https://www.expeditierobinson.net/forum/archief/?topic=61264.0
Dank, FS!
Dan gaat het om deze passage, neem ik aan?
Algemene vraag: Wat gebeurt er als de finalisten allebei de verkeerde Mol kiezen. Wint de Mol dan de pot?
De Mol kan de pot niet winnen. Dit is heel belangrijk. Anders zou een Mol al na (bijvoorbeeld) aflevering 4 kunnen denken “ik mol niet meer” en dat geld is van mij. Dus, de Mol moet eigenlijk altijd ontdekt worden, wat trouwens altijd gebeurt. Bij het einde van een seizoen zijn er tenslotte maar 3 kandidaten over en je weet dat je het zelf niet bent, dus...
Dit komt op mij niet over alsof het in beton is gegoten. Met name door het woordje 'eigenlijk'. Dit impliceert vooral dat het
wenselijk is dat de Mol zoveel mogelijk ontmaskerd wordt, hetgeen - ook volgens Rick - vrijwel altijd gebeurt. En de Mol kan de pot toch al niet winnen. Dus als de vraag 'Wie is de Mol?' slechts bij hoge uitzondering eens door niemand correct wordt beantwoord, lijkt dit mij ook voor Rick geen probleem. De vraag was dan ook of de Mol de pot kan winnen, niet of de mol
per sé altijd ontmaskerd moet worden. Over dat laatste geeft Rick hier geen uitsluitsel.
Dat zou ook vreemd zijn, omdat de Mol zich dan in de finale ineens geforceerd moet gaan blootgeven aan de finalisten die verkeerd zitten. Door te stellen dat de Mol altijd, zonder uitzondering, ontmaskerd moet worden, roep je als productie alleen maar problemen over jezelf af als dat onverhoopt een keer niet gebeurt. En aangezien dat tot nu toe nooit is voorgekomen, zie ik geen aanleiding om daar zo stellig over te moeten zijn. Wenselijk? Ja. Verplicht? Nee.