Heb weer afleveringen doorgespit maar ik wil met een opdracht in het bijzonder starten, omdat Niels daar vertelt en laat zien dat hij de mol is.
Aflevering 3 "Niet gered" (ik denk overigens dat de titel erop slaat dat Niels zijn molactie in de derde opdracht niet heeft gered)
Opdracht 3 Op treden
Niels wil een 'en ik vroeg me ook af' vraag stellen maar Sinan kapt hem af. Merel, Niels en Sarah zijn verder precies degene die afwachten en zich eerst niet uitspreken of ze voor 45 min. of een half uur willen gaan. Sarah spreekt in de biecht uit dat ze wil observeren wie voor een half uur gaat omdat krappe tijd volgens haar mols is. Niels zegt als eerste: 45 min. maar pas als duidelijk is wie wat zal gaan stemmen. Merel kiest 30, Sarah en Niels 45 min. Als ze de tijd aan Rik door geven, probeert Merel alsnog 30 min. door te drukken. Iedereen maar vooral Niels wijst haar erop dat dat niet de keuze van de groep was, Niels maakt haar extra verdacht door nog wat na te sputteren erover.
Sarah en Merel verzinnen goede tactieken om de puzzel aan de overkant makkelijk en goed terug in elkaar te zetten en dat lukt meer dan prima. Geen molactie te ontdekken, hoe anders is dat met Niels:
Niels start met””45 minuten toch?”wat een rare vraag is, hij wees net Merel erover terecht. Dan zegt hij “ik denk niet dat we de palen kunnen draaien he?”, terwijl hij hem (duidelijk) vasthoudt maar jawel Niels, dat is juist de bedoeling. Hij doet niet veel en biedt dan aan losse palen weg te brengen. In de biecht zegt hij “Hoe kan ik zo min mogelijk in de weg lopen. Ik kan niet sjouwen, ik ben niet sterk”. Gek, in de allereerste opdracht bleek hij wel degelijk te kunnen sjouwen en genoeg kracht te hebben. Maar ja, toen ging het om vrijstellingen. Nu gaat het om de pot te spekken. Hij blijft behoorlijk lang weg met die palen, een van de palen raakt hij duidelijk in beeld kwijt in het gras. Evelien vindt die later makkelijk op tijd terug waardoor het een rare actie lijk. Maar Niels biecht “Heeft de mol nu een paal in het gras gegooid?” (hint?). Na drie palen en het laatste puzzelstuk vragen meerdere mensen of ze alle palen hebben. Niels beweert dat alle vier de palen er al zijn maar RP verbeterd hem stellig, hij komt er niet mee weg (Niels weet immers als beste hoeveel palen hij heeft weggebracht). Robert redt het feestje door de vierde paal eruit te krijgen, Sarah mag de trappen op al vindt ze dat wat eng en ze redden de opdracht onder de 30 min.
Niels liegt nog even dat hij de eerste paal er uit heeft getrokken. Dan liegt hij dat hij de drie palen binnen heeft gelegd en niet in het gras. Jamie zegt van dat laatste iets waarop Niels even sneaky lachend biecht “Nou jongens, heeft de mol nu echt zo opzichtig daar een paal neer gelegd” Het antwoord is ja. Niels is de mol en wijst zichzelf aan!
Frappant is dat kandidaten denken te zien wie weinig doet en onterecht mede kandidaten beschuldigen van niets doen maar niemand Niels noemt. Terwijl Niels de enige is die echt, echt niets doet. Dat doet hij slim overigens. Hij legt overal even een hand op of kijkt geïnteresseerd voor hij weer niets doet, waardoor niemand er erg in heeft dat hij helemaal niet mee werkt.
In de opdracht kan je in Merel en Sarah echt geen mollenstreek zien, bij Niels alleen maar. Dat is bij nog enkele opdrachten meer zo. Ik denk dat hij verbaasd was dat werkelijk niemand op hem let, alsof hij voor spek en bonen en de gezelligheid mee is gegaan. Hij wordt soms een beetje verdacht, maar dat lost Niels snel op. RP verdacht hem enigszins maar kreeg een joker. Wat is Niels toch lief en hup, daar gooide RP elke verdenking het raam uit en ging vol op Jamie. De uitzending voor de uitzending dat Sinan eruit gaat, spreekt Sinan uit ook Niels te verdenken. Maar na de dubbele executie denkt iedereen dat ze allemaal verkeerd zitten - iets wat Niels extra benadrukt en opdringt. Sinan stapt de uitzending erna dan ook over op Merel en vliegt eruit. De kijker wordt op het verkeerde been gezet omdat Sinan aangeeft de laatste opdrachten niet goed genoeg opgelet te hebben, waardoor het mogelijk is dat Merel de mol is en Sinan de test het slechtst heeft gemaakt. (Hoe kan dat, Sinan had de sleutelpositie bij In vizier en observeert zich al het hele seizoen een ongeluk). Maar Sinan zegt ook dat hij misinformatie heeft gehad. Misinformatie die hij, zo weten wij, heeft gekregen in dezelfde periode dat hij lyrisch was over de lieve verzorging van Niels. Wat een kanjer die Niels, zo'n lieverd kan de mol niet zijn. Opvallend ook, dat vindt elke kandidaat. Waar hier de verbolgenheid nog groot is over de joker wissel actie, zijn de kandidaten dat in een dag compleet vergeten. Ze beschermen hem, gunnen hem van alles, vinden hem lief en dat is een ideale positie voor .. de Mol.