Auteur Topic: Aflevering 9 - Opdracht 2 - De verdubbelaar  (gelezen 35374 keer)

Offline marver1982

• Forumlid
Re: Aflevering 9 - Opdracht 2 - De verdubbelaar
« Reactie #80 Gepost op: 9-03-2017, 08:44:20 »
Makkelijker is het om andersom te redeneren dus met de kennis achteraf. Het gaat toch om het resultaat, niet hoe het tot stand is gekomen. Dus met kennis na de test kom ik tot het volgende:

Als Sanne de mol is heeft ze de pot tijdens de opdrachten goed gevuld maar niet gezorgd voor het verdubbelen. Dat pleit nog voor haar als mol.
Als Thomas de mol is is er iets ongelooflijks gebeurd dat ik niet kan rijmen met domme pech of toeval. Zeker niet wanneer hij ook nog voorkennis heeft en de puzzel thuis heeft kunnen oefenen. De pot is gewoon verdubbeld. Dan is het een vreemde laatste opdracht geweest. Uiteindelijk gaat het toch om de acties van de mol. Dit kun je bijna niet uitzenden tijdens de finale: de pot staat op 24.320, de mol heeft voor de laatste 12.160 gezorgd. Sorry, dit gaat er bij mij niet in.
Als Jochem de mol is dan is de pot niet verdubbeld. Heeft hij puur geluk gehad of heeft hij gemold met de touwen van Thomas? We hebben niet alles gezien, net als Margriet die het geld uit het raampje gooide of Klaas die wist dat er nog een sleutel onder de kist lag bij het bergklimmen en zo geld liet verdwijnen?
Er moet iets geweest zijn dat wij niet gezien hebben bij Jochem. Maar wat????

Wat ik me bij deze opdracht afvraag is hoe zeker de kandidaten van de andere twee kandidaten wisten op welke Mol ze de test in gingen vullen. Want het saboteren van de touwen van een kandidaat heeft als Mol volgens mij alleen zin als je (zo goed als) zeker weet dat de kandidaat met voorsprong jou niet verdenkt. Anders werk je indirect mee aan het verdubbelen van de pot.

Offline San-ne97

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • altijd een bijzonder figuur
Re: Re: Aflevering 9 - Opdracht 2 - De verdubbelaar
« Reactie #81 Gepost op: 9-03-2017, 10:56:41 »
Dat is een ding wat voor mij zeker is. Anders klopt zijn overacting reactie niet dat hij zo blij is bij het maken van puzzel nr 1. Hij stond duidelijk nog niet naast Sanne toen zij  te horen kreeg over puzzel nr 2.. Kan niet anders..anders is zijn reactie gewoon heel raar (als mol en als kandidaat)Ze stonden immers maar 1 meter van elkaar af

Dus: Thomas was nog in het bos toen Sanne puzzel nr 1 afkreeg.

thomas stond naast sanne toen ze de puzzel af had ze was nog met de eerste puzzel bezig toen thomas hieraan begon.

thomas was zo druk met zn puzzel bezig, dat het best kan dat hij gewoon niet in de gaten heeft gehad wat er naast hem gaande was.

dat je zegt dat t juist logischer is dat thomas dan de mol is, slaat ook nergens op. een mol zou juist de verdubbelaar willen, juist omdat je dan de verdubbeling uit de pot houd...

ik vind vooral sanne en thomas goede mollen, jochem speelt t echt heel duidelijk en dat vind ik totaal niet logisch.

maar dat je dat argument geeft voor thomas, is een beetje slap en ik snap m niet...
zo fanatiek molloot, dat we alles (ja echt alles) koppelen aan WIDM

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 9-03-2017, 15:31:38 »
thomas stond naast sanne toen ze de puzzel af had ze was nog met de eerste puzzel bezig toen thomas hieraan begon.

Nee dat is niet zo. Is in ieder geval niet in beeld. Je ziet alleen maar Sanne op het moment dat ze de puzzel af heeft. Thomas staat dan niet naast haar.

Logisch ook want Thomas reageert uitgelaten bij het afkrijgen van puzzel nr 1. Als hij naast haar gestaan had dan had hij meegekregen dat er nog een puzzel 2 aan zou komen. Dus er klopt iets niet.

En omdat er iets niet klopt in de montage is Thomas dus de mol. Zouden ze nl niet mee klooien als er 2 kandidaten staan te puzzelen.

Geloof me. Er klopt iets niet aan het puzzel gebeuren. Dat is heeeeeel helder

Offline hamsterdam

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 9-03-2017, 16:15:45 »
Nee dat is niet zo. Is in ieder geval niet in beeld. Je ziet alleen maar Sanne op het moment dat ze de puzzel af heeft. Thomas staat dan niet naast haar.

Logisch ook want Thomas reageert uitgelaten bij het afkrijgen van puzzel nr 1. Als hij naast haar gestaan had dan had hij meegekregen dat er nog een puzzel 2 aan zou komen. Dus er klopt iets niet.

En omdat er iets niet klopt in de montage is Thomas dus de mol. Zouden ze nl niet mee klooien als er 2 kandidaten staan te puzzelen.

Geloof me. Er klopt iets niet aan het puzzel gebeuren. Dat is heeeeeel helder

dat de montage niet klopt, daar ga ik in mee. Ik ga er ook vanuit dat Sanne al veel langer aan het puzzelen was/de puzzel afhad voor Thomas begon.

Maar hoewel ik ook denk dat Thomas de Mol is, denk ik dat ze dit best ook hadden kunnen doen als het om twee kandidaten ging.
Ten eerste is het namelijk zo dat het sowieso leuker is voor de kijker thuis als het spelletje spannend is. Als je ziet dat Sanne al bezig is met de tweede puzzel, dan is de spanning uit de opdracht.
Ten tweede is het als het twee kandidaten zijn nog steeds relevant wie er wint. Als we er voor het gedachtenexperiment even vanuit gaan dat Jochem de Mol is, is het van heel groot belang of Thomas wint (en dus de pot verdubbelt) of Sanne (waarbij de pot gelijk blijft). Ook in dit geval is het leuker om het te laten lijken dat het tot het einde toe spannend was wie er won.

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 9-03-2017, 16:28:06 »
Dat is waar Hamsterdam. Ze zouden het misschien ook gedaan hebben als het om 2 kandidaten was gegaan. Is idd spannender op deze manier.

Thomas is ook niet de mol om deze reden hoor. Ik zit al op Thomas vanaf afl 1

Offline Juuls247

• Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
« Reactie #85 Gepost op: 9-03-2017, 19:47:57 »
Als Thomas de mol is is er iets ongelooflijks gebeurd dat ik niet kan rijmen met domme pech of toeval. Zeker niet wanneer hij ook nog voorkennis heeft en de puzzel thuis heeft kunnen oefenen. De pot is gewoon verdubbeld. Dan is het een vreemde laatste opdracht geweest. Uiteindelijk gaat het toch om de acties van de mol. Dit kun je bijna niet uitzenden tijdens de finale: de pot staat op 24.320, de mol heeft voor de laatste 12.160 gezorgd.
Dit Christie. Thomas is mijn mol en ik denk dat al 8 afleveringen zeker te weten. Maar juist dit heeft mij zo enorm doen twijfelen. Hoe leg je dat uit in de finale? Dan wordt het opeens van een topmol de mol die het meeste geld ooit verdiend heeft  ;) Ik blijf dit lastig te verklaren vinden maar blijft dus toch bij Thomas de mol.
Meer L

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: 9-03-2017, 20:17:47 »
Dit Christie. Thomas is mijn mol en ik denk dat al 8 afleveringen zeker te weten. Maar juist dit heeft mij zo enorm doen twijfelen. Hoe leg je dat uit in de finale? Dan wordt het opeens van een topmol de mol die het meeste geld ooit verdiend heeft  ;) Ik blijf dit lastig te verklaren vinden maar blijft dus toch bij Thomas de mol.

Het is echt heel simpel te verklaren. Sanne heeft hem gestagneerd in het bos met de touwen waardoor hij een achterstand kreeg. Sanne was al bijna klaar met puzzel 2 toen Thomas aan kwam hollen. Zelfs voor iemand met voorkennis was dit niet meer te doen zonder mega op te vallen.

Ode aan Sanne  ::bravo::

Offline Christie

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 10-03-2017, 01:44:21 »
Het is echt heel simpel te verklaren. Sanne heeft hem gestagneerd in het bos met de touwen waardoor hij een achterstand kreeg. Sanne was al bijna klaar met puzzel 2 toen Thomas aan kwam hollen. Zelfs voor iemand met voorkennis was dit niet meer te doen zonder mega op te vallen.

Ode aan Sanne  ::bravo::

Kan helemaal zo zijn maar het gaat er bij mij niet in dat je de mol dan 12.160 laat verdienen. Dan zou dit spel max. 1500 of zo opgeleverd hebben. De regie bepaalt de verdubbeling en heeft vast het scenario klaar voor hoe je als mol dit kan voorkomen. Het past namelijk absoluut niet bij een molactie.

Offline hamsterdam

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 10-03-2017, 08:06:22 »
Kan helemaal zo zijn maar het gaat er bij mij niet in dat je de mol dan 12.160 laat verdienen. Dan zou dit spel max. 1500 of zo opgeleverd hebben. De regie bepaalt de verdubbeling en heeft vast het scenario klaar voor hoe je als mol dit kan voorkomen. Het past namelijk absoluut niet bij een molactie.

ik blijf het vreemd vinden hier te stellen dat de mol hier geld heeft verdiend...als Thomas de mol is (waar ik vanuit ga) dan heeft hij geen 12.160 verdiend...dan heeft hij niet kunnen voorkómen dat Sanne het verdiende. Er is maar één persoon die hier geld kan verdienen: De winnende kandidaat. Die kans is 1/3. Waarom de productie zo'n groot risico heeft genomen: Ik weet het niet. Als ze écht niet zouden willen dat THomas zou falen hadden ze ook kunnen liegen dat zijn bedragen goed waren - het is niet alsof Sanne achteraf de bomen gaat controleren, toch?...
dus kennelijk mocht de Mol hier falen van de productie / of Thomas is de mol niet...

Offline edgomo

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #89 Gepost op: 10-03-2017, 08:37:01 »
De mol heeft geen 12.160 verdiend. Als deze verdiend worden (wat we formeel nog niet weten), dan heeft de winnende kandidaat dat gedaan.
En ja, de mol heeft bepaalde voorkennis zodat hij in staat is om opdrachten te saboteren. Maar het kan niet zo zijn dat hij zoveel voorkennis heeft en/of dat er dergelijke scenario's bestaan, dat de mol 100% zeker een opdracht kan doen falen. Dan is er geen spelelement meer. Als je de mol deze opdracht ingestuurd had met die voorkennis en met die scenario's dat hij deze met 100% zekerheid zou winnen, dan had je de opdracht net zo goed niet kunnen spelen.

Als Thomas de mol is (wat ik al sinds aflevering 2 denk) dan heeft Sanne dit gewoon goed gedaan. Ze weet dan inmiddels dat Thomas de mol is en heeft hem dus heel slim gestagneerd door met zijn touwen te klooien.

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #90 Gepost op: 10-03-2017, 09:09:15 »
De mol heeft geen 12.160 verdiend. Als deze verdiend worden (wat we formeel nog niet weten), dan heeft de winnende kandidaat dat gedaan.
Als je het zo stelt klopt dat. Echter, de mol (als het Thomas is) heeft dan niet voorkomen dat er 12160 Euro extra in de pot komt... Oftewel is hij er mede verantwoordelijk voor dat het geld in de pot is gekomen.

Wat ik me trouwens afvraag: zouden alle Thomas-verdenkers ook zo gereageerd hebben als men nog verre van zeker van Thomas als mol was?
Ich bin ein Bärliner!

Offline edgomo

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 10-03-2017, 11:36:06 »
Als je het zo stelt klopt dat. Echter, de mol (als het Thomas is) heeft dan niet voorkomen dat er 12160 Euro extra in de pot komt... Oftewel is hij er mede verantwoordelijk voor dat het geld in de pot is gekomen.
Als je het zo stelt is de mol verantwoordelijk voor al het geld wat in de pot is gekomen. Als hij ale opdrachten perfect gemold had, dan was er niets verdient.

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #92 Gepost op: 10-03-2017, 12:31:00 »
Als de mol alles al had geweten, dan is er niet echt sprake van een wedstijd kandidaten versus mol maar al een gelopen race. Dan zou de opdracht eigenlijk voor niets zijn aangezien de kandidaten geen kans hadden gehad.
Er moet ook geen wedstrijd kandidaten versus mol zijn. Het spel heet "wie is de mol" en het spel gaat niet om de opdrachten, maar om het ontmaskeren van de mol. r is dus altijd alleen een wedstrijd kandidaat versus kandidaat, wie weet het meeste over de mol en wint de test en dus de pot. De opdrachten zijn maar een middel om de mol te kunnen vinden.

Het gaat er niet om of de kandidaten een kans hebben om een opdracht te halen. Het gaat er om of de kandidaten een kans hebben om de mol te ontmaskeren.

Wat betreft voorkennis. Anne-Marie kreeg in het Hofdi-huis ook inside-info over de overleggen van de andere kandidaten. Waarom zou de mol - zeker in een opdracht om 12.000 euro - hier niet even vooraf gebrieft worden over de oplossing van het tangram? Ik geloof echt dat de mol die oplossing echt wel gezien heeft.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Blinker

• Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 10-03-2017, 12:57:23 »
Niet elke actie van een Mol slaagt.
Ook niet als deze voorkennis heeft.

Er zijn 3 opties daarvoor.

A. Gewoon slecht gespeeld
B. Domme pech
C. Een kandidaat doet het gewoon slimmer of beter dan een Mol

Offline hamsterdam

• Forumlid
« Reactie #94 Gepost op: 10-03-2017, 14:00:18 »

Wat ik me trouwens afvraag: zouden alle Thomas-verdenkers ook zo gereageerd hebben als men nog verre van zeker van Thomas als mol was?

wat alle Thomas-verdenkers doen weet ik niet, maar ik kan zelf niet op basis van één opdracht een Mol afschrijven, zelfs niet als die opdracht 12.000 euro waard is. Een mol wil hier - net als een kandidaat - winnen. Zo simpel is het. Dat is of gelukt (Sanne is de Mol), of mislukt (Thomas of Jochem is de mol).

Als ik niet zeker zou zijn van Thomas als mol (Wat ik overigens sowieso pas ben na de onthulling), dan zou ik dus ook niet op basis van deze opdracht hem wel/niet afschrijven.

Offline hamsterdam

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 10-03-2017, 14:38:41 »
Er moet ook geen wedstrijd kandidaten versus mol zijn. Het spel heet "wie is de mol" en het spel gaat niet om de opdrachten, maar om het ontmaskeren van de mol. r is dus altijd alleen een wedstrijd kandidaat versus kandidaat, wie weet het meeste over de mol en wint de test en dus de pot. De opdrachten zijn maar een middel om de mol te kunnen vinden.

Het gaat er niet om of de kandidaten een kans hebben om een opdracht te halen. Het gaat er om of de kandidaten een kans hebben om de mol te ontmaskeren.

Wat betreft voorkennis. Anne-Marie kreeg in het Hofdi-huis ook inside-info over de overleggen van de andere kandidaten. Waarom zou de mol - zeker in een opdracht om 12.000 euro - hier niet even vooraf gebrieft worden over de oplossing van het tangram? Ik geloof echt dat de mol die oplossing echt wel gezien heeft.

niet helemaal eens: Het is volgens mij én, én...als het er helemaal niet om gaat of kandidaten een kans hebben een opdracht te halen, is een deel van het spelelement weg. Opdrachten moeten - in het beste geval - zo zijn opgebouwd dat de kandidaten de kans hebben geld te verdienen en de mol te ontmaskeren. natuurlijk zijn er opdrachten waar het één of het ander beter aan bod komt. Maar een opdracht voor een verdubbelaar, waarbij de verdubbelaar hoe dan ook níet te verdienen is, is geen opdracht. Ik zou het in elk geval een zwakte in het spel vinden.

Als de Mol hier 100% garantie zou hebben om te winnen, zou de opdracht inhouden: Degene die dit wint, is de Mol.
Dat de Mol een voorsprong heeft (qua voorkennis, kunnen oefenen met puzzelen, zelfs de oplossing van de tangram kennen), geloof ik zonder meer, hoewel ik het ook wel leuk zou vinden als dit tot een minimum beperkt zou blijven.
Dat de Mol hier niet zou kúnnen falen (omdat bijvoorbeeld een kandidaat sneller is, ondanks de voorkennis), daar ga ik niet in mee.

Offline Kaaasje

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 10-03-2017, 17:33:50 »
Het is jammer dat er geen overzicht is met alle opdrachten met bedragen (nee, ik klaag niet, want ik heb er zelf ook geen tijd voor), want ik vraag me af of het zo lastig was om het bedrag bij elkaar te sprokkelen. Het is zeker dat de Mol op de hoogte is van de ins en outs van deze opdracht en dat betekent dat hij of zij in staat zou moeten zijn om het bedrag snel bij elkaar te halen en de puzzel(s) snel op te lossen.
Ik heb niet alles gelezen dus misschien is het nog wel gekomen, en geen idee of je er nog iets aan hebt, maar ik heb wel een overzicht omdat ik follow-the-money bijhoud.

Even alleen de opdrachten waarbij geld is verdiend.
Aflevering 1:
Geld zoeken: 2500 euro

Aflevering 2:
Fabriek: 450
Kermis: 1250

Aflevering 3:
Strand-estafette: 130
Kandidaten uitbeelden met vuurwerk: 2500

Aflevering 4:
Lasso's: 500
Strobalen: 750
Veiling -6800 (zat er waarschijnlijk niet tussen)

Aflevering 5:
Schieten bij oregon trail: 600
Rodeo-posters: 2000

Aflevering 6:
Underground: 400
Grasmaaier: 2000
Helix rodeo: 630

Aflevering 7:
Porto-keten: 800
Luchtballon: 1500
Schieten te paard: 1100

Aflevering 8:
Spreekwoorden uitbeelden: 1700

Aflevering 9:
Moltown: 150

Dus het makkelijkste zou zijn met zo veel mogelijk hoge bedragen.
Alle bedragen boven de 1500 samen zou al veel te veel zijn, namelijk 12200.
Dus op de 'simpelste' manier (theoretisch, want je moet ze maar net zien) zou je het geld zoeken (2500) + vuurwerk (2500) + rodeo-posters (2000) + grasmaaier (2000) = 9000 in ieder geval hebben.
Met dan de kermis (1250), de luchtballon (1500) en de underground (400), heb je dan nog maar een briefje met 10 erop nodig.

Maar ja, dan moet je dit natuurlijk wel allemaal zien....

Misschien nog wel handiger is andersom denken. Met alle opdrachten behalve een paar grote opdrachten kom je er ook. Dat is er vanuit gegaan dat er een opdracht niet dubbel tussen hangt.
Als je namelijk alle opdrachten neemt behalve rodeo (2000), grasmaaier (2000), schieten te paard (1100) en spreekwoorden (1700) omcirkel je 6800 euro niet, en dat is wat er uit de pot is gegaan bij de veiling.
Dat zou misschien nog wel de handigste strategie zijn geweest.. maar ja dan moet je dat nog wel allemaal weten.

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 10-03-2017, 17:37:50 »

Als de Mol hier 100% garantie zou hebben om te winnen, zou de opdracht inhouden: Degene die dit wint, is de Mol.
Dat de Mol een voorsprong heeft (qua voorkennis, kunnen oefenen met puzzelen, zelfs de oplossing van de tangram kennen), geloof ik zonder meer, hoewel ik het ook wel leuk zou vinden als dit tot een minimum beperkt zou blijven.
Dat de Mol hier niet zou kúnnen falen (omdat bijvoorbeeld een kandidaat sneller is, ondanks de voorkennis), daar ga ik niet in mee.

Precies dit.

Offline Christie

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 11-03-2017, 00:28:53 »
Niet elke actie van een Mol slaagt.
Ook niet als deze voorkennis heeft.

Er zijn 3 opties daarvoor.

A. Gewoon slecht gespeeld
B. Domme pech
C. Een kandidaat doet het gewoon slimmer of beter dan een Mol

Daar ben ik het echt mee eens maar als er 12.160 euro op het spel staat is dat wel anders dat 1000 euro. ik zat steeds op Thomas maar waarom die verdubbelaar? De mol zou dan de geschiedenis ingaan met een historisch hoge opbrengst in een BN seizoen. Dat geloof ik geloof niet.
Ik verlaat op tijd het zinkende schip, helaas of is dit seizoen een surprise party voor de winnaar?
En er komt geen opdracht meer waarin Thomas het geld er weer uit kan spelen zoals bij de veiling.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 11-03-2017, 03:22:34 »
Ik ben volkomen overtuigd dat Thomas de mol is en dat het de bedoeling was dat hij de opdracht zou winnen. Maar dat niemand erop gerekend heeft dat Sanne zelf de mol zou saboteren én het zo goed zou doen.

Zodra de opdracht begint stapt Thomas zelfverzekerd en doelbewust op bomen met bedragen af. Dit is de eerste keer dat ik hem zo zeker zie, voorheen uitte hij altijd twijfel en keek moeilijk om zich heen. Hij pakt het ook goed aan maar Sanne gaat ook goed. Hij probeert dus het touw van Sanne overhoop te gooien. Maar die ziet dat meteen en straft het af. Het gemak waarmee Thomas de touwen laat vallen en niet eens de schijn hoog probeert te houden dat hij niet weet wiens touw hij vast heeft, vind ik daarbij opvallend.

Als Sanne klaar is, maakt Thomas zijn deel ook snel af. Hij rent zo overmoedig naar de tafel, hij vergeet bijna stil te staan om aan Art te vragen of zijn touwen goed zijn. Art zegt dat het niet klopt en ik heb de indruk dat Thomas echt even van zijn stuk is. Nu wordt het peentjes zweten. Weten hoe je de opdracht moet doen is een, terug zoeken of je zelf een fout gemaakt hebt of dat iemand met jouw touwen gerommeld heeft, dat is nog knap lastig. Het kost hem veel tijd.

Persoonlijk denk ik dat de tweede puzzel een poging is geweest om Thomas een beetje te helpen. Anders zou Sanne al klaar zijn terwijl Thomas nog in het bos stond, nu kreeg hij toch nog een kans om eerste te worden. De eerste puzzel lijkt hij namelijk vrij goed te weten hoe die moet en lost hij waarschijnlijk vrij snel op. Maar Sanne is bezig met de tweede puzzel en die zit bij Thomas niet goed in zijn hoofd. Heb de indruk dat hij gefrustreerd raakt en dat zou niet gek zijn. Hoe frustrerend is het als mol om toe e zien hoe een kandidaat een hoog bedrag in de pot speelt?

Denk verder niet dat de regie hier wakker van zal liggen. Van te voren wordt heus wel een inschatting gemaakt van een maximaal haalbare pot en die zal nu verrassend genoeg op de valreep gehaald zijn. Door een uitmuntende kandidaat, immers wint ze niet alleen de puzzel maar ook daadwerkelijk het geld omdat ze op de goede mol zit. Ga ik althans vanuit :)