Poll

Wie had het oorspronkelijke rode scherm?

Daniël
26 (12.7%)
Nabil
31 (15.1%)
Soy
148 (72.2%)

Totaal aantal stemmen: 205

Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren  (gelezen 26890 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #160 Gepost op: 2-02-2023, 00:26:16 »
Daniël kon wel eens een spelletje gespeeld hebben. Hij was overdreven zenuwachtig en voelde zich erg schuldig over het rode scherm van Annick. Wel heel vaak handen voor zijn gezicht. In het spel ging hij weer zijn spelinzicht etaleren, als een kandidaat. Hij wordt gered door Anke, mede door signalen dat haar bondje misschien hulp nodig had. Ze vergat zichzelf!
Als Nabil en Soy worden opgehaald kijkt Jurre vertwijfeld naar Anke. Ranomi knikt een paar keer naar Daniël, geen idee wat dat betekend.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2023, 07:27:05 door foxhunter »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Opa F
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #161 Gepost op: 2-02-2023, 11:20:46 »
Als destijds groot verdenker van Soy, dank aan iedereen die gestemd heeft en duidelijk heeft gemaakt dat Soy het rode scherm had.
Ik schrijf dit nu pas, omdat ik wel een overwogen overstap wil maken naar een nieuwe mol, voor mijn een oude bekende. Met nieuwe inzichten stap ik over naar Daniël.

Offline cygnusx

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #162 Gepost op: 2-02-2023, 12:43:54 »
Ik heb geprobeerd te kijken of het via beeldbewerking mogelijk is om te zien welke kleur scherm een deelnemer gehad heeft. Immers, het is een LCD scherm waar een vrij groot rood of groen scherm te zien is, dat projecteert wat licht op de deelnemer en op de achtergrond, al is het maar minimaal.

De NPO gemist aflevering was 540p, dus dat was suboptimaal, via T-Mobile thuis kon ik hem in wat hogere resolutie terugkijken (al is de bitrate bedroevend...), dus dat is mijn bron.

Ik heb dus een screenshot gemaakt van (voor zover mogelijk) voordat ze hun uitslag te zien kregen, en daarna, en daar de saturatie enstig van vergroot en vervolgens deze twee afbeeldingen over elkaar heen gelegd en die qua kleurwaarden van elkaar afgetrokken.

Dit was het beste resultaat wat ik kon krijgen:
Voor (nb. hier zijn de kleuren al van opgevoerd, en nee Soy heeft niet perse een rood scherm, want dit is voordat hij zijn scherm zag, dat is meer dankzij de kleur van zijn trui):

Na:


Als je goed kijkt zie je over het algemeen bij iedereen hetzelfde kleurenpalet, behalve bij Nabil, die heeft minder groenverschil en meer roodverschil. Aannemend dat ze daadwerkelijk een echt rood of groen scherm gezien hebben zou je kunnen stellen dat Nabil een rood scherm had... 8)
« Laatst bewerkt op: 2-02-2023, 12:53:58 door cygnusx »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #163 Gepost op: 2-02-2023, 12:59:03 »
 ::rofl:: ::ok::

Geen idee of je gelijk hebt maar het ziet er leuk uit. Creatief speurwerk.

Offline cygnusx

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #164 Gepost op: 2-02-2023, 13:01:18 »
Zie nu dat ik Anke vergeten was... heb hem even aangepast en Annick eruit gehaald (daarvan weten we zeker dat ze een groen scherm had) en die vervangen met Anke, waarbij ook haar beeld hetzelfde eruit ziet als de andere deelnemers... behalve Nabil dan..


« Laatst bewerkt op: 2-02-2023, 13:03:24 door cygnusx »

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #165 Gepost op: 2-02-2023, 13:52:18 »

Als je goed kijkt zie je over het algemeen bij iedereen hetzelfde kleurenpalet, behalve bij Nabil, die heeft minder groenverschil en meer roodverschil. Aannemend dat ze daadwerkelijk een echt rood of groen scherm gezien hebben zou je kunnen stellen dat Nabil een rood scherm had... 8)

Diepe buiging, knap gedaan! Hoewel ik aan de lichaamstaal denk af te lezen dat Soy het rode scherm had, vind ik dit behoorlijk overtuigend! Dus daarom zei Nabil zo snel dat hij geen rood scherm had. Ineens vind ik ook dat heel logisch. Mooi gevonden!

Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #166 Gepost op: 2-02-2023, 14:09:29 »
Toen Nabil bij Rik kwam voor de koffertjesopdracht was hij al wat gespannen, dat zei hij ook (test slecht gemaakt?). Ik denk ook dat hij even later het rode scherm te zien kreeg. Hoe hij reageerde toen was ook echt kandidaats (of zeer goed geacteerd, maar ik vind het wel natuurlijk overkomen.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #167 Gepost op: 2-02-2023, 14:09:37 »
Ik heb net de trust nobody podcast geluisterd en ook daar kwamen via 2 hotline berichtjes  hints dat Nabil wel eens het rode scherm gezien kon hebben.
Inderdaad zoals hierboven genoemd: De schuldige begint er zelf over of zoals wij hier in het Oosten zeggen:"Wie 't het eerste vernemd hef 't zelf in 't hemd"  ;D

Verder reageerde Rik bij Nabils scherm anders dan bij de anderen en inderdaad Rik beweegt  meer bij Nabil. Annick zei dat zij en Nabil op één lijn zaten hmmm.....

Offline cygnusx

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #168 Gepost op: 2-02-2023, 14:12:18 »
Toen Nabil bij Rik kwam voor de koffertjesopdracht was hij al wat gespannen, dat zei hij ook (test slecht gemaakt?). Ik denk ook dat hij even later het rode scherm te zien kreeg. Hoe hij reageerde toen was ook echt kandidaats (of zeer goed geacteerd, maar ik vind het wel natuurlijk overkomen.
En hij was de eerste die even heel casual greep naar een koffer met een hoog bedrag. Ik ben het met je eens dat Soy erg schuldig en verdacht liep te doen, maar als acteur zou je toch verwachten dat hij zonder veel moeite zich anders voor moet kunnen doen dan hij is.

Offline Molloat

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #169 Gepost op: 2-02-2023, 14:34:11 »
Ik heb geprobeerd te kijken of het via beeldbewerking mogelijk is om te zien welke kleur scherm een deelnemer gehad heeft. Immers, het is een LCD scherm waar een vrij groot rood of groen scherm te zien is, dat projecteert wat licht op de deelnemer en op de achtergrond, al is het maar minimaal.

De NPO gemist aflevering was 540p, dus dat was suboptimaal, via T-Mobile thuis kon ik hem in wat hogere resolutie terugkijken (al is de bitrate bedroevend...), dus dat is mijn bron.

Ik heb dus een screenshot gemaakt van (voor zover mogelijk) voordat ze hun uitslag te zien kregen, en daarna, en daar de saturatie enstig van vergroot en vervolgens deze twee afbeeldingen over elkaar heen gelegd en die qua kleurwaarden van elkaar afgetrokken.

Dit was het beste resultaat wat ik kon krijgen:
Voor (nb. hier zijn de kleuren al van opgevoerd, en nee Soy heeft niet perse een rood scherm, want dit is voordat hij zijn scherm zag, dat is meer dankzij de kleur van zijn trui):

Na:


Als je goed kijkt zie je over het algemeen bij iedereen hetzelfde kleurenpalet, behalve bij Nabil, die heeft minder groenverschil en meer roodverschil. Aannemend dat ze daadwerkelijk een echt rood of groen scherm gezien hebben zou je kunnen stellen dat Nabil een rood scherm had... 8)

Goed gevonden! Aangezien Annick inderdaad zei dat ze op een lijn zit met Nabil lijkt me dit in combinatie hiermee het meest waarschijnlijk.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #170 Gepost op: 2-02-2023, 15:10:35 »
Meten is weten.
Om objectief kleurverandering te bepalen heb ik Soy als voorbeeld genomen, aangezien hij een nagenoeg witte trui aan heeft. Eventuele kleurverandering zou je bij hem dus het best moeten kunnen zien.
Ik heb 2 screenshots gemaakt terwijl Soy achter het scherm staat. Eentje vóór het groene of rode scherm en eentje erna.
GIMP heeft een tooltje met de naam Pipet. Hiermee kun je de exacte kleur (RGB waarde) van elk pixel van een foto meten. Hierbij kun je de straal van het pipet groter maken dan één pixel en de waardes laten middelen.
Ik heb een straal van 10 pixels genomen en de kleur gemeten op de trui net boven het scherm, van de linkerkant van het scherm tot de rechterkant.
Het resultaat zie je in onderstaande tabel. Er is geen significant verschil tussen de kleur voor en na het scherm.

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #171 Gepost op: 2-02-2023, 15:12:02 »
Wauw, knap. Kan bijna niet anders.

Edit: Of toch (post Martin)? Wat als je dat bij Nabil doet?
« Laatst bewerkt op: 2-02-2023, 15:14:47 door Dusss »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #172 Gepost op: 2-02-2023, 15:29:29 »
Ik ging ervan uit dat ze het risico niet zouden nemen. Alleen tekst, geen kleur.

Dit zou wel heel dom zijn van de productie. Maar wat goed van cygnusx.

Maar kan ook een troll zijn. De Mol daar een rood scherm geven en de rest alleen tekst  ::rofl::

Offline cygnusx

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #173 Gepost op: 2-02-2023, 15:34:45 »
Meten is weten.
Om objectief kleurverandering te bepalen heb ik Soy als voorbeeld genomen, aangezien hij een nagenoeg witte trui aan heeft. Eventuele kleurverandering zou je bij hem dus het best moeten kunnen zien.
Ik heb 2 screenshots gemaakt terwijl Soy achter het scherm staat. Eentje vóór het groene of rode scherm en eentje erna.
GIMP heeft een tooltje met de naam Pipet. Hiermee kun je de exacte kleur (RGB waarde) van elk pixel van een foto meten. Hierbij kun je de straal van het pipet groter maken dan één pixel en de waardes laten middelen.
Ik heb een straal van 10 pixels genomen en de kleur gemeten op de trui net boven het scherm, van de linkerkant van het scherm tot de rechterkant.
Het resultaat zie je in onderstaande tabel. Er is geen significant verschil tussen de kleur voor en na het scherm.
Maar het is niet alleen de trui van de deelnemer, dat is sowieso lastig omdat iedereen een andere kleur en andere stof aanheeft. Zo heeft Soy een soort wollige trui aan. Achter de deelnemers staat het vol met flessen wijn, die zijn zo glad dat ze fungeren als een soort spiegel, maar de flessen zijn weer niet blank dus weerspiegelen elke kleur weer anders.

Het principe is niet waterdicht idd, het scherm wat ze gebruikt hebben is niet fel in ieder geval. Maar met exact dezelfde methode van het opvoeren van de kleurwaarden en de voor en nafoto van elkaar afhalen zie je wel als enige een ander kleurenbeeld bij Nabil dan bij alle andere deelnemers. Dit terwijl de camera en de belichting in de ruimte niet verandert, want het is in een kelder.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #174 Gepost op: 2-02-2023, 15:36:54 »
Geweldig gedaan! Indrukwekkend! ::jaja:: ::jaja::
 Maarrrrr..... ik blijf erbij dat ik niet denk dat ze de kleuren rood of groen hebben gezien. De kans dat er weerschijn zou zijn geweest op de kleding was te groot. Ik ga er dus van uit dat ze rood of groen in letters op het scherm te zien hebben gekregen.

Offline cygnusx

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #175 Gepost op: 2-02-2023, 15:37:33 »
Ik ging ervan uit dat ze het risico niet zouden nemen. Alleen tekst, geen kleur.

Dit zou wel heel dom zijn van de productie. Maar wat goed van cygnusx.

Maar kan ook een troll zijn. De Mol daar een rood scherm geven en de rest alleen tekst  ::rofl::
Het kan ook dat de productie naderhands zelf goed heeft gekeken of het niet visueel zichtbaar is wat de deelnemers zien, en dit niet hebben waargenomen.

Sowieso, de productie kan het risico wel nemen dat iemand de schermkleur zou kunnen zien, want het vertelt je niet wie de mol is, het vertelt je wie de mol misschien (als het klopt) NIET is.

Ook zie je dat de deelnemers (althans, zo lijkt het) erg snel weglopen na het zien van hun scherm... Als ze hadden gekozen voor een afwijkend scherm voor de zekerheid, had ik verwacht dat deelnemers iets langer hadden moeten kijken, want ook de deelnemers verwachten een duidelijk groen of rood scherm natuurlijk.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #176 Gepost op: 2-02-2023, 15:41:26 »
Misschien rode en groene letters ipv een vol schermkleur

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #177 Gepost op: 2-02-2023, 15:47:49 »
Zonder kleurverschil te kunnen zien, denk ik nog steeds dat Nabil een rood scherm had, in zijn zelfde reactie als bij de telefoon in afl. 1 (Everon: 'jij bent niet de mol') zie ik teleurstelling, het hoge bedrag pakken na Ranomi, het keihard ontkennen dat hij het had, de rare verspreking Annick het hoge bedrag te geven; hij had rood maar zat safe, en daarmee dacht hij uit medelijden dat hij Annick kon redden als zij het hoge bedrag had, wat natuurlijk niet klopt.

Maar leuk, met pixels en optellen en aftrekken van kleurwaarden proberen* significante kleurverschillen proberen te ontdekken  ;D ::ok::

*Je zou eigenlijk bij de andere eliminaties een nulmeting moeten doen om te checken of het werkt.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2023, 15:49:29 door Mollem »

Offline cygnusx

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #178 Gepost op: 2-02-2023, 16:02:54 »
Zonder kleurverschil te kunnen zien, denk ik nog steeds dat Nabil een rood scherm had, in zijn zelfde reactie als bij de telefoon in afl. 1 (Everon: 'jij bent niet de mol') zie ik teleurstelling, het hoge bedrag pakken na Ranomi, het keihard ontkennen dat hij het had, de rare verspreking Annick het hoge bedrag te geven; hij had rood maar zat safe, en daarmee dacht hij uit medelijden dat hij Annick kon redden als zij het hoge bedrag had, wat natuurlijk niet klopt.

Maar leuk, met pixels en optellen en aftrekken van kleurwaarden proberen* significante kleurverschillen proberen te ontdekken  ;D ::ok::

*Je zou eigenlijk bij de andere eliminaties een nulmeting moeten doen om te checken of het werkt.
Haha ja die nulmeting is niet te doen, want dat waren hele andere lichtomstandigheden, bijvoorbeeld met daglicht. Die nulmeting is eigenlijk het scherm van Annick, want we weten zeker dat die een groen scherm had.

Wat dat betreft zijn de omstandigheden wel perfect, een camera die lijkt op statief te staan en een omgeving met alleen kunstmatig licht.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren
« Reactie #179 Gepost op: 2-02-2023, 16:06:58 »
Wauw, knap. Kan bijna niet anders.

Edit: Of toch (post Martin)? Wat als je dat bij Nabil doet?
U vraagt en wij draaien. Omdat het hier om een kleurrijk shirt gaat heb ik van beide schermopnames exact hetzelfde (bijna witte) vierkantje gemeten, dit keer een straal van 5, dus een vierkant van 10 pixels.
Welk vierkantje dit is kun je in onderstaande foto zien. Het vierkantje zit in een andere laag, die ik bij het sampelen uit heb gezet uiteraard.
Voor het scherm: R=96, G=77, B=67.
Na het scherm: R=97, G=78, B=67.
Spreekt voor zich zou ik zeggen.
Conclusie: we kunnen aan deze beelden onmogelijk de kleur van het scherm achterhalen.