Nog even iets heel opvallend uit de aflevering waarbij 5000€ werd geboden op de vrijstelling. Met behulp van wiskundige kansberekening valt mij 1 ding heel sterk op, nl:
In seizoen 16 werd een bod op voorkennis van 2345€ naar beneden afgerond op 2340€. Ervan uitgaande (net zo als bij vrijstellingen uit vorige seizoenen of bieden op voorkennis) dat er in stapjes van 10€ wordt geboden, dan is de kans 1 op 500 dat beide kandidaten ieder exact 5000€ bieden. Hoe kom ik aan 1 op 500 ? Als je het aantal mogelijke getallen tussen 0 en 5000€ biedt in stapjes van 10€ dan heb je dus 500 mogelijke getallen, te weten: 0, 10,20,30,40....etc...4980,4990,5000€
Maar als er 3 kandidaten tegelijkertijd exact hetzelfde bedrag noemen dan is die kans 1x 1/500 x 1/500 = 0,000004 kans, dat is dus maar 0,0004% en is nagenoeg nihil, bijna onmogelijk! De productie weet dit natuurlijk ook en heeft misschien hierop moeten inspelen.
Dus omdat de kans waarbij 3 kandidaten het gelijke bedrag van 5000€ hebben geboden zo verschrikkelijk klein is (0,0004) denk ik dat de productie heeft liggen te mollen na de eerste biedronde (misschien omdat het hoogst genoemde bedrag niet hoog genoeg was) en ze de hoogstbiedende kandidaten een voorstel te hebben gedaan, waarbij ze 5000€ moesten bieden met de zekerheid (zekerheid bieden) dat ze dan een vrijstelling hadden?
En laten we eerlijk zijn, kijkende naar alle vorige 21 seizoenen is er nooit hoger als 3000€ max 3200€ of zo geboden op een vrijstelling. Dus ook uit dit oogpunt, is 5000€ een vreemd en absurd hoog bedrag.
En als de mol hier voorkennis van heeft, dus dat er sowieso een hoog bedrag uit de pot zou gaan, zou de mol dus zelf niet eens hoog hoeven te bieden, om juist niet verdacht te zijn, waarbij Renee of Splinter dus expres laag hebben geboden en dus de mol kunnen zijn.
Als kijker hebben we geen vat op wat de productie achter de schermen doet, maar als het inderdaad blijkt dat op zulke wijze de pot 5000€ armer is geworden, dan vind ik dat een kwalijke zaak! Als dit soort bedragen normaal worden, moeten we het de volgende keer dus ook maar normaal vinden als iemand 6000€ of zo voor een vrijstelling gaat bieden? Dat zou het programma niet ten goede komen.