Poll

Wie is de Mol?

Comfort
75 (41.7%)
Lancelot
72 (40%)
Toos
33 (18.3%)

Totaal aantal stemmen: 180

Auteur Topic: [Poll] Wie is de Mol?  (gelezen 45815 keer)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #840 Gepost op: 11-05-2023, 15:53:03 »
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
heeft vijf afleveringen bijzonder weinig gemold, om maar vertrouwen te wekken voor de grote graai aan het einde van dat seizoen. Hij is zowat een prototype van een mol, maar heeft veel minder gemold dat Comfort in de eerste afleveringen. Toch zit hij in het geheugen als goede mol. Vandaar dat ik een vraagteken zet in de absurde tekening van Belgian Mol van Comfort. In vergelijking tot Comfort die in de eerste afleveringen veel meer gedaan heeft, maar kleiner en fijner en diverser. Maar we zullen het zondag zien wat ze allemaal heeft uitgespookt. Verwacht overigens niet veel extra ten opzichte van wat al aangekondigd is in aflevering 8 aan het einde.
En dan kunnen we pas vergelijken.
Klopt niet
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
had de eerste 5 afleveringen al flink gemold maar werd niet verdacht. Hierdoor kon hij harder saboteren en flink uit de pot graaien. De makers vroegen hem zelfs de opdracht aan het balkon niet te mollen omdat de pot zo laag stond en hij al genoeg gemold had. Toch kon
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
het niet laten en zei snel 'euh'.
« Laatst bewerkt op: 11-05-2023, 15:55:00 door Luc »

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #841 Gepost op: 11-05-2023, 15:53:53 »
Ik heb dat seizoen laatst opnieuw gekeken, en in mijn herinnering molt de mol juist behoorlijk veel in de eerste paar afleveringen. Om te zeggen dat de mol toen 5 aflevering niets heeft gedaan lijkt me volledig absurd. Ik vond de mol ook tijdens het terugkijken echt fantastisch. Natuurlijk speelt het wel heel erg mee dat de mol toen eigenlijk een seizoen lang niet ontdekt werd, dat maakt het een stuk leuker.

Ik denk dat Comfort een beetje pech had dat er twee kandidaten al snel haar richting uit keken. Dan is het een stuk lastiger mollen. Maar ze heeft toch nog behoorlijk veel kunnen uithalen, lijkt het. Waaronder een stukje reversed psychology, wat ze alleen kon toepassen omdat ze verdacht werd. Dat is toch erg sterk.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #842 Gepost op: 11-05-2023, 15:58:56 »
Ik weet niet of Comfort snel verdacht werd (weten wij pas de laatste aflevering) maar dan heb je als mol een probleem en moet je gas terugnemen.

Het is wel opmerkelijk dat Lancelot, Thomas en Ruben meer uit de pot hebben gehaald dan de echte mol. Wat is haar aandeel in de eerste opdracht (tijd inschatten), inboedel werpen (gooide als enige geen voorwerp uit de trein), rodeo (snel uitgeschakeld, absurd voor een mol), rode knop (de actie van Toos was onbegrijpelijk), dierentuin (Thomas gaf zowat alle foute antwoorden), stuntvliegen (de mol zat niet bij de drones waar €6000 wel of niet verdiend kon worden), postzakken (bracht niets op, de mol zat bij de postkaarten en 2 van de 3 waren goed)? Ik ben echt benieuwd. En de bus ... dat kwam toch volledig op rekening van Toos, Ruben en Lancelot (welke kleur ook Comfort zou gezegd hebben, ze kozen alle 3 ten onrechte voor geel).
« Laatst bewerkt op: 11-05-2023, 16:08:42 door Luc »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #843 Gepost op: 11-05-2023, 16:36:13 »
Ik heb dat seizoen laatst opnieuw gekeken, en in mijn herinnering molt de mol juist behoorlijk veel in de eerste paar afleveringen. Om te zeggen dat de mol toen 5 aflevering niets heeft gedaan lijkt me volledig absurd. Ik vond de mol ook tijdens het terugkijken echt fantastisch. Natuurlijk speelt het wel heel erg mee dat de mol toen eigenlijk een seizoen lang niet ontdekt werd, dat maakt het een stuk leuker.

Ik denk dat Comfort een beetje pech had dat er twee kandidaten al snel haar richting uit keken. Dan is het een stuk lastiger mollen. Maar ze heeft toch nog behoorlijk veel kunnen uithalen, lijkt het. Waaronder een stukje reversed psychology, wat ze alleen kon toepassen omdat ze verdacht werd. Dat is toch erg sterk.
Pas een samenvatting gezien van de 'molacties' van de mol van 2 seizoenen geleden. Als je dat rijtje nu zo voorbij ziet komen op youtube, dan stelt het de eerste afleveringen niet zoveel voor. Had die mol hoog zitten, maar het het viel me gewoon op, dat het rijtje zeer bescheiden was. En alles om goodwill te kweken voor die ene grote graai aan het einde. Tsja, dan heeft Comfort de eerste afleveringen gewoon veel meer gedaan.

@Luc. Er zit een kras in je anti-Comfort plaat. En je rijtje argumenten kan zo de prullenbak in, ze is namelijk wel de mol. Met ik-weet-alles-beter-scherp-slijperij ga je de Belgische mol niet vinden.
Je argumenten voor het molschap van Ruben en Lancelot en Thomas? waren van hetzelfde laken een pak. Eindeloos rijtjes waarom ze het wel zijn. Ze zijn het niet, dus de argumenten kloppen niet. Een mol balanceert, die is geen ongeleid projectiel. Ruben en Lancelot waren gewoon onhandig. En dat wordt uitvergroot in beeld gebracht. Dat is geen mollen, dat zijn kandidaten. Ze hebben niks weggespeeld, ze snapten de opdracht gewoon niet en hebben het verkloot. En mocht je het opgevallen zijn, Toos heeft bakken met geld verdiend. Maar dat heb ik je allemaal niet horen zeggen.

Het doet allemaal niks af gelukkig aan het feit dat ik Comfort wel positief heb ervaren als mol. Met vele en diverse molacties. Uit den treure beschreven. En er zal vast nog iets bijkomen.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #844 Gepost op: 11-05-2023, 17:16:55 »
Ik heb Toos nooit verdacht (ik zei eerder dat hij teveel anti-molacties had) maar zijn actie met het niet nemen van de vrijstelling vind ik op zijn minst bizar. Als kandidaat neem je wat je nemen kan. Zeker een vrijstelling die in je schoot wordt geworpen.
« Laatst bewerkt op: 11-05-2023, 17:21:48 door Luc »

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #845 Gepost op: 11-05-2023, 17:30:01 »
Ik heb Toos nooit verdacht (ik zei eerder dat hij teveel anti-molacties had) maar zijn actie met het niet nemen van de vrijstelling vind ik op zijn minst bizar. Als kandidaat neem je wat je nemen kan. Zeker een vrijstelling die in je schoot wordt geworpen.

Toos gaf later aan dat hij spijt had van die beslissing. Hij koos voor het groepsgevoel en koos voor de lijn die Lieselot had ingezet. Op zo'n moment, in een split second, een beslissing nemen kan in zo'n scenario uitmonden.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #846 Gepost op: 12-05-2023, 09:59:20 »
Pas een samenvatting gezien van de 'molacties' van de mol van 2 seizoenen geleden. Als je dat rijtje nu zo voorbij ziet komen op youtube, dan stelt het de eerste afleveringen niet zoveel voor. Had die mol hoog zitten, maar het het viel me gewoon op, dat het rijtje zeer bescheiden was. En alles om goodwill te kweken voor die ene grote graai aan het einde. Tsja, dan heeft Comfort de eerste afleveringen gewoon veel meer gedaan.

Comfort lijkt mij tot nu toe een uitstekende mol, dus wat dat betreft zijn we het wel eens. We hoeven alleen niet kritisch te zijn op eerdere (ook fantastische) mollen om dat te kunnen vaststellen.

En inderdaad, de comments van mensen in de verkeerde tunnel zijn even vermoeiend als voorspelbaar. Uiteraard ligt het niet aan hen dat ze de mol niet ontmaskerd hebben, nee, het ligt aan de mol, of de productie, of de andere kandidaten, of wat dan ook.

Ik lees dat soort dingen elk jaar, en het zijn toevalligerwijs altijd de mensen die de mol niet ontdekt hebben die niet onder de indruk zijn van de mol. Als je ze dit voorlegt zullen ze echter rustig beweren er volledig objectief naar te kijken.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #847 Gepost op: 12-05-2023, 10:31:11 »
Andersom gaat dat ook op voor de comments van mensen die de mol wèl ontdekt hebben en alles van de mol fantastisch vinden. Ook dat zien we ieder jaar en is ook niet objectief  ;)

Bij de ranking van de mol (WIDM)  zie je dan ook regelmatig dat mensen hun ranking na een aantal jaren veranderen......de euforie de juiste mol gevonden te hebben is dan meestal wat gezakt.  ;)

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #848 Gepost op: 12-05-2023, 12:05:01 »
Andersom gaat dat ook op voor de comments van mensen die de mol wèl ontdekt hebben en alles van de mol fantastisch vinden. Ook dat zien we ieder jaar en is ook niet objectief  ;)

Bij de ranking van de mol (WIDM)  zie je dan ook regelmatig dat mensen hun ranking na een aantal jaren veranderen......de euforie de juiste mol gevonden te hebben is dan meestal wat gezakt.  ;)

Als dat al bestaat is het in veel mindere mate het geval. Er zijn genoeg seizoenen geweest (vooral WIDM) waarin de mol redelijk duidelijk was. Die mollen hebben genoeg kritiek gehad, juist ook van de mensen die de mol wel doorhadden.

Ik vind het sowieso niet vergelijkbaar: het is een stuk leuker om extra complimenten voor de mol te lezen, dan dat het is om gefrustreerde posters te zien beweren dat het een slechte mol was dit jaar.

Voor de duidelijkheid: ik zat dit seizoen pas bij de laatste 3 op Comfort en heb niet het idee dat ik haar ontmaskerd heb als mol. Bij de laatste 3 goed zitten is niet zo'n prestatie. Ik kan haar (tot nu toe) wel erg waarderen als mol.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #849 Gepost op: 12-05-2023, 12:28:34 »
Natuurlijk is het leuker om positieve berichten te lezen. Ik denk dat het aantal gefrustreerde posters ook wel meevalt. Ik lees bij de posters die in de juiste tunnel zaten ook veel interpretaties  en het moet nog maar blijken of dat klopt.

Ook voor de duidelijkheid wat mijzelf betreft: ik heb nog geen oordeel gegeven over het molschap van dit jaar behalve over dat wat ik tot nog toe gehoord en gelezen heb en dat was positief. Ik heb vooral ( en dat ook voor de ontknoping al genoemd) heel veel vragen. Ik ben benieuwd naar aflevering 9.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #850 Gepost op: 12-05-2023, 14:47:51 »
Natuurlijk is het leuker om positieve berichten te lezen. Ik denk dat het aantal gefrustreerde posters ook wel meevalt. Ik lees bij de posters die in de juiste tunnel zaten ook veel interpretaties  en het moet nog maar blijken of dat klopt.

Ook voor de duidelijkheid wat mijzelf betreft: ik heb nog geen oordeel gegeven over het molschap van dit jaar behalve over dat wat ik tot nog toe gehoord en gelezen heb en dat was positief. Ik heb vooral ( en dat ook voor de ontknoping al genoemd) heel veel vragen. Ik ben benieuwd naar aflevering 9.
Ik heb daar ook nog geen oordeel over, maar ben wel positief, voor zover ik het heb gezien heeft Comfort het prima gedaan. Afl. 9 zal er uitsluitsel over geven.

@NVR_95
En over het naar beneden halen van andere mollen. Ook dat doe ik niet, die mol staat nog steeds hoog in het vaandel, maar ruimte voor kritiek in de beginfase van die serie is er zeker, want hij deed er toen alles aan om onder de radar te blijven, en molde daar dus minder dan bijvoorbeeld Comfort deed.

En het mooiste is een mol die in aflevering 9 aangeeft dat het mollen effe niet lukte of door kon gaan vanwege frustratie of omstandigheid.
Of er zich juist wel een kans voordeed en daar op inspeelt. Bij mij staat de menselijk maat van een mol voorop. Niet een lijst met optimale molacties.

De Slackline actie bijvoorbeeld was veel voorzichtiger geplant, munten laten vallen, maar Comfort is toen omgeschakeld naar een rigoreuse actie, omdat ze als laatste kon gaan.
Of bij de bus waar zich een kans voordeed dankzij Ruben die geel zag om daar op in te spelen. Als Ruben niet geel had gezegd, dan was de kniptang niet op tijd in de bus gekomen. De kleur werd gecheckt voordat de kniptang gegooid kon worden.
Dan ben je het spel aan het spelen.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #851 Gepost op: 12-05-2023, 14:59:31 »
Oh ik kan voor mezelf voorbeelden bedenken op elke uitkomst:

Mol ontmaskerd -> Goede mol
Voor mij o.a. Comfort
Mol ontmaskerd -> Minder goede mol
Voor mij o.a. Everon
Mol niet ontmaskerd -> Goede mol
Voor mij o.a. Elisabet
Mol niet ontmaskerd -> Minder goede mol
Voor mij o.a. Jeroen

En daarnaast heb je ook nog de nuance tussen iemand een goede mol vinden en iemand een entertainende mol vinden. Jurre vond ik bijvoorbeeld niet perse leuk omdat het té duidelijk is, maar ik zou hem ook weer geen slechte mol noemen op basis van zijn molacties.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #852 Gepost op: 12-05-2023, 15:51:02 »
Comfort was voor mij ook een hele goede mol omdat ze het mollen juist doseerde. Bijvoorbeeld bij de Rodeo opdracht. Nadat ze €1000 uit de pot had gehaald door Jolly Jumping aan Lucky Luke te koppelen liet ze zich vangen. De hoefijzers voor de kleine bedragen zijn verder niet interessant. Als ze hierna nog een keer zo'n €1000 hoefijzer had gekoppeld aan de verkeerde ruiter dan had iedereen haar door gehad, zeker molloten op dit forum die vaak fragmenten met mogelijke molacties herbekijken.
Maar wat zeggen dan de niet-Comfort tunnelaars? Comfort is niet de mol want ze liet zich veel te snel buiten spel zetten. En natuurlijk was Lancelot hier de mol omdat hij Jolly Jumping aanbracht en hier Lucky Luke riep.

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #853 Gepost op: 13-05-2023, 14:02:57 »
Ik ben het helemaal eens met de vorige twee posts.

Ik zal eraan willen toevoegen dat de mol wat mij betreft geen rekening hoeft te houden met de TV uitzendingen. Ik vond Jurre daarom een fantastische mol: slechts ontdekt door 1 kandidaat (tot en met de finale!) en vrijwel alle opdrachten negatief beïnvloed. Het was daardoor wel voor ons kijkers duidelijk dat Jurre het was, maar dat kan je hem niet aanrekenen als de groep hem niet ontdekt. De groep ziet hem ook tussen alle opdrachten door, waar wij weinig van meekrijgen. Hij heeft iedereen toch zodanig weten te bespelen dat ze hem niet in de gaten kregen. Zeer knap.

Online Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Poll] Wie is de Mol?
« Reactie #854 Gepost op: 26-05-2023, 10:43:29 »
Na de laatste aflevering heb ik een paar goede molacties gezien, maar ook soms iets te opvallende zaken (zoals aflevering 1 bij de zipline), alsook heel veel gemiste kansen. De bus kwam helemaal niet geloofwaardig over en heb al veel mensen gehoord die er niks van geloven. Daar maakt ze volgens mij een fout door per ongeluk de kleur te verraden en dat wordt dan goedgepraat alsof het psychologisch meesterlijk was. Het rode scherm blijft extra jammer. Ik plaats haar helaas toch onder Gilles, wat voor nu mijn minste mol was in België. Ze heeft het zeker niet slecht gedaan na vorig jaar, maar er miste toch wat peper en zout.