Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel  (gelezen 5227 keer)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #20 Gepost op: 20-03-2023, 15:49:47 »
Hebben we hier nog iets gezien waarmee Gilles (of iets anders) mogelijk aan de mol kon communiceren wie de vrijstelling had gewonnen van de 2?

Of er is afgesproken dat de persoon links degene met de vrijstelling is.
klaar voor de strijd

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #21 Gepost op: 20-03-2023, 17:16:53 »
Wat ik niet helemaal snapte op het einde van de opdracht: Lancelot en Ruben moesten uitmaken wie zij dachten dat de vrijstelling had door op de juiste knop te drukken. Maar ik hoorde Gilles ook zeggen dat Toos en Lieselot moesten verhinderen dat ontdekt werd wie de vrijstelling had. Maar als diegene met de vrijstelling niet ontdekt wordt, dan was het geld toch sowieso al niet verdiend, want Lancelot en Ruben moesten zowel op de juiste knop drukken en binnen de tijdslimieten. Daar klopt toch iets niet, of wat zie ik over het hoofd?

Waarom staat Toos (de houder van de vrijstelling) daar zwaar te argumenteren dat hij ze niet heeft en dat ze op Lieselot haar knop moeten drukken? Dat zou automatisch tot verlies van de 1000 euro leiden, ook als ze binnen de tijd afdrukten. Terwijl Lieselot dan weer staat te roepen dat ze, als ze het geld willen, op Toos zijn knop moeten drukken.

Lancelot en Ruben kozen nu juist, maar blijkbaar had dat geen gevolgen voor het behouden door Toos van zijn vrijstelling.
Was Toos zijn vrijstelling kwijt geweest indien Lancelot en Ruben binnen de tijd hadden afgedrukt?

Er wringt daar toch iets. Wie brengt klaarheid?

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #22 Gepost op: 20-03-2023, 17:24:53 »
Ja, Toos mocht zijn vrijstelling houden omdat er buiten de tijd is afgedrukt, anders had hij zijn vrijstelling moeten inleveren.

Ze hebben dus op de juiste knop gedrukt en als ze binnen de tijd hadden gedrukt, was er geld verdiend en was Toos zijn vrijstelling kwijt.
Hierdoor heeft Lieselot belang om Toos aan te wijzen (geld + vrijstelling kwijt), terwijl Toos belang heeft om Lieselot aan te wijzen (risico op verliezen vrijstelling).
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #23 Gepost op: 20-03-2023, 18:19:17 »
Er viel 4000 euro te verdienen. Omdat er twee kandidaten achtergelaten waren was het maximaal maar 3000 euro. Lancelot en Ruben komen met zijn tweeën aan bij Gilles en kiezen om de knop bij Toos in te drukken. Als ze met zijn zessen zouden drukken zou er 3000 euro verdiend kunnen worden.  Maar ze drukken met zijn tweeën dus was er maximaal nog maar 1000 euro te verdienen, als ze binnen de twee minuten afwijking tov 60 minuten zouden drukken.
Enkel als ze binnen de tijd op de juiste knop drukken verdienen ze geld. De knop was juist  (Toos won het duel) maar de tijd niet.
Er is geld verloren door
1) twee kandidaten achter te laten (1000 euro weg)
2) met zijn tweeën op de knop te drukken in plaats van met zijn zessen (2000 euro weg)
3) niet binnen twee minuten afwijking op de juiste knop te drukken. Ruben en Lancelot zaten er zes minuten naast. (1000 euro weg)


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #24 Gepost op: 20-03-2023, 18:22:47 »
Fijne duidelijke opsomming. ::ok::

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #25 Gepost op: 20-03-2023, 19:41:50 »
Het was volgens mij al 'om zeep' toen het groepje met Conny, Samya, Lancelot en Ruben de zandloper kozen om de tijd te 'meten'. Die rookmelder was veel handiger en nauwkeuriger geweest (zoals Foxhunter hierboven al opmerkte).

We zien dat de andere groep heel nauwgezet de tijd tussen twee alarmsignalen van de rookmelder bepaalt, volgens mij door het aantal tikken van de grote staande klok (elke seconde is één tik) te tellen (Leïla is daar op een gegeven moment mee bezig). Dat is al om te beginnen een vrij kleine systematische fout. En die rookmelder geeft exact om de x aantal seconden een geluidje in tegenstelling tot een zandloper die je zelf moet omdraaien.

Bij de andere groep kiezen ze dus voor de zandloper. We zien dacht ik niet in beeld hoe deze groep juist heeft ingeschat hoeveel seconden die zandloper liep. "Ongeveer 30 seconden" werd besloten, dus 120 keer draaien gedurende één uur. Die "ongeveer 30 seconden" is al een bepaling met veel te ruime foutmarge. Ze hadden exact moeten bepalen of het nu 29, 30, 31 of 32 seconden was.
Als ze er systematisch 2 seconden naast zaten (bvb 30 ipv 32) loopt de fout al op tot 240 seconden, dat is 4 minuten. Zelfs als ze 1 seconde te weinig tellen, zitten ze met hun "ongeveer 30 seconden' er al 120 sec of de toegestane marge van -2 minuten naast. Als Lancelot er dan ook nog eens vlotjes 2 'turns' bijtelt (90 ipv 88 ergens na 41 min), was het al helemaal om zeep.

Aan wie lag het dat ze die zandloper kozen? Hoe hebben ze die dertig seconden bepaald? Toch niet op basis van de tijd van de 100m van Usain Bolt? Conny brengt wel die 9.61 sec aan en ze lijken dan af te ronden naar 10 (op zich ook al een vrij grote fout), maar zo hebben ze toch nooit kunnen bepalen dat de zandloper dertig seconden was? Dat is anders gegaan (met die bruistablet van Paracetamol? ook biezonder onnauwkeurig en variabel als je het mij vraagt) en dat mogen we niet zien en dat is dus verdacht.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #26 Gepost op: 20-03-2023, 19:50:36 »
We zien dat de andere groep heel nauwgezet de tijd tussen twee alarmsignalen van de rookmelder bepaalt, volgens mij door het aantal tikken van de grote staande klok (elke seconde is één tik) te tellen (Leïla is daar op een gegeven moment mee bezig). Dat is al om te beginnen een vrij kleine systematische fout.

Wat is hier de fout?
Lijkt mij een stuk nauwkeuriger iig dan afgaan op 'wanneer een paracetamol ongeveer is opgelost'

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: tijd inschatten/duel
« Reactie #27 Gepost op: 20-03-2023, 19:55:36 »
De meest betrouwbare indicatie was de rookmelder. Die lag bij Ruben op de tafel, maar Samya neemt die mee. Opvallend.
Conny kiest voor mensenkennis en Samya wil dat ook wel doen. Hiermee is de meest betrouwbare tijdsindicatie weg. Wat overblijft zijn de zandloper, die slecht was ingeschat door Conny, en de paracetamol.
Maar dat ze werden achtergelaten, ze waren nog gewoon aan het communiceren via de walkie talkie met de andere groep, dat is geen vertragingstactiek, maar vooral de keuze van Ruben en Lancelot. Zij laten de rookmelder achter.
Als mol wil je hier toch bij het eindpunt komen om mee te beslissen over het stoppen van de tijd. En dan vind ik degenen die de spin en de slang goed doen zonder hulplijn verdacht (Matteo en Lancelot). Ook Ruben kan zo de twee deelnemers bij de slang lastig maken door niet bij het slangeninformatiebordje uit te komen.
Maar Lancelot is wel heel erg aan het pushen, we moeten duwen op de knop, en is niet bezig met welke knop. Daar was Ruben meer mee bezig.  Dus Lancelot overal heel verdacht deze opdracht.
Conny en samya waren niet meer aan het communiceren met Leila en thomas want die waren al weg bij het bord ( althans dat wil de regie ons laten geloven met de getoonde beelden ). Dit is een beetje wat in widm opdracht 1 het reserve plan was van de mol : geen verdere info zodat er minder mensen binnen komen

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #28 Gepost op: 20-03-2023, 20:00:59 »
Wat is hier de fout?
Lijkt mij een stuk nauwkeuriger iig dan afgaan op 'wanneer een paracetamol ongeveer is opgelost'
Ja, dat bedoel ik toch ook: als je het aantal tikken van de klok telt tussen twee alarmsignalen van de rookmelder is de maximale systematische fout 1 seconde. Veel nauwkeuriger dan zo'n tablet die waarschijnlijk 'rond de dertig seconden' nodig heeft om op te lossen en dan moet je zelf nog bepalen wanneer jij denkt dat de tablet volledig is opgelost. Bovendien heb je al de natuurlijke variatie in die tabletten: los er tien keer één op en je zal tien verschillende 'oplostijden' meten.

Mijn punt was vooral: we krijgen niks te zien van hoe de groep met Conny, Samya, Ruben en Lancelot uiteindelijk heeft bepaald dat die zandloper "ongeveer 30 seconden" was.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #29 Gepost op: 20-03-2023, 20:03:48 »
Maar was er bij de groep Conny, Samya, ... wel een staande klok? Die is niet in beeld geweest, misschien moesten zij het met andere tools doen?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #30 Gepost op: 20-03-2023, 20:14:09 »
Ja, dat bedoel ik toch ook: als je het aantal tikken van de klok telt tussen twee alarmsignalen van de rookmelder is de maximale systematische fout 1 seconde. Veel nauwkeuriger dan zo'n tablet die waarschijnlijk 'rond de dertig seconden' nodig heeft om op te lossen en dan moet je zelf nog bepalen wanneer jij denkt dat de tablet volledig is opgelost. Bovendien heb je al de natuurlijke variatie in die tabletten: los er tien keer één op en je zal tien verschillende 'oplostijden' meten.

Mijn punt was vooral: we krijgen niks te zien van hoe de groep met Conny, Samya, Ruben en Lancelot uiteindelijk heeft bepaald dat die zandloper "ongeveer 30 seconden" was.

Ze ijken de zandloper doorlooptijd door middel van de video van Usain Bolt. ( zo lijkt het uit de beelden ) Dus daar al een enorme foutgevoeligheid, 9.58 ipv 9.61 en dan dat nog afronden op 10 seconde .   Dus de zandloper loopt leeg op 3 Usain Bolt’s, wat de groep als 30 sec neemt, maar in werkelijkheid dus 28,74 sec was. Dus per omdraaiing zitten ze er 1.26 seconde naast.

30 seconde aangenomen als zandloper doorloop tijd betekent op een uur 120 omdraaiingen .  Dus 120 maal 1,26 seconde ernaast is al buiten de marge die ze ernaast mochten zitten .

Bewuste keuze , ik zeg ja, wie initieerde dit , ik zeg Conny .  Lijkt heel sterk op wat er in seizoen 4 op de salinas grande gebeurde, de mol verstoort het ijkproces zodanig dat se opdracht nooit kan lukken .

Offline Klaartje76

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #31 Gepost op: 20-03-2023, 20:30:01 »
Het lijkt zo inderdaad. '3 Usain Bolts afgerond naar 10' is veel te onnauwkeurig, te grote systematische fout. Conny is dan zeer verdacht met haar 'voorzet' maar de rest gaat er wel makkelijk in mee. Ruben vraagt dan nog eens bevestiging aan de anderen of ze akkoord gaan met 'dat dit ongeveer dertig seconden is'. De missie was om zeep nog voor ze begonnen was. Inderdaad een beetje een déja-vu van Argentiniië.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #32 Gepost op: 20-03-2023, 20:33:45 »
Als de mol in de groep Conny zat, waarom dan de 2 dames voor de kennistest laten gaan? Die hou je toch achter voor die tarantula, denk ik dan. (Dat was trouwens ook waardoor ik in seizoen 7 in Vietnam Elisabet ging verdenken, waarom lag zij bij de bootopdracht niet in het water?)
Bij de andere groep offert Leila zich op en gaat Thomas kordaat voor de mensenkennis, 'Steve' houdt zich steeds bij alles op de achtergrond, waardoor Comfort die slang moet pakken.
Dan vind ik hier toch Thomas het verdachtst.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #33 Gepost op: 20-03-2023, 22:12:42 »
Normaal heeft een zandloper een standaardtijd om de tijd te meten, bijvoorbeeld 30 seconden. Het afrondverhaal begrijp ik daarom niet zo goed. Iets langer dan 3x Usains 9,58 is 30 seconden. Of ze moeten zelf een zandloper speciaal hebben laten vullen door een glasblazer. 120x een bruistablet oplossen in 1 glas water is trouwens best lastig.

De rookmelder is door geluid door iedereen te controleren, niet zo handig voor een mol. Een zandloper is wel handig om mee te mollen, ongezien 2 seconden eerder draaien scheelt 4 seconden tijd. Met het aantal keer draaien naar boven afronden lukt het wel om eerder aan te komen. Conny en Samya hadden een vraag fout (antwoord van Leïla over vriendin stond bij Ruben), dus moesten blijven. Zorgt er ook voor dat met minder mensen het tellen van het draaien eerder mis kan gaan, dus Conny en Samya hoeven niet afgeschreven te worden.

Ik had het nog zo voorgenomen: ‘geen hints zoeken!’ Maar ik kan het niet laten, de oude radio vond ik zo leuk. De radio’s bij groep 1 en 2 stonden op verschillende zenders. Die bij de groep met Ruben stond op FM92 en AM780 (ongeveer). In Arizona zendt KAZM in Sedona uit op AM780. In België is de KAZM de Koninklijke Antwerpse Zweefclub Meeuw. En dan hoor ik aan het einde van de opdracht Creedence zingen ‘come on the rising wind’, zie ik de auto’s wegzweven in de lucht en aan vogels en wolkenluchten is ook geen gebrek. Maar dat laatste is in Arizona natuurlijk niet vreemd. Bij de uitleg van Gilles komt Ruben na de radio in beeld en Ruben woont nog geen 20 km van de zweefclub af. Bij widm zou Ruben hierom afvallen. Maar vorig jaar was een beeld van een kerk na de molkeuze de reden dat godsdienstlerares Uma de mol was en wees het teken van de boogschutter in een nepsterrenhemel naar Philippe. Dus hier is alles nog mogelijk  :). Toch?


Offline Yobi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #34 Gepost op: 21-03-2023, 20:55:25 »
Ik denk dat ik als mol in een groepje van 4 eigenlijk alleen maar in de periode van 60:00 +/- 2:00 bij de timer wil zijn. Als er eerder of later wordt gedrukt is de opdracht sowieso mislukt wat ik ook zou doen of waar ik ook zou zijn. 
Als ik in de juiste periode bij de timer ben dan ga ik bij de anderen aangeven dat we te vroeg of te laat zijn en proberen te zorgen dat niemand in de goede periode drukt. De rest maakt mij helemaal niets uit.

Jammer dat ze niet in de juiste periode bij de timer waren zodat we niet dit gedrag kunnen zien.
Ik hoor je denken: maar hoe weet de mol de juiste tijd ? Misschien zou de mol geleerd hebben hoe hoog de zon moet staan aan de hemel of dat er op een andere manier af te leiden is hoe laat het is (kerkklokken lijkt me wat lastig maar iets dergelijks).

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #35 Gepost op: 21-03-2023, 22:53:22 »
Het is me niet helemaal duidelijk hoe de 'mensenkenners' wisten dat de bordjes juist hingen. En moesten ze dan meteen weg, en was er geen tijd meer voor communicatie? Anders onbegrijpelijk dat Leila en Thomas de bordjes niet nog even hebben doorgegeven aan Conny en Samya.

Offline vloeistof

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #36 Gepost op: 21-03-2023, 23:07:52 »
Wat ook opmerkelijk is, is dat Leïla haar eigen citaat niet eens heeft doorgegeven, aangezien de onderste rij van Conny en Samya helemaal verkeerd hangt als Lancelot en Ruben weglopen.

Maar op de manier waarop het gemonteerd wordt, namelijk op een manier dat de duo's Leïla & Thomas en Ruben & Lancelot hier verdacht uitkomen, vind ik dit moment juist ook Samya en Conny's richting op wijzen. Ik moet denken aan andere afleveringen 1, waar de mol in de montage ook onverdacht neer wordt gezet door een ander verdacht te maken (Philippe en Nele bij de cactusopdracht, Lennart en Sven op de tonnen).

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #37 Gepost op: 22-03-2023, 11:57:23 »
Hoe wil je als mol aankomen bij Toos en Lieselot?
Dan wil je denk ik wel weten wat de exacte tijd is, of je binnen/buiten de twee minuten marge zit. Een mol zal denk ik niet daar gaan staan zonder juiste tijdsmeting. Ruben en Lancelot zijn eerder aan het gokken/nepmollen om zich verdacht te maken, want ze hebben gewoon geen idee waar ze staan in de tijd.
Dan zijn er twee keuzes:
- Niet aankomen bij het eindpunt
- zorgen voor een juiste tijdsmeting, actieve rol in de tijdsregistratie van de rookmelder, zodat je indien nodig weet wat je moet doen op het eindpunt, welke kant op te sturen. Of je Toos of Lieselot moest aanwijzen, of nog even wachten. Eerlijk gezegd is het best wel lastig om de juiste tijd redelijk nauwkeurig te meten in een team, met tussendoor nog opdrachten.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #38 Gepost op: 22-03-2023, 19:07:25 »
Ik vind in deze opdracht Thomas ook best wel verdacht. In het eerste shot nadat ze elkaar zien meteen roepen: je lijkt op Matteo Simoni. Daarmee drop je een bommetje, want als mol weet je dat daar 2.000 euro mee gemoeid is. En als anderen dat ook denken, is de kans groter dat dit geld niet verdiend gaat worden.

Conny idem verdacht, want die pusht Matteo Simoni in de hele groep. Ook het niet opmerken van de porto, wat tijd kost, maar daar is dan Samya ook verdacht.

Ruben en Lancelot ligt heel erg voor de hand met het doorlopen, knop drukken, tijd inschatten, kan natuurlijk ook.

Lijkt me niet dat dat Toos of Lieselot de mol is, puur omdat je het risico wil lopen dat je opdrachten mist om te mollen (spoiler widm 2023 Nederland
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Alleen Leila en Comfort vielen me niet echt op.

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Tijd Inschatten/Duel
« Reactie #39 Gepost op: 22-03-2023, 20:00:40 »
We zien dat de andere groep heel nauwgezet de tijd tussen twee alarmsignalen van de rookmelder bepaalt, volgens mij door het aantal tikken van de grote staande klok (elke seconde is één tik) te tellen (Leïla is daar op een gegeven moment mee bezig). Dat is al om te beginnen een vrij kleine systematische fout. En die rookmelder geeft exact om de x aantal seconden een geluidje in tegenstelling tot een zandloper die je zelf moet omdraaien.
Ik vraag mij af hoe nauwkeurig dat tellen van de tikken is, een slinger is geen secondewijzer...
Hieronder 2 frames waarbij de slinger helemaal links is (dus begin en eind van een volledige slingerbeweging; 2 tikken).
Eerste frame 8min, 2sec, frame 21 de 2e 8min, 4sec, frame 15.
Het videobestand heeft 25 frames per seconde, dus 1 slingerbeweging duurt dus 4 (25-21) + 25 + 15 frames = 44 frames = 1,76 sec (44/25), dus 1 tik 0,88 sec.
De 32 tikken die zij dan tellen tussen de biepjes van de rookmelder zijn dan ca. 28 sec.