Auteur Topic: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen  (gelezen 42224 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #80 Gepost op: 5-03-2018, 00:28:55 »
Hadewychisdemol heeft trouwens gelijk. Ik had gisteren gezegd dat het oud-Georgisch was, maar ik had blijkbaar slaap nodig, want vandaag zag ik inderdaad dat het Armeens was. Dankzij de HD-beelden ben ik er in geslaagd om de bordjes te vertalen. Dubbel checken mag altijd, want Armeens is niet mijn beste taal. ;)



Gisteren had ik al gepost dat de puzzel als volgt gelegd moest worden:



en dat geeft dan als tekst (bij de oranje keuzes ben ik de kandidaat gevolgd):



Als je dat in een google translate gooit, krijg je vrij vertaald:

"Als iemand ... de tekst voor jou vertaalt, krijg je een tip voor je bestemming: De envelop bevindt zich in het groene gras aan het kruispunt van Moliti."

Conclusie: Enkel de onderste 4 stukjes zijn van belang. Daar heeft Jan er 2 van, Ruben 1 en Olcay 1. Het stukje van Olcay bevat 'gras' en 'Moliti' en het stukje van Ruben bevat 'kruispunt'.

Interpretatie: Met iets meer tijd had de opdracht kunnen slagen, want Olcay en Ruben stonden op het punt naar dat kruispunt in Moliti te gaan. Anderzijds, als Jan de Mol is, had hij de gelegenheid om in Moliti de envelop al te gaan halen en te verbergen.

Offline BeLoM

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #81 Gepost op: 5-03-2018, 02:27:29 »
als Olcay dat paaltje omver kegelt zie je nog dat het linker bordje aan de nagel blijft hangen. Ze kon dus nog perfect weten welk puzzelstukje waar hoorde.
In het volgende shot als Olcay de 2 puzzelstukjes opraapt zie je ook dat de 2 puzzelstukken anders liggen dan wanneer ze het paaltje neerhaalt. Overduidelijke molactie of heel erg in scène gezet door de regie???

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #82 Gepost op: 5-03-2018, 07:36:05 »
Wow! Wat een uitzoekwerk Hulpmol.  ::ok::

Dus dat puzzelstukje dat Jan op het laatst nog verwisseld heeft bij de 1.7 vraag,  is helemaal niet van belang voor de boodschap.. ???

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #83 Gepost op: 5-03-2018, 08:29:26 »
Dankzij de HD-beelden ben ik er in geslaagd om de bordjes te vertalen en dat geeft dan als tekst (bij de oranje keuzes ben ik de kandidaat gevolgd):
"Als iemand ... de tekst voor jou vertaalt, krijg je een tip voor je bestemming: De envelop bevindt zich in het groene gras aan het kruispunt van Moliti."

Conclusie: Enkel de onderste 4 stukjes zijn van belang. Het stukje van Olcay bevat 'gras' en 'Moliti' en het stukje van Ruben bevat 'kruispunt'.

Interpretatie: Anderzijds, als Jan de Mol is, had hij de gelegenheid om in Moliti de envelop al te gaan halen en te verbergen.

Geen overloos heen-en-weer gereageer van mij dit keer ::bravo::

Wel typisch hoe een puzzelstukje van Olcay zowel de plaats als exacte vindplaats aanduidt ::vergroot:: Doet mij dan weer denken aan hoe Thomas vorig jaar op het dak ervoor zorgde dat een antwoord gevonden moest worden om naar de brug te geraken om daar de vrijstellingen op te halen. Want iets met Mol in de naam zo dichtbij wil je natuurlijk dat de kandidaten dat te weten komen ::hypocriet::

Ik zou het een mooie aflevering 10 fragment vinden als we inderdaad de mol een detour in het begin zien nemen direct langs Moliti. Zo van wat de kandidaten ook ophalen aan puzzelstukjes ze gaan nooit het geld vinden want dat heb ik al laten verdwijnen ::trots::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Tokemol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #84 Gepost op: 5-03-2018, 09:17:22 »
Wow! Wat een uitzoekwerk Hulpmol.  ::ok::

Dus dat puzzelstukje dat Jan op het laatst nog verwisseld heeft bij de 1.7 vraag,  is helemaal niet van belang voor de boodschap.. ???


Hulde Hulpmol!

Het woordje dat met dit puzzelstukje wordt toegevoegd is 'correct'. Dus 'voor jou vertaalt' versus 'correct voor jou vertaalt'.
Maakt niet zo gek veel uit, maar mogelijk hadden ze daardoor gedacht dat de puzzel compleet moest zijn. In combinatie met het niet gevonden puzzelstuk van Ruben had ze dat op verkeerde been kunnen zetten.

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #85 Gepost op: 5-03-2018, 09:18:14 »
Met het oog op de spoiler van gisteren

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #86 Gepost op: 5-03-2018, 09:29:58 »
Interpretatie: Met iets meer tijd had de opdracht kunnen slagen, want Olcay en Ruben stonden op het punt naar dat kruispunt in Moliti te gaan. Anderzijds, als Jan de Mol is, had hij de gelegenheid om in Moliti de envelop al te gaan halen en te verbergen.

Dat zou ik wel flauw vinden, want dan hadden Ruben en Olcay geen schijn van kans om de opdracht te volbrengen.

Wel raar dat geen van Jan zijn puzzelstukken bijdroegen tot de oplossing. Ruben en Olcay hadden Jan dus helemaal niet nodig.

Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #87 Gepost op: 5-03-2018, 09:31:58 »
Ben ik wel benieuwd welke tekst de "verkeerde" puzzelstukken geven.. en of dat veel verschil maakt in de zin van de locatie.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #88 Gepost op: 5-03-2018, 09:40:20 »
Een heel tof overzicht van Hulpmol, wederom. En nee Whiskers, daarvoor hoef je niet meteen op date  ::rofl::

Ik vind het dan opvallend dat Jan zijn puzzelstukken dan niet echt bijdragen aan de oplossing waar ze heen moeten. Ik kan mij voorstellen dat de productie wel de mol de stukken in handen geeft waar de uiteindelijke sleutel ligt van waar ze heen moeten. Kruispunt en Moliti lijken mij de meest belangrijke woorden hier, zal geen enorm groot dorp zijn. Dus ik vind in dit kader Ruben en Olcay verdachter.

EDIT: toegevoegd foto van Moliti, dat is dus makkelijk zoek bij 1 kruispunt (en weer een Kruis verwijzing  ::rofl::). De snelste route geeft aan dat het 12 minuten rijden is vanuit Tabatskuri, dus ik denk dat de tijd sowieso krap is hier. In dit kader snap ik zowel besluit van Olcay als van Ruben om opeens heel goed die puzzel op te lossen, want dat redden ze toch nooit.  Jan zelfs minder verdacht in dit kader, omdat hij wel al op de route zit daarheen (alleen niemand om zich heen heeft voor vertaling). Ik vind juist degene die ze naar het dorpje Tabatskuri leidt verdacht, want dat kost tijd om dan weer naar Moliti te gaan, waardoor de kans van slagen nog kleiner is.
« Laatst bewerkt op: 5-03-2018, 09:47:28 door Juuls247 »
Meer L

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #89 Gepost op: 5-03-2018, 09:52:59 »
Het was ook maar een (te flauw) grapje Juuls  ::rofl::

On topic: Dat puzzelstuk dat Jan met opzet nog verwisselt heeft dus geen enkele invloed op het slagen vd opdracht. Als hij de mol was, had hij dat moeten weten. Conclusie: hij was ah nepmollen  ::jaja::

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #90 Gepost op: 5-03-2018, 09:57:45 »
Ook mijn conclusie Whiskers! Dacht eerlijk gezegd sowieso: misschien hebben ze alledrie een instructie van de productie gekregen om even 1 actie te doen om te nepmollen. Dan kunnen ze later in de montage kijken wat te gebruiken. Zo net voor de finishlijn kan dat handig zijn. Ik weet het: vloeken in de kerk, maar het blijft TV. Denk dat de kandidaten wel echt dit soort 'onhandigheden' hebben gehad, maar de productie vraagt het opnieuw te doen en nog even uit te vergroten. Dus Ruben die bijvoorbeeld wil wegrijden en nog op tijd denkt: shit, mijn puzzelstukjes natuurlijk, en de crew dan vraagt om het wel zo te filmen.
Meer L

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #91 Gepost op: 5-03-2018, 10:01:07 »
Even een algemeen bericht gezien de vele reacties die ik zou moeten quoten:

- Het klopt dat dat verwisselde puzzelstuk helemaal niet bijdraagt tot de oplossing. Het enige wat gebeurt zo is dat het woord 'correct' wegvalt in de zin die er eigenlijk niet toe doet.

Mijn verbazing blijft dan wel bestaan waarom een kandidaat dat stukje zou omwisselen? De 100% zekerheid die hij heeft over zijn type auto maakt dat het een bewuste actie is om iets fout te doen, maar met welk doel? Jan heeft Olcay de hele tijd zitten zeggen dat Ruben de Mol is, dus verdenking van haar verschuiven richting Jan (lees: nepmollen) is dus echt niet logisch. En als Jan kandidaat is, verdenkt hij Ruben als Mol en moet hij hem ook niet 'op het verkeerde spoor brengen', want hij is de Mol.
Dat wisselen blijft voor mij dus iets wat een kandidaat niet zou doen.

- Het paaltje waar Olcay tegen rijdt, speelt ook geen rol. Het woord 'vertalen' komt in een ander puzzelstukje van haar ook terug, dus of ze daar nu de versie met meer of minder woorden pakt, dat speelt geen rol. Dus dat is ook iets dat verdachter in beeld komt, dan hoeft.

- Het vergeten 4e paaltje van Ruben speelt geen rol. Het stukje dat daar hangt, is van zo weinig belang dat ik de zin kon vertalen zonder te weten wat de 2 mogelijkheden waren. Ook daar wordt dus meer nadruk gelegd op een fout dan nodig.

Kom ik toch uit bij Jan die al zijn vragen perfect lijkt te doen, maar een puzzelstukje wisselt om een onduidelijke reden.

Dat zou ik wel flauw vinden, want dan hadden Ruben en Olcay geen schijn van kans om de opdracht te volbrengen.

Wel raar dat geen van Jan zijn puzzelstukken bijdroegen tot de oplossing. Ruben en Olcay hadden Jan dus helemaal niet nodig.

Dat zou ik ook flauw vinden, maar het is niets nieuws om geld uit een kist te nemen met een sleuteltje dat enkel jij weet liggen ofzo. ;) Ik opperde het idee maar omdat ik het net zo vindt passen bij de stijl van mollen die we de laatste jaren zagen.

En het is inderdaad raar, maar uiteindelijk: Als je het stuk verstopt in aan het kruispunt van Moliti, dan heb je maar 2 woorden nodig: kruispunt (van Ruben) en Moliti (van Olcay). Waarom mijn Mol Jan dan niet op die routes stond, daar kan ik geen uitleg aan geven momenteel.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #92 Gepost op: 5-03-2018, 10:02:41 »
Ook mijn conclusie Whiskers! Dacht eerlijk gezegd sowieso: misschien hebben ze alledrie een instructie van de productie gekregen om even 1 actie te doen om te nepmollen. Dan kunnen ze later in de montage kijken wat te gebruiken. Zo net voor de finishlijn kan dat handig zijn. Ik weet het: vloeken in de kerk, maar het blijft TV. Denk dat de kandidaten wel echt dit soort 'onhandigheden' hebben gehad, maar de productie vraagt het opnieuw te doen en nog even uit te vergroten. Dus Ruben die bijvoorbeeld wil wegrijden en nog op tijd denkt: shit, mijn puzzelstukjes natuurlijk, en de crew dan vraagt om het wel zo te filmen.

Dat opnieuw filmen, ik vraag mij af hoe dat dan gaat met de tijd. Het lijkt mij niet dat het van de speltijd af gaat. Maar je kunt moeilijk voor één kandidaat de tijd even stil zetten. Of de anderen krijgen een seintje dat ze ook even vijf minuten moeten wachten?

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #93 Gepost op: 5-03-2018, 10:03:49 »
Dat is volgens mij geen 'vloeken in de kerk', @Juuls 247. Zo zal het vast wel vaker zijn gegaan. De gesprekken bij het sluiten van bondjes zijn toch zeker ook niet allemaal spontaan (er is dan steeds een camera toevallig ter plaatse)!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #94 Gepost op: 5-03-2018, 10:04:41 »
Ook mijn conclusie Whiskers! Dacht eerlijk gezegd sowieso: misschien hebben ze alledrie een instructie van de productie gekregen om even 1 actie te doen om te nepmollen. Dan kunnen ze later in de montage kijken wat te gebruiken. Zo net voor de finishlijn kan dat handig zijn. Ik weet het: vloeken in de kerk, maar het blijft TV. Denk dat de kandidaten wel echt dit soort 'onhandigheden' hebben gehad, maar de productie vraagt het opnieuw te doen en nog even uit te vergroten. Dus Ruben die bijvoorbeeld wil wegrijden en nog op tijd denkt: shit, mijn puzzelstukjes natuurlijk, en de crew dan vraagt om het wel zo te filmen.

Maar ik blijf dat wisselen van die puzzelstukjes door Jan iets vinden dat eigenlijk "niet in beeld gekomen is". Niet letterlijk natuurlijk, want het is dus uit te pluizen, maar de suggestie blijft dat Jan daar het correcte stukje neemt en dat doet hij niet.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #95 Gepost op: 5-03-2018, 10:08:01 »
Ja dat vind ik ook echt heel raar Hulpmol, dus zit volledig in jouw slipstream. Why? Zoals Stine zou vragen...

Dus opties hierin:
1) Jan is de mol, en doet dit soort dingen vaker buiten beeld, wat we later terugzien.
2) Nepmollen, voor wanneer ze wel allemaal samen mochten komen, dan lijkt het alsof hij iets fout heeft gedaan.

Ik zou het echt niet kunnen verklaren, want hij bereikt er dus niks mee. Anderen zien het niet, dus hij kan zo niet de verdenking op zich laden mocht dat een doel zijn. En dit puzzelstukje heeft geen echte invloed op de ontknoping, dus het maakt niet zoveel uit als echte mol actie.

Dus 3) het zou ook puur en alleen voor de kijker gedaan kunnen zijn, zodat je in aflevering 9 nog een kleine hint hebt naar de mol
Meer L

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #96 Gepost op: 5-03-2018, 10:17:09 »
Had ik net weer wat duidelijkheid / nachtrust gekregen door die spoilerhint, blijkt het allemaalnoet uitte maken voor de opdracht...
Het is heel vreemd allemaal, maar het maakt Jan nog steeds meer verdacht dan niet. Het geeft me net dat zetje om hem definitief bovenaan de lijst te zetten.

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #97 Gepost op: 5-03-2018, 10:45:43 »
Als hij het deed om te nepmollen had hij toch net zo goed gewoon een verkeerd stukje mee kunnen nemen van een fout antwoord? Geen van de andere kandidaten die überhaupt ziet wat hij doet, dus waarom dan extra moeilijk doen als het is om te nepmollen?

Ik denk ook niet dat de mol precies wist wat op welk stukje stond. Misschien wel dat de onderste regel het belangrijkste was en Jan dacht dat dus een hoekstukje nuttig zou kunnen zijn om verkeerd te hebben. Dus het kan goed dat kandidaten/mol dachten dat als ze verkeerde stukjes mee zouden nemen dat dat invloed zou hebben.

Hoe kom jij eigenlijk bij gras Hulpmol? Als ik in google translate de onderste zin invoer (ծրարը կարեփ  է գտնել Մոլիթիի ջերմոցի կողքի մեծ խաչմերակում) zou ik eerder denken aan een kas (greenhouse). Dat komt ook overheen als je 'ջերմոցի' googlet en naar de plaatjes kijkt.

Dus op het kruispunt naast de kas van Moliti of zoiets..


« Laatst bewerkt op: 5-03-2018, 10:48:10 door Kaaasje »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #98 Gepost op: 5-03-2018, 10:53:43 »
Citaat
Conclusie: Enkel de onderste 4 stukjes zijn van belang. Daar heeft Jan er 2 van, Ruben 1 en Olcay 1. Het stukje van Olcay bevat 'gras' en 'Moliti' en het stukje van Ruben bevat 'kruispunt'.

Mooi uitzoekwerk Hulpmol ::bravo::

De mol heeft in deze opdracht 2 troeven in handen:
Ervoor zorgen dat cruciale info op de puzzelstukken gemist wordt.
Tijd rekken/ te laat aankomen.

De laatste zin van de puzzel is de belangrijkste en wel heel opvallend dat hierin twee puzzelstukken van Jan zitten. Jan komt te laat dus de info op zijn puzzelstukken helpen niet meer mee naar een oplossing. Wat moeten we met alleen Moliti, kruispunt en gras?

Jan kwam te laat dat was mols genoeg om de opdracht te laten mislukken. Dat het zichtbaar was dat Jan tenminste 1 verkeerd bord heeft meegenomen kan ook betekenen  dat Jan bij iedere opdracht het verkeerde bordje heeft meegenomen zodat het daarmee nog mis kon gaan mocht hij wel op tijd binnenkomen. Maar goed dat is speculeren.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 9] - Opdracht 2: Verbergen
« Reactie #99 Gepost op: 5-03-2018, 11:00:04 »
Misschien nog wat info over het vinden van de juiste stukjes linksonder en middenlinks onder: Blijkbaar is "կարեփ  է գտնել" een vervoeging van het werkwoord vinden en hoort dat dus samen. Op die manier kan je achterhalen dat het stukje linksonder van Jan en dat stukje er naast van Olcay samen horen.

Hoe kom jij eigenlijk bij gras Hulpmol? Als ik in google translate de onderste zin invoer (ծրարը կարեփ  է գտնել Մոլիթիի ջերմոցի կողքի մեծ խաչմերակում) zou ik eerder denken aan een kas (greenhouse). Dat komt ook overheen als je 'ջերմոցի' googlet en naar de plaatjes kijkt.

Dus op het kruispunt naast de kas van Moliti of zoiets..

Het is 1 van de vertalingen die ik kreeg van Google en die overeen leek te komen met de omgeving daar. Ik zeg het: Het is een vertaling van Google Translate (geen topreputatie) en dat heb ik dan nog eens iets vrijer vertaald.

In ieder geval staat dat woord ook bij Olcay, die dus eigenlijk het belangrijkste stukje had.

Dus 3) het zou ook puur en alleen voor de kijker gedaan kunnen zijn, zodat je in aflevering 9 nog een kleine hint hebt naar de mol

Die optie had ik nog niet overwogen. Ik vind ze ook niet zo heel waarschijnlijk, maar het is inderdaad een optie.

De laatste zin van de puzzel is de belangrijkste en wel heel opvallend dat hierin twee puzzelstukken van Jan zitten. Jan komt te laat dus de info op zijn puzzelstukken helpen niet meer mee naar een oplossing. Wat moeten we met alleen Moliti, kruispunt en gras?

Hoewel ik ook op Jan zit, vind ik die 3 woorden wel heel cruciaal. Je ziet ook dat Olcay en Ruben al weten dat ze naar Moliti moeten en bovendien is er ook gewoon maar 1 kruispunt in dat gehucht.

Ik verwacht hier eigenlijk een Mol te zien die zich op de borst zal kloppen voor het mislukken van de opdracht, maar die mogelijk eigenlijk niets gedaan heeft. ::ohno::
« Laatst bewerkt op: 5-03-2018, 11:03:45 door Hulpmol »