Nu we het einde naderen moeten we toch zo'n beetje een definitieve mol gaan kiezen.
Een tijdje geleden werd ik erop aangesproken dat ik mijn huiswerk niet gedaan had om Everon als mol aan te kunnen wijzen. Natuurlijk had ik dat wel, maar de lijst was niet volledig. Nu we alle afleveringen hebben gezien, denk ik dat het wel tijd is om alle verdachte situaties en eventuele molacties van Everon te benoemen. Als Everon inderdaad de mol is, is het dus echt veel meer dan alleen die € 5000,- uit de eerste aflevering. Alleen meestal summier in beeld gebracht.
Aflevering 1:
- De tijd zal het leren: kan slaan op het feit dat we er pas bij de ontknoping achter komen of die € 5000 de pot uit gaat.
- Intro: hij is de enige kandidaat van wie we niet horen of hij door de mol bij troeven of aftroeven is ingedeeld
- (Af)troeven: hij lost snel de som op (om zijn geboortedatum te verbergen)?
- hij gedraagt zich als een voorbeeldige kandidaat, om kans te houden op -€ 5000,-… ik bedoel vrijstelling
Aflevering 2:
- Binnen en buiten bereik: ik heb hier niets kunnen zien, maar het zou me niet verbazen als de mol hier iets gedaan heeft in deze chaos. Waarschijnlijk iets van de items verduisterd waardoor een opdracht niet geslaagd is
- Ver gelijken: hij zaait verwarring door zwart erin te gooien (iets wat waarschijnlijk voor de foto niet nodig is)
Aflevering 3:
- Net of net niet: Hij kan zonder de hulp van Kim geen bal in het net krijgen
- Waar rook is is vuur: hier ontbreken nogal wat beelden van afgeschoten levens en hij loopt een kistje voorbij zonder te proberen om hem te openen
- Vakbondje: hij bewerkt Thomas (die hij niet verdenkt en die hem niet verdenkt) zo dat hij zeker weet dat Thomas niet voor geld kiest, maar voor troeven
Aflevering 4:
- Luid Sprekers: op het moment dat je hoort “de mol is in ons midden” staat Everon in het midden.
- Huis(ont)houden: de verwisselde schilderijen die we wel (tijdelijk) op de site zagen, maar niet in de aflevering, de kamer die hij heel zorgvuldig beschrijft (zonder de verschillen te noemen) wat veel tijd kost en de rode bank die uit het niets kwam.
Aflevering 5:
- Kettingreactie: door het niet vinden van het zakje wordt de kettingreactie doorbroken
- Everon geeft in de auto het aanzetje naar de ontbrekende kandidaten
- Uit de lucht gegrepen: hij kan zijn zakje niet vinden dat toch binnen bereik blijkt en/of verstopt zich als de vliegtuigjes overvliegen en hij graaft als molletje naar geld
- Zwanenmeer: de opeens niet meer werkende porto
- Het verschil in haarlengte bij de biecht van Zwanenmeer (langer) en Tijdsbeeld (korter), wat duidt op een opname later dit seizoen, terwijl hij wel dezelfde kleding aan heeft om te verdoezelen dat dit gebeurd is.
Aflevering 6:
- De stand van de pot is € 100 lager dan bij het einde van aflevering 5
- Everon die Kim naar de ontbrekende € 250 vraagt lijkt kandidaats, maar als hij de mol is weet hij dat Kim op hem zit. Wat is er beter dan jezelf onverdacht proberen te maken (wat ook redelijk lukt). Daarnaast zegt hij niet het geld in de pot te stoppen, maar dat het onder hun twee zal blijven.
Aflevering 7:
- Coulissen: de mol vaart achter de kandidaten langs
- Vakmanscha(a)p: Everon die net als Kim-Lian en Fresia schaap zegt, maar wat veel minder duidelijk in de montage zit
- De boot missen?: Everon die een foute foto maakt en voor de zekerheid ook nog eens de boef op de foto zet.
- Testafette: hij komt snel bij het flesjes schieten aan, maar vertrekt daar als laatste om daarna heel snel de blokkenpuzzel op te lossen. Had hij die geoefend?
Aflevering 8:
- Heftig: ervoor zorgen dat de container met geld verwijderd wordt, waardoor de opdracht sowieso mislukt.
Aflevering 9:
- Bedriegen: Everon zegt driemaal “ik heb geld”, “ik ben er overheen gegaan” en wederom “ik heb geld”.
- Alarmerend: we zien niet hoeveel geld Everon pakt, we horen alleen hoeveel hij zegt te pakken.
- Binnenskamers: de foto van de Birdwatcher die op de grond ligt is door Everon (en niet Fresia) van de lijn gehaald en ligt op de grond in de blacklightkamer (niet in de ontwikkelkamer waar ze van de lijn gehaald zijn). Hij verlaat de blacklightkamer als laatste en bij terugkomst is ook de eerste die de kamer binnenloopt, even de hoek van de tafel omloopt, naar beneden kijkt, iets lijkt te doen (controleren?) en dan weer terugkeert. Deze plek lijkt erg op de plek waar de foto lag. Het lijkt erop dat Everon ervoor gezorgd heeft dat een stukje essentiële informatie niet meer in het spel was. Daarnaast is het maar de vraag of bird watcher waarop Everon aanstuurde wel het juiste antwoord was. In Moltalk worden we wel die kant opgestuurd.
Verder vind ik (dus echt mijn eigen mening) zijn biechten niet oprecht en soms heb ik zelfs het idee dat we delen van een molbiecht te horen krijgen die op het juiste moment geknipt worden.