Auteur Topic: Aflevering 6  (gelezen 116886 keer)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #280 Gepost op: 9-02-2013, 15:33:08 »
Wat me nog opviel bij 'meet-your-mole' en de orgel was bij de vragen van Daniël.

Hij vraagt:
ben je blank? Nee
ben je carabetier? Ja
ben je Carolien? Ja

Bij Art waren de juiste antwoorden:
Ewout stemde op Daniel
Joep stemde op Janine
Janine stemde op Kees
Tim stemde op Carolien (overigens gaf Art niet aan of het om Tim zijn test in aflevering 4 of 5 ging!)

Maar wat mij opviel was toen ik de ondertiteling inschakelde. Bij de vraag: ben je blank@24:05 antwoordt de mol in C-mineur maar de ondertiteling maakt er van "het orgel antwoordt JA"  :o

Is dit een aanwijzing naar wat anderen al aangaven? Dus dat je voor een 'nee' antwoord 'ja' moet lezen en voor een 'ja' antwoord 'nee'?

Dus wijzen hiermee de antwoorden op de vragen gewoon naar Kees?
ben je blank? Nee = ja, want Kees is een Volendammer dus oerHollands :P
ben je carabetier? Ja = nee want Kees is een presentator en producent!
ben je Carolien? Ja = nee want Kees is Kees :P


eerder in dit topic is al het volgende opgemerkt :

Wat ik als muzikant heel, maar dan ook héél opmerkelijk vind, is dat ik bij de orgelopdracht niet twee maar drie verschillende akkoorden heb gehoord.

Op Daniël's vraag of de mol blank is, rond 24:04 in de online versie, wordt een apart akkoord gespeeld.

Een NEE antwoord: C mineur (laag gespeeld)
Een JA antwoord: C majeur (hoog gespeeld)
Antwoord op Daniel: Een soort Cm4 met toegevoegde kwart (laag gespeeld)

Ik ben mijn hoofd nu aan het breken wat de betekenis zou zijn. Ik heb gehoord, nou het zien en zwijgen nog.

Blijkbaar heeft Daniel daar dus een akkoord gekregen dat afweek van de rest.
Maar waarom?

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 6
« Reactie #281 Gepost op: 9-02-2013, 15:40:03 »

eerder in dit topic is al het volgende opgemerkt :

Blijkbaar heeft Daniel daar dus een akkoord gekregen dat afweek van de rest.
Maar waarom?

Ik las het topic terug en kwam hem tegen ja. Net zoals dat Joff en Het Beest al wezen op 'nee=ja' en 'ja=nee' bij de beantwoording van de vragen. Waarom? Zodat we als kijker er mee kunnen gaan puzzelen? Want je moet toch door iets op het spoor van 'nee=ja' en 'ja=nee' gezet worden als kijker? Welnu: dit viel Tsubasa op, mij viel op hoe de ondertiteling dus de clue gaf. Alleen had ik die puur aanstaan zodat ik kon achterhalen wat Daniel zijn derde vraag was (die had ik gemist bij de live uitzending): ben jij Carolien? :) En ik denk niet dat veel mensen de automatische ondertiteling van teletekst hanteren. Dus er moet een andere clue inschuilen, want het was wel afwijkend ja t.o.v. de rest.  ::vergroot::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #282 Gepost op: 9-02-2013, 15:57:08 »
Wat voor hoofd moet door gaan kan best een versiersel van de orgel zijn ja bij nader inzien  ::vergroot::.

Het is geen versiersel van het orgel. Als je zoekt op Pietermaritzburg City Hall Organ vindt je foto's en video's op youtube, waarin je kunt zien dat er geen versiersel zit op die plek.

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #283 Gepost op: 9-02-2013, 16:12:44 »
Volgens mij is het écht de spiegel (zie de 1e 2 foto's van Christaan op vorige bladzijde).
Dat zou spannend zijn!
Bij de ontmaskering van de Mol, afl.10, langzaam inzoomen op de spiegel.
En dan Paulien zien ;)
En Art zou kunnen zeggen: "Jungens, indien jullie beter hadden gekeken; had je de Mol in de spiegel kunnen zien".
Omnia vincit amor

Offline Joeyversteeg12

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Onschuldig, maar niets is wat het lijkt..
Re: Aflevering 6
« Reactie #284 Gepost op: 9-02-2013, 16:26:42 »
Waarom is het zo zeker dat Ewout op Daniel stemde? In de aflevering zei hij duidelijk dat hij Joep verdacht vond.

Offline Sapphire

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Molloot in progress
Re: Aflevering 6
« Reactie #285 Gepost op: 9-02-2013, 17:18:02 »
Waarom is het zo zeker dat Ewout op Daniel stemde? In de aflevering zei hij duidelijk dat hij Joep verdacht vond.
Ik weet even niet waar ik het las en of het klopt is, maar ik las dat Kees al heel vroeg (afl. 2?) tegen iemand had gezegd dat hij wist Ewout op Daniël zat en dat dit waarschijnlijk de hele groep is rond gegaan. Een eventuele molactie van Kees, omdat op deze manier niemand de vragen later in deze aflevering helemaal goed zou hebben.
(Ookal ben ik nog maar 17... onderschat mijn mening niet)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #286 Gepost op: 9-02-2013, 17:37:00 »
Ik weet even niet waar ik het las en of het klopt is, maar ik las dat Kees al heel vroeg (afl. 2?) tegen iemand had gezegd dat hij wist Ewout op Daniël zat en dat dit waarschijnlijk de hele groep is rond gegaan. Een eventuele molactie van Kees, omdat op deze manier niemand de vragen later in deze aflevering helemaal goed zou hebben.

Het feit dat Kees in aflevering 2 dit tegen iemand zegt hoeft niet perse te betekenen dat hij ook begonnen is met het verspreiden van dit gerucht.

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 6
« Reactie #287 Gepost op: 9-02-2013, 18:06:28 »
Nog even terug gekeken, maar ik zie inderdaad ook een spiegel. Maar volgens mij moet je dit in HD terug kunnen zien in de hoop een beetje een gezicht te  herkennen. Ik zou haast zeggen Carolien.
Ook heb ik printscreens gemaakt van de kaarsen naast de microfoon, maar daar heb ik absoluut geen verschil in "brandduur" kunnen ontdekken. Maar als dit zgn. grafkaarsen zijn, dan kunnen die wel enkele dagen achter elkaar branden...

Wel zag ik bij het orgel (bovenin bij die pijpen) een soort handje of kroontje. De rest zag er allemaal zo smetteloos uit, dat deze mij opviel. Misschien is het gewoon een soort 'watermerk' en stelt het niets voor.

Vanwege de grootte even in een spoiler gezet (eindelijk ontdekt hoe dat moet  ::tandpastasmiley::)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Daarnaast lette ik erg op de richting van de ogen terwijl de kandidaten na dachten over de testvragen. De  richting waarin de ogen afdwalen, verraadt vaak het onderwerp van de gedachten. Denkt de persoon aan iets uit het verleden, dan blikt hij naar links.  Gaat  het over de toekomst, over iets wat hij wil realiseren, dan kijkt hij naar  rechts.  Bij visuele gedachten zijn de ogen naar boven gericht; auditieve  gedachten doen ze opzij kijken.  Gevoelens en emoties brengen de blik naar omlaag. En  volgens de theorie van de oogbewegingen is het heel moeilijk om recht vooruit te  kijken en tegelijkertijd na te denken.

Tania, Zarayda en Paulien keken naar links.
Daniel keek recht vooruit en een keer naar rechts.
Kees keek zowel naar rechts als vooruit en een keer naar links.
Carolien een aantal keer naar links.

Offline Sapphire

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Molloot in progress
Re: Aflevering 6
« Reactie #288 Gepost op: 9-02-2013, 18:19:51 »
Het feit dat Kees in aflevering 2 dit tegen iemand zegt hoeft niet perse te betekenen dat hij ook begonnen is met het verspreiden van dit gerucht.
Nee dat hoeft natuurlijk niet, maar het kan best zo zijn dat Kees (als hij de mol is) het wel zo heeft lopen te proberen en manipuleren. Ik vind het iig heel toevallig dat íedereen Daniel kiest, terwijl in de aflevering Joep wordt gezegd. Of dat laatste is gewoon een truc van de montage.

Heb het allemaal niet gecontroleerd, dus sorry als ik iets zegt dat helemaal niet klopt.
(Ookal ben ik nog maar 17... onderschat mijn mening niet)

Offline Gixo

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #289 Gepost op: 9-02-2013, 18:20:42 »
Ik vond die deuntjes ook wel interessant, vooral het eerste deuntje is toch wel apart om bij zo'n opdracht te spelen, met veel chromatische stukken, best technisch ingewikkeld en niet echt direct iets om drama mee te pakken. Ik wil het wel eens door soundcloud gooien maar niet nu want nu ben ik er te lui voor.

Het tweede orgelfragment, wanneer Paulien de kerk binnenloopt, rond minuut 22, is volgens mij uit het Spaanse lied 'Granada' van Agustin Lara!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 6
« Reactie #290 Gepost op: 9-02-2013, 18:25:41 »
Ik vond die deuntjes ook wel interessant, vooral het eerste deuntje is toch wel apart om bij zo'n opdracht te spelen, met veel chromatische stukken, best technisch ingewikkeld en niet echt direct iets om drama mee te pakken. Ik wil het wel eens door soundcloud gooien maar niet nu want nu ben ik er te lui voor.

Ik heb dan weer geen soundcloud (lelijk woord) maar wel de moeite genomen om wat fragmenten uit de kerkopdracht te knippen. Dit is de eerste riedel.

Het klooien met de audio uit de opdracht heeft me verder nog niks opgeleverd. Het stukje "Baby" achterstevoren versneld afspelen leverde helaas niet zo'n resultaat op als hetzelfde stukje in WIDM 2 (museumkraak) deed. ;)

Gave ontdekking trouwens van dat spiegeltje, Christiaan1988! ::ok::

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Aflevering 6
« Reactie #291 Gepost op: 9-02-2013, 18:38:51 »
Zoals gezegd, dit soort orgels hebben van oudsher altijd spiegeltjes, meestal helemaal links en rechts aan de zijkanten, maar dat zou niet echt functioneel zijn hier dus het zal me niets verbazen en inderdaad een geweldig shot zijn als op het laatste wordt ingezoomd langzaam op die spiegel en het gezicht van de mol te zien is. In de screenshots die hier geplaatst zijn zie ik kort blondig haar en een blanke huid, Paulien lijkt mij maar Carolien zou ook kunnen, wellicht met gepuzzel Cees maar die heeft niet zo'n zelfde contrast tussen huid en haarkleur.

Ik heb ook geprobeerd te letten op het haar van de kandidaten als ze buiten de kerk staan na te praten. De regie zal dat ongetwijfeld wat in model gebracht hebben, maar vond Pauliens kuif nog wilder en slordiger dan normaal na afloop (en de mol had een donker gewaad over het hoofd voor een tijd). Haar haar zit anders dan normaal, dan heeft ze haar wildere voorkant/kuif iets meer gestyled als het ware, met een gladde golf erin. Haar van Cees zit ook wat warrig en tsja, dat van Carolien zit natuurlijk altijd zo.

Verder had Cees een shirt van een soort Buddha figuur aan, met gesloten ogen (mol is blind).

Offline leondaris

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #292 Gepost op: 9-02-2013, 18:39:04 »
vond het wel  opvallend dat Zarayda na het kwijtraken van de pot het heeft over het aantal afleveringen dat ze meedoen ipv de dagen dat ze daar zijn

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 6
« Reactie #293 Gepost op: 9-02-2013, 19:29:56 »
Ik weet even niet waar ik het las en of het klopt is, maar ik las dat Kees al heel vroeg (afl. 2?) tegen iemand had gezegd dat hij wist Ewout op Daniël zat en dat dit waarschijnlijk de hele groep is rond gegaan. Een eventuele molactie van Kees, omdat op deze manier niemand de vragen later in deze aflevering helemaal goed zou hebben.


Citaat van Joep uit aflevering 2:
Citaat
Gisteren zei bijvoorbeeld Kees tegen mij:
Ik weet dat Ewout maar op EEN iemand had gegokt.
Op Daniel.
Dus wat hij nu tegen mij zegt is:
Daniel kan nooit de Mol zijn.
Maar het kan zijn dat Kees denkt: Ik zeg dat, want ik verdenk Daniel...
en ik wil niet dat Joep hem ook verdenkt.
Ik geef deze informatie, zodat Joep niet meer op Daniel zit.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Molvarp

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #294 Gepost op: 9-02-2013, 19:36:58 »
Zou wel mooi geweest zijn... dat we in de eindaflevring een briefje uit de helicopter zien dwarrelen.
Niet in de tekst onderaan, maar bovenin het shirt staat groot "Black" en het verhaaltje dat kees in het vliegtuig krijgt gaat over de "Black [Huppeldepups]".  ::vergroot::

misschien heeft ie wel alle enveloppen geopend en de enveloppe met het minste geld meegenomen, misschien had ie wel 10.000 of 15.000 mee terug kunnen brengen, dan is 1.500 niet zo veel.

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #295 Gepost op: 9-02-2013, 19:37:53 »


EDIT:
Na herziening ziet men het gezicht niet van de mol bij de volgende kandidaten: Zarayda, Kees en Paulien.
De 3e foto die je hebt geplaatst is Daniël, niet Kees imho.
Ook hier zie ik geen reflectie in de spiegel.
Maar een zwarte rare vlek.
Wrs weer heerlijke blur zoals ook met de duikpakken.

Dus dat maakt 4 in totaal?
Als dat zo is wordt het lastig hier iets uit op te maken.
Ik moet nog maar eens in de herhaling duiken  ;)
Omnia vincit amor

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #296 Gepost op: 9-02-2013, 19:43:35 »
Dit is de eerste riedel.

Hoor ik nu Kees: "Hé", of "Hi" (engels) fluisteren @ 0.18 van je geluidsfragment?
Na een klik?
En in het begin ook nog wat.

Zal toch niet?
Ben er nog niet achter wat het voor een fragment is, wel mooi dat je het hebt kunnen plaatsen Heinz! ::ok::
« Laatst bewerkt op: 9-02-2013, 19:45:38 door Loebas »
Omnia vincit amor

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #297 Gepost op: 9-02-2013, 19:45:23 »
Er fluistert inderdaad iemand 'hé'.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 6
« Reactie #298 Gepost op: 9-02-2013, 19:47:42 »
Hoor ik nu Kees: "Hé", of "Hi" (engels) fluisteren @ 0.18 van je geluidsfragment?
Na een klik?
En in het begin ook nog wat.

Zal toch niet?
Ben er nog niet achter wat het voor een fragment is, wel mooi dat je het hebt kunnen plaatsen Heinz! ::ok::

Dat vergat ik er bij te zeggen: je hoort ook gewoon audio van Tania in de kerk erdoorheen. Ik ben niet zo knap dat ik dat er uit kan filteren. :P

Riedel 2 (met Paulien erdoorheen) vind je hier.

Ik hoor overigens niet drie verschillende akkoorden zoals Tsubasa laatst meldde. Ik zal de verschillende(?) akkoorden eens naast elkaar plakken.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2013, 19:52:48 door Heinz »

Offline TheJudge

  • Forumlid
Re: Aflevering 6
« Reactie #299 Gepost op: 9-02-2013, 19:56:34 »
Daniël  ;D weet wat de penningmeester voor opdracht krijgt en zorgt er nu voor dat Tania, die richting Daniël ging denken als mol, geen penningmeester meer is maar Kees die Daniël niet verdenkt .