Het enige wat mogelijk tegen hem spreekt als mol is dat ik meestal goed klinkende theorieën heb op mensen die lang blijven maar toch de mol niet zijn
Diederik bv en Simone. Natan Rutjes heb ik ook nog lang vol gehouden geloof ik voor ik die tunnel moest laten gaan. Het Renaissance seizoen ging al beter dus hopelijk zet die verbetering in het mol speuren nu door
Ik vond het zelf ook verwarrend, maar ben je nu niet zelf een beetje creatief aan het rekenen, Cinner?
Halte 8:
- resultaat van blijven staan: +250 euro
- resultaat van instappen: -350 euro + 250 euro (halte 10) = -100 euro
Een verschil van 350 euro.
Ik heb ook ergens gelezen dat Mol Splinter hier de plaats van een kandidaat inneemt, die hetzelfde zou hebben gedaan... Maar het is juist de taak van de Mol om het dan anders te doen, toch? Gewoon weer instappen, je hebt je excuus al bedacht van tevoren (er stond iets anders op het bordje, of desnoods hoop je op vrijstellingen aan het eind), niemand die kan controleren wat op je bordje stond.
Dat klopt toch niet. Het gaat immers niet om het verschil tussen de twee mogelijkheden maar het resultaat van elke mogelijkheid. Er zijn twee scenario's:
- Splinter stapt halte 8 in de bus. Dan haalt hij 350 uit de pot, stopt er op halte 10 weer 250 euro in en zou dan 100 euro uit de pot gehaald hebben met risico erg verdacht te worden.
- Splinter blijft staan. Hij haalt daarmee 250 euro binnen. Die gaan er weer af omdat hij op halte 10 niet in het spel zit. Hij verdient dus niets maar kan dat goed verklaren want welke kandidaat haalt er nou toch 350 euro uit de pot?
Het verschil in uitkomst van de twee scenario's is dus wel of geen 100 euro uit de pot.
En niemand kan controleren wat er op je bordje stond maar ze kunnen wel uitrekenen dat er 350 euro minder is binnengebracht. Waarom zou een mol dat doen voor 100 euro uit de pot waar je als mol nu én onverdacht bent gebleven én nog altijd niets aan de pot hebt toegevoegd? In Moltalk zei Rob dat je als mol bij dit soort opdrachten kiest om verdenking van je weg te houden of te halen en dat vind ik in deze opdracht ook logischer om te doen. Het is erg effectief, Charlotte vind van alles verdacht maar zet Splinter toch onderaan haar mollijstje inmiddels. De rest vind hem schattig dat hij niet zou kunnen liegen.
Het feit dat Splinter verdacht wordt gemaakt als persoon die Charlotte afmaakt (terwijl hij net belooft heeft dat niet te doen) vind ik erg raar, en ik vermoed niet dat ze dat zouden wagen als Splinter de mol was. We weten niet wie dan wel Charlotte af heeft gemaakt, maar Splinter is het zeker niet (kan ook niet qua locatie).
Dat lees ik meer. Maar het is nooit dat de mol geen enkel moment verdacht maar alleen onverdacht in beeld wordt gebracht. Dat zou ook wat vreemd zijn. Dan wordt het zoek de enige kandidaat want die is de mol
Zelf ben ik van dat idee ook afgestapt omdat ik me telkens weg liet leiden van de mol door de gedachte dat de verdachte actie wel erg in beeld kwam.