Het grootste probleem is gewoon de onduidelijkheid en het onderscheid.
In een kerk is er vaak genoeg ruimte om 100 (of meer) mensen veilig plek te kunnen bieden. Ondanks dat meer niet verboden is, luisteren de meeste kerken naar de mag van 30.
In een theater is er vaak ook genoeg ruimte om 100 mensen veilig plek te bieden. Maar momenteel mogen er niet meer dan 30 bezoekers komen. Tenzij hier een ontheffing voor is.
In een stadion kunnen er makkelijk veel meer dan 100 mensen veilig een plek krijgen, maar publiek bij sport is weer niet toegestaan.
In een winkel is er weer geen limiet, zolang er maar genoeg afstand wordt gehouden.
Vanuit de kerk kan je zeggen 'waarom kunnen theaters wel een ontheffing aanvragen en wij niet'. Maar kerken hebben in feite al een ontheffing, die maatschappelijk alleen niet tactisch is toe te passen.
Vanuit Theaters kan je zeggen 'waarom mogen wij (zonder ontheffing) maar 30 mensen binnenlaten. Wij hebben net als kerken genoeg ruimte.'
Vanuit Stadions geldt hetzelfde. 'Waarom mag je wel zingen in een dichte kerk, maar niet in een open stadion?'
Ik snap volledig hoe dit is opgebouwd. Je moet beperkingen opleggen om contacten te vermijden. In een kerk mag niet ingegrepen worden. Een winkel is noodzakelijk, al dan niet voor de economie. Bij sportevenementen heb je vaak te maken met lastiger publiek en is niet noodzakelijk. En theaters zijn ook niet nodig en mogen alleen onder strenge eisen meer mensen toelaten.
Maar toch voelt alles oneerlijk, doordat we constant vergelijken met andere sectoren.
De oplossing wat de meeste tevredenheid zou bieden zou zijn 'iedereen volwassenen na laten denken'. Maarja, welkom in Nederland. Dat hebben we al geprobeerd en dat werkt niet.
Strenge maximale hoeveelheden met mogelijkheid tot ontheffing zou denk ik beter zijn. Want laten we wel wezen. 30 mensen in een kerk waar er 2600 mensen in passen is ook belachelijk. Net als 30 in een theater met 500 plekken. Of helemaal niemand in een stadion met tig-duizend plekken.
Grote nadeel hiervan is dat er veel moet worden beoordeeld en dat het veel tijd kost.
Momenteel klinkt een lockdown wel weer aannemelijk om de piek weer te doen afvlakken. Maar wat gaan we daarna doen? Weten we al precies waar de meeste besmettingen plaatsvinden? Is dat op de openbare plekken? Als dat niet het geval is, kan het maximale bezoekersaantal prima omhoog. Als de meeste besmettingen in huiselijke sferen plaatsvinden, dan moeten we voorlopig vooral streng blijven op onszelf.
En dan heb je ook nog de virusontkenners en dergelijke die de situatie ook niet makkelijker maken. En daarnaast speelt tijd ook een steeds grotere rol, want iedereen begint het wel zat te worden.
We hebben nu vooral duidelijkheid nodig wat er wanneer gebeurt. Wat kunnen we verwachten? Wat moeten we (niet) doen.
Ik probeer steeds af te ronden, maar heb geen idee wat mijn punt precies is. Iets van een ingewikkelde situatie, wat een reden is, maar geen excuus voor slap beleid. Maar wat wel goed is, moet je me ook niet vragen.
Ik ben blij dat ik geen Rutte ben. Laat ik het daar op houden.