Dat zou inderdaad wel leuk zijn. Aanwijzing was te vinden in de volle zinnen (zinvol), die de mol moest vermijden te maken. Steengoed.
Ik zat nog even te denken over die volle zinnen.
Op het moment dat ze 'een rood scherm' hebben, bedenkt Charlotte 'iemand is afvaller met een rood scherm'. Op dat moment introduceert ze de woorden op bestelling tactiek en bestelt het woordje 'met'. Terwijl Renée en Rocky driftig op zoek zijn naar 'met' zegt Renée: "Kijk we zijn daar nog niet geweest. We gaan even die kant op. Hier staat 'krijgt'. Rij maar die kant op."
Waarom noemt Renée nu net het woord 'krijgt' waarmee je kunt maken 'afvaller krijgt een rood scherm' i.p.v. 'afvaller met een rood scherm'. Het werkwoord 'krijgt' heb je blijkbaar nodig i.c.m. een rood scherm.
Zo zijn er meerdere manieren waarop bepaalde woorden alleen bij elkaar passen. Het lidwoord 'het' past alleen bij een zelfstandig naamwoord als dit onzijdig is. Meervoudsvormen van werkwoorden (zoals 'weten') horen bij meervoudige persoonlijke voornaamwoorden (zoals 'jullie' of 'wij'). Charlotte roept niet voor niets of iemand 'wij' kan vinden, want ze wil iets maken met 'weten'. Waarop Renée (dacht ik) iets zegt als 'jullie' mag dat ook.
Een andere mogelijkheid om meervoud te maken is met het woordje 'en', maar grote kans dat dit er niet lag omdat de opdracht was gegeven dat ze kleine woordjes als 'de' en 'is' moesten meenemen.
Ook is er een groot verschil wat personen allemaal kunnen en wat je kan doen met dingen. Charlotte kan bijvoorbeeld denken, maar een rood scherm niet.
Met een woord als 'verbod' (dat Marije zegt te zien) hebt je toch speciale andere woorden nodig om hiermee een fatsoenlijke zin van 12 woorden te maken. Ook zijn er niet zoveel dingen die je met een 'seizoen' kan doen, anders dat de pot hoog of laag was, of dat het seizoen goed of slecht is of dat iets zich afspeelt in een seizoen.
Ook zullen vaak kandidaten onderwerp zijn van een zin omdat we niet alleen veel namen van kandidaten zien, maar ook het woord afvaller en Mol. In dit verband vind ik de opmerking van Splinter in de biecht wel verdacht: "Dus ik heb vrij gauw de call gegeven, stap maar in de auto en haal de eerste paar woorden op. Dat waren namen van mensen want je hebt een onderwerp nodig en een paar van die onzijdige dingen".