Rik van de Westelaken: 'Het was echt een achtbaanrit'
08 maart 2019, 14:29
aangepast 08 maart 2019, 15:47
Rick Moeliker
Amsterdam
Rik van de Westelaken (47) is blij met de positieve reacties na zijn eerste seizoen als presentator van Wie is de Mol?. ‘De kijkers zijn niet massaal weggegaan, dus volgende keer weer,’ vertelt hij lachend aan de telefoon. Hij volgde Art Rooijakkers op, die het programma de afgelopen zeven jaar presenteerde. Net als vorig jaar is de laatste aflevering live te zien vanuit het Vondelpark. Wie geen plekje heeft bemachtigd, kan terecht in één van de bioscopen waar de finale te zien is. De meerderheid kruipt echter gewoon voor de buis.
Het populaire spelprogramma begon dit jaar aan het negentiende seizoen. Het recept is even doeltreffend als simpel: de kandidaten spelen ergens buiten Nederland een spel waar geld mee te verdienen valt. Eén van de kandidaten moet het spel zien te saboteren. Na elke aflevering moeten de kandidaten een vragenlijst invullen over deze mol. Wie de meeste vragen fout heeft, gaat naar huis. In de finale zijn er nog drie kandidaten over, van wie er één de mol is. Het speculeren is al wekenlang in volle gang en het gesprek van de maandagmorgen bij menig koffieautomaat.
Weet u het zelf al? Want u wilde als presentator niet weten wie de Mol is, liet u aan het begin van het seizoen weten.
‘Ja, ik ben inmiddels wel wat wijzer geworden. Maar dat komt vooral omdat het programma inmiddels al zo ver is gevorderd, dat ik het zelf heb kunnen ontdekken. Als kijker zie je natuurlijk alleen de afleveringen, maar ik ben er steeds bij geweest. Ik vind het trouwens helemaal niet lastig om het voor me te houden, want het is gewoon heel leuk om met een klein groepje mensen een geheim te delen. Daarom kijk ik de meeste afleveringen terug met het productieteam. Wanneer ik het met vrienden of familie kijk, gaan ze toch vragen stellen die ik niet kan beantwoorden.’
Hoe is uw eerste seizoen als presentator bevallen?
‘Heel goed, het was echt een achtbaanrit. Voor mij was het ook spannend, want je kunt dit niet even oefenen. Je moet er als presentator direct staan.’
Waarom is dit zo’n succesvol programma?
‘Het heeft natuurlijk de kans gekregen om te groeien. Ik denk ook dat veel mensen van mysteries houden. Het programma werd flink populairder toen BN’ers mee gingen doen als kandidaten. Kijkers denken dat ze deze bekende Nederlanders wel een beetje kennen, maar dat valt in de praktijk dan toch tegen.’
Bracht u ook veel tijd met de deelnemers door wanneer de camera’s niet draaiden?
‘Nee, totaal niet. Als productieteam en deelnemers hadden we steeds een ander hotel. We zagen elkaar alleen op de set. Dus wanneer de kijkers onze ontmoeting zien, is dat ook de eerste keer dat wij elkaar zien. Dat is een bewuste keuze, want het is beter dat het zakelijk blijft. Anders zeg je voor je het weet iets tegen de deelnemers wat je beter niet kunt zeggen en is het ook lastiger om deelnemers weg te sturen.
Al kan dat nog steeds pijnlijk zijn, want de dubbele eliminatie van Jamie en Rick Paul was niet leuk en voor de hele groep een domper. De executie van Evelien was eveneens pijnlijk en op dat moment merk je dat de aard van het spel grimmiger wordt.’