Beste makers van Wie Is De Mol?, voor wie maken jullie dit programma eigenlijk?
Laat ik beginnen met dat ik al jarenlang groot fan ben van het programma en het nog altijd met plezier volg. Maar juist omdat ik me zo verbonden voel met het programma, kan ik er ook met een behoorlijk kritische blik naar kijken. Ik wil ook niemand ergens op afkraken, maar soms heb ik het gevoel dat bepaalde afleveringen gewoon echt beter kunnen. Ik neem jullie graag mee in mijn uitgebreide gedachten over het hele seizoen.
Aflevering 1
De mol aanwijzen te midden van alle kandidaten is een leuke twist. In 2009 hebben we iets soortgelijks wel meegemaakt, maar vooruit. Toch vond ik het wat saai om een half uur lang naar te kijken. Dit komt vooral doordat we al een aantal weken een promo konden zien waarin eigenlijk de hele plottwist al verklapt was: Everon zou de nieuwe mol aanwijzen door middel van een telefoontje.
Die promo had ook prima lekker mysterieus kunnen zijn met wat nietszeggende beelden van Zuid-Afrika. Dit programma heeft echt geen doorschemerende teaser nodig om publiek te trekken.
De opmerking van Jurre ‘hebben jullie eigenlijk al een telefoontje gehad of je de mol bent’ had ook voor de kijker een leuke banger geweest kunnen zijn.
Over de overige opdrachten in deze aflevering ben ik zeer positief. Opdrachten zaten goed in elkaar, het was duidelijk wat er moest gebeuren en goed haalbaar. Met name het opsplitsen van de groepen bij het koor, waar de ene groep invloed heeft op de ander is iets waar ik groot voorstander van ben.
Aflevering 2
Wederom een hele sterke aflevering. Sarah die terug kan komen en tegelijkertijd hinder vormt voor de kandidaten. Geniaal! 1500 euro verdienen was wel iets te uitdagend, maar liever uitdagend, dan dat Sarah hoe dan ook terug zou komen.
Ook van de opdracht met de streetart heb ik kunnen genieten. Hoewel een kaartje erbij niet erg was geweest voor het overzicht. En wellicht dat het speelveld iets te groot was voor de beschikbare tijd.
Dat er maar 2 opdrachten waren vond ik hier niet zo erg. Ze zaten goed in elkaar en mochten daarom ook wel wat extra tijd gebruiken.
Aflevering 3
De quadopdracht… een typische opdracht in de categorie ‘leuk voor de kandidaten, maar niet boeiend op TV’. Mag er soms tussen zitten, maar het was niet echt spannend. En waar de moeilijkheidsgraad precies lag? Vermoedelijk in het opsplitsen, wat niet is gebeurd. Wat dat betreft wel weer leuk om een kandidatengroep te zien die wel gestructureerd te werk gaan.
De taalquiz was vermakelijk. Leuke opdracht voor de afwisseling. Ik wacht nog steeds op de extended edition om online te verschijnen. Enige minpunt is wel dat de mol hetzelfde doel had als de kandidaten.
En dan het oefenschip. Opdracht zelf zat simpel in elkaar. Fijn om de woorden ook in beeld te zien. Maar in theorie was deze opdracht al te halen met maar 3 gevonden woorden. Het hele spel gaat dus gewoon om een jokerkeuze. Nouja, dan weten we al wel hoe dat af gaat lopen.
Aflevering 4
Het doolhof was een mooie klassieke widm-opdracht. Haalbaar, molbaar, speurbaar en spannend genoeg. Goed gebruik gemaakt van de locatie. Niks op aan te merken.
De eend de berg op tillen vond ik ook geslaagd. Goed getimed, lekker een fysieke opdracht. Ik had het denk ik leuker gevonden als er onderweg naar boven nog een paar kleine deelopdrachten hadden gestaan waarmee bijvoorbeeld tijd gewonnen kon worden. Nu was het wel een tikkeltje eentonig en wachten tot ze boven waren, voordat het écht interessant was. De invloed van Daniël en Annick voelde ook minimaal.
De Koffereliminatie was een leuke twist. Waarom eerst elke kandidaat individueel op de hoogte gehouden moest worden dat ze misschien een rood scherm hadden, maar zich eruit konden redden snap ik niet. Maar dat is ook wel mijn grootste kritiek aan deze opdracht.
Aflevering 5
De kerkopdracht was een goeie opdracht met locals. Met zo veel mensen had ik liever iets meer overzicht in beeld gehad. Maar verder gewoon een eenvoudige, maar doeltreffende opdracht.
Het Lord Milner hotel is denk ik wel mijn grote favoriet van dit seizoen. Eerst al gastheer Daniel die een rondleiding geeft, het past gewoon heerlijk in de thematiek. De opdracht zelf zat ook weer goed in elkaar. Ik was eerst bang dat de opdrachten buiten voor de sier zouden zijn, maar toen bleek dat Ranomi haar kistje niet mocht openen, omdat er een fout was gemaakt. Het psychologische spel met de kistjes erna was ook goed.
Waar ik echter wel op tegen ben is het gebruik van geld uit de pot hiervoor. Het maakt de twist niet beter en het was de tweede keer dat er geld verloren kon gaan uit de koffers. Voelt als een herhaling van zetten. En ook met het oog op de volgende aflevering waar er wéér geld uit de pot zal gaan.
Verder ook prima hoe de afvallerloze aflevering dit keer gedaan is. Gewoon door naar volgende week, waar dan begonnen wordt met test en later pas de executie.
Aflevering 6
Laat ik eerst zeggen dat ik enorm van de stijl houdt die deze aflevering had. Kandidaten gaan gewoon lekker toeren en worden wat meer fly-on-the-wall gefilmd.
De deelopdrachten daarentegen hadden echt beter gekund. Verbetering was al eenvoudig te bereiken als de twee groepen niet precies dezelfde opdrachten hadden moeten doen. Ik had het nog geweldiger gevonden als de ene groep invloed had op de andere groep. Maar nu voelde het toch vooral als 3 behoorlijk simpele opdrachtjes. En een betere uitleg was ook welkom geweest. Nog altijd geen idee wat nou de regels waren bij het lopen over eieren.
De twist met de stoelen was echter wel geniaal. Zoiets mag van mij wel vaker, het afstraffen van hebzucht. Mooie locatie ook voor de eliminatie.
Aflevering 7
Vanaf hier begin ik de opdrachten echt steeds vaker tegenvallen. Paragliden zelf is fantastisch, maar op TV levert het weinig spanning op. Dat dit dan gecombineerd wordt met weer een jokertwist, vind ik ook niet echt prijswaardig. In feite was de opdracht ‘zorg dat je in 3 minuten overlegt wie wat doet’ Uiteindelijk kiezen de eerste 3 toch gewoon voor jokers. Zo voorspelbaar weer.
De race op het strand zat best leuk in elkaar. Af en toe een battle tussen kandidaten onderling is helemaal prima. De molafspraak daarentegen vond ik echt een anti-climax. Je had echt de mol niet nodig om te weten dat er finalevragen op het geld stonden. Bovendien… die zijn alleen maar handig als je op de juiste mol zit en de finale haalt. Ze geven helemaal niks prijs over de identiteit van de mol.
Over de analoge test ben ik dan wel weer erg positief. Heerlijk dat er op dit moment in het spel opeens open kaart gespeeld moet worden. Hier had van mij ook nog wel geld verstopt mogen liggen, om er nog iets meer een opdracht van te maken. Of iets van quizvragen waarmee geld verdiend kon worden.
Aflevering 8
De fotosafari was best leuk, maar het nam ook wel redelijk wat tijd in beslag. Daarnaast hadden mol en kandidaten wel weer hetzelfde doel, wat de opdracht gewoon minder interessant maakt.
hierna meteen weer een test had van mij niet gehoeven. We hebben dit seizoen al genoeg twists rondom tests gehad. Bovendien hebben we de toekomstige vragen in 2011 al eens eerder gezien.
De lasergame-opdracht zat in principe wel goed in elkaar. Lasergamen is wel altijd behoorlijk lastig in beeld te brengen en overdag ziet het er nou ook niet echt heel spannend uit. Paintball was hier zeker een betere optie geweest. Ik vind lasergamen sowieso wat overhyped.
Maar 2 opdrachten én weer geen executie is niet iets waar ik blij van wordt.
Aflevering 9
Het abseilen vond ik niet zo’n geweldige opdracht. In principe had 1 kandidaat de hele opdracht kunnen halen. Zo moeilijk was het nou ook weer niet. Dat het daarom met 4 kandidaten niet is gelukt en er toch nog geld is verdiend snap ik niet zo goed.
De kledingruil op de boot was een erg grappige opdracht. Maar daarmee is alles ook wel gezegd. Moeilijk te behalen, erg makkelijk te mollen. En dat dit de enige echte finaleopdracht is. Onbegrijpelijk.
Ik mistte echt de finale-vibes deze aflevering. Ik hoef echt geen minutenlang gekeuvel van finalisten aan te horen, maar een spectaculaire opdracht en een ontknoping op een prachtlocatie is wel iets wat ik echt miste. Dat er halverwege de aflevering nog iemand moet afvallen helpt dan ook niet echt mee.
De laatste molontmoeting was an sich wel weer leuk. Al snap ik niet dat dit moest worden medegedeeld via de telefoon door de mol, die dit hoe dan ook niet live kon inspreken. Het lijkt er toch op dat dit echt puur bedoelt was om de cirkel rond te maken en geen enkel ander doel diende.
De gesprekjes erna waren leuk, maar zo’n onbekende zwarte kamer als dé finalelocatie…
(1/2)