Auteur Topic: Feedbacktopic De Mol 2023  (gelezen 6442 keer)

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #60 Gepost op: 13-05-2023, 14:06:16 »
Hoop dat volgend jaar van tevoren duidelijker is of het alleen een eliminatie is of echt een opdracht+eliminatie ineen.

Je kan de rode scherm opdracht best niks vinden, maar dit is onzin. Juist door de mol nu een keer een rood scherm te geven hoeven ze nooit meer specifiek uitleg te geven of de mol ook rood kan hebben. Dat kan dus, dat weten we nu.

Online Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #61 Gepost op: 13-05-2023, 14:09:16 »
Je kan de rode scherm opdracht best niks vinden, maar dit is onzin.
Smaken verschillen, dit is gewoon mijn mening. En daar verander jij niets aan  ;D

Offline NVR_95

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #62 Gepost op: 13-05-2023, 14:12:08 »
Haha, nee dat mag je zelf weten uiteraard. Ik vind het prima dat je graag extra uitleg had gehad bij de rode scherm opdracht. Maar ik volg de logica niet dat je wil dat ze dat in de toekomst doen. Dat is nu juist dankzij dit seizoen niet meer nodig.

Online Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #63 Gepost op: 13-05-2023, 14:28:23 »
Haha, nee dat mag je zelf weten uiteraard. Ik vind het prima dat je graag extra uitleg had gehad bij de rode scherm opdracht. Maar ik volg de logica niet dat je wil dat ze dat in de toekomst doen. Dat is nu juist dankzij dit seizoen niet meer nodig.
Gaat mij niet om een extra uitleg. Maar door de manier waarop ze het nu hebben gebracht (mede door de voice-over) leek het alsof de echte kandidaten een eerlijke kans hadden. Ook met alle extra uitleg die er intussen is geweest blijft het voor mij persoonlijk voelen als een oneerlijke twist in de opdracht. Voor mij voelt die 6 goede antwoorden te random (met een beetje bijvangst zit je daar als echte kandidaat al snel overheen en is er dus eigenlijk geen eerlijke kans om in de auto te geraken). Dat gevoel hebben ze bij mij niet kunnen wegnemen. Daarom hoop ik dat ze de komende jaren de opdracht iets beter in elkaar steken. Vooral omdat deze twist ook ten koste gaat van mijn gevoel over mol Comfort. Ze zal mooie dingen hebben gedaan (van wat ik er nu al van heb gezien). Maar door die twist maakt dat ik haar als mol uiteindelijk toch wat lager waardeer (maar ze is zeker geen slechte mol).

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #64 Gepost op: 14-05-2023, 21:08:46 »
Ik heb eigenlijk maar een paar kritiekpunten:

- Meer opdrachten met de hele groep als één. Nu dat Conny in de laatste aflevering zei dat ze in de eerste paar afleveringen niet in het groepje van de mol heeft gezeten dacht ik ja dat klopt. Misschien is het ook niet heel eerlijk dat je als kandidaat niet de kans krijgt om de mol überhaupt te zien mollen. Effectief heeft Conny alleen één keer de mol kunnen zien saboteren in alle afleveringen dat ze er in zat namelijk in het navy kamp. Dat is denk ik niet helemaal de bedoeling van de show.
- De hints waren heel matig dit jaar. Vorig jaar vond ik ze al vrij matig, maar toen zaten we met twee mollen. Nu was er echt geen excuus voor zulke matige hints.

De rest is prima en ik vond de dillemas met o.a pasvragen en vrijstellingen heel leuk. Dat is een fijn element om te hebben.

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #65 Gepost op: 14-05-2023, 21:33:38 »
Ik heb gewacht met mijn feedback totdat ik de laatste aflevering had gezien.

Positieve punten:
- hele leuke kandidatengroep, ik vond iedereen heel leuk, niemand zat in mijn irritatiezone
- super enscenering, fantastisch hoe de thema's zijn uitgewerkt tot in de kleinste details
- de muziek was super gekozen en heel divers
- de locaties waren echt tof, zoals die biosphere, wauw
- de mol had het super naar haar zin, wat tof is om te zien

Negatieve punten:
- het rode scherm voor de mol vind ik een mislukt experiment, het klopt mijns inziens gewoon niet
- de sfeer was iets te gezellig, de deelnemers werden minder fysiek en mentaal uitgetest (er zat geen enkele opdracht in die ikzelf niet zou willen/durven doen, wat eerder wel altijd zo was)
- de BV leidde mij in de eerste aflevering best af, kandidaten waren ook nogal starstruck wat jammer was

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #66 Gepost op: 14-05-2023, 22:12:04 »
Wat mij betreft het beste seizoen ooit. Chapeau.

Klein smetje blijft het rode scherm waarbij vandaag wordt gezegd dat alles eerlijk is gegaan. Probleem is dat als de op één na slechtste kandidaat er 13 had gehad, de mol naar huis had gemoeten. En dat was natuurlijk niet gebeurd. Ik weet dat de kans dat het fout zou gaan nauwelijks meer dan 0% was, maar ook dat had niet gemogen. Er mag geen speltechnische kans zijn dat de mol naar huis moet, hoe klein ook.
Van de andere kant is er geen Wetboek van MolRecht en ze moeten vooral blijven doen wat ze willen doen, want twee maanden top zondagavonden wil ik voor geen goud missen!
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #67 Gepost op: 16-05-2023, 10:24:00 »
In mijn optiek is weer een stap vooruit gezet in de beeldvoering. Er zitten een paar prachtige shots en vondsten in! Het gebruik van drones is wat functioneler geworden, al denk ik dat regisseur Michael Bay alsnog met bewondering naar bepaalde droneacrobatiek zou kijken.

Ook de muziekkeuze bevalt me dit seizoen erg goed: vrijwel steeds zeer passend bij de desbetreffende scène en soms toch nog verrassend (bij de rodeo-opdracht: Slayerrrrr! >:D). De klassieke muziek in de slotaflevering vond ik wel wat te prominent aanwezig.

De proeven waren weer om van te smullen! Binnen de vele beperkingen die de makers zichzelf opleggen, weten ze steeds met interessante ideeën en locaties te komen. Ik zou wel graag in minimaal de eerste aflevering een opdracht willen hebben waarbij alle kandidaten elkaar – en dus ook de mol – aan het werk kunnen zien. Dat kan één proef met alle kandidaten zijn, maar je kunt ook twee groepen hebben die in dezelfde ruimte hun eigen taak vervullen (een taak die dan weer van invloed kan zijn op de proef van de andere groep).

Twee aandachtspunten voor komende seizoenen:
  • Ik ben fel gekant tegen de lettertypehint. Deze aanwijzing, die al in de beginaflevering voorkomt, is dusdanig specifiek en eenduidig dat bij ontdekking ervan de factor toeval eigenlijk helemaal wegvalt en er eerder sprake is van een spoiler dan van een hint. Je maakt namelijk niemand wijs dat de beeldbewerker ‘zomaar’ een font heeft gekozen dat Comfort heet. Deze eendimensionale hint is nu met een sisser afgelopen, maar dat hoeft niet elk seizoen zo te zijn. S.v.p. alleen ambigue hints: dan zit je altijd safe.
  • Het lijkt me goed dat een crewlid alle persoonsnamen in het seizoen nog even goed naloopt. Foutieve namen uit seizoen 11 die me nu te binnen schieten, zijn Giles De Coster (in de krant) in plaats van Gilles De Coster, Lëila (in de voorstelvideo) in plaats van Leïla, Pipi Langkous (op het hoefijzer) in plaats van Pippi Langkous, en Cindy Lauper (bij de handpop-opdracht) in plaats van Cyndi Lauper.
Tot slot nog een verzoek voor dit forum: s.v.p. nooit het spelverloop of de mol verklappen bij buitenlandse seizoenen, bijvoorbeeld het recente Duitse seizoen.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #68 Gepost op: 18-05-2023, 15:17:23 »
Positieve punten:
- prachtig gelaagde opdrachten die dankzij Commy ook tot bloesem kwamen ;D
- geweldig nieuwigheidje met het rode scherm voor haar, graag meer twists zoals dit in volgende seizoenen ::ok::

Negatief punt:
- niks te zien van bondjes en echte verdenkingen, dat is toch altijd leuk voor ons molloten om op te puzzelen en discussieren, en er was best wat te tonen, bijv. Samya die wel op Commy zat maar eruit vloog, Ruben die toch van haar afstapte na afl. 1, enz. ::jaja::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Online Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #69 Gepost op: 18-05-2023, 15:49:43 »
Negatief punt:
- niks te zien van bondjes en echte verdenkingen, dat is toch altijd leuk voor ons molloten om op te puzzelen en discussieren, en er was best wat te tonen, bijv. Samya die wel op Commy zat maar eruit vloog, Ruben die toch van haar afstapte na afl. 1, enz. ::jaja::
Ik begrijp dat dit bij WIDM vaak gebeurt, maar heb eigenlijk nooit geweten dat ze dit standaard in De Mol ook zo doen. Bondjes bestaan hier niet echt en dat vind ik best. Verdenkingen zijn heel zelden wel eens te zien, zoals toen iedereen bij de 6de eliminatie dit jaar zijn verdachtmakingen uitte over Ruben en Thomas expliciet zei niet op hem in te zetten. Ik vermoed dat ze dit zoveel mogelijk achterwege laten om niet te veel prijs te geven over de identiteit van de mol voor de finale.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #70 Gepost op: 18-05-2023, 17:44:55 »
Ik weet het, maar daarom kan ik er nog wel om vragen ::trots::

Net als
Klein smetje blijft het rode scherm waarbij vandaag wordt gezegd dat alles eerlijk is gegaan. Probleem is dat als de op één na slechtste kandidaat er 13 had gehad, de mol naar huis had gemoeten. En dat was natuurlijk niet gebeurd. Ik weet dat de kans dat het fout zou gaan nauwelijks meer dan 0% was, maar ook dat had niet gemogen. Er mag geen speltechnische kans zijn dat de mol naar huis moet
Ik vraag juist om meer mollen met rode schermen  ::tandpastasmiley::

Ten aanzien hiervan; de mol gaat nooit naar huis, dus is niet aan de orde. De mol kan wel een rood scherm krijgen.... staat dus niet gelijk aan naar huis gaan.

En hoe kom je aan 13.... de mol had 6 goed en in het uiterste geval had ze dus nog tot 18 goed kunnen maken. Ook dan heb je gelijk en was er 19 gescoord door de een na laatste dan was er vast een kunstgreep toegepast. Mol blijft natuurlijk altijd. Maar er was een kleine correctie op het gewonnen bedrag gekomen. Zo heb ik het althans in het heden gesloten topic verwoord. +500 euro had dat betekend voor de winnaar achteraf, als boetedoening. Maar het zou wel een hele straffe zijn als de op 1 na slechtste 19 goed had bij 7 kandidaten.

Of zit ik mis en kon ze zelfs tot 20 corrigeren? Dan is het helemaal secured. Vandaar de 6 dan  ::jaja::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #71 Gepost op: 18-05-2023, 17:48:21 »
7x 2 vragen = 14 vragen te corrigeren incl. haarzelf dus.... mag ze alleen geen fout maken bij invullen 2e test anders kom je toch in dit vaarwater ::hypocriet::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Online Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #72 Gepost op: 18-05-2023, 23:46:57 »
Nu De Mol voor een jaartje definitief terug ondergronds is gekropen kruip ik ook terug ondergronds om volgend jaar met veel plezier opnieuw mee te speuren. Dat doe ik niet voor ik hier eerst de makers nog eens de hemel in geprezen heb, want wat een fantastisch team is het toch dat dit programma maakt. Jaar na jaar maken ze het opnieuw waar en leggen ze de lat steeds hoger voor zichzelf, om er dan het jaar erop weer los over te gaan. Wat ben ik blij dat ik al sinds 2016 elk jaar weer kan genieten van dit fantastisch programma.  ::bravo::

Nu even wat meer gericht specifiek op dit 11de seizoen in Arizona. De bestemming alleen al was weer fantastisch en heeft de makers duidelijk weer veel inspiratie gegeven. Ik had in het begin wel wat moeite om helemaal in dit seizoen te komen. De eerste 2 afleveringen waren voor mij wel de minste, maar daarna is het er alleen maar beter op geworden. Vooral aflevering 3, 4, 6 en 7 waren echte pareltjes, met als hoogtepunt de busopdracht in aflevering 6. Ook de finale zat weer zeer goed in elkaar. Ik vond de reveal van de mol met de spiegels ook echt weer origineel en leuk gedaan. Over de mol gesproken, Comfort heeft dat ook fantastisch gedaan. Ze was een voortreffelijke mol die er duidelijk plezier in had en kon mollen in een geweldige kandidatengroep. Wat een toffe mensen allemaal! Dit jaar was er echt niemand die ik minder leuk vond.

Na alle lof toch ook enkele minpuntjes voor mij:
  • De BV meenemen op reis. Dit was niet mijn favoriete twist en gaf ook een beetje een raar gevoel bij de eerste aflevering. Ik was dan ook vrij opgelucht dat die alweer meteen moest vertrekken, hoewel Matteo Simoni wel een fantastisch persoon is. Als ze dan toch een BV wouden meenemen, was hij zeker de beste keuze.
  • Het rode scherm van de mol in de DeLorean. Hierover heb ik al heel wat neergeschreven in het bewuste topic dat ondertussen gesloten is en ik ga het daar ook bij laten. Het was niet mijn favoriete twist en dan vooral de manier waarop die is uitgevoerd en de communicatie errond. Verder wil ik vooral vooruit kijken en hoop ik dat ze hieruit leren, al ben ik daar vrij gerust in.
  • Het bezoek in de vorm van robotjes. Ik heb toch liever dat het bezoek in het echt kan langskomen, al snap ik dat dat niet altijd mogelijk is. Het gebruik van de robotjes heeft zeker leuke opdrachten en beelden opgeleverd, al waren het zeker niet mijn favoriete opdrachten dit seizoen. Het is natuurlijk wel weer vernieuwend en dat juich ik alleen maar toe.

Ik las hier verschillende keren dat sommigen graag wat meer opdrachten met de hele groep hadden gezien. Ik ben wel fan van de kleine opdelingen, aangezien er dan vaak heel wat gelaagdheid in de opdrachten wordt gestoken waarbij iedereen invloed heeft op elkaar en dat is onder andere waar ik zo van hou in de opdrachten. Ik snap echter ook de kritiek dat sommige mensen met wat pech zo de mol amper aan het werk kunnen zien. Als weerlegging kan je natuurlijk zeggen dat het als kandidaat ook slim is om wat met iedereen een opdracht te proberen spelen in het begin en je bij je mol in de groep te proberen manoeuvreren wanneer je vermoedens krijgt. Los daarvan verdacht Lancelot Comfort ook voor het eerst door van de rest te horen dat Comfort in de andere groep van de slackline viel. Een kleine suggestie van mezelf om dit probleem wat op te lossen is bv. de kandidaten de kans te geven beelden te zien van wat er in een ander groepje is gebeurd tijdens een opdracht. Dit kan ook bv. als dilemma gebruikt worden tegenover andere voordelen, zoals vrijstellingen of pasvragen.

Ten slotte vind ik het heel leuk dat feedback als deze ook echt wordt beken door De Mol en dat er soms zelfs iets mee wordt gedaan. Zo herinner ik mij dat er eerder, vooral bij en sinds het seizoen in Duitsland, hier en op het Belgische forum heel wat 'kritiek' was op het inzetten van voordelen, zoals vrijstellingen en pasvragen, tegenover geld. De laatste jaren zagen we namelijk steeds meer dat kandidaten voordelen altijd boven geld kozen en dat die dilemma's zo uiteindelijk niet veel zin meer hadden. De makers zijn daar dit jaar duidelijk mee aan de slag gegaan en dat heeft een heel mooie evolutie opgeleverd dit seizoen. Aan het nemen van voordelen waren nu plots ook risico's verbonden die vaak met de ervaring te maken hadden waarvoor kandidaten vooral meedoen aan het spel. Plots werd er geen enkel voordeel meer genomen. Dit is een heel mooi voorbeeld van hoe de makers zelfs onze feedback ter harte nemen en is dan ook perfect om hiermee af te sluiten.

Dan rest mij alleen nog iedereen te bedanken voor de fijne zoektocht hier dit jaar en hoop ik jullie hier volgend jaar weer allemaal tegen te komen. Ik kijk er al naar uit!  ::love::
« Laatst bewerkt op: 18-05-2023, 23:57:47 door Mollenjager-DT »

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #73 Gepost op: 22-05-2023, 00:13:21 »

Klein smetje blijft het rode scherm waarbij vandaag wordt gezegd dat alles eerlijk is gegaan. Probleem is dat als de op één na slechtste kandidaat er 13 had gehad, de mol naar huis had gemoeten.

Eindelijk de laatste aflevering gezien (plus de uitleg) en hier ben ik het wel mee eens.
De mol gaat natuurlijk nooit naar huis. Voor mij blijft Leïla hier dan de kandidaat met de minste vragen goed. In mijn hoofd klopt de uitleg dan niet dat de kandidaat met de een-na-slechtste score naar huis gaat.

Maar ik kan me voorstellen dat anderen hier anders tegenaan kijken. Dat de mol rood krijgt, is op zich wel weer een vernieuwend gegeven, maar ik denk dat het hier minder goed heeft uitgepakt als opdracht. Voelt toch niet helemaal eerlijk voor Leïla (die anders misschien er op een ander moment uit zou vliegen omdat ze verkeerd zat, maar hier had het niet gehoeven).

Wat de rest betreft: ik heb genoten van de groep.  ::bravo:: Leuke mensen. En hele goede finalisten.  ::ok::
En ook een aantal pareltjes van opdrachten; extra tof vond ik de handpop, de biosphere, de schoolklas en de bus-bom-opdracht. En hulde voor de bunker; wat een bijzondere locatie.

Comfort heeft het als mol goed gedaan: mooie mix tussen risico's nemen (slackline + de bus-bomopdracht) en wat subtieler. Heel mooi om te zien dat ze zo van het molschap genoot; dat zie ik graag. Ik vraag me soms wel af af de mol niet over-voorbereid kan zijn; bijvoorbeeld precies weten in afl. 1 (door handgebaar Gilles) wat de tijd is en de complete route weten bij de bingo-opdracht. Wat handig is om te mollen, maar teveel voorkennis lijkt me dan ook wel lastig. Nu leek Comfort daar goed mee om te gaan; ik kan me voorstellen dat (te)veel voorkennis ook belemmerend kan zijn.

Complimenten weer voor de makers!
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #74 Gepost op: 23-05-2023, 16:52:08 »

Na alle lof toch ook enkele minpuntjes voor mij:
  • Het bezoek in de vorm van robotjes. Ik heb toch liever dat het bezoek in het echt kan langskomen, al snap ik dat dat niet altijd mogelijk is. Het gebruik van de robotjes heeft zeker leuke opdrachten en beelden opgeleverd, al waren het zeker niet mijn favoriete opdrachten dit seizoen. Het is natuurlijk wel weer vernieuwend en dat juich ik alleen maar toe.

Ik vermoed dat de robotjes als virtueel bezoek nog een gevolg zijn van de Corona-periode. Toen men dit seizoen plande, was er waarschijnlijk nog de nodige onzekerheid over de mogelijkheid mensen over te laten komen naar de VS. Waarschijnlijk zullen we komend seizoen weer live bezoek te zien krijgen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #75 Gepost op: 28-05-2023, 11:55:33 »
Ik vermoed dat de robotjes als virtueel bezoek nog een gevolg zijn van de Corona-periode. Toen men dit seizoen plande, was er waarschijnlijk nog de nodige onzekerheid over de mogelijkheid mensen over te laten komen naar de VS. Waarschijnlijk zullen we komend seizoen weer live bezoek te zien krijgen.

Het was schijnbaar ook lastig om de visite over te laten komen naar Arizona.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #76 Gepost op: 28-05-2023, 15:01:30 »
Het was schijnbaar ook lastig om de visite over te laten komen naar Arizona.

Lijkt mij ook. Ik vind dat de makers het hier creatief hebben opgelost.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic De Mol 2023
« Reactie #77 Gepost op: 20-06-2023, 22:25:43 »
Eerder nog geen tijd gevonden om het op te schrijven. Toch nog een paar suggesties voor het komende seizoen :)

1) Voor volgend seizoen, ga wat meer back to basic. In de afgelopen drie seizoenen hebben we, naast een onvoorziene molwissel, een reservemol gezien, een hulpmol bij de bezoekers en een mol met een rood scherm. Daarnaast waren er nog eens 9 reservekandidaten, een kandidaat uit een eerder seizoen die terugkeerde, een kandidaat die een aflevering lang niet meedeed en een BV-kandidaat met een speciale opdracht. (En dan heb ik de hond die deel werd van de groep nog niet meegerekend.) De ene twist vond ik geweldig, de andere kwam minder goed uit de verf, maar het is vooral heel veel in maar een paar seizoenen tijd. Daarom mag het volgende seizoen wat dichter bij het oorspronkelijke spelconcept blijven zonder te veel toeters en bellen. 10 kandidaten, één mol, interessante opdrachten - dat moet genoeg zijn.

2) Maak het de mol niet te makkelijk. Ik snap dat de mol niet bij elke opdracht vol in de aanval kan gaan, maar af en toe kreeg ik de indruk dat de mol de opdracht kreeg om goed mee te werken, op één subtiele sabotage na. Denk aan de openingsopdracht waarin Comfort alleen zou hoeven mollen door op het allerlaatste moment te treuzelen, wat uiteindelijk niet eens nodig bleek. Hetzelfde geld voor het halen van de patatten. Dat was natuurlijk een mooie molactie voor de laatste aflevering, maar het was veel effectiever geweest als Comfort na 4 kilometer rennen gewoon net de finish niet had gehaald. Die geschilde patatten werden toch wel gepakt.
Omgekeerd waren er opdrachten waar de mol juist te veel invloed had en die pakte. De DeLorean, de handpop, het weerpraatje en de biosphere waren allemaal opdrachten waarin Comfort de ruimte kreeg om vrij simpel te mollen zonder dat iemand van de kandidaten daar iets tegen kon doen. Alles-of-niets-opdrachten zouden óf niet individueel moeten zijn of in elk geval nog beïnvloed moeten kunnen worden door andere kandidaten. De manier waarop Comfort op de laatste positie bij de slackline kwam, Toos die haar nog kon controleren bij de ansichtkaarten en bij groepsbeslissingen zoals de atoombunker vond ik Comfort veel interessanter uit de hoek komen.

3) Zorg dat elke positie een goede molpositie is. Er waren dit seizoen veel opdrachten waarbij kandidaten min of meer buiten spel stonden of konden staan. De twee kandidaten die het duel in gingen kon je zo eigenlijk al afstrepen als mol. De bingo is nog zo'n voorbeeld van een opdracht waarbij drie kandidaten buitenspel stonden - waar de mol dus nooit wil zitten. Boven blijven bij de bunker was ook de doodsteek voor de de Lancelot en Lieselot-verdenkers (vooral door hoe het uitpakte, maar de mol kon wel degelijk buitenspel worden gezet door de rest). Het is sympathiek dat de mol ook in de DeLorean moest kunnen zitten, maar dat de mol nu een rood scherm kreeg had er ook mee te maken dat die daar graag zou willen zitten. Bij het rode scherm van Ruth zou iedereen gelijk weten dat de mol niet met 5000 euro op zak terug in het spel keert. (Ik denk trouwens dat zonder rood scherm veel mensen toch nog naar Commy waren geswitcht op het laatst, omdat Lancelot en Toos allebei op 'onmogelijke' posities hadden gestaan.) Bij de stuntvlieg-opdracht was er ook een duidelijke betere molpositie, omdat de dronepiloten invloed hadden op de volle 6000 euro en de anderen alleen indirect op de helft. (De 'sabotage' van Commy leverde bovendien indirect toch gewoon 1500 euro op omdat ze haar stunts goed omschreef. Zorg dus ook dat de molacties kloppen!)

4) En tot slot nog een kleinere opmerking: ik vond de reünie-aflevering 'oude stijl' beter werken. Door de chronologische volgorde die nu is aangehouden was er minder ruimte voor een creatieve verhaallijn. (Een voorbeeld dat me te binnenschiet: Gilles die zegt te kunnen wenen op commando bij het vertrek van Ruth -> bruggetje naar de eerdere opdracht waarin hij dit juist expres niet moest kunnen.) En voor mij als trouwe kijker viel me ook veel meer op dat er opdrachten werden overgeslagen dan anders. Bovendien zaten de rode-schermtwist, de verdenkingen van de afvallers en de verborgen aanwijzingen nu allemaal achter elkaar in de laatste uitzending, terwijl het een betere balans geeft om dat uit te spreiden doorheen de aflevering.

Al met al vond ik het seizoen nog altijd onbeschrijvelijk goed, maar wie weet dat deze opmerkingen toch nog gelezen worden :)
...óf niet!