Auteur Topic: [kandidaat] Splinter Chabot  (gelezen 93767 keer)

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #340 Gepost op: 10-02-2021, 05:59:11 »
Het enige wat mogelijk tegen hem spreekt als mol is dat ik meestal goed klinkende theorieën heb op mensen die lang blijven maar toch de mol niet zijn  ::rofl:: Diederik bv en Simone. Natan Rutjes heb ik ook nog lang vol gehouden geloof ik voor ik die tunnel moest laten gaan. Het Renaissance seizoen ging al beter dus hopelijk zet die verbetering in het mol speuren nu door ;)


Ik vond het zelf ook verwarrend, maar ben je nu niet zelf een beetje creatief aan het rekenen, Cinner? ;)

Halte 8:
- resultaat van blijven staan: +250 euro
- resultaat van instappen: -350 euro + 250 euro (halte 10) = -100 euro

Een verschil van 350 euro.

Ik heb ook ergens gelezen dat Mol Splinter hier de plaats van een kandidaat inneemt, die hetzelfde zou hebben gedaan... Maar het is juist de taak van de Mol om het dan anders te doen, toch? Gewoon weer instappen, je hebt je excuus al bedacht van tevoren (er stond iets anders op het bordje, of desnoods hoop je op vrijstellingen aan het eind), niemand die kan controleren wat op je bordje stond.

Dat klopt toch niet. Het gaat immers niet om het verschil tussen de twee mogelijkheden maar het resultaat van elke mogelijkheid. Er zijn twee scenario's:
- Splinter stapt halte 8 in de bus. Dan haalt hij 350 uit de pot, stopt er op halte 10 weer 250 euro in en zou dan 100 euro uit de pot gehaald hebben met risico erg verdacht te worden.
- Splinter blijft staan. Hij haalt daarmee 250 euro binnen. Die gaan er weer af omdat hij op halte 10 niet in het spel zit. Hij verdient dus niets maar kan dat goed verklaren want welke kandidaat haalt er nou toch 350 euro uit de pot?

Het verschil in uitkomst van de twee scenario's is dus wel of geen 100 euro uit de pot.

En niemand kan controleren wat er op je bordje stond maar ze kunnen wel uitrekenen dat er 350 euro minder is binnengebracht. Waarom zou een mol dat doen voor 100 euro uit de pot waar je als mol nu én onverdacht bent gebleven én nog altijd niets aan de pot hebt toegevoegd? In Moltalk zei Rob dat je als mol bij dit soort opdrachten kiest om verdenking van je weg te houden of te halen en dat vind ik in deze opdracht ook logischer om te doen. Het is erg effectief, Charlotte vind van alles verdacht maar zet Splinter toch onderaan haar mollijstje inmiddels. De rest vind hem schattig dat hij niet zou kunnen liegen.

Het feit dat Splinter verdacht wordt gemaakt als persoon die Charlotte afmaakt (terwijl hij net belooft heeft dat niet te doen) vind ik erg raar, en ik vermoed niet dat ze dat zouden wagen als Splinter de mol was. We weten niet wie dan wel Charlotte af heeft gemaakt, maar Splinter is het zeker niet (kan ook niet qua locatie).

Dat lees ik meer. Maar het is nooit dat de mol geen enkel moment verdacht maar alleen onverdacht in beeld wordt gebracht. Dat zou ook wat vreemd zijn. Dan wordt het zoek de enige kandidaat want die is de mol ;)

Zelf ben ik van dat idee ook afgestapt omdat ik me telkens weg liet leiden van de mol door de gedachte dat de verdachte actie wel erg in beeld kwam.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2021, 06:04:37 door cinner »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #341 Gepost op: 10-02-2021, 08:52:15 »
Dat klopt toch niet. Het gaat immers niet om het verschil tussen de twee mogelijkheden maar het resultaat van elke mogelijkheid. Er zijn twee scenario's:
- Splinter stapt halte 8 in de bus. Dan haalt hij 350 uit de pot, stopt er op halte 10 weer 250 euro in en zou dan 100 euro uit de pot gehaald hebben met risico erg verdacht te worden.
- Splinter blijft staan. Hij haalt daarmee 250 euro binnen. Die gaan er weer af omdat hij op halte 10 niet in het spel zit. Hij verdient dus niets maar kan dat goed verklaren want welke kandidaat haalt er nou toch 350 euro uit de pot?

Het verschil in uitkomst van de twee scenario's is dus wel of geen 100 euro uit de pot.

En niemand kan controleren wat er op je bordje stond maar ze kunnen wel uitrekenen dat er 350 euro minder is binnengebracht.

Nee, het verschil was 350 euro. Er is deze opdracht uiteindelijk 650 euro verdiend (daarin zit de 250 euro die Splinter verdiende door bij halte 8 te blijven staan). Als Splinter terug in de bus was gegaan, was de 250 van halte niet in de pot gegaan en was er aan het einde van de rit 250 euro voor hem in gegaan (netto effect 0), maar er was wel 350 euro uitgegaan. Het eindresultaat was dan 300 euro geweest.

Ik weet niet of ze het echt hadden kunnen uitrekenen. Marije verzwijgt ook dat ze 350 euro eruit haalt door weer in de bus te stappen. Hoe dan ook had Splinter een excuus kunnen gebruiken door te liegen wat op het bord stond. Hij had kunnen zeggen dat uitgestapt blijven betekende dat alle andere kandidaten een joker zouden krijgen en dat met terug instappen hij een joker kreeg of zo (zelfs al kostte dat terug instappen geld).

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #342 Gepost op: 10-02-2021, 09:38:22 »
Daarnaast koopt Splinter hier ook geen verdenkingen mee af. Het blijft voor de anderen in de bus gissen wat er op zijn bordje stond.

Splinter: 'Geloof mij, geloof mij'.
Charlotte: 'Geloof mij. Ja doei'.
Rocky: 'Ik geloof hem wel'.
Renée: 'Denk je?'.

Dat is een groot verschil met anderen die 'onnodig geld in de pot' brachten. Die kochten daar wel verdenkingen mee af, omdat het voor de groep zo kandidaats overkwam. We mogen deze van Splinter dubbel bijschrijven als een 'dat zou de Mol nooit doen'. (Daar is ie dan, zijn eerste!)
« Laatst bewerkt op: 10-02-2021, 09:43:58 door Molest »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #343 Gepost op: 10-02-2021, 11:59:43 »
Joshua had op Instagram een filmpje van hem en Splinter gepost waar ze samen lichtelijk aangeschoten naar het stukje van het bieden in de aflevering aan het kijken waren. En toen zei Splinter "bitch" op het moment dat Charlotte zei dat er misschien wel iemand de hele pot leeg zou kunnen trekken. Natuurlijk hun twee helemaal brullen toen ze ook hoorden dat Rocky en Marije 5000 euro hadden geboden voor de vrijstellingen. "5000 fucking euro" ik quote Splinter. Als Splinter de mol is vind ik dat ie wel heel goed acteerd om een wit voetje te halen van "kijk mij eens ik heb geen 5000 euro geboden". Zelfs nu leidt hij nog steeds Joshua om de tuin daardoor. Ze zeiden trouwens wel dat het nu okay is tussen de kandidaten.

Is dit filmpje nog ergens terug te halen? Ik zou het wel graag zelf willen bekijken.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #344 Gepost op: 10-02-2021, 12:51:41 »
Is dit filmpje nog ergens terug te halen? Ik zou het wel graag zelf willen bekijken.

Nope, hebben ze alleen op hun Instagram stories toen geplaatst.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #345 Gepost op: 10-02-2021, 12:54:21 »

Offline Miem

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #346 Gepost op: 10-02-2021, 15:23:30 »
Over opdracht 2: De sleutel van het hangslot dat aan de lasso-cel hangt moet (bijna zeker) de 2e sleutel van Splinter en Charlotte zijn geweest.

Ik heb alles teruggekeken. Alle andere sleutels worden gebruikt en alle andere hangsloten zijn opengemaakt. Dat is zeker,  de rest bevrijd is en al het geld is gevonden.

We houden alleen de 2 hangsloten bij Marije over. Die aan het hek van de lasso-cel en die aan het hek om naar buiten te komen.

En er zijn dus precies 2 sleutels in beeld gekomen die niet gebruikt zijn.

Je stopt geen extra sleutel in een spel als deze niet gebruikt moet worden.
De productie kiest er zelfs voor om het stukje biecht van Splinter over de twee sleutels er in te stoppen. Die twee sleutels zijn dus belangrijk en daar moeten we wat mee.

En Splinter is degene die de sleutel bij zich houdt, er niets mee doet en niets meer over zegt.
Het enige wat hij als Mol hoefde te doen was dat hij de sleutels in handen zou krijgen en laten verdwijnen.

En het kan zo duidelijk in beeld gebracht worden omdat het blijkbaar niet opvalt. De kandidaten zelf weten van niets, op t forum wordt het nauwelijks besproken. Zelfs de thermolmeter is die tweede sleutel en het tweede slot vergeten in z'n overzicht.

Ik kom maar eens een kijkje nemen in deze tunnel

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #347 Gepost op: 10-02-2021, 15:55:35 »
Mooi samengevat. Hij heeft de sleutel inderdaad weggestopt. En dat laten ze gewoon zien, waardoor het niet interessant is.

Ik hou van deze tunnel en kom er steeds weer op uit!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #348 Gepost op: 10-02-2021, 16:51:38 »
Ik blijf ook hier  :D

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #349 Gepost op: 10-02-2021, 22:08:19 »

Dat is een groot verschil met anderen die 'onnodig geld in de pot' brachten. Die kochten daar wel verdenkingen mee af, omdat het voor de groep zo kandidaats overkwam. We mogen deze van Splinter dubbel bijschrijven als een 'dat zou de Mol nooit doen'. (Daar is ie dan, zijn eerste!)

Nou, aflevering 4 vind ik ook raar als Splinter de mol is: alles in eigen hand (beslissingen mogen nemen als penningmeester), maar toch veel geld verdiend. Maar wie weet zit toch niet alles in de pot. ::vergroot::

Bij de busopdracht gaat het er volgens mij ook om dat hij in het begin voor een joker koos ipv 250 euro. We hebben het telkens over de laatste haltes, maar dit vind ik eigenlijk verdachter: geen 250 in de pot en ook misschien wantrouwen zaaien bij de groep bij het vervolg. Prima voor een mol.  ::ok::



Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #350 Gepost op: 10-02-2021, 22:18:24 »
Juist, trek die 250 af van de 350 die hij later in de pot doet, kom je op 100. Mooi bedrag om niet verdacht te worden. Na die halte ging er zeker nog 250 uit de pot, want er ging zeker iemand uitstappen bij halte 9. Het spel was hier gespeeld, en de anderen nog een beetje op stang jagen, want hij kreeg ook nog zomaar een joker cadeau van Renée.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #351 Gepost op: 10-02-2021, 23:14:56 »
Juist, trek die 250 af van de 350 die hij later in de pot doet, kom je op 100. Mooi bedrag om niet verdacht te worden. Na die halte ging er zeker nog 250 uit de pot, want er ging zeker iemand uitstappen bij halte 9. Het spel was hier gespeeld, en de anderen nog een beetje op stang jagen, want hij kreeg ook nog zomaar een joker cadeau van Renée.

Dat klopt dus niet. Als hij in de bus was gestapt, verdiende hij de 250 euro van halte 8 niet (-250 tov wat er gebeurd is), ging er 350 euro van de verdienste af (-350, dus samen al -600) en had zijn aanwezigheid bij halte 10 250 euro extra opgebracht (+250, dus samen -350). In een alternatieve werkelijkheid waar hij weer was ingestapt werd er dus 350 euro minder verdiend in deze opdracht.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #352 Gepost op: 10-02-2021, 23:27:00 »
Dat klopt dus niet. Als hij in de bus was gestapt, verdiende hij de 250 euro van halte 8 niet (-250 tov wat er gebeurd is), ging er 350 euro van de verdienste af (-350, dus samen al -600) en had zijn aanwezigheid bij halte 10 250 euro extra opgebracht (+250, dus samen -350). In een alternatieve werkelijkheid waar hij weer was ingestapt werd er dus 350 euro minder verdiend in deze opdracht.
Je gaat alleen uit van de verdienste aan halte 8. Dat klopt inderdaad, er zou 350 euro minder in de pot zijn mocht hij gewoon terug op de bus zijn gestapt. Maar het gaat hier ook over de 250 die hij eerder, bij halte 3 niet in de pot stopte. Dat erbij geteld is het wel een verschil van 100 euro.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #353 Gepost op: 11-02-2021, 00:27:00 »
Je gaat alleen uit van de verdienste aan halte 8. Dat klopt inderdaad, er zou 350 euro minder in de pot zijn mocht hij gewoon terug op de bus zijn gestapt. Maar het gaat hier ook over de 250 die hij eerder, bij halte 3 niet in de pot stopte. Dat erbij geteld is het wel een verschil van 100 euro.

Inderdaad.  ::ok:: En wat het voor mij extra verdacht maakt (al moet ik dit terugzien, want ik weet niet precies meer hoe dat ging) is dat Splinter volgens mij per se bij halte 3 wilde uitstappen. En ja, een andere kandidaat zou hier misschien ook voor een joker kiezen ipv 250 in de pot. Maar ik kreeg de indruk dat Splinter dit zelf had willen doen. En doordat hij ‘voor zichzelf ging’ waren anderen misschien ook minder geneigd om voor de groep/ het geld te kiezen.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #354 Gepost op: 11-02-2021, 00:41:35 »
En was het in dit verband best slim van Splinter door dat even met een grapje te brengen door te zeggen: "Ik heb voor 250 in de pot gekozen", even het ijs te breken en dan "Nee ik heb voor de joker gekozen" te zeggen. De groep: "O haha..." Dan komt zo'n boodschap toch iets minder 'erg' over.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #355 Gepost op: 11-02-2021, 01:04:03 »
Ook al is het al vaker uitgelegd, hierbij nogmaals. Splinter heeft bij halte 8 2 opties:
Optie 1: Blijf staan = +250
Optie 2: Stap in = -350 + 250 die hij zou hebben verdiend bij halte 10= -100

Het eindverschil voor de opdracht, puur op de keuze die hij bij halte 8 maakt= + 350 (!) dankzij Splinter

Halte 3 was gespeeld, en maakte hem absoluut niet verdacht. Iedereen had daar een Joker genomen.
Bovendien was Marije onder dezelfde condities bij halte 6 weer in de bus gestapt, dat zou hem nog minder verdacht maken als hij dat ook had gedaan. Dus waarom bij halte 8 de kas spekken met 350 euri  ???
« Laatst bewerkt op: 11-02-2021, 01:11:21 door molecula »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #356 Gepost op: 11-02-2021, 06:38:45 »
Nee, het verschil was 350 euro. Er is deze opdracht uiteindelijk 650 euro verdiend (daarin zit de 250 euro die Splinter verdiende door bij halte 8 te blijven staan). Als Splinter terug in de bus was gegaan, was de 250 van halte niet in de pot gegaan en was er aan het einde van de rit 250 euro voor hem in gegaan (netto effect 0), maar er was wel 350 euro uitgegaan. Het eindresultaat was dan 300 euro geweest.

Ik weet niet of ze het echt hadden kunnen uitrekenen. Marije verzwijgt ook dat ze 350 euro eruit haalt door weer in de bus te stappen. Hoe dan ook had Splinter een excuus kunnen gebruiken door te liegen wat op het bord stond. Hij had kunnen zeggen dat uitgestapt blijven betekende dat alle andere kandidaten een joker zouden krijgen en dat met terug instappen hij een joker kreeg of zo (zelfs al kostte dat terug instappen geld).

Je zegt exact hetzelfde als ik, alleen op andere wijze verwoord en zonder de -250 van halte 3 er in mee te nemen. Maar hij is wel degelijk op halte 3 uitgestapt, heeft de keuze gemaakt geen 250 in de pot te stoppen in ruil voor een joker. Dat kan je niet maar weggooien zodat hij meer kandidaats lijkt.

Dat wellicht elke kandidaat op halte 3 voor de een joker en -250 was gegaan, dat doet er niet toe. Dit is immers wat Splinter in de gehele opdracht heeft gedaan en waardoor het verschil op -100 had kunnen uitkomen maar nu op 0 is uitgekomen.

Dat kan je als mols of onmols beschouwen maar maakt de berekening niet anders. Ik beschouw het als meer mols dan kandidaats omdat hij aanstuurt op mogen uitstappen op halte 3. En omdat hij doorzichtig liegt, bij de eerste de beste blik van Marije lachend opbiecht dat hij heeft gelogen én voor zichzelf heeft gekozen en in mijn ogen zo chaos en wantrouwen sticht in de bus. In lijn met wat zijn strategie zou zijn als hij de mol is: mensen een beetje verliefd op hem laten worden, vertrouwen winnen, opereren vanuit de schaduw.

Jij zal het kandidaats vinden misschien maar vind het dan vreemd dat je alleen halte acht en tien beschouwt en halte 3 helemaal weg laat in de berekening.

Over Marije, ik dacht dat al in de bus duidelijk werd dat terug instappen geld weg nam maar dat het Marije niets interesseerde omdat iedereen voor zichzelf ging. Op zich kan dat prima als erg verdacht beschouwd worden. Het geeft bij mij geen doorslag omdat ik haar in andere opdrachten of haar best zie doen om geld binnen te halen of ze snel uit het spel ligt. Ik kies te geloven dat ze in emotie heeft gehandeld en zo graag iedereen in het gezicht wilde smijten dat ze allemaal gelogen hadden, dat het geld haar niets interesseerde. Dacht dat ze ergens vertelt dat het terug in stappen geld gekost heeft maar dat zou ik nog eens na moeten kijken.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #357 Gepost op: 11-02-2021, 08:53:41 »
Je zegt exact hetzelfde als ik, alleen op andere wijze verwoord en zonder de -250 van halte 3 er in mee te nemen. Maar hij is wel degelijk op halte 3 uitgestapt, heeft de keuze gemaakt geen 250 in de pot te stoppen in ruil voor een joker. Dat kan je niet maar weggooien zodat hij meer kandidaats lijkt.

Dat wellicht elke kandidaat op halte 3 voor de een joker en -250 was gegaan, dat doet er niet toe. Dit is immers wat Splinter in de gehele opdracht heeft gedaan en waardoor het verschil op -100 had kunnen uitkomen maar nu op 0 is uitgekomen.

Dat kan je als mols of onmols beschouwen maar maakt de berekening niet anders. Ik beschouw het als meer mols dan kandidaats omdat hij aanstuurt op mogen uitstappen op halte 3.

Oh, ik vind Splinter best mols op halte 3 en ik verdenk Marije totaal niet. Ik wik en weeg nog of ik Splinter als mol verdenk. Al met al lijkt hij net iets meer mogelijke molacties te hebben dan Charlotte, dus misschien ga ik wel een weekje op Splinter zitten.

Ik vind dat het wel zou moeten meetellen of een andere kandidaat op halte 3 hetzelfde had gedaan, want zo ja, dan heeft Splinter (als hij de mol is) zichzelf voor niets naar die halte gemanoeuvreerd en een keuze gemaakt (risico genomen) die iedereen had gemaakt. Dat toneelstukje is leuk om verdenkingen weg te spelen, maar dat zou de mol actie dan wel een beetje onderuit halen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #358 Gepost op: 11-02-2021, 09:14:53 »
Dat wellicht elke kandidaat op halte 3 voor de een joker en -250 was gegaan, dat doet er niet toe. Dit is immers wat Splinter in de gehele opdracht heeft gedaan en waardoor het verschil op -100 had kunnen uitkomen maar nu op 0 is uitgekomen.
Een verschil van -100, een verschil van 0? Wat trek je van wat af? Ik kan het niet meer volgen.

Splinters resultaat in deze opdracht:
Halte 3: 0 euro
Halte 8: 250 euro
Totaal: 250 euro

Dit had had kunnen zijn (zonder méér verdacht te raken!):
Halte 3: 0 euro
Halte 8: -350 euro
Halte 10: 250 euro
Totaal: -100 euro

Trek de totalen van elkaar af, en Mol Splinter heeft 350 euro in de pot gedaan. Het was ook nog eens minder verdacht geweest om weer in te stappen, als hij maar een goed excuus had verzonnen. Èn dan was hij aangekomen op halte 10, en dat is ook onverdacht, dus fijn voor de Mol.

Ja, er had gerekend kunnen worden, maar verdwenen bedrag hadden in de schoenen geschoven kunnen worden van Marije die op halte 6 was geweest en op halte 7 was achtergebleven, zonder dat iemand wist wat er op die bordjes stond. De enige geldige reden die mol Splinter kan hebben gehad om te blijven staan, is dat hij bang was dat Marije de berekening kon maken.
Maar dan vraag ik me af waarom hij überhaupt is uitgestapt op halte 8. Blijf dan zitten tot halte 10. Zelfde resultaat, maar je was minder verdacht geraakt. Werd Splinter dan gedwongen uit te stappen op halte 8? Zou ik zwak vinden van de Mol. Hij had voet bij stuk kunnen houden, want de andere drie waren ook nog maar 1x uitgestapt.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #359 Gepost op: 11-02-2021, 09:42:27 »
Halte 8

Splinter: 'Moet ik hier uitgaan, jongens?'
Rocky: 'Yes'
Splinter: 'Sure?'
Charlotte: 'OK'
Splinter: 'I will, I will...'
Rocky: 'Be honest. Dan is dat een kadootje'
Splinter: 'Haha, dat is vaak in dit spelletje, hè'.
Charlotte: 'En niet voor jezelf. Dat heb je net al gedaan'.

Geen sprake van dat Splinter werd gedwongen. De andere dames hadden er gewoon geen trek in. Waarom offert Mol Splinter zich dan op?