De rode-scherm-niet-zien-deal was ook de theorie die meteen in mijn hoofd op kwam. Zoals eerder genoemd; de relaxte reactie van Patrick achter Horace op het rode scherm ondersteunt dat idee.
De punten van molton zijn ook bij mij opgekomen, maar anderzijds wellicht ook wel te verklaren:
- Ze stappen bij de penningsmeester. Is dat toeval? Als er een deal is gesloten, is dat hoogst waarschijnlijk voor geld uit de pot gegaan, en dat geld moet toch betaald worden, dus in dat opzicht is het niet gek dat ze bij Ellie zitten. Hadden ze bij een willekeurige andere kandidaat gezeten, dan was het pas echt onlogisch geweest. En ik denk dat daar in de volgende aflevering ook iets mee gebeurt.
- Ja, Horace heeft een informatievoorsprong. Maar het is, als de theorie klopt, waarschijnlijk een beslissing van hun drieën geweest. Ze wisten dan alledrie dat degene met het rode scherm een voordeel zou hebben, maar ja, je hebt op dat moment 1/3 kans om eruit te vliegen, en hoe zuur is het als je de kans had om te blijven maar het toch afslaat. Dat neemt niet weg dat er geen voorsprong is, maar het is dus niet meer de keuze van de regisseur, maar van de kandidaten op die manier. Anderzijds is er ook een informatievoorsprong voor de andere kandidaten: ja, er zijn nog 8 kandidaten, maar van een kun je denk ik wel zeggen dat deze niet de Mol is, immers, als ze de deal niet hadden aangenomen, was hij met rood scherm naar huis gegaan.
Mijn idee (en vooral ook hoop, want het is mijn favoriete kandidaat dit seizoen): Horace komt terug, maar is niet de Mol.