Auteur Topic: Aflevering 8  (gelezen 111723 keer)

Offline Poontang

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #440 Gepost op: 27-02-2013, 10:27:37 »
Dat is ook zo. Als je idd maar diep genoeg in je tunnel zit.
Val ik weer door de mand dat ik op kees zit.
Ik vond de -iens, iig stukke overtuigender overkomen.

kan niemand een screenshot van dat beeld maken en hier plaatsen.
ben benieuwd of het echt zo is namelijk.
Ik zie alleen AM...

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #441 Gepost op: 27-02-2013, 11:16:28 »
Misschien bedoelt de mol dat ???
De Mol spreekt over "Ontmoet de Mol", ik heb de indruk dat het echt gaat over de opdracht bij het orgel.
Omnia vincit amor

Offline Emmertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #442 Gepost op: 27-02-2013, 17:44:33 »
Bij deze afl in het voorstukje waar mensen worden voorgesteld hoorde je iemand "graven, graven graven.." Vlak voor dat Kees werd laten zien( 2:15 ). Een mol graaft onder de grond.... Hint?! Zou Kees de mol zijn?
 ;D

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Aflevering 8
« Reactie #443 Gepost op: 27-02-2013, 17:57:34 »
Heinz heeft dit al uitgezocht: het is Daniël die roept: 'Daar gaat ze, daar gaat ze, daar gaat ze!' in aflevering 2 bij de laseropdracht.  :)
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 8
« Reactie #444 Gepost op: 27-02-2013, 18:03:29 »
Heinz heeft dit al uitgezocht: het is Daniël die roept: 'Daar gaat ze, daar gaat ze, daar gaat ze!' in aflevering 2 bij de laseropdracht.  :)

Kleine correctie: Ik had het fragmentje online gezet en het was Pac-Mol die ontdekte dat het "hij gaat, hij gaat, hij gaat" is van Daniël, inderdaad bij de laseropdracht over Tim. Maar waar het inderdaad op neerkomt: geen "graven" en geen hint naar Kees. (Dit is echt wel de hardnekkigste niet kloppende hint van het seizoen. Heb 'm al een keer of tien in mijn gastenboek gehad. ::rofl::)

Offline Robin94

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #445 Gepost op: 27-02-2013, 19:29:26 »
Aan het begin van de opdracht in het klaslokaal, praat Art in het Zoeloe. Is er iemand die precies kan vertalen wat hij zei? Het zou wel grappig zijn als hij daarin stiekem een aanwijzing geeft richting de mol, en dat er in de ondertiteling dus heel iets anders staat. Het is niets voor niets Wie is de mol.  ::ok::

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: Aflevering 8
« Reactie #446 Gepost op: 27-02-2013, 20:44:43 »
in het klaslokaal hangt het alfabet met afbeeldingen, soort leesplankje inderdaad.

Wat mij dwars zit is dat deze volgens mij is aangepast door de produktie.
Want hoezo dingen als touw en zaklamp erin opnemen?
Verder valt mij de E op, wat is dat voor rare afbeelding?

misschien dat iemand er een idee bij heeft?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
Re: Aflevering 8
« Reactie #447 Gepost op: 27-02-2013, 20:52:36 »
[20:37] <+Pac-Mol> Art, kun je ons een kleine hint geven? :P
(...)
[20:39] <+Aaaaart> Maar 1 hint dan:
[20:39] <+Aaaaart> Het is....
[20:39] <+Aaaaart> Paulien,
[20:39] <+Aaaaart> Kees,
[20:39] <+Aaaaart> of Carolien.

4 puntjes....
...óf niet!

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8
« Reactie #448 Gepost op: 27-02-2013, 21:03:45 »
in het klaslokaal hangt het alfabet met afbeeldingen, soort leesplankje inderdaad.

Wat mij dwars zit is dat deze volgens mij is aangepast door de produktie.
Want hoezo dingen als touw en zaklamp erin opnemen?
Verder valt mij de E op, wat is dat voor rare afbeelding?

misschien dat iemand er een idee bij heeft?
Het is een tekening van een meisje dat zich uitrekt in bed. Of wakker wordt)

"ekuseni" is in het Nederlands zoiets als ochtend/morgen.
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: Aflevering 8
« Reactie #449 Gepost op: 27-02-2013, 21:15:27 »
Het is een tekening van een meisje dat zich uitrekt in bed. Of wakker wordt)

"ekuseni" is in het Nederlands zoiets als ochtend/morgen.

okay, nu zie ik het inderdaad! tnx

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #450 Gepost op: 27-02-2013, 21:32:13 »
Ik heb al die letters eens op een rij gezet en onderstaande kwam eruit. Viel mij op dat de I en de U er niet in voorkomen. Misschien omdat de meeste worden ook met een I en U beginnen qua uitspraak? De kleurtjes heb ik maar een beetje van het bord aangehouden, geen idee of dat nog iets zegt.

Edit: wat anderen ook al schreven: nogal een vreemd letterbord. Waar wij aap-noot-mies leerden, leren zij touw-morgen-oorbel?  ???

Edit 2: Het Zulu maakt gebruik van alle 26 letters las ik net. Dus waarom de U en de I niet vermeldt staan begrijp ik niet.
Verder zijn deze woorden de woorden die terugkomen in de afleveringen:

appel   i-apula      Janine heeft op de foto een appel vast
beer   ibhele      Zarayda tijdens Big Five
oorbel   icici      De grote oorbellen van Tania
paard   ihhashi      Puzzelopdracht te paard
vliegtuig jet      Dakota
lamp   ilombu      wel/niet op de foto zetten afl. 8
touw   intambo      tijdens aflevering 8 / touwbrug
zaklamp   u-ova      meerdere malen
horloge   iwashi      van Carolien

« Laatst bewerkt op: 27-02-2013, 21:59:09 door Zwanee »

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #451 Gepost op: 27-02-2013, 21:58:17 »
Ik heb al die letters eens op een rij gezet en onderstaande kwam eruit. Viel mij op dat de I en de U er niet in voorkomen. Misschien omdat de meeste worden ook met een I en U beginnen qua uitspraak? De kleurtjes heb ik maar een beetje van het bord aangehouden, geen idee of dat nog iets zegt.

Edit: wat anderen ook al schreven: nogal een vreemd letterbord. Waar wij aap-noot-mies leerden, leren zij touw-morgen-oorbel?  ???
Het gaat hier om het alfabet, dat is dus niet te vergelijken met aap-noot-mies, dat gaat volgens mij om de klinkers ;) Toen ik klein was had ik ook zo'n alfabetboekje waar de Z voor "zeeman" stond, en er waren wel meer letters waar niet de meest voor de hand ligende woorden waren gekozen. Daarnaast is de cultuur daar toch heel anders, dus is het ook logisch dat ze andere woorden kiezen. Ik denk echt niet dat die poster aangepast is door de productie of dat we er iets achter moeten zoeken.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #452 Gepost op: 27-02-2013, 22:02:53 »
Het gaat hier om het alfabet, dat is dus niet te vergelijken met aap-noot-mies, dat gaat volgens mij om de klinkers ;) Toen ik klein was had ik ook zo'n alfabetboekje waar de Z voor "zeeman" stond, en er waren wel meer letters waar niet de meest voor de hand ligende woorden waren gekozen. Daarnaast is de cultuur daar toch heel anders, dus is het ook logisch dat ze andere woorden kiezen. Ik denk echt niet dat die poster aangepast is door de productie of dat we er iets achter moeten zoeken.

Klopt, maar toch denk ik dat er iets is met die kaart. Ik zou alleen niet weten wat.
Een vliegtuig wordt hier op de kaart bijv. jet genoemd, terwijl het in het Zulu een indiza is.
Bij het woord beer kwam ik voor de Zulu vertaling het woord bekezelela tegen (wel leuk voor de Kees-tunnelaars  ::rofl::)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #453 Gepost op: 27-02-2013, 22:10:08 »
Klopt, maar toch denk ik dat er iets is met die kaart. Ik zou alleen niet weten wat.
Een vliegtuig wordt hier op de kaart bijv. jet genoemd, terwijl het in het Zulu een indiza is.
Bij het woord beer kwam ik voor de Zulu vertaling het woord bekezelela tegen (wel leuk voor de Kees-tunnelaars  ::rofl::)
Het zou kunnen dat het Zulu geen woorden heeft die met een J beginnen, dus gebruiken ze een leenwoord om kinderen toch de J aan te kunnen leren met zo'n alfabetposter. Wat de I en de U betreft, deze komen volgens mij alleen aan het begin van een woord voor in een prefix. Daarom wordt dit niet meegeteld in het alfabet. Je ziet ook dat alle woorden met een i- of u- beginnen, maar de letter daarna telt als de eerste letter van het woord. Het prefix geeft namelijk alleen aan of het enkelvoud of meervoud is :) (en er zijn dan weer verschillende klassen woorden, en het hangt van die klasse af welk prefix een woord krijgt).
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #454 Gepost op: 27-02-2013, 22:37:06 »
Geloof me, dit is nog een kindvriendelijk schoolbord.
Waar zag ik toch dat de kinderen leerden tellen met (bijna) letterlijk: bommen en granaten?
Of bij Jelle Brandt Corstius in India of Floortje Dessing in Noord Korea. Brrr.


Omnia vincit amor

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: Aflevering 8
« Reactie #455 Gepost op: 27-02-2013, 23:18:36 »
Vogens mij staat er een porto bij de O, naast het touw. In een ander topic heb ik dit ook al aangegeven. Bij de opdracht daarna waren touw en porto hoofdelementen. Ik vind het vreemd, waarom leren ze het woord portofoon? Dat is toch geen alledaags gebruiksvoorwerp?

Ik heb me bovendien helemaal gek gespeurd naar deze poster (of een andere Zulu alfabetposter) op internet om te kunnen vergelijken, maar helemaal niets kunnen vinden. Wel in ongeveer alle andere talen van de wereld overigens. Dat sterkt mij ook in de gedachten dat deze poster bewerkt is, of zelfs helemaal in scene gezet.

Als iemand 'm wel kan vinden, graag!

Zo'n poster heet alfabet poster of alfabet wall chart.

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8
« Reactie #456 Gepost op: 27-02-2013, 23:36:45 »
Vogens mij staat er een porto bij de O, naast het touw. In een ander topic heb ik dit ook al aangegeven. Bij de opdracht daarna waren touw en porto hoofdelementen. Ik vind het vreemd, waarom leren ze het woord portofoon? Dat is toch geen alledaags gebruiksvoorwerp?

Ik heb me bovendien helemaal gek gespeurd naar deze poster (of een andere Zulu alfabetposter) op internet om te kunnen vergelijken, maar helemaal niets kunnen vinden. Wel in ongeveer alle andere talen van de wereld overigens. Dat sterkt mij ook in de gedachten dat deze poster bewerkt is, of zelfs helemaal in scene gezet.

Als iemand 'm wel kan vinden, graag!

Zo'n poster heet alfabet poster of alfabet wall chart.

Ik denk dat in dat deel van Zuid Afrika een porto veel meer gebruikt wordt dan in onze wereld.
Daarnaast, als het al naar de volgende opdracht verwijst, naar wie verwijst die hint dan ???

Ik denk dan ook dat het puur toeval is, ook al is niets wat het lijkt.
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8
« Reactie #457 Gepost op: 27-02-2013, 23:59:21 »
Zie hier de hele poster (beetje knippen/plakken)

Overigens: hoe graag ik ook wil - ik kan hier geen hint in ontdekken. Zo'n beetje alle woorden kan ik terugvinden in het woordenboek. Die portofoon trouwens niet.

m0ll0m
« Laatst bewerkt op: 28-02-2013, 00:08:23 door m0ll0m »

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #458 Gepost op: 28-02-2013, 00:45:28 »
Ik heb me bovendien helemaal gek gespeurd naar deze poster (of een andere Zulu alfabetposter) op internet om te kunnen vergelijken, maar helemaal niets kunnen vinden. Wel in ongeveer alle andere talen van de wereld overigens. Dat sterkt mij ook in de gedachten dat deze poster bewerkt is, of zelfs helemaal in scene gezet.

Ik heb overigens even een oom van mijn man gemaild. Hij is zo'n 30 jaar geleden naar Mozambique geëmigreerd en is daar docent wiskunde. Woont nu in Maputo, maar is regelmatig in Zuid Afrika te vinden. Hij zal vast wel weten of op die primary schools daar ook alfabet posters gebruikt worden. Hopelijk kan hij een voorbeeld mailen. Hopelijk heb ik voor morgen nog een antwoord van hem  ;)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8
« Reactie #459 Gepost op: 28-02-2013, 12:28:35 »
Ik heb het woord "ova" op wikipedia gevonden als "Kasi/township slang" voor "praten" (http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_South_African_slang_words). Geen idee waarom ze slang gebruiken op zo'n alfabetposter, maar als dat het simpelste woord is met een O voor die kinderen kan ik me er iets bij voorstellen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"