Ik heb niet alles gelezen in dit topic. Ja, ik ben te lui ;-) dus wellicht val ik in herhaling...
Dit seizoen kon mij niet trekken. Ja, het waren mooie beelden, prima entertainment, het was gezellig op zaterdagavond om met mijn dochter (
te kijken, maar ook niet meer dan dat. Ik werd niet echt fanatiek in het speuren. Het spel is overgeproduceerd geworden door dat de spelmakers de feitelijke mol zijn. Ik had het idee dat sommige opdrachten ook niet uit de verf kwamen of een noodgreep waren. Met name die opdracht met die kapers is mislukt.
Merel is een leuke kandidaat en door alle montage- en productietrucs en onduidelijke en alles-of-niets opdrachten een matige mol. Echter dat vind ik niet haar fout. De combi van geld jatten bij de laseropdracht en dat weer gebruiken bij de tuk-tuk opdracht wel leuk gevonden en best brutaal. Maar dan had ze 50 of 100 moeten inbrengen en 250 moeten laten mislukken. Dan had ze het nog briljanter gedaan. Ik denk wel dat dat haar beste actie was.
Een mol die bij Follow the Money boven aanstaat en toch mede zorgt voor de laagste pot ooit, is een rare combinatie. Dat zegt veel over het spel in het algemeen en de pot had dus nog veel lager moeten zijn. De mol is meer betrokken bij productie en introduceren van spelelementen als de gevulde joker, de executie van 2 kandidaten dan dat ze wat te doen heeft bij het uit de pot houden van geld door de vele alles-of-niets en spelelementenopdrachten zonder geld.
Daarnaast lijkt het sommige deelnemers niet meer om het geld te gaan, maar om de puzzel en overleven. Dat kan nog, zoals Sinan er in stond. Maar bij sommige kandidaten heb ik het gevoel dat ze er vooral lang in willen zitten om op te vallen en voor de aandacht die ze na de show kunnen uitventen. De uitbetaling komt na de uitzendingen als sommige onbekendere namen nu pas echt bekende Nederlanders zijn en kunnen cashen via hun werk, deelname aan andere lucratieve schnabbels, opplussen van hun imago etc.
Doorbreek verwachtingspatronen. Je zag hoe ze schrokken toen de executietest voor de 3e opdracht kwam. Dat was mooi, al was dat niet iets voor de pot. Bij een dergelijke opdracht hoeft dat ook niet. Maar hou dat beperkt tot een enkele opdracht. Nu waren er zoveel opdrachten waar geen pot tegenover stond of waar ze de keuze hadden uit jokers of pot.
Twisten in opdrachten zijn leuk, maar soms zijn twisten ook raar. Zoals van die bananentrossen dat uiteindelijk alleen oranje nodig was. Maak vooraf bekend dat slechts 1 kleur lucratief is, elke tros goed is 250 euro voor de pot. Elke tros fout 50 euro er uit en kijk wat er dan gebeurd. Gaan ze dan toch voor alle kleuren of gaan ze gokken op 1 kleur waarbij de Mol stuurt, verdeeld. trossen kwijt speelt, kleurtjes laat verdwijnen etc. De kleur wordt bij het sluiten van de opdracht bepaald door uit 4 enveloppen te kiezen waar ook echt de 4 kleuren in zitten. Zelfde spel maar wel leuker en ook voor Mol, Rik en redactie niet helemaal uitgeproduceerd wat dat zal gaan doen en welke kleur wat gaat leveren. Voor hetzelfde geld wordt het de kleur waarvan ze de meeste trossen hebben. Zo iets. Er mag wel wat meer aan het toeval en de Mol overgelaten worden. In die kisten uit de eerste opdracht had ook geld moeten zitten. Dat net verdiende geld een op een inzetten was een groter dilemma, als je dan toch een dilemma wil, dan als je niets hebt, niets verdienen om iedereen te redden.
Speurders hou je toch wel, maar het spel is in Columbia en de Mol moet verwarring zaaien. Niet de productie die het de kijkers thuis lastig maakt door schimmige speluitleg, fake hints, bewust verkeerde montage etc.
Voor het 20e seizoen hoop ik op terug naar de basis. Goede, uitgebalanceerde opdrachten die te doen zijn en waarbij het de mol is die ingrijpt en niet de productie die alles zo manipuleert dat je als Mol weinig hoeft te doen omdat het toch wel mis gaat.