programmamakers een vervangende opdracht klaar hadden liggen. Dat zou wel erg spijtig zijn, want dan blijven er na aflevering 1 nog maar vier verdachten over. Weet iemand of er een vergelijkbaar voorbeeld is uit een eerder seizoen, waarbij deel 1 van een opdracht wel goed af MOEST lopen omdat deel 2 anders niet door kon gaan? Zo niet, dan zou dit de eerste keer zijn. Ik laat liever de mogelijkheid open dat het allemaal niet gescript was.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #56 Gepost op: 8-02-2017, 15:35:48 »
Ik vrees dat je gelijk hebt, want je vraagt je af of de programmamakers een vervangende opdracht klaar hadden liggen. Dat zou wel erg spijtig zijn, want dan blijven er na aflevering 1 nog maar vier verdachten over. Weet iemand of er een vergelijkbaar voorbeeld is uit een eerder seizoen, waarbij deel 1 van een opdracht wel goed af MOEST lopen omdat deel 2 anders niet door kon gaan? Zo niet, dan zou dit de eerste keer zijn. Ik laat liever de mogelijkheid open dat het allemaal niet gescript was.
Misschien een back-up opdracht  ::) Die hebben ze ook, mocht een bepaalde opdracht niet doorgaan. Dus wat dat betreft kun je daar niemand voor uitsluiten.


Sorry Blip, maar ik vrees echt dat het dit seizoen over is.
::)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #57 Gepost op: 8-02-2017, 15:48:50 »
Té sterk Hulpmol, maar dat is mijn mening  ;)

Dat mag je vinden. ;) Niemand verdenkt Thomas (zo gezegd), in de app is hij nog altijd niet superverdacht en toch zijn we het er allemaal over eens dat Thomas best wel wat geld uit de pot heeft gehaald. Ik denk dat de productie hun hand hier heeft overspeeld met 'we houden de Mol uit beeld'.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #58 Gepost op: 8-02-2017, 16:05:45 »
Dat mag je vinden. ;) Niemand verdenkt Thomas (zo gezegd), in de app is hij nog altijd niet superverdacht en toch zijn we het er allemaal over eens dat Thomas best wel wat geld uit de pot heeft gehaald. Ik denk dat de productie hun hand hier heeft overspeeld met 'we houden de Mol uit beeld'.
Die poll is cumulatief. Het lijkt erop dat hij ook daar nu het meest wordt verdacht.

Thomas is overigens *alweer* een procentpunt gestegen in de poll op de officiële site. Jochem is één procentpunt gedaald, de rest is naar hele procenten afgerond gelijk gebleven

Jochem 25%
Diederik 25%
Thomas 21% (dat was direct na de laatste Moltalk nog 19% als ik het me goed herinner)
Sanne 16%
Imanuelle 11%

dit is dus inclusief alle voorgaande stemmen op de overgebleven kandidaten als ik het goed heb begrepen. Thomas is daar na vorige week gestegen t.o.v. van alle andere overgebleven deelnemers, dus hij lijkt - na aflevering 5 toch in ieder geval - ook door het grote publiek duidelijk het meest te worden verdacht. Die stijging lijkt zich de laatste dagen voort te zetten.

 
blijkbaar niet.  :-[
« Laatst bewerkt op: 8-02-2017, 17:42:19 door Amethyst »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Waarom Thomas NIET de Mol is!
« Reactie #59 Gepost op: 8-02-2017, 16:52:25 »
Die poll is cumulatief. Het lijkt erop dat hij ook daar nu het meest wordt verdacht.

1. Dan vind ik het best wel misleidend om iedere Moltalk te zeggen 'dit zijn de verdenkingen op dit moment', want je neemt eerdere verdenkingen ook mee.
2. Ook Klaas werd vorig jaar na aflevering 5 plots naar boven gestuwd met een sprongetje van 4%, terwijl hij daarvoor wat in de luwte bleef. Wanneer 5 tunnels instorten, moet de casual kijker natuurlijk de juiste Mol een keer ontdekken.
3. Bovendien blijft wel dat Thomas de eerste 4 afleveringen niet als verdacht werd gezien in de app ondanks dat daar al zijn molacties zaten. Dus zijn molacties zijn niet té opvallend geweest voor de gewone kijker.