Auteur Topic: [kandidaat] Splinter Chabot  (gelezen 93740 keer)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #500 Gepost op: 18-02-2021, 14:33:13 »
Dat is wel interessant. Het kan natuurlijk nogsteeds toeval zijn, maar stel Splinter is de mol en je weet de betekenis van zijn naam. Én er is een bekend Nederlands lied dat precies zo heet, dan laat je deze kans natuurlijk niet liggen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #501 Gepost op: 18-02-2021, 16:05:45 »
Het horloge vonden ze wel, en het letterbord ook. De ontbrekende letter U was best een sterke aanwijzing, vond ik, de op een na sterkste na de aas en de boer. Toen ze eenmaal wisten dat het codewoord 12 letters had, had dat alsnog tot het goede antwoord kunnen leiden. Hij ging mij ook snel naar het codebord om er 'executie' in te vullen, heel raar, en dat we de discussie daarover niet hebben gezien vind ik ook weer een lichte verdachtmakerij.

Dat het codewoord uit twaalf letters bestaat is een hint die ze niet krijgen omdat Splinter die laatste vraag liegt. Als enige liegt.

Citaat
In de gevangenis idem. Zijn verhaal in de biecht over de 2 sleutels en het slot dat hij weggooit, en later weer in handen heeft. Als hij 1 sleutel verduisterd heeft, waarom moet hij dan zelf in de biecht daarop zinspelen en het ook nog zo in beeld komen met dat weggegooide slot?

Hij biecht alleen dat er twee sleutels zijn. We zien hem het slot weggooien en later weer met het slot lopen. Menigeen heeft daardoor de indruk dat hij de tweede sleutel terug opgehaald heeft (terwijl hij volgens mij alleen met dat slot loopt?).

Zo opvallend wordt hij niet in beeld gezet. Buiten dit forum is hij zelfs minst verdacht tot nog toe.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #502 Gepost op: 18-02-2021, 16:14:37 »
Dat het codewoord uit twaalf letters bestaat is een hint die ze niet krijgen omdat Splinter die laatste vraag liegt. Als enige liegt.
O ja. ;D ::ok::
Zo opvallend wordt hij niet in beeld gezet. Buiten dit forum is hij zelfs minst verdacht tot nog toe.
Maar toch vaak genoeg wel een beetje, op momenten waarop hij waarschijnlijk niets verdachts doet. Gek dat dat bij de Mol gebeurt, toch? Dat dat weinig effect heeft en hij bij het grote publiek onverdacht blijft, is dan omdat de montage hem niet verdachter weet te framen.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #503 Gepost op: 18-02-2021, 16:33:39 »
O ja. ;D ::ok::Maar toch vaak genoeg wel een beetje, op momenten waarop hij waarschijnlijk niets verdachts doet. Gek dat dat bij de Mol gebeurt, toch? Dat dat weinig effect heeft en hij bij het grote publiek onverdacht blijft, is dan omdat de montage hem niet verdachter weet te framen.

Nee, dat vind ik helemaal niet gek. Elke deelnemer komt een aantal keren verdacht in beeld. Het zou pas gek zijn als de mol degene is waarbij alles wat ook maar mogelijk verdacht is, weg gemonteerd wordt.  ::tandpastasmiley::

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #504 Gepost op: 19-02-2021, 09:32:49 »

Hij biecht alleen dat er twee sleutels zijn. We zien hem het slot weggooien en later weer met het slot lopen. Menigeen heeft daardoor de indruk dat hij de tweede sleutel terug opgehaald heeft (terwijl hij volgens mij alleen met dat slot loopt?).

Zo opvallend wordt hij niet in beeld gezet. Buiten dit forum is hij zelfs minst verdacht tot nog toe.

Hij gaat vooral razendsnel uit zijn cel. Te snel naar mijn mening. Als iemand Marije was gaan bevrijden had de opdracht kunnen lukken. 

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #505 Gepost op: 19-02-2021, 10:47:57 »
Nee hoor

Dan had iedereen tegelijkertijd op de rode knoppen moeten drukken.

De Mol had dat natuurlijk niet gedaan


Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #506 Gepost op: 19-02-2021, 18:52:06 »
Hij gaat vooral razendsnel uit zijn cel. Te snel naar mijn mening. Als iemand Marije was gaan bevrijden had de opdracht kunnen lukken.

Hij ziet de sleutel aan het plafond als Charlotte hem achter wil laten. Het lijkt me als mol een slechtere zet achter te blijven en geen invloed uit te kunnen oefenen, een sleuteltje zoek te maken of 500 euro in je zak te kunnen steken voor het geval iedereen vrij komt (immers als meer kandidaten terug komen voor hem, is de kans groot dat iemand de sleutel ziet) dan op de valreep geheel onverdacht de oplossing te ontdekken.

Hij helpt Charlotte ook niet bepaald. Er staat een hek waar iedereen in kan klimmen maar hij raadt kleine Charlotte aan een stok te zoeken en op en neer te gaan springen. Als ze zelf wel zo handig is om meteen in dat hek te klimmen, stelt hij voor naar de sleutel te zwaaien om hem er vanaf te slaan. In plaats van zich uit te rekken en hem gewoon te pakken, zoals ze ook doet.

Als hij de mol is en gewoon opgesloten was blijven zitten in de hoop dat niemand de sleutel aan het plafond zal zien, zou de kritiek over luie, afwachtende, passieve mol niet van de lucht zijn op dit forum :)


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #507 Gepost op: 19-02-2021, 18:57:22 »
Als Mol moet je ook niet denken hoe kan ik het saboteren maar hoe zou ik het als kandidaat doen en het dan net niet afmaken. En fanatiek meerennen, dan kan je degene voor je een tikje tegen z'n voet geven.

Aldus oppermol George. ;D

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #508 Gepost op: 19-02-2021, 19:02:32 »
Als Mol moet je ook niet denken hoe kan ik het saboteren maar hoe zou ik het als kandidaat doen en het dan net niet afmaken. En fanatiek meerennen, dan kan je degene voor je een tikje tegen z'n voet geven.

Aldus oppermol George. ;D

En die is niet voor niets oppermol!  ::tandpastasmiley::

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #509 Gepost op: 20-02-2021, 11:13:17 »
In de deductievideo van “Dean heeft de mol gezien” op youtube werd nog een mooie verwijzing naar Splinter als mol genoemd. De betekenis van zijn naam is “kleine jongen” en dat nummer kwam voor in opdracht 3 Aanwijzingen.

Sterke hint! Ik had toevallig vandaag dezelfde ontdekking gedaan omdat ik naambetekenissen en sterrenbeelden was gaan opzoeken van de kandidaten.

In de liedjes zitten nog wel meer verwijzingen naar Splinter.

Dancing Queen - ABBA
ABBA is een zweedse band. Splinter Chabot ging jaarlijks naar Zweden op vakantie. Dit was ook een van de verhaallijnen in zijn boek Roze Brieven.

Ik ben vandaag zo vrolijk - Herman van Veen
Bart Chabot (vader van Splinter) bracht een vierdelige biografie uit over Herman Brood, waar hij vaak mee in het theater stond. Het kan ook hiernaar verwijzen (de website Vrolijk.nu):
https://vrolijk.nu/product/confettiregen-splinter-chabot/

Who let the dogs out - Baha Men
Splinter schreef een verhaal over zijn hond Bril. Dit kwam ook terug in het boek Confettiregen van Splinter.

Kleine jongen - André Hazes
De naam Splinter betekent 'Kleine Jongen'.

It's raining men - The Weather Girls
Verwijzing naar Splinter's boek Confettiregen

Where's the love - Black eyed peas en Savage Love - Jason Derulo
Splinter Chabot "Je moet een beetje verliefd kunnen worden op de Mol."

These boots are made for walking - Nancy Sinatra
Splinter Chabot - Beste Geklede Man van het jaar in 2019.

Bagagedrager - Gers Pardoel ft. Sef
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/je-zou-iedereen-bagagedragerliefde-gunnen-maar-het-meest-nog-wel-rick~b25e5674/



Vermoedelijk grootendeels te ver gezocht ;)

« Laatst bewerkt op: 20-02-2021, 11:15:00 door Geel scherm »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #510 Gepost op: 20-02-2021, 12:19:12 »
Ik vind hem te weinig bedachtzaam bezig om de mol te kunnen zijn. Je moet ook kijken naar het hele gedrag.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #511 Gepost op: 20-02-2021, 12:26:23 »
Wat doet ie dan niet bedachtzaam volgens jou?

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #512 Gepost op: 20-02-2021, 13:39:59 »
Wat doet ie dan niet bedachtzaam volgens jou?
Hij ratelt soms een heel verhaal af, bijv. over die droom en dat is risicovol als je de mol bent want dan kun je je snel verspreken en iets verraden. Je ziet bij alle mollen tot nu toe dat ze nadenken voordat ze iets zeggen.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #513 Gepost op: 20-02-2021, 16:17:23 »

Zo te zien is dit de bron:
https://www.babybytes.nl/namen/jongens/Splinter

“Betekenis van Splinter

Splinter is een Nederlandse naam voor jongens.
De betekenis is `kleine jongen`
De naam Splinter wordt -voor zover bekend- alleen gegeven aan Nederlandse jongens.”

Op andere sites zoals die van het Meertens Instituut wordt dit echter niet bevestigd.
In welke taal zou het dan kleine jongen betekenen? Voor zover ik weet is Splinter een naam in de categorie Storm en Vlinder. Gewone Nederlandse woorden die vanwege hun klank als naam worden gebruikt, en dus gewoon hetzelfde betekenen als de betekenis van het woord.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #514 Gepost op: 20-02-2021, 16:50:33 »
Bij Splinter moet ik altijd denken aan de rat uit the Ninja Turtles... (dat was toch de rat?)
Ich bin ein Bärliner!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #515 Gepost op: 20-02-2021, 17:53:15 »
Hij ratelt soms een heel verhaal af, bijv. over die droom en dat is risicovol als je de mol bent want dan kun je je snel verspreken en iets verraden. Je ziet bij alle mollen tot nu toe dat ze nadenken voordat ze iets zeggen.

Nou, De mol uit 2018 nam destijds wel behoorlijk wat risico volgens mij.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Dat ratelen van Splinter is iets wat bij zijn karakter past en mede daarom nemen mensen dat niet serieus, vermoed ik. Dus Splinter komt daarmee weg en het zijn mooie beelden voor afl. 10 als hij de mol is...  ;)
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #516 Gepost op: 20-02-2021, 19:32:45 »
Splinter heeft molmogelijkheden laten liggen en heeft op bepaalde momenten zwak gemold, maar dat geldt net zo goed voor Charlotte.
We hebben dit jaar hoe dan ook een mol die meer had kunnen mollen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #517 Gepost op: 20-02-2021, 21:26:50 »
Neeeeeeee ::oink::

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #518 Gepost op: 20-02-2021, 21:27:20 »
BAM
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #519 Gepost op: 20-02-2021, 21:27:58 »
Haha, hoor ik iets in elkaar storten? ;) Kom maar naar de Charlotte-tunnel.