Auteur Topic: De Moltrein (Aanwijzingen)  (gelezen 74999 keer)

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #80 Gepost op: 3-03-2013, 00:24:36 »
Ssstt, niet verder vertellen, maar ik heb zelfs al gezocht of ik 'm kon vinden. Ik neem aan dat ze dat blik acteurs zo bij een bureau/agency/toneelgezelschap vandaan hebben gehaald. Maar tot nu toe alleen Spencer en Tulani gevonden. John is ook wel een veel voorkomende naam natuurlijk.
Hahahaha, ik was net de namen aan het opzoeken of ze ook toevallig uit een boek van Christie kwamen...not!

Nu die John vinden:)
Succes!
Omnia vincit amor

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #81 Gepost op: 3-03-2013, 00:38:54 »
Ik moet denk ik nogmaals de beelden van de treinopdracht terugkijken. Er wordt namelijk gezegd dat er best eens een vermomde persoon tussen zou kunnen zitten. Dat zou betekenen dat ze de rit in delen hebben opgenoen, maar volgens mij (ik zou het echt terug moeten kijken) lopen de kandidaten tegelijk door de trein en is het dus in 1 keer opgenomen.


Is dat laatste het geval, dan lijkt het me onmogelijk dat 1 van de kandidaten in vermomming achter 1 van de tafeltjes zit.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #82 Gepost op: 3-03-2013, 09:16:58 »
Grappig idee dat de Mol als een van de types vermomd zou zijn, maar wat mij betreft volkomen onwaarschijnlijk. Zo'n vermomming à la Wendy van Dijk duurt volgens mij een uur of drie om aan te brengen en een half uur om weer helemaal weg te krijgen. En een andere stem aannemen is ook zo makkelijk nog niet. ::rofl::

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #83 Gepost op: 3-03-2013, 09:40:59 »
Hahahaha, ik was net de namen aan het opzoeken of ze ook toevallig uit een boek van Christie kwamen...not!

Nu die John vinden:)
Succes!

Dat is denk ik een onmogelijke zoektocht, Mamaloe vorige jaar was makkelijker ;).

Maar Spencer en Tulani zijn dus gewoon hun echte namen. De eerste doet iets met software en websites en af en toe een acteerklus en de tweede vond ik als model.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #84 Gepost op: 3-03-2013, 10:07:33 »
Wat betreft de biljetten van 250 euro is het inderdaad zo dat alleen Kees 3 ongevouwen exemplaren heeft gekregen. Dat we van Paulien niet alles hebben gezien, doet er niet toe, omdat minimaal 1 van haar briefjes gevouwen dan wel verkreukeld was.

Van Carolien doet het in dit stadium helemaal niet meer ter zake, zij is eruit. Maar kreeg wel minimaal 1 en als ik het goed zag 2 ''geschonden'' (dus gevouwen of verkreukelde) briefjes.



 Mamaloe vorige jaar was makkelijker ;).



Dit geldt zowel voor internet als IRL. Ik hoefde er alleen maar voor naar IJsland te gaan, ze loopt daar gewoon vrij rond, en je komt haar (omdat het centrum van Reykjavik niet zo groot is, vrij gemakkelijk tegen.

Uiteraard ging ik naar IJsland voor het land, en dat je dan een personage uit je favoriete televisieprogramma tegenkomt en zelfs uitgebreid te spreken krijgt, is alleen maar leuk.

Voor degenen die het nog niet weten: zij is de enige op IJsland die een Molloten-shirt draagt.


OT dan maar weer: Paulien heeft de naam Carolien gezien of die van zichzelf, Carolien kreeg de naam Paulien te zien, en Kees zag zijn eigen naam. Dat laatste correspondeert met de drie vragen, waarvan de antwoorden samen  DE MOL DE ENIGE OP DE BERG vormden.

Samen met de Tolisdemol-hint, samen met de aanwijzing in de briefjes zelf, en samen met de ontmaskering bij het etentje op het terras bij het Salvation Cafe in Johannesburg is het sluitende bewijs overtuigend genoeg om de muzikale hint niet meer nodig te hebben.

De nozem (Paulien zag er door de hele serie heen nogal ''tegendraads'' uit, hetgeen ook wel bij haar stijl past, verder niets mis mee) en de NON (waar de naam Kees aan ''duif'' gekoppeld werd, dat weet ik niet meer, maar NON is ook een benaming voor een Duif, zoals eerder door anderen aangegeven), die verwijzen ieder apart naar de laatste deelnemers in het spel, de hardnekkigen onder ons leggen dan weer de nadruk op de naam Cornelis.

En die is weer dubbel uit te leggen.

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #85 Gepost op: 3-03-2013, 10:43:33 »
De mol  de enige op de berg
De mol in de supermarkt in actie
De mol speelt een spel in een spel : tol is de mol

Lijken de goede antwoorden en dus de aanwijzingen naar de mol

Ik ben nog steeds aan het puzzelen met die zin van Carolien.

De antwoorden hadden volgens mij moeten zijn:
1. The mole
2. Where something can be lost
3. Action (Actions are louder than words/Geen woorden, maar daden) Deze vraag ging dus over daden bij de bibliotheekopdracht. Maar misschien moeten de uitgaan van de betekenis 'actie'.

Ik kom er nog niet uit. Als je kijkt naar de zinnen die bij Kees en Paulien ontstaan (bij goede antwoorden) dan zijn dat eenduidige zinnen, die allebei alleen maar naar Kees kunnen leiden. Paulien krijgt zelfs een hint die na gepuzzel met cijfers en letters letterlijk naar Kees wijst. Als Carolien alle antwoorden goed gehad zou hebben, had er bij haar ook een zin uit moeten komen die alleen maar naar Kees kan leiden en onmogelijk naar iemand anders. Maar wat is die zin?


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #86 Gepost op: 3-03-2013, 10:48:29 »
3. Action (Actions are louder than words/Geen woorden, maar daden) Deze vraag ging dus over daden bij de bibliotheekopdracht. Maar misschien moeten de uitgaan van de betekenis 'actie'.

Ik dacht even: misschien heet die winkel wel "Action" of iets dergelijks, maar dat klopt niet. De winkel heet "The Oaks".

Ook de formulering "What is the loudest speaker?" vind ik vreemd in combinatie met het antwoord "actions".
« Laatst bewerkt op: 3-03-2013, 10:59:09 door Heinz »

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #87 Gepost op: 3-03-2013, 11:13:37 »
Misschien zat er een overduidelijke hint voor Carolien in de koker die ze meekreeg/nam van de fotografe. Alleen hoort die koker niet bij de derde vraag/actions are louder than words.

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #88 Gepost op: 3-03-2013, 11:20:13 »
Bij de vraag over het verhaal in de kerk, legt Carolien als eerste het briefje van Kees neer. Misschien staat haar overduidelijke hint op dit briefje. Er staat in ieder geval veel meer tekst op dan dat wij hebben gehoord in de uitzending. Ik kan het alleen niet heel goed lezen en ook geen (HD) plaatje maken. Staat er al ergens een screenshot van deze tekst?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #89 Gepost op: 3-03-2013, 11:41:32 »
Bij de vraag over het verhaal in de kerk, legt Carolien als eerste het briefje van Kees neer. Misschien staat haar overduidelijke hint op dit briefje. Er staat in ieder geval veel meer tekst op dan dat wij hebben gehoord in de uitzending. Ik kan het alleen niet heel goed lezen en ook geen (HD) plaatje maken. Staat er al ergens een screenshot van deze tekst?

Van het verhaal van Paulien krijgen we niets te zien, vind ik ook vreemd. De bedoeling zou toch moeten zijn dat ze het allemaal nog kunnen zijn?
Hoe was het ook alweer, was Paulien als laatste bij de priester? Zo ja, dan zou het antwoord op de vraag bij Spencer ook Paulien kunnen zijn, want dan pas is het hele verhaal verteld. Maar volgens mij moet het antwoord zijn : the Priest. (The priest told you all you need to know met de nadruk op priest.)
En omdat ik nog naar hints naar Paulien zoek, priest is met een p en die vind je in een church met een c  :P

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #90 Gepost op: 3-03-2013, 11:52:15 »
Van het verhaal van Paulien krijgen we niets te zien, vind ik ook vreemd. De bedoeling zou toch moeten zijn dat ze het allemaal nog kunnen zijn?
Hoe was het ook alweer, was Paulien als laatste bij de priester? Zo ja, dan zou het antwoord op de vraag bij Spencer ook Paulien kunnen zijn, want dan pas is het hele verhaal verteld. Maar volgens mij moet het antwoord zijn : the Priest. (The priest told you all you need to know met de nadruk op priest.)
En omdat ik nog naar hints naar Paulien zoek, priest is met een p en die vind je in een church met een c  :P

Het kan uiteraard van alles nog zijn. Ik ben alleen op zoek naar een overduidelijke eenduidige hint in de antwoorden van de drie vragen van Carolien. Die moet er volgens mij zijn, anders zou Paulien ten opzichte van Carolien wel een groot voordeel gehad hebben met 'tol is de mol'. Ongeacht het feit of ze de hint überhaupt had kunnen ontcijferen en ervan uitgaande dat Kees de mol is. Dan moet Carolien ook een dergelijke, overduidelijk eenduidige hint hebben gekregen. En die hebben we nu nog niet gevonden. Niet richting Kees, maar ook niet richting Paulien, in het geval zij de mol is.

Het gaat mij nu dus niet zozeer om de priesterhint 'c is the mole', want die kan op dat moment nog steeds niet eenduidig zijn voor Carolien, maar om een hint voor Carolien in deze aflevering, a la 'tol is de mol'.

Daarom ben ik benieuwd wat er op het briefje van Kees staat, ook omdat de tekst zoveel langer is dan wat we te horen hebben gekregen (in deze aflevering én in aflevering 1). En natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de andere briefjes.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #91 Gepost op: 3-03-2013, 12:36:13 »
Paulien

1. Wie schreef de perfecte versie van het gedicht?

Zowel de versie van Kees als die van Paulien (als dat inderdaad de EK=IK-versie is) zijn niet foutloos (maar misschien wel op een andere manier 'perfect'?).

Kees (consequent et ipv het):
http://www.wieisdemol.com/forum/index.php?topic=47958.msg1513813#msg1513813
Paulien (o.a. sachte nach, een fout en ondanks het ezelsbruggetje ek als ik geschreven):
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

De mol leverde in ieder geval geen foutloze versie van het gedicht in.

2. Heb je een spel gespeeld of een spel in een spel?

Gevouwen briefje, dus dit zou 'een spel (gespeeld)' moeten zijn.

3. Wat betekenen de getallen?

Die is duidelijk, tol is de mol.


Zin: ? een spel (gespeeld) tol is de mol
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #92 Gepost op: 3-03-2013, 12:59:40 »
Wat staat daar nu in de rechterbovenhoek? Lijkt een tekeningetje?

Offline Moeske

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #93 Gepost op: 3-03-2013, 13:06:19 »
Nee dat is gekras om de pen uit e proberen.  ;)

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #94 Gepost op: 3-03-2013, 13:10:41 »
Hm. Ik dacht ook dat het een tekeningetje was. Was voor mij een extra reden om aan te nemen dat dit de versie van Paulien is (het verband met haar tekeningen in het molboekje). ::)

Een andere reden waarom dit de tekst van Paulien zou kunnen zijn: bij het nakijken hebben zij en Joep het over een fout, wat door Carolien tot eenvoud wordt verbeterd. Paulien zal dus in ieder geval die fout hebben gemaakt.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #95 Gepost op: 3-03-2013, 13:11:32 »
Aanwijzing: Woorden, woorden en nog meer woorden. Er was iets dat luider dan woorden spreekt.

De uitdrukking is: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Paulien heeft als enige niet alleen woorden in haar boekje. Ze wijst hier zelf op tijdens de opdracht ("zou toch zonde zijn als al deze mooie plaatjes verloren waren gegaan"). En het komt terug in de test als 'geheime aanwijzing'.

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #96 Gepost op: 3-03-2013, 13:17:33 »
Paulien

1. Wie schreef de perfecte versie van het gedicht?

Zowel de versie van Kees als die van Paulien (als dat inderdaad de EK=IK-versie is) zijn niet foutloos (maar misschien wel op een andere manier 'perfect'?).

Kees (consequent et ipv het):
http://www.wieisdemol.com/forum/index.php?topic=47958.msg1513813#msg1513813
Paulien (o.a. sachte nach, een fout en ondanks het ezelsbruggetje ek als ik geschreven):
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

De mol leverde in ieder geval geen foutloze versie van het gedicht in.

2. Heb je een spel gespeeld of een spel in een spel?

Gevouwen briefje, dus dit zou 'een spel (gespeeld)' moeten zijn.

3. Wat betekenen de getallen?

Die is duidelijk, tol is de mol.


Zin: ? een spel (gespeeld) tol is de mol


Hoorde we Paulien ook niet zeggen dat ze het best opmerkelijk vond dat haar Mol tijdens het dictee het woord "ek" voor "ik" goed had geschreven? Volgens mij zei ze ook nog iets in de trant van "Goh ik dacht nog, dat jij dit weet". Kees had consequent het woord ek goed = ik = de Mol? (Niet dat ik mezelf nog hoef te overtuigen ofzo) het is wel duidelijk  ;) Maar het zou heel goed een hint kunnen zijn. Misschien bedoelen ze dit wel met "de perfecte versie".

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #97 Gepost op: 3-03-2013, 13:19:25 »
Aanwijzing: Woorden, woorden en nog meer woorden. Er was iets dat luider dan woorden spreekt.

De uitdrukking is: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Paulien heeft als enige niet alleen woorden in haar boekje. Ze wijst hier zelf op tijdens de opdracht ("zou toch zonde zijn als al deze mooie plaatjes verloren waren gegaan"). En het komt terug in de test als 'geheime aanwijzing'.

Maar deze hint en vraag moeten iets te maken hebben met de bibliotheekopdracht, hoe koppel je dat dan aan Paulien?

Bovendien is het Engelse gezegde: 'Actions speak louder than words' en dat betekent zoveel als: 'we learn more from people's actions than from their words'. En dat dan koppelen aan de bibliotheekopdracht.

Bovendien was de eerste vraag van de man aan Carolien of zij het boek van een ander had gevonden. Ja, het molboekje van Kees. Het lijkt mij niet meer dan logisch, aangezien alles wat bij deze man ter sprake komt bij elkaar hoort (kijk maar naar de andere gesprekjes, daar is dat ook zo), dat de hint in dit stukje is: Carolien heeft het molboekje van Kees gepakt en gelezen, maar daar heeft ze niet zoveel aan, omdat de woorden van Kees in zijn boekje (als hij de mol is) niets waard zijn. Wat hij doet bij de bibliotheekopdracht (of eerder gezegd, niet doet), daar moet ze naar kijken. Zijn 'actions' dus. Nou die zijn er genoeg, hij brengt geen geld in de pot, doet alsof hij zich rot zoekt naar zijn eigen boekje, dat hij dan niet eens terug wil hebben als Carolien het hem aanbiedt in ruil voor de pot.

Het levert alleen nog niet zo'n mooie zin op bij Spencer...
« Laatst bewerkt op: 3-03-2013, 13:22:00 door Pippi »

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #98 Gepost op: 3-03-2013, 13:27:38 »
'Actions speak louder than words'

Carolien heeft het molboekje van Kees gepakt en gelezen, maar daar heeft ze niet zoveel aan, omdat de woorden van Kees in zijn boekje (als hij de mol is) niets waard zijn. Wat hij doet bij de bibliotheekopdracht (of eerder gezegd, niet doet), daar moet ze naar kijken. Zijn 'actions' dus. Nou die zijn er genoeg, hij brengt geen geld in de pot, doet alsof hij zich rot zoekt naar zijn eigen boekje, dat hij dan niet eens terug wil hebben als Carolien het hem aanbiedt in ruil voor de pot.

Het levert alleen nog niet zo'n mooie zin op bij Spencer...

 ::ok::

Ja die zin van Carolien hé! Kan het niet uitstaan dat die nog niet ontcijferd is ;D. Ben ook al aan het brainstormen maar wil nog niet vlotten.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2013, 13:30:39 door Molletjuh »

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: De Moltrein (Aanwijzingen)
« Reactie #99 Gepost op: 3-03-2013, 13:39:39 »
::ok::

Ja die zin van Carolien hé! Kan het niet uitstaan dat die nog niet ontcijferd is ;D. Ben ook al aan het brainstormen maar wil nog niet vlotten.


Misschien is alleen de zin bij Kees de bedoeling, helemaal omdat die ook een beetje gekunsteld overkomt. Maar dan nog blijf ik worstelen met het feit dat Paulien zo'n duidelijke eenduidige hint kreeg (tol is de mol) en Carolien niet. Niet dat Paulien 'm goed had opgelost, maar ze zat wel in de richting.