wil me eigenlijk niet in de discussie mengen maar wil wel even zeggen dat ook 'gewoon' zaterdagavond publiek best psychologische mindfucks kan waarderen.
Ik wilde ook niet verder doorgaan op de discussie dit is immers het topic over de finale
Maar wat jij nu zegt is precies wat ik bedoel.
Ik lees op dit forum veel over chips etende, bankhangende televisiekijkers.
Dat vind ik nogal generaliserend en lijkt te wijzen naar een bepaalde groep kijkers terwijl m.i. zaterdagavond kijkers een heel brede groep kijkers is.
De generalisatie komt geheel van jezelf af. Zaterdagavond publiek is een gebezigde term om exact hetzelfde aan te geven als: breder publiek. Het hele gezin. Van jong tot oud. Een term die al jaar en dag een goed gebruik is in televisieland. Omdat van oudsher meer mensen op zaterdagavond televisie kijken dan door de week als er moet worden gesport, er klassenavond is of de dochter naar muziek gaat. Vermoedelijk dezelfde reden waarom jij aan chips etende mensen moet denken bij de term zaterdagavond publiek. Vroeger werd er door de week bij veel mensen niet gesnoept, geknabbeld of fris en alcohol gedronken. Dat deed je gezellig op zaterdagavond, dan was het een beetje speciaal.
Dat er dan onderscheid wordt gemaakt tussen molloten en de kijker van vier tot en met 94 jaar, lijkt me nogal wiedes. Er is nu eenmaal een klein groepje wat uitzendingen meerdere keren bekijkt, het internet afspeurt naar allerhande informatie van mogelijke clues en tien weken vrijwel dagelijks op een forum gaat zitten om elke oogopslag en opgetrokken wenkbrauw te bediscussiëren. Dat is weinig gemiddeld, denk jij wel?
Waarom dit een discussie is geworden is mij verder een raadsel. De kritiek is toch niet dat de buurvrouw die graag chips eet nu ook al WIDM is gaan kijken? De kritiek is dat de programmamakers het programma iets hebben versimpeld. Je kan een boom opzetten waarom ze dat gedaan hebben maar met de verhuizing naar de zaterdagavond, de bakken meer promotie en de live finales waar mensen bij kunnen zijn en soms onderdeel van kunnen worden is het niet erg onwaarschijnlijk dat dit de reden is: men richt zich op zaterdagavond publiek waarbij de jongste, de oudste en meest verwarde kijker het ook leuk vindt. Alles voor de kijkcijfers geldt natuurlijk ook voor WIDM.
En blijkbaar zijn we het dan eigenlijk gewoon eens. Want we vinden dat het niet nodig is om opdrachten te versimpelen. Of anders gezegd er minder mindfucks in te stoppen.