Klopt van die 3 seconden, maar er zijn als ik het goed begrepen heb ook meer dan 30 andere schaakfiguren/beelden/hints gesignaleerd. Wie de bordhint claimt krijgt die er blijkbaar gratis bij.
Volgens mij is Lo de enige die meer dan 30 schaakfiguren claimt gezien te hebben. Ik kom met moeite op 2 torens, een paard, 2 kruisen misschien en voor de rest zie ik een hoop probeersels om deze schaakhint meer gewicht te geven dan hij eigenlijk maar kan hebben.
Wat ik bedoelde met die 3 seconden is dat het enkel opgepikt wordt door molloten. De gewone kijker heeft niet 2 keer of meer teruggekeken en heeft dus zeker niet opgemerkt dat er een schaakbord staat (want daar kijk je over als je de opdracht probeert te volgen), laat staan dat ze gezien hebben dat er schaakstukken verkeerd staan.
Als je op het einde dat "Dit had ik ook kunnen zien"-gevoel wil geven aan de kijker, dan moet je er echt een heel simpele uitleg aan koppelen als "D-EEN" of "Zwarte koningin (wat voor een publieke omroep in prime time glad ijs is by the way) en klok op 8 uur". Als je bij zo'n shot een koning Jan er gaat bij halen en daarbij nog wat achtergrond van die koning moet bijnemen, dan gaan een hoop kijkers niet weten hoe of wat.
Als je D1 eenmaal hebt is het makkelijk, maar E1 vind ik echt minstens zo valide. Ook al vanwege de afleveringstitel: EE N --> EE EN --> E EEN. En dan kun je dus tot heel andere conclusies komen (Emilio of Jan). Ik googlede even op "Koning Jan Versteegh" en kreeg de term Grootmeester zo maar in de schoot geworpen. Ik was toch wel even verbaasd.
Het blijft multi-interpretabel, dus geen zuivere hint. Er zijn betere hints te bedenken lijkt me, die wel eenduidig zijn. Wat heb je er anders aan. Dus laten we hopen dat het inderdaad geen hint is.
Er zijn trouwens ontzettend veel koningen Jan of king John's geweest. Het gevaar met kandidaten als Jan, Peter, Elise (als verbastering van Elisabeth), Marie, Anne, ... zal altijd zijn dat je hun namen aan veel meer dingen kan koppelen net omdat hun namen doorheen onze geschiedenis meer zijn voorgekomen. Met Emilio of Stine kan je veel minder kanten op vanzelfsprekend.