Auteur Topic: Aflevering 1 - Schijnbeweging  (gelezen 190353 keer)

Offline MolBoek

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #440 Gepost op: 4-01-2014, 22:40:44 »
Ik daag je uit er "Owen is de mol" er van te maken ;) of een andere deelnemer... maar goed. ik had het ook nog niet goed bekeken.

Ik ga er w van uit dat als je een hint niet vindt kunnen je hem moet kunnen ontkrachten en iedere bewering die je daarbij geeft waar kunt maken.

Ga ervan uit als 1=a dan ook a=1 dus dat krijg je i.p.v dat gedoe over AAF bijvoorbeeld:

1 van 1921 + 6 van 625 + 1 (Want a=1) dan krijg je uiteindelijk 1+6+1=8 de 8e letter uit het alfabet is de H en de rest ga je op dezelfde manier als in de link door dan krijg je "H is de mol", wat kan slaat op Jennifer Hoffman is de Mol want zij is de enige met de H in haar naam.

Zo kun je nog wel wat verzinnen.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #441 Gepost op: 4-01-2014, 22:41:48 »
Dit is iets uit mijn jeugd :
(jingle) : "192, een goed idee, luister mee naar Veronica!"
Daar zat radio Veronica vroeger dus op. Maar of dat met 1 van de kandidaten iets te maken heeft, geen idee?
Die 192 sloeg op de golflengte, 192 meter (net als dat 538 op de golflengte 538 meter zat), dus niet 192.1 of zo. Overigens heeft een radiogolf met een lengte van 192 meter de frequentie 1562 kHz.
The British are not impressed.

Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #442 Gepost op: 4-01-2014, 23:05:47 »
Ik kom er niet meer uit qua molhints, bij veel kandidaten is wel iets verdachts te melden.

JW met zijn gedrag en het feit dat hij veel voor de camera verschijnt voor tekst en uitleg, vorig seizoen deed Kees datzelfde. Verder wilde hij bij de marktopdracht al van begin af aan niet actief gaan zoeken.

Sofie die een vlinderketting draagt, een soort vlinder is een draak en laat dat nu net iconisch veel betekenen voor de aziaten (in elk geval chinezen). Daarnaast had ze het ook over een drakenboot. Ook het feit dat ze slechts vraagt naar een wasserette en niet eens een specifieke naam laat al blijken dat de opdracht kan mislukken.

Voor mij in elk geval 2 hoofdverdachten.

anoniem 24971

  • Gast
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #443 Gepost op: 4-01-2014, 23:22:05 »
Tss, heel erg slecht vind ik hem eno ok veeel te vergezocht.
De 1 omdraaien zodat daar een i uitkomt? Hou nou toch op zeg....
Dan kan ik ook wel 'Freek is de Mol' uit het woord 'Freek Bartels' halen ofzo.

EDIT: Oh, opeens is de post weggehaald. Juistja.
« Laatst bewerkt op: 4-01-2014, 23:24:47 door Rensjekent »

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #444 Gepost op: 4-01-2014, 23:33:29 »
Een grote warboel... Dan doe je dit, dan doe je dat, en toevallig komt er Aaf is de mol uit...

Offline MolBoek

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #445 Gepost op: 4-01-2014, 23:35:23 »
Een grote warboel... Dan doe je dit, dan doe je dat, en toevallig komt er Aaf is de mol uit...

precies!

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #446 Gepost op: 4-01-2014, 23:52:16 »
@ Traveljunkie: Ik wil wel je even erkenning geven.  ;)

Ik had de postzegel zelf ook gevonden, maar jij was me voor.  ::ok:: (Kostte me overigens geen uren, want een google search met 'stamps philippines 2013' was voldoende. Vond 'm hier. Mooie zegeltjes trouwens.)

Maar terzake, met de woorden van Art, dat de kandidaten dit jaar geld voor de pot 'veilig kunnen stellen', lijkt het me aannemelijk dat ze dat doen door het gewonnen geld 'naar zichzelf' in aflevering 9 op te sturen. Waarom zou je het naar iemand anders sturen? Je doet mee met WIDM om het spel zelf te winnen, lijkt me. Logisch!

We zien de namen Susan, Freek en Sofie. 'Sofie' zien we twee keer, maar dat lijkt me dezelfde enveloppe (let op de ietwat dik aangezette 'E' van 'Ellis' en de ietwat ingesprongen (tab) geadresseerde naam 'Sofie vd Enk' t.o.v. adres 'Ellis Island' eronder). Van Susan zien we twee enveloppen, een keer geadresseerd aan 'SuuS Visser' (met de eerste 'S' in spiegelbeeld) en een keer aan 'Susan Visser'. Freek heeft de enveloppe met de Filipijnse postzegel, waarvan we er wel vanuit kunnen gaan dat die op de Filipijnen 'gepost' is.

Conclusie: Sofie, Susan en (met name) Freek zullen er niet heel snel uitvliegen.

Punt 2. Na de beelden nog eens goed bekeken te hebben ben ik er nog niet van overtuigd dat we daadwerkelijk met 4 brievenbussen te maken hebben. De beelden laten wel steeds andere achtergronden zien, maar ook steeds vanuit een andere camerapositie. Bovendien, het 'adres' op de enveloppen is steeds hetzelfde: 'Aflevering 9, Ellis Island'. Dat de beelden suggereren dat de postbode van het ene adres (brievenbus) naar het andere adres (brievenbus) vaart, is natuurlijk bewust zo gemonteerd (voor verwarring).

Trouwens, je twijfel over al dan niet afgestempelde enveloppen en de bezorgtijden van de Filipijnse 'PostNL' kun je vergeten. Het blijft wel televisie, hè: die enveloppen worden niet echt gepost!  :) Bovendien, zou knap zijn als ze met adres 'Aflevering 9, Ellis Island' in de juiste brievenbus belanden!

Goed, volgende aflevering meer duidelijkheid over de enveloppen.









Ik was niet specifiek op zoek naar erkenning hoor; ik vond het alleen vreemd dat er geen speculaties op gang kwamen ;-)

Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #447 Gepost op: 5-01-2014, 00:02:06 »
Wat ik al opperde in het topic dat over de enveloppen gaat, maar waar helemaal niet meer gereageerd wordt:

Wat als er nu een nieuwe regel geïntroduceerd wordt in de volgende aflevering dat het geld dat beheerd wordt door degene die een rood scherm krijgt (in aflevering 2, of misschien zelfs in alle volgende afleveringen) uit de pot verdwijnt?

Dat kan verklaren waarom het van belang wordt dat het geld niet door één kandidaat beheerd wordt, maar juist zo slim mogelijk verdeeld, opdat het risico geld kwijt te raken zo klein mogelijk wordt. Dit leidt dan meteen tot het dilemma of je de Mol veel geld moet laten beheren. De Mol valt nooit af, maar blijft natuurlijk wel een onbetrouwbare factor

Anderzijds zou de Mol natuurlijk niet snel veel geld 'verliezen' omdat ie dan teveel opvalt.

Om risico's te vermijden zouden de kandidaten de mogelijkheid hebben geld zeker te stellen door het geld per post te versturen naar een kandidaat naar keuze (mogelijk zichzelf) in aflevering 9 (dus na de afvalfase) waarvan zij het vertrouwen hebben dat deze er dan nog in zit (bijvoorbeeld omdat hij/zij de Mol is).



Tumtum, sterk! Om jouw theorie (en die van anderen) nog even te versterken: Daphne kreeg geen geld van Art en zei kreeg bij de eerste executie een rood scherm. Als hij haar het geld had gegeven en ze had de tweede executie weer een rood scherm gekregen, wat op zich niet gek was geweest, en het geld was, samen met haar uit het spel gegaan, was dat best wel lullig geweest -> Art sloeg Daphne dus misschien om deze reden expres over?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #448 Gepost op: 5-01-2014, 00:04:55 »
Tumtum, sterk! Om jouw theorie (en die van anderen) nog even te versterken: Daphne kreeg geen geld van Art en zei kreeg bij de eerste executie een rood scherm. Als hij haar het geld had gegeven en ze had de tweede executie weer een rood scherm gekregen, wat op zich niet gek was geweest, en het geld was, samen met haar uit het spel gegaan, was dat best wel lullig geweest -> Art sloeg Daphne dus misschien om deze reden expres over?

Als dit zou kloppen betekent dat wellicht dat de kandidaten die het geld kregen het beste hebben gescoord in die eerste test.

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #449 Gepost op: 5-01-2014, 00:08:57 »
Het zal vast niets betekenen maar toch vielen deze drie tekens me wel op... Het enige waar ik achter ben gekomen is dat het middelste teken 'zuid' betekent. Ik weet dat je heel veel tekens ziet langskomen in de aflevering maar dit kwam wel heel duidelijk in beeld, of was ik de enige die dit opviel?

xYentl, je vroeg je af wat 劍南春 betekent (zie de afbeelding bij jouw post op pagina 18).

Ik ben 'even' naar de Chinees op de hoek gegaan en we zijn eruit. Het was allemaal niet zo simpel, wat het zijn karakters van een Chinees merk op een gevel in Hong Kong. Het ene is Mandarijn, het andere Kantonees, het ene lees je diagonaal, het andere weer binnestebuiten en zelfs de karakters an sich zijn kennelijk niet altijd uniform. Maar goed, de niet-Nederlands sprekende kok wist me te melden dat het om een Chinees wijnmerk gaat dat sterke witte wijnen maakt. > 50%! Een directe vertaling van de naam is er niet, want wat betekent bijvoorbeeld Philips in het Chinees?

De 3 karakters afzonderlijk van elkaar hebben uiteraard wel een betekenis:

Chinese: 劍 | 南 | 春
Cantonese / Jyutping: gim |naam | ceon
Mandarin / Pinyin: jiàn | nán | chūn
Nederlands: zwaard | zuid | lente

Misschien kan hier iemand iets mee...

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #450 Gepost op: 5-01-2014, 00:25:29 »
Tumtum, sterk! Om jouw theorie (en die van anderen) nog even te versterken: Daphne kreeg geen geld van Art en zei kreeg bij de eerste executie een rood scherm. Als hij haar het geld had gegeven en ze had de tweede executie weer een rood scherm gekregen, wat op zich niet gek was geweest, en het geld was, samen met haar uit het spel gegaan, was dat best wel lullig geweest -> Art sloeg Daphne dus misschien om deze reden expres over?

Dat lijkt me niet, want Art kon op dat moment nog niet weten of ze bij de tweede test beter zou presteren of niet.

groet,
Tunnelgraver
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #451 Gepost op: 5-01-2014, 00:29:23 »
Een grote warboel... Dan doe je dit, dan doe je dat, en toevallig komt er Aaf is de mol uit...

Als je AAF intypt op je toetsenbord en je duwt dan op backspace en daarna achtereenvolgens op de M de O en de L dan staat er ineens mol  :o
Aaf is de mol  ::jaja::
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline TimvDons

  • Winnaar EK Pool 2021
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • It's a plane
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #452 Gepost op: 5-01-2014, 00:32:42 »
Als je AAF intypt op je toetsenbord en je duwt dan op backspace en daarna achtereenvolgens op de M de O en de L dan staat er ineens mol  :o
Aaf is de mol  ::jaja::

 ::rofl::
We must use time wisely and forever realize that the time is always ripe to do right - Nelson Mandela

Offline ravelijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • niets is zoals het lijkt
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #453 Gepost op: 5-01-2014, 01:10:36 »
Ik vraag me af: waarom zou je geld naar jezelf sturen? Stuur jij ook altijd brieven naar jezelf of niet?
Tenslotte zou je dan al het geld naar jezelf sturen en dus komt er weinig in de pot voor de winnaar aangezien die maar maximaal 1/9 van de pot naar zichzelf heeft gestuurd.

Ik denk dat er helemaal geen pot meer is maar dat in volgende afleveringen steeds de mogelijkheid geboden wordt geld veilig te stellen (afl.9) met het risico dat het naar iemand gestuurd wordt die afl.9 niet haalt. Dan heeft de Mol het geld 'weggespeeld'. De vier brievenbussen zijn volgens mij steeds dezelfde maar laten de vier bezorgmomenten achter elkaar zien. De geadresseerden zegt dus niets over hoever de kandidaat in het spel komt. Kom op, je geloof toch niet dat ze de finalisten al 'weggeven' in de eerste aflevering.

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #454 Gepost op: 5-01-2014, 04:33:22 »
Ik weet niet of deze theorie al genoemd is

Jan willem krijgt als enige geen groen te zien.
En de hint in het molboekje was groen is het nieuwe rood. Toch? of Rood is het nieuwe groen?
Want als het is, groen is het nieuwe rood, zou dat betekenen dat alle kandidaten die groen hebben gezien in deze serie van widm rood krijgen te zien. En dan blijft er 1 over...

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #455 Gepost op: 5-01-2014, 07:29:51 »
Freek en Daphne waren heel snel bij het politiebureau. Ze hadden nog 8 minuten over en geen geld (volgens de hint op de Avro site). Jennifer en Susan vinden als enige geld. Wellicht moest Jennifer geld vinden om in ieder geval de verdeling van dat geld duidelijk te maken? En wat is 400 euro op in totaal 4000 euro? Niets bijzonders voor de mol.
Sofie en Aaf waren teveel met gebarentaal bezig.
Owen en Tygo; café is géén Chinees woord, maar als je café als een Chinees probeert uit te spreken trapt de ander er wellicht in. Jan Willem begon gelijk met "zullen we een kwartiertje zoeken naar het geld?".

Wat de enveloppen betreft?
Ik denk dat het geld verdeeld wordt onder de mensen die op dat moment nog in het spel zitten en dat er geen penningmeester meer is. Deze mensen zullen de opdracht krijgen het geld te beheren en op te sturen naar aflevering 9. Wellicht dat ze zelf mogen kiezen welke naam ze erop zetten óf dat ze moeten kiezen aan wie ze het geld het meest gunnen. En dan maar hopen dat ze het niet gunnen aan de persoon die achteraf de mol blijkt te zijn.....

Als mogelijke mol mag je best iets van geld inbrengen. Als je 400 euro inbrengt (en er in totaal 3600 euro niet in de pot gaat) en je wéét dat het geld verdeeld wordt om opgestuurd te worden naar aflevering 9, dan kan de mol dus heel goed geld inbrengen tijdens de opdrachten. Het deel wat de mol verzameld aan geld om op te sturen naar aflevering 9.......de mol verstuurd gewoon een lege envelop...  ;D

Ik hoop dat er in aflevering 2 meer duidelijkheid komt over de enveloppen en de geldverdeling.

Edit: uit bovenstaande lijkt het alsof Jennifer "mijn mol" is. Ze is één van mijn verdachten, samen met vooral Freek en JW. Ik heb puur haar als voorbeeld genomen, omdat zij tot nu toe de enige was die geld binnen bracht.
« Laatst bewerkt op: 5-01-2014, 07:31:55 door Zwanee »

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #456 Gepost op: 5-01-2014, 09:07:40 »
xYentl, je vroeg je af wat 劍南春 betekent (zie de afbeelding bij jouw post op pagina 18).

Ik ben 'even' naar de Chinees op de hoek gegaan en we zijn eruit. Het was allemaal niet zo simpel, wat het zijn karakters van een Chinees merk op een gevel in Hong Kong. Het ene is Mandarijn, het andere Kantonees, het ene lees je diagonaal, het andere weer binnestebuiten en zelfs de karakters an sich zijn kennelijk niet altijd uniform. Maar goed, de niet-Nederlands sprekende kok wist me te melden dat het om een Chinees wijnmerk gaat dat sterke witte wijnen maakt. > 50%! Een directe vertaling van de naam is er niet, want wat betekent bijvoorbeeld Philips in het Chinees?

De 3 karakters afzonderlijk van elkaar hebben uiteraard wel een betekenis:

Chinese: 劍 | 南 | 春
Cantonese / Jyutping: gim |naam | ceon
Mandarin / Pinyin: jiàn | nán | chūn
Nederlands: zwaard | zuid | lente

Misschien kan hier iemand iets mee...

Ik had eens opgezocht wat mol betekent in het mandarijns.
Toevallig ook gevraagd wat mol in het chinees is?

Ik kwam uit op iets dat slaat op jiànchun. (wat dus overeenkomt met 2 van de 3)(maar ik betrouw de vertaalsite niet helemaal)
klaar voor de strijd

Offline Joff

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #457 Gepost op: 5-01-2014, 09:15:08 »
Am zou wel gewoon kunnen slaan op aaf -mol natuurlijk!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #458 Gepost op: 5-01-2014, 11:45:11 »
Mol = 痣

groet,
Tunnelgraver
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Prankster

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Schijnbeweging
« Reactie #459 Gepost op: 5-01-2014, 11:52:53 »
Op WIDM.nl is er nog eentje die die hint heeft uitgedokterd over

1841
625
am 8:15
1921

ik zit mission impossible te kijken, dus heb het nog niet goed bekeken, maar heb het gevoel dat ie op de een of andere manier bewust de m overslaat om hem later nog eens te gebruiken. maar misschien iemand anders die in de leader kan kijken of iets dat gerechtvaardigd?

kijk hier

Leuk om te zien dat mn eerste post toch wat teweeg heeft gebracht :D

AM zou natuurlijk ook kunnen slaan op het radiosignaal AM, de tegenhanger van FM.