Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten  (gelezen 16548 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #80 Gepost op: 1-05-2019, 08:55:50 »
En dan is de vraag wie de plaatsen aan tafel hebben bepaald. Iedereen zat toch al, of ging iedereen vrij zitten?
Bas ging in het begin na Elisabet zitten (voor Joeri), maar zat later voor haar. Dus er is nog gewisseld. Maar volgens mij had dat geen invloed op de verdeling van de kaarten. Er zal in elk geval na het kiezen van de kaarten niet meer gewisseld zijn.
EDIT: Ik denk dat dat iets met de camerapositie te maken had, en dat daar verder niets achter zit dus. :)
« Laatst bewerkt op: 1-05-2019, 08:58:00 door Newbie2 »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #81 Gepost op: 1-05-2019, 09:10:24 »


Als Elisabeth had willen voorkomen dat Bas haar vrijstelling afpakt had ze hem in de 1e ronde 400 euro kunnen aanbieden.

Nee natuurlijk niet. Bas weet dat de vrijstelling bij haar zit in ronde 1. Dus dat zou super dom zijn van Elisabet. Ik heb dit al eerder uitgebreid omschreven

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #82 Gepost op: 1-05-2019, 09:34:51 »
Nee natuurlijk niet. Bas weet dat de vrijstelling bij haar zit in ronde 1. Dus dat zou super dom zijn van Elisabet. Ik heb dit al eerder uitgebreid omschreven

Eens. Elisabet heeft geen keuze dan blind trekken. Als je 1 vj kaarten aanduidt als “niet de vrijstelling” vergroot je juist de kans dat ie getrokken wordt. Je zou wel kunnen doen alsof, in de hoop dat Bas de kaart die je opsteekt niet durft te pakken. Maar eerlijk je geld aanbieden..? Nee dat doe je alleen als je geen interessante kaart hebt.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #83 Gepost op: 1-05-2019, 10:39:32 »
Niet direct. Maar als mol weet hij de antwoorden als hij de briefing heeft gehad. Dan zou je toch verwachten dat hij er voor zorgt dat er minimaal 1 antwoord fout is, zodat je niet met 5000 euro maar 3000 euro speelt bijvoorbeeld.

Daar heeft hij dan ook goed zijn best voor gedaan, alleen waren de kandidaten weeral sterker dan de mol.


Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #84 Gepost op: 1-05-2019, 10:50:45 »
Met de eerste vraag waren de kandidaten snel akkoord dat Axel de snelste invuller was. Bij de tweede vraag probeerde Bas nog het antwoord richting hem te sturen maar de overige kandidaten kozen Joeri. Bij de derde vraag was het Axel die snel het juiste antwoord 1 gaf waarna Joeri en Elisabet snel volgden.

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #85 Gepost op: 1-05-2019, 11:22:24 »
Ik denk dat dit de kaarten waren (over wie de €500 en de €300 had is onduidelijkheid)

Joeri had in t begin strafpunt/€3000/€600 en of €500 of €300. Ik denk €300 en die wordt dan in ronde 1 door Elisabet getrokken. Of €500 door Elisabet getrokken (lijkt me minder waarschijnlijk)

Axel begon met strafpunt/€3000, €500 en €200.

Bas begon met strafpunt/€400, €200 en €300. (Hier kunnen dus ook weer de 500 en 300 omgewisseld zijn met Axel)

Elisabet begon dan met vrijstelling/€500/€400 en €600

De Mol heeft t hoe dan ook lastig gehad met Joeri en zn grote bedragen  ::tandpastasmiley::









« Laatst bewerkt op: 1-05-2019, 13:17:46 door hamsterdam »

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #86 Gepost op: 1-05-2019, 14:02:36 »
Elisabet had de €300 in ronde 1! Zie foto!


Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #87 Gepost op: 1-05-2019, 14:03:48 »
Ja dat was al helder. En nog andere bedragen

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #88 Gepost op: 1-05-2019, 14:05:49 »
Maar dat lost de puzzel dan toch op?

We weten dat Joeri een strafpunt (paar met Axel) en €3000 (paar met Axel) en € 600 (paar met Elisabet ronde 2) gehad heeft. Dan moet daar een €300 of €500 bij hebben gezeten. Het kan niet de €300 zijn want Elisabet had geen paar met hem in ronde 1. Het moet dus de €500 zijn geweest die ze trok (en overhield samen met de €300).

Joeri en Elisabet hebben dus beide geweten dat Axel of Bas gelogen heeft in de eerste ronde.

Bas loog hoe dan ook. Als hij de €500 had en Axel de €300 heeft Axel de €500 getrokken en had t geen zin van hem om daar op door te gaan tegen Elisabet. Hij wilde duidelijk per se blind trekken.

Als Axel loog weet Bas dat en weet Axel dat Bas het weet doordat hij de €500 van hem trok.

Liegen bij Axel als Mol lijkt me risicovoller. Iedereen wist dat hij op dat moment enkel geldbedragen heeft en t is niet nodig te liegen om blind te mogen/kunnen trekken. Hij weet niet of er kans op vrijstelling is.
« Laatst bewerkt op: 1-05-2019, 14:15:29 door hamsterdam »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #89 Gepost op: 1-05-2019, 14:16:43 »
Ja! Je hebt gelijk. Is dat ook weer opgelost

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #90 Gepost op: 1-05-2019, 14:56:59 »
Een klein foutje in mijn eigen analyse; de €500 kon hij nog wel hebben in ronde 1 natuurlijk, Axel trok de €200 in eerste instantie. Dus Bas liegt niet per se. Als hij die nog had had Elisabet in elk geval “gelijk” met haar hoofdschudden, in ronde 1 had ze die immers niet.

In ronde 2 trekt Axel de €300 of €500 van Bas, waarna Bas inderdaad enkel nog de €400 kan aanbieden aan Elisabet om een paar te maken.

Edit:
Volgens mij theoretisch toch ook nog mogelijk dat Elisabet de €500 al had, dan trok ze €400 van Joeri in ronde 1. In dat geval weet Joeri wellicht niet van de leugen van Axel of Bas
« Laatst bewerkt op: 1-05-2019, 15:31:21 door hamsterdam »

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #91 Gepost op: 1-05-2019, 15:25:02 »
En dan is de vraag wie de plaatsen aan tafel hebben bepaald. Iedereen zat toch al, of ging iedereen vrij zitten?
Ik vraag me af of het spel stopte omdat Joeri zijn kaarten op waren. Blijf erbij dat Joeri bij deze aflevering flink benadeeld is en dat dit echt een (zeldzame) fout is geweest van de programmamakers. Niet omdat ik baal dat Joeri eruit is ofzo, had voor elke andere kandidaat even oneerlijk geweest in die positie.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #92 Gepost op: 1-05-2019, 15:54:50 »

Edit:
Volgens mij theoretisch toch ook nog mogelijk dat Elisabet de €500 al had, dan trok ze €400 van Joeri in ronde 1. In dat geval weet Joeri wellicht niet van de leugen van Axel of Bas

Nou dat is dus wat ik vermoed maar eigenlijk maakt het niet uit want ze wordt door erover te liegen niet molser of onmolser.

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #93 Gepost op: 1-05-2019, 15:58:18 »
Klopt - Hoewel in dus vermoed dat ze m niet had maar Joeri.

Interessantst blijft t trekken vd kaart v Axel in ronde 2 - als hij de leugenaar is trekt hij daar de €500 en heeft hij gιιn paar, waardoor Bas zeker is dat Axel gelogen heeft.

Als Bas loog trekt Axel de €300 en komt hij er bij t einde spel achter dat Bas loog (want Bas heeft enkel de twee bijzondere kaarten, Elisabet sprak daarover de waarheid.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #94 Gepost op: 1-05-2019, 17:49:22 »
- Door eerst de strafpunten uit te ruilen verhoog je wel de kans dat de 3000 er uit gaat.
De mol wil zo weinig mogelijk geld doen afleggen maar heeft dit niet zelf in de hand, toch niet als die zelf geen hoge kaart in zijn bezit heeft. In dat geval kan hij twee dingen doen: wantrouwen tussen de kandidaten kweken en de aandacht op de strafpunten leggen waardoor er minder kansen zijn om het geld op te halen.
Nadat zowel Joeri als Axel riepen een hoge kaart in bezit te hebben kwam Bas met het plan om eerst de strafkaarten af te leggen. Hierdoor ontstond er de mogelijkheid dat Elisabet nadien per ongeluk de €3000-kaart van Joeri neemt met als gevolg dat het paar niet gevormd kan worden.
« Laatst bewerkt op: 2-05-2019, 21:28:30 door Luc »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #95 Gepost op: 1-05-2019, 18:21:40 »
Je ziet de vier stapeltjes kaarten op tafel liggen. Even later zie je dat Axel en Gilles al aan tafel zitten, voordat de anderen gaan zitten. Axel lijkt net te zitten, Gilles zat waarschijnlijk iets eerder. Gilles zit voor een stapeltje kaarten en Bas is er nog niet. Even later zit Bas op de plaats van Gilles en Gilles is iets opgeschoven naar rechts, tussen Axel en Bas in.
Opvallend! Is Gilles voor het stapeltje van Bas gaan zitten zodat Bas zijn plaats kon innemen?

Edit: maakt niet uit want ze pakten kruislings een stapeltje.
« Laatst bewerkt op: 1-05-2019, 18:42:34 door Run »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #96 Gepost op: 1-05-2019, 18:44:55 »
Opvallend! Is Gilles voor het stapeltje van Bas gaan zitten zodat Bas zijn plaats kon innemen?
Dat hoop ik toch niet voor Bas, want hij had de beroerdste kaarten van allemaal! Het leek me dat Gilles gewoon met hem mee wilde kijken. Met af en toe commentaar voor wat extra dynamiek. "Axel, vertrouw je Bas?". "De vrijstelling heeft vleugeltjes gekregen". ::rofl::

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #97 Gepost op: 1-05-2019, 19:03:51 »
Ik vraag me af of het spel stopte omdat Joeri zijn kaarten op waren. Blijf erbij dat Joeri bij deze aflevering flink benadeeld is en dat dit echt een (zeldzame) fout is geweest van de programmamakers. Niet omdat ik baal dat Joeri eruit is ofzo, had voor elke andere kandidaat even oneerlijk geweest in die positie.
Het is in de aflevering een paar keer duidelijk vermeld dat er 2 rondes waren en dat het spel daarna stopte. Iedereen zit hier nu wel te zeggen dat Joeri benadeeld was (en dat was ook zo), maar ik denk dat iedereen hier nu vooral een groot probleem in ziet omdat hij net is afgevallen. De kaarten lagen volledig willekeurig, net als het verdelen van de vrijstelling- en de strafpuntenkaarten. Daarbij had Joeri wel het voordeel door zijn hoogste worp met de dobbelsteen dat hij als eerste mocht beginnen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #98 Gepost op: 1-05-2019, 19:12:05 »
Feit is wel dat dit soort opdrachten per definitie oneerlijk zijn. En helemaal als er 1 iemand is die sowieso geen kans maakt op de vrijstelling tijdens het spel.
Het was van tevoren duidelijk dat er altijd 1 iemand zou zijn die niet eens kans zou maken.

En dat is denk het punt wat gemaakt wordt hier.

Heeft niks te maken met dat het Joeri betreft

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #99 Gepost op: 1-05-2019, 22:34:50 »
Heeft niks met het feit te maken dat het Joeri was inderdaad, en dat Joeri het hoogst dobbelde en mocht beginnen verandert niks aan het feit dat hij de vrijstelling nooit meer kon krijgen. Joeri heeft dus geen kans op de vrijstelling maar zit wel met een mogelijke strafvraag. Dat klopt gewoon niet. Dit spel had anders opgezet moeten worden vind ik.