Ik vond 'birdwatcher' ook nog wel een mooie verwijzing naar het 'Bird'-shirt van Everon! Molwatcher?
Ja, dat denk ik eigenlijk ook.
En mooie aanvullingen Elliebellie!
Dit is misschien ook wat vergezocht, maar ja: voor mij toen wel een aanleiding om Everon wat meer in de gaten te houden (heb ik ooit wel ergens gezegd in dit topic, maar ik kan dat niet meer zo snel terugvinden
). In zijn toespraak zegt hij:
"ook ik had heel, heel, heel graag
de rol van de Mol willen zijn. En stiekem neem ik de makers daar nog steeds wel een beetje kwalijk. Anders had ik hier nu iets rustiger en minder zenuwachtig gestaan."
Dat vind ik taalkundig raar: je zegt meestal:
'De rol van de Mol spelen' of 'De Mol willen zijn'
Het kan een verspreking zijn van een zenuwachtige kandidaat. Maar voor mij geeft Everon hiermee aan dat hij juist niet de rol van de mol
speelt, maar dat hij de mol
is.
En natuurlijk is hij dan zenuwachtig en onrustig: hij moet hier de onverdachte kandidaat spelen voor de -5000.
En afl. 3 is voor mij de sleutelaflevering: met zijn spierballen in zijn eentje niet ver kunnen schieten (waar het Arno wel gewoon lukt) en zijn hele dubieuze rol bij Vakbondje (nergens voor nodig als kandidaat, hij zei Thomas niet eens te verdenken in de biecht). Daarin vind ik het heel duidelijk dat Everon de mol zou kunnen zijn.