Auteur Topic: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist  (gelezen 27900 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #100 Gepost op: 4-03-2018, 13:55:07 »
Daar zat ik ook aan te denken. De beelden op de tv's waren nu maar heel kort te zien. Lastig om te bepalen of die hetzelfde zijn/veel lijken op die uit de eerste aflevering.
Wat ik gezien meen te hebben, is dat de niet relevante beelden (beelden van hotels uit de beginopdracht, waarin twee afgevallen kandidaten te zien waren) niet opnieuw getoond werden. Dus alleen beelden van het duo Ruben/Olcay en Jan/Jean-Marc. Hoewel ik die laatste nu ook niet heb gezien. Moet ik even terugkijken.

Offline vriendlief

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #101 Gepost op: 4-03-2018, 14:13:37 »
@Lukie: Ja, zoals ik al op Rick reageerde vind ik het te prijzen dat er nieuwe dingen geprobeerd worden. Ik vraag me alleen af of een weg terug van live-spektakel naar meer zoals het vroeger was er nog inzit of niet. En welke rol kijkcijfers hierbij spelen. Leuk om in de chat te vragen.

(Of misschien spreek ik Rick al bij de ontknoping waar vveerraak en ik bij zullen zijn. Dankzij o.a. Bodejos hebben we vorig jaar van het WIDM-productieteam de uitnodiging gekregen om erbij te zijn, als huwelijkscadeautje. :D)
::bravo::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #102 Gepost op: 4-03-2018, 15:31:33 »
tv Kijken heeft door de jaren heen een enorme verandering meegemaakt. Van zwart wit naar kleur , HD, en de laatste tijd is t modewoord, multiplatform en interactiviteit.   Het is niet meer genoeg voor met name jongere kijkers 15-30 om t gebodene eenvoudigweg te consumeren. Zij moeten zich betrokken kunnen voelen, middels een tweede scherm of een community of een bijbehorende app.

Hierop spelen steeds meer programma’s in en de  (live) ontknoping van widm is hiervan een gevolg. Voor veel oud widmgedienden een doorn in t oog omdat er minder aandacht is voor molacties. Voor een ander de uitgelezen mogelijkheid om de mol 2018 echt te kunnen zien. Voor ieder wat wils.

Voor mijzelf zit de betrokkenheid bij t spel in t meezoeken en analyseren vd beelden en in de jaren 2012 tot 2016 herkende ik bij mezelf een steeds grotere onvrede over wederom 10 minuten ontdek je plekje ter verrijking van de plaatselijke vvv. Over steeds meer ingesleten patronen en was met name afl 9 steeds een draak van een aflevering. Het meespeuren werd lastiger omdat er minder ruimte werd geboden omdat er minder spelinhoud getoond werd.

De laatste 2 seizoenen lijkt t of de makers een moeilijke balansact uitvoeren , nog steeds de droneshots, nog steeds de monologen van art, maar toch hier en daar wat meer gelaagdheid, wat meer beelden vd interactie van de deelnemers. .
 
Idee om volgend seizoen afl  9 in te ruilen voor een ontknopingsaflevering met ruimte voor interviews en molacties. Dus afl 9 de live ontknoping en dan afl 10 een hoe was t allemaal. 

Offline NepetaLeijon27

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #103 Gepost op: 4-03-2018, 17:45:14 »

Offline kevin174

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #104 Gepost op: 4-03-2018, 17:51:23 »
Ik ben nooit een fan geweest van de laatste aflevering in de huidige vorm. Te veel gericht op populariteit, ik zou liever zien dat ze gewoon met de kandidaten terugblikken en molacties laten zien en bespreken. Nu gaat meer dan de helft van de tijd 'verloren' aan het publiek dat er staat en op wie hun zitten en wat ze van de mol vonden.

Bij Expeditie Robinson vind ik het nog erger, daar maken ze pas drie minuten voor het einde bekend wie er gewonnen heeft.

Offline wieowie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #105 Gepost op: 4-03-2018, 18:01:49 »

 
Idee om volgend seizoen afl  9 in te ruilen voor een ontknopingsaflevering met ruimte voor interviews en molacties. Dus afl 9 de live ontknoping en dan afl 10 een hoe was t allemaal. 

Zie ik niet gebeuren. De onthulling moet in de laatste aflevering zitten om de kijkers vast te houden, als deze spanningsopbouw in aflevering 9 al ophoudt, blijven er weinig kijkers over.
Een mooie oplossing zou iets zijn zoals in 2007 en volgens mij 2010 ook is gebeurd, waarbij de afgevallen kandidaten in Lisse samenkwamen en al een beetje speculeerden over wie nu wél de mol zou kunnen zijn en wat er eventueel geflikt is. Zo blijft er in de laatste aflevering wat meer ruimte voor de daadwerkelijke molacties én hoe de winnaar de mol op het spoor kwam en ontmaskerde (dit aspect zie ik graag wat beter belicht, doen de Belgen altijd heel erg goed).

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #106 Gepost op: 4-03-2018, 18:13:44 »
@Molecula: Vorig jaar werden er meer molacties getoond dan bij de ontknopingen van 2014, 2015 en 2016. Dus dat klopt mijns inziens niet helemaal

Ik vond het vorig jaar ook voldoende voor het eerst in jaren. Hopelijk dit jaar weer


Edit:  ::bravo:: Gefeliciteerd Heinz en vvveeraak. En wat een gaaf cadeau, vips bij de liveontknoping! Veel plezier.
« Laatst bewerkt op: 4-03-2018, 18:25:18 door suuuus »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #107 Gepost op: 4-03-2018, 18:27:53 »
De onthulling moet in de laatste aflevering zitten om de kijkers vast te houden
Is dat zo? Is dat getoetst? Was het kijkcijfer van afl. 10 slechter toen dat nog niet werd gedaan? (Seizoen 1, 1999). En ik meen me te herinneren dat de Vlaamse mol de ontknoping ook in de voorlaagste aflevering deed in 2017. Is het daar zo slecht in de laatste aflevering?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline wieowie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #108 Gepost op: 4-03-2018, 18:31:10 »
Is dat zo? Is dat getoetst? Was het kijkcijfer van afl. 10 slechter toen dat nog niet werd gedaan? (Seizoen 1, 1999). En ik meen me te herinneren dat de Vlaamse mol de ontknoping ook in de voorlaagste aflevering deed in 2017. Is het daar zo slecht in de laatste aflevering?

Ik denk het wel, je moet ook niet vergeten dat het programma nu een veel groter publiek aanspreekt, waarvan sommige mensen het lang niet zo intensief volgen als hier en vaak geen idee hebben wie de mol is. Het programma heet ook Wie is de Mol? en niet Wat flikte de Mol allemaal? Zodra die eerste vraag is beantwoord is alle spanning er ook vanaf, niet voor niks dat we elke jaar de eerste 20min. van Afl. 10 gekweld worden met tenenkrommende gesprekjes met de kandidaten en mensen buiten Vondel CS.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #109 Gepost op: 4-03-2018, 18:35:33 »
Wat ik prachtig vond om te zien en waarin ik het idee heb dat de makers naar ons hebben geluisterd (@Rick, je leest mee toch?), is dat we drie opdrachten in aflevering 9 hadden (die laatste zat dan wel verpakt in de test, maar er zijn wel drie opdrachten waar we iets over kunnen zeggen). Dat vind ik dus prachtig om te zien. Andere jaren vond ik dat de terugblikmomenten te lang waren, maar dit jaar is daar niks over te zeggen.

Het einde zoals het begin is prachtig (doet me denken aan De Mol 5 als ik die vergelijking mag maken, begin én eind met de rode knoppen) dus dat mogen ze er ook in houden.

Dus voor de goede orde: dit moeten ze erin houden:
1. Aflevering 9 heeft drie opdrachten.
2. Het einde van de serie maakt een cirkel door het gelinkt te hebben aan de eerste opdracht van de serie.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #110 Gepost op: 4-03-2018, 18:50:47 »
Ik snap je punt molecula alleen de kijkcijfers zijn het duidelijk niet met je eens.
Ze creëren een geweldige buzz en dat blijkt te werken.

Maar het werkt slechts tot op zekere hoogte. De extra kijkers, als die al kwamen kijken vanwege een live ontknoping, waren er enkel in 2015 en 2016. In 2017 zie je al dat het aantal extra kijkers in de finale evenveel of zelfs lager was dan in de jaren 2012 tot 2014. Een buzz helpt zeker, maar als het programma dat gehypet wordt uiteindelijk tegenvalt, dan verlies je dat effect.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #111 Gepost op: 4-03-2018, 18:54:52 »
9 maanden later nog een opdracht spelen en dat na de laatste test? En waarom is het leuker dat er nog minder tijd gaat naar de terugblik op de molacties en de hints?
Nee Hulpmol, de onthulling ter plaatse, in het land waar ze zijn. Zie mijn andere posts over dit onderwerp.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #112 Gepost op: 4-03-2018, 19:11:31 »
Nee Hulpmol, de onthulling ter plaatse, in het land waar ze zijn. Zie mijn andere posts over dit onderwerp.

Vraag blijft: Waarom wil je nog extra tijd besteden aan een extra opdracht? Op die 5 minuten ga je echt niet iets extra ontdekken en de tijd die je spendeert aan de opdracht gaat er nog eens extra af.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #113 Gepost op: 4-03-2018, 20:46:26 »
Alles voor de kijkcijfers dat kan ik snappen voor een tv programma. Maar het is nergens op gebaseerd dat een live ontknoping meer kijkers trekt. Sterker nog elk seizoen in Vlaanderen heeft aangetoond dat de finale daar de best bekeken aflevering is en de statistieken hier wijzen niet uit dat bij ons vondel cs t beter doet dan een ter plekke ontknoping.

En drie opdrachten in afl 9 ik vind t best, zolang t echt opdrachten zijn waar we iets mee kunnen. Nu was met name manenschijn een feel good, leuk om te doen ding. En de laatste opdracht hadden we geen overzicht hoe iemand bij de ontmoeting met de mol kon komen. Laat staan hoe zon ontmoeting eruit zou zien , maar dat komt hopelijk as zaterdag.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #114 Gepost op: 4-03-2018, 20:55:37 »
Wat mis ik de ontknopingen op Kasteel Lisse, goed geregisseerd, met alle ruimte voor de ervaringen van zowel kandidaten als de mol.

Och zeker mee eens! Wat was dat fantastisch. De kandidaten 1 voor 1 of in groepjes binnenkomend op volgorde van afvallen. Nog even wat verdenkingen en herinneringen uitwisselen en dan naar de ontknoping gevolgd door de molacties. Prachtig was dat ::love::

Offline kevin174

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #115 Gepost op: 4-03-2018, 20:59:35 »
Er zijn ook verschillende manieren waarop de mol zich zou kunnen onthullen:
- Bij de opdracht Niets is wat het lijkt (wil je nu al weten wie de mol is)
- De laatste test, de finale
- Het koor in aflevering 8 die in het Georgisch zingen over de mol
- Irma die de mol bekend maakt

- Ter plekke (hier hoop ik niet op)

In 2011 was er die geweldige ontknoping, ook in 2012 was het prachtig, 2013 vond ik mooi (maar ik had daar een ander slot verwacht). 2014 was dramatisch. 2015 vond wel aardig, 2016 was erg goed. Vorig jaar vond ik ook wat teleurstellend, vind het leuker als de mol zich in het filmpje zelf (de flashback) onthult.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #116 Gepost op: 4-03-2018, 21:46:53 »
Ik ben echt verbaasd over de reacties over de live ontknoping ::oink::

Ik vind het juist fantastisch dat zelfs de finalisten niet weten hoe en wat. Enorm frustrerend voor hen, maar wel fantastisch dat zij net zoveel weten als alle andere aanwezigen (muv de Mol, Art en de productie). Geweldig toch!

Stel dat Olcay de Mol is, dan slaan Jan en Ruben toch steil achterover? En dat live!

Het terugblikken op alle molacties vind ik wel leuk, maar alle tijd die wordt verspild aan het uitleggen van hints kan mij gestolen worden. Voor beide zaken geldt dat dat prima online kan, met veel meer tijd per opdracht dan in de uitzending op tv.

Even terug naar deze aflevering (daar ging dit topic toch over ::) : Het lijkt me altijd lastig om in de laatste aflevering, met maar 3 kandidaten, en een enorme verdenking op 1 daarvan, goeie opdrachten te maken. Dat zag je in andere seizoenen ook, de Mol doet voor spek en bonen mee aan de opdrachten, wordt nergens in vertrouwd. Deze keer was dat een stuk minder. Ze gingen individueel op pad, weinig controle op elkaar. Heel mooie beelden van 3 fantastische locaties. Ik vond het een heel mooie aflevering 9, mooier dan het vele keren is geweest.
Keep calm and eat chocolates!

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #117 Gepost op: 4-03-2018, 21:53:59 »
suf dat ze niet eens voor Art komen te staan en iemand z'n handen in de lucht mag gooien.


Dat heb ik nu totaal niet gemist. Ik vind dat staan voor Art nu juist het sufste stukje van de serie  (dit jaar gelukkig een keer niet).  :D
Graven, graven, graven...

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #118 Gepost op: 4-03-2018, 21:59:02 »
Ik sluit me helemaal aan bij Swifty

Eindelijk niet dat praatje bij Art, 3 opdrachten gehad. Dit kan prima live
Ik vind het een leuk experiment. En het hoeft helemaal niet ten koste te gaan van de molacties.  ;)
You'll never walk alone

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Aflevering 9] - 3 maart: Finalist
« Reactie #119 Gepost op: 4-03-2018, 21:59:33 »
Ik vind de live ontknoping alleen leuk als er inderdaad een enorme verrassing is voor minstens 1 van de finalisten, dus als Olcay of Jan de Mol is. Zeker als er sprake is van Molcay vind ik het een prachtig idee, de reacties van Jan en Ruben wil ik dan zeker zien! (Als ze al niet in de afgelopen maanden te weten zijn gekomen hoe het zat).

Maar als Ruben de Mol is, vind ik het maar wat mat. Dan is er sprake van een soort.. tja. Handjes schudden want we wisten het al. Leuk leuk maar geen spanning en sensatie.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48